Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Newborn tips

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Newborn tips

    Hallo,
    bij mij in de familie is er deze ochtend een babytje geboren. De ouders hebben mij gevraagd om enkele foto's te nemen, maar ik ben absoluut niet thuis hierin. Wil het natuurlijk wel proberen Ik neem aan dat we sowieso best wachten tot ze thuis zijn, in het ziekenhuis lijkt mij niet te doen.

    Kunnen jullie mij enkele tips bezorgen? Leeftijd (aantal dagen), poses, belichting, ...?

    Heb een cropcamera en een EF-S 18-55mm kitlens + een EF 85mm f1.8. Die laatste lijkt mij wat aan de lange kant om binnen te gebruiken, maar heb wel een voorkeur voor deze lens. Binnen enkele dagen wordt er ook nog een EF 16-35 f4 geleverd.

  • #2
    Re: Newborn tips

    Het zal heel gemakkelijk gaan met je 85mm. Om het hoofdje en de handjes te hebben zal je echt niet ver moeten gaan staan. Bovendien heb je met de 85mm al vlug een mooie wazige achtergrond.
    Ik zou ook niet wachten tot de baby thuis is. De eerste dagen verandert zo'n baby enorm van dag tot dag. Het is leuk om achteraf de evolutie van dag tot dag te bekijken.
    Gebruik spotmeting op het gezichtje. Zeker geen flitser.
    Zoek het ook niet te ver in onnatuurlijke poses en speciale belichting. Een kindje is het mooist als het gewoon slaapt in zijn bedje of in de armen van mama of papa, of een ontroerde oma of opa,...
    Geschreven door een geroutineerde opa....

    Comment


    • #3
      Re: Newborn tips

      Babys zijn een specialiteit op zich.
      Veel mensen verwachten ook de gekende babyfotos en dito afwerking.
      Onderschat het allemaal niet. Je moet ook goed zijn in fotoshop om tot de juiste afwerking te komen want in een baby zit veel variatie van huidkleuren gaande van grijs/blauw/paars tot wit.

      En toch kan je mooie dingen doen volgens de ouderwetse methode.
      Een raam dat noord gericht is al wat je nodig hebt. Leg de baby er voor en werk met de natuurlijke lichtinval.
      Licht reflecteren met een reflector als je dat hebt of gewoon witte platen (isomo bv).
      Die 85 lijkt me perfect for the job.

      Een effen dekentje opspannen en die baby daar op leggen. Eventueel kussentjes onder het deken steken om de pose wat mee te helpen.
      En wat heel leuk is: babys hebben geen harde beenderen en zijn extreem flexibel, je kan ze als het ware plooien en doen zonder ze pijn te doen.
      Zo bekom je leuke poses.

      Op die leeftijd slapen ze veel. En dat komt goed uit. Een newborn slaapt in alle posities. Als je niet bruut bent kan je de baby in alle posities brengen, ze slapen gewoon verder.
      Als je dat niet ziet zitten, vraag het gewoon aan de mama of papa en die doen dat wel.

      Maar vooral zeker doen! Is great fun.

      Comment


      • #4
        Re: Newborn tips

        Een bron die ik geregeld raadpleeg is DPS (Digital Photography School). Een snelle zoektocht daar naar 'new born' levert een aantal mooie tutorials en nog meer mooie foto's op. Dit is alvast eentje: http://digital-photography-school.co...st-processing/
        Maar exploreer gerust zelf verder...
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Newborn tips

          Bedankt allemaal voor de tips
          Dit weekend mag de baby naar huis en ik heb al wat voorbereidingen getroffen inzake dekentjes en attributen. Ben benieuwd wat het gaat opleveren.

          Comment

          Working...
          X