Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opaalkust en welke meetmethode gebruiken met grijsverloop filters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opaalkust en welke meetmethode gebruiken met grijsverloop filters

    Hallo iedereen,

    Nog niet zo lang bezig met fotografie maar heb de smaak goed te pakken.
    Woensdag vertrek ik voor de eerste keer een aantal dagen naar de opaalkust in Frankrijk en verblijf in een B&B te Wimereux.
    Heb reeds een aantal interessante locaties gevonden hier op het forum maar bijkomende tips voor deze omgeving zijn steeds welkom.

    Een tweede vraag die ik heb is hoe men nu juist gegradueerde grijsverloopfilters gebruikt.
    Ik vind op het internet heel wat terug maar meestal is dit net niet voldoende genoeg en blijf ik met een aantal vragen zitten.

    Zo lees ik bvb dat er verschillende methodes zijn om te bepalen hoe sterk je filter moet zijn.
    Dit zou kunnen via spotmeeting of via het histogram .
    Bij de spotmeeting stel ik me de vraag of je de foto dan effectief ook neemt in spotmode of schakel je dan terug over naar bvb een meervlaksmeeting.
    Hoe ga ik hier best te werk ? Wat is de beste methode? Fotografeer ik in AV of manueel?

    Je ziet heel wat vragen voor een beginnende landschapsfotograaf

    Hieronder een overzicht van mijn materiaal die ik meeneem:
    Canon 70D
    18-200 mm (niet direct de beste lens maar heb voorlopig niks anders)
    Statief
    Filters : Hitech 0.6 hard edge en soft edge
    Haida 1.8 (6 stops) en Haida 3 (10 stops)


    Alvast bedankt voor jullie reacties!

    grt,
    Luc

  • #2
    Re: Opaalkust en welke meetmethode gebruiken met grijsverloop filters

    Met spotmeting meten op het gedeelte dat je goed belicht wil hebben.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Opaalkust en welke meetmethode gebruiken met grijsverloop filters

      Oorspronkelijk geplaatst door lucvdb Bekijk bericht
      Hallo iedereen,

      Nog niet zo lang bezig met fotografie maar heb de smaak goed te pakken.
      Woensdag vertrek ik voor de eerste keer een aantal dagen naar de opaalkust in Frankrijk en verblijf in een B&B te Wimereux.
      Heb reeds een aantal interessante locaties gevonden hier op het forum maar bijkomende tips voor deze omgeving zijn steeds welkom.

      Een tweede vraag die ik heb is hoe men nu juist gegradueerde grijsverloopfilters gebruikt.
      Ik vind op het internet heel wat terug maar meestal is dit net niet voldoende genoeg en blijf ik met een aantal vragen zitten.

      Zo lees ik bvb dat er verschillende methodes zijn om te bepalen hoe sterk je filter moet zijn.
      Dit zou kunnen via spotmeeting of via het histogram .
      Bij de spotmeeting stel ik me de vraag of je de foto dan effectief ook neemt in spotmode of schakel je dan terug over naar bvb een meervlaksmeeting.
      Hoe ga ik hier best te werk ? Wat is de beste methode? Fotografeer ik in AV of manueel?
      In manueel. Anders gaat de camera compenseren als je bvb een sterker filter plaatst, en dan wil je dan meestal juist niet.

      Lichtmeting: maakt niet veel uit (matrix, center-weight,...), maar zeker geen spot. Gewoon je histogram checken, en naar rechts pushen voor zover het gaat (ETTR). Als je er de tijd en goesting voor hebt, kan je ook attijd AEB gebruiken.

      Je ziet heel wat vragen voor een beginnende landschapsfotograaf

      Hieronder een overzicht van mijn materiaal die ik meeneem:
      Canon 70D
      18-200 mm (niet direct de beste lens maar heb voorlopig niks anders)
      voor mij is 18mm op APS-C niet breed genoeg, maar da's mijn smaak. Ik zou een ultra-breedhoek lens meedoen (10-12mm).

      Nog wat tips:
      - hoge rubber laarzen meedoen, als je in de branding wil gaan staan en min of meer droog wil blijven. Nog beter: oud schoeisel en oude broek die volledig doorweekt mogen worden met zeewater. Dan heb je alle vrijheid om te gaan staan waar mogelijk.
      - Reserve kledij is dan ook altijd handig (droge schoenen, sokken, broek, handdoek...)
      - Hou ook rekening met de "zeespray", naargelang de windsterkte wordt je daar gewoon gedoopt in een fijne nevel van zeewater. Om dan je filters af te kuisen: flesje met zoetwater (leidingwater) meedragen, en voldoende zakdoekjes.
      - Regelmatig je filter en frontlens nakijken dat er geen druppels op hangen ==> ruineert je fotos, maar zie je meestal niet direct op het LCD van je camera.
      - Als de sluiterijden langer worden: zeker MLU + timeout gebruiken, en/of remote trigger.
      - Zodra het donkerder wordt, is het moeilijk om nog te werken: door de filters zie je niet veel meer in de zoeker.
      - Als je van plan bent om daar langere tijd rond te lopen: ook een beetje eten en drinken meezeulen.
      - Kijk vooraf naar de getijden: sommige stranden staan helemaal onder water tot tegen de klifwanden bij hoogtij. Dan kan je daar niet veel gaan doen.
      Op die momenten kan je natuurlijk andere plaatsen bezoeken.
      - Als je weet dat de vloed gaat opkomen, let dan goed op: de vloed komt daar snel opzetten. Ik heb het meegemaakt dat ik boven op een rotsblok bezig was, en voor ik het wist, was de vloed daar. Ik ben dan met statief en camera hoog boven mij in 1m water moeten springen, om nog terug op het droge strand te geraken
      - Uiteraard zijn de batterijen opgeladen en heb je een reserve batterij mee voor je camera. Vergeet ook niet om je snelkoppelingsplaatje op je camera te vijzen.
      - Indien mogelijk: reserve camera/lens meezeulen. Het zal je maar gebeuren dat je materiaal ginder "in panne" valt, en dat je dan voor niks zover gereden hebt.

      David
      Last edited by dleemans; 9 november 2015, 17:20.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Opaalkust en welke meetmethode gebruiken met grijsverloop filters

        Bedankt voor de tips

        Voorlopig zal ik het moeten doen met de 18-200 daar dit de enigste les is die ik momenteel bezit.
        Volgend jaar ben ik van plan om me de Tokina AT-X PRO DX 11-20mm f/2.8 Canon aan te schaffen . Zal dan wel eens terugkeren naar daar.
        Ondertussen veel experimenteren en de boel daar wat verkennen en hopelijk naar huis komen met enkele mooie beelden.

        Mijn vrouw verklaart me gek maar ik zit sterk te overwegen om mijn duikpak met bijhorende laarsjes mee te nemen.
        Heb bovendien ook wat schrik om met statief en camera in het water te staan.

        Ik doe ook aan onderwaterfotografie met een compact camera en heb ooit eens een inloper gehad .
        ik kan je verzekeren dat je daar een pijnlijke en kostelijke ervaring aan overhoudt.

        grt,
        Luc
        Last edited by lucvdb; 10 november 2015, 17:53.

        Comment

        Working...
        X