Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

    Hallo iedereen,

    Ik heb hier al veel topics doorgelezen, maar wil toch graag wat persoonlijk advies.
    Even mijn achtergrond schetsen:

    Ben nog een student. Heb reeds een diploma Tuin- en Landschapsarchitectuur en ben nu verder bezig aan de opleiding Ruimtelijke Planning en Stedenbouw.
    Hou erg van de natuur en reizen. Heb enkele jaren terug een digitaal toestel gekocht (Canon Powershot SX50) en heb er reeds veel plezier aan beleefd op vele verschillende plekjes.
    Dat toestel wil ik zeker blijven gebruiken voor het fotograferen van "wildlife" en andere zaken die te veraf liggen. Het blijft een draagbaar toestel voor zulke zaken (en betaalbaar!).

    De Canon Powershot is een prima toestel maar ik wil net dat tikkeltje verder gaan door zelf met de instellingen het beste uit het moment te halen.
    Doordat mijn huidige toestel digitaal is heb ik hiermee maar beperkte mogelijkheden.
    Nu zoek ik een aanvullend toestel voor specifieke landschapsfoto's die net dat tikkeltje verder gaan.
    Hiermee bedoel ik zaken zoals het fotograferen van rivieren met langere sluitertijd, sterrenhemel, noorderlicht, bewolkte bergfoto's, beter manueel kunnen focussen op bepaalde onderwerpen,...

    Ik zou wel graag bij Canon blijven (heb hier reeds ervaring mee en mijn voorgaande Canon-modellen vond ik steeds beter bij het testen in de winkel). Maar dat is een andere discussie denk ik.
    Zijn die basisreflexcamera's goed genoeg voor mijn noden of moet ik toch voor een iets gevorderd model gaan? Is full-frame een must?
    Voorgaande modellen zijn ook een optie voor mij, ik wil zeker een tweedehands toestel overwegen (studentenbudget).

    Zijn er ook mensen die nog iets nuttig kunnen zeggen over lenzen die hierbij goed zouden werken? Ik vermoed dat de basislenzen ook net niet goed genoeg zijn?
    Graag wil ik ook dat het geheel niet te zwaar wordt. Graag dus één reflexcamera en een goede all-round lens zodat ik ook nog mijn vorige toestel kan meenemen.

    Alvast bedankt voor jullie moeite en ik ben vooral benieuwd naar jullie persoonlijke ervaringen.


    Vriendelijke groet,

    Gunther
    Bouwjaar 1993. Canon 70D - Tokina 11-16- Canon 17-55 - ... + Canon powershot SX60

  • #2
    Re: Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

    Ik ken niets van Canon, maar ik zou niet gaan voor een basis instap spiegelcamera.
    Ik denk dat FullFrame nog te hoog gegrepen is als dit je eerste spiegelcamera is.

    Denk zeker ook bij lenzen aan grote hoeken, zoals de tokina 11-16mm, perfect voor landschappen, en ook voor sterrenhemels is deze goed (lichtgevoelig).
    daarbij neem je met studentenbudget een mooie zoomlens (iets van 16-18 tot 100-300, ik weet geen canon lenzen). meestal kan je die standaard vinden in een pakket (body + lens).
    en voor je rivieren neem je best ook een grijsfilter bij de hand .

    Comment


    • #3
      Re: Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

      Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
      Ik denk dat FullFrame nog te hoog gegrepen is als dit je eerste spiegelcamera is.
      Waarom is een FF te hoog gegrepen als eerste camera?
      Een D700 is vrijwel gelijk aan de D300 op één klein detailtje na....
      Tot 15 jaar en misschien tot 10 jaar geleden begon iedereen met ee FF SLR, behalve degenen die zo'n heel klein Pentaxje hadden.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

        In jouw geval denk ik aan een Sony A7/A7R/A7S. Omdat je een beginner bent wilt niet zeggen dat je geen full frame mag aanschaffen. Iedereen wilt de beste kwaliteit hebben. Canon sensors hebben een laag dynamisch bereik wat toch belangrijk is voor landschappen en sterrenhemels enz... , dus daarom een Sony. Een Nikon kan ook want zij gebruiken ook Sony sensors.

        Manueel focus is ook veel gemakkelijker met een evf zoals de Sony A7 heeft.

        En qua lenzen denk ik aan primes tussen de 14mm en 35mm. Maar met een goede 24-70/F4 zoom kun je ook al veel.

        Sony A7II
        Sony 24-70/F4
        Last edited by alex606; 8 november 2015, 19:47.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

          een fullframe heeft zijn voordelen maar is zeker geen must om goeie landschapsfoto's te maken. Buiten voor sterresporen heb je geen hoge iso nodig bij landschapsfoto's. Kan me vergissen natuurlijk want ik hou me zo goed als nooit bezig met deze tak. Je hoeft dus ook niet het aller nieuwste toestel te hebben. Handig vermits je student bent en je wss zo veel mogelijk uit je budget wil halen.

          ik zou je als raad geven uit te kijken naar een xxxd serie toestel (550d,600d,700d,750d), Nieuw of tweedehands. Twijfel je of het goed genoeg is ? gewoon ff kijken op website als flickr en je ziet meteen wat voor toppers er met dergelijke toestellen gemaakt worden. Daarnaast zou ik voor een groothoek lens, type 10-20mm. Nog handig is een goed statief, siriu heeft goede en betaalbare statieven. een polarisatiefilter en of ND filter(voor lange sluitertijden). Als je echt nog gedetailleerder advies wil naar lenzen en body's zal je iets van budget moeten geven.
          Je kan ook een systeemcamera kopen. Heeft ook weer zen voor en nadelen.

          Laat je vooral niet gek maken dat je super duur spul nodig hebt. Een goede lens heeft vaak meer effect op je beeld kwaliteit dan de laatste nieuwe body. En zelf met top materiaal kan je k*t foto's trekken, ik kant weten want heb dat gerief hier liggen.
          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

          Comment


          • #6
            Re: Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

            Zoals reeds aangehaald, Canon is niet slecht zekers niet, maar toch het zwakste broertje op de markt voor landschapsfotografie door zijn beperkter dynamisch bereik. (bereik tussen lichte en donkere tinten)

            Full Frame is beter maar is zekers niet noodzakelijk, geven doorgaans beter resultaat bij gebruik breedhoek lens en hebben ook een groter dynamisch bereik. De scherpte diepte bij FF is dan weer beperkter.

            DSLR is minder geschikt voor landschapsfotografie, is vrij moeilijk om scherpte diepte juist in te schatten met DLSR, ook bij gebruik van ND filters (langere sluitertijd) ben je veel beter af met toestellen met elektronische zoeker (EVF). Ook om manueel scherp te stellen zijn toestellen met EVF veel beter geschikt dan DSLR.

            Lens is zekers belangrijk alsook het aantal mp vd sensor, hoe meer mp hoe beter, tenminste als oplossend vermogen van de lens voldoende hoog is.

            Kan het allerbeste op de markt aanraden (sony a7rii met zeiss of sony-zeiss of sony lenzen) maar dat heeft geen zin want dan spreken we vlug over 4,5 a 5k €

            Zou eerder gaan voor bvb sony a6000 met 10-18mm F4 lens, a6000 kun je voordelig 2de hands kopen, zou enkel 2de hands kopen met garantie (prijzen a6000 gaan waarschijnlijk nog zakken op 2de hands markt vermits geruchten van een opvolger de ronde doen)
            Kunt ook naar de fuji x serie (e1,e2,xt.....) kijken maar zou die zekers niet nieuw kopen, hebben ook maar 16mp, wat niet overdreven veel is voor landschap.

            Panasonic en olympus is volgens mij minder geschikt voor landschap door 4/3 verhouding van het beeld toz van 2/3 voor de andere toestellen. Breedbeeld is doorgaans beter geschikt voor landschap

            Wat lenzen betreft zou ik ook eens naar de Samyang lenzen kijken, zijn helemaal niet slecht en toch een pak goedkoper, zijn wel MF lenzen, maar dit is eerder een voordeel voor landschap.

            Comment


            • #7
              Re: Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

              Bedankt voor de goede en snelle reacties! Ik zie ook verschillende dingen, maar dat is boeiend.

              Ik heb inderdaad nog wat "details" vergeten. Qua budget zou ik niet boven de 800-1000 euro willen gaan (body en lens samen).
              Daarom heb ik tweedehands materiaal zeker niet uitgesloten. Veel van de bovengenoemde zaken hun nieuwprijs zijn wat te duur voor mij.

              De reactie van Alex606 over de sensors van Canon vind ik wel interessant. Zijn deze echt een stuk minder bij Canon?
              Ik zou toch het liefste bij Canon blijven. Indien ik dat toch niet doe lijkt Nikon me dan wel het beste alternatief.
              Wel of geen fullframe dan?

              Een statief heb ik reeds in mijn bezit, dus dat is zeker nodig bij het nemen van foto's met lange sluitertijd.
              De reactie over filters vind ik ook boeiend. hier ben ik niet zo vertrouwd mee, dus als iemand daar nog meer uitleg over heeft?

              Vriendelijke groet,

              Gunther
              Bouwjaar 1993. Canon 70D - Tokina 11-16- Canon 17-55 - ... + Canon powershot SX60

              Comment


              • #8
                Re: Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

                Oorspronkelijk geplaatst door Gunthy Bekijk bericht
                De reactie van Alex606 over de sensors van Canon vind ik wel interessant. Zijn deze echt een stuk minder bij Canon?
                Ik zou toch het liefste bij Canon blijven. Indien ik dat toch niet doe lijkt Nikon me dan wel het beste alternatief.
                Wel of geen fullframe dan?
                Canon hinkt een beetje achterop op dat punt. Of het echt zichtbaar is in de foto's is natuurlijk sterk afhankelijk van de omstandigheden.
                Een merkvoorkeur is persoonlijk, maar ik denk niet dat je je gebonden moet voelen, aangezien je geen lenzen bezit en een SLR toch iets totaal anders is dan een compact toestel.

                Bij Nikon kan je wel terecht voor een D5x00 met 18-140 kitlens binnen je budget. Indien nodig, kan je een extra groothoek overwegen zoals de Sigma 10-20 of de Tokina 11-16. Ik heb zelf nog een oude Canon 30D met 15-85 erop, en dat volstaat voor mijn gebruik. Ik zou er eventueel zelfs een 700D of 7D mee willen gebruiken maar dat zou dan niet meteen voor landschap zijn, aangezien mijn hoofdcamera de Fuji-X is.

                Full frame? Het biedt je alleen voordelen als je bijvoorbeeld met 24mm een voldoende wijde beeldhoek hebt voor jouw fotografie, maar je zal al snel boven je budget zitten met een degelijke body en basiszoom genre 24-70.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

                  Ik zou toch nog wat effe opleggen en voor een full frame gaan. Vroeg of laat ga je het toch doen, geloof me maar. Deze combinatie lijkt me mooi om mee te starten.

                  En voor de sterrenhemel is een full frame ook veel beter omdat je hoog in de ISO moet gaan (ik ben er ook pas mee bezig). Als lens zou ik de 14/2.8 samyang nemen, is één vd beste lenzen die je kunt krijgen voor astrofotografie voor een redelijke prijs. Die lens kost zo'n 350€ en is veel beter dan de Canon variant die 1900€ kost ...
                  Die lens moet je manueel focussen maar zoals gezegd gaat dit heel gemakkelijk met een evf en peaking zoals de A7 heeft. En voor de sterren moet je zowiezo manueel focussen. Met een dslr gaat dit wat moeilijker.
                  Last edited by alex606; 9 november 2015, 12:56.
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
                    ... Een goede lens heeft vaak meer effect op je beeld kwaliteit dan de laatste nieuwe body. En zelf met top materiaal kan je k*t foto's trekken....
                    Helemaal mee eens.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

                      Het is hier boven al een paar keer gezegd, maar de Sony A serie is een van de betere camera's op het moment, zeker voor de prijs.

                      Je zegt dat je bij voorkeur een Canon hebt. Maar als je echt mooie, gedetaileerde landschapfoto's wilt maken raad ik dit echt af.
                      Naar mijn ervaring is Canon aanzienelijk minder met landschappen dan Sony.
                      90% van de landschap foto's die ik maakte met mijn vorige Canon waren slecht. Voornamelijk omdat de lucht gewoon uitgeblazen was. Ik heb nu sinds kort een Sony A7II en die behoud elk detail in de lucht.
                      Gewoon een mooie blauw lucht met wolken inplaats van een witte lucht waar je iets van wolken in kan zien.

                      Sony heeft uiteraard wel 3 stops dynamic range meer dan de meeste Canons, dat maakt zeker een verschil.
                      Maar zoals gezegd, lenzen zijn ook zeer belangrijk.

                      Ik zelf shoot nu met een Sony A7II en een Batis 85mm f/1.8. Pracht combinatie. Uiteraard heb je dan ook al een beetje budget nodig, maar de A7 maakt bijna even mooie foto's en ligt nu onder de €1000 als ik me niet vergis
                      Sony A7II - Zeiss Batis 85mm f/1.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

                        Oorspronkelijk geplaatst door EyeDesignUp Bekijk bericht
                        Sony heeft uiteraard wel 3 stops dynamic range meer dan de meeste Canons, dat maakt zeker een verschil.
                        Vergeet toch maar niet dat correcte belichting vooral iets is dat de fotograaf zelf moet doen.

                        En geen kwaad woord over de fantastische A7 reeks, maar waar vind je die informatie over 3 stops verschil?
                        Ik heb even dynamic range vergeleken in de review van de A7 door DPReview, en ik stel vast dat de EOS 700D daar zelfs beter scoort, dat de Nikon D5300 iets minder scoort, en dat de EOS 6D het moet afleggen in de highlights. Dat laatste bevestigt wel enigszins het probleem waarover je spreekt.

                        Twee zaken vind ik hier niet meteen terug, maar ik neem aan dat ze belangrijk zijn: (1) hoe goed is de dynamic range optimization van de A7, en (2) hoe zit het met de verschillen in de raw opnames? (want ik geloof dat DPReview jpeg output vergelijkt) Let wel: ik heb specifiek naar de A7 gekeken in vergelijking met de SLRs die hier in overweging worden genomen. Het kan heel goed zijn dat andere A7-modellen een stuk beter scoren.
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

                          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                          Ik heb even dynamic range vergeleken in de review van de A7 door DPReview, en ik stel vast dat de EOS 700D daar zelfs beter scoort, dat de Nikon D5300 iets minder scoort, en dat de EOS 6D het moet afleggen in de highlights. Dat laatste bevestigt wel enigszins het probleem waarover je spreekt.
                          How how, een 700D die beter scoort als een A7... , kijk hier eens naar.

                          En hier een vergelijking vd Sony A7 met de Canon 6D. Het verschil is 2 stops.
                          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                          Mijn bird foto's en urbex foto's

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

                            Oorspronkelijk geplaatst door Gunthy Bekijk bericht
                            Qua budget zou ik niet boven de 800-1000 euro willen gaan (body en lens samen).
                            je kan bv gaan voor een canon ef-s10-18 f4.5-5.6 is stm (+-239€) + een 700d met stm kitlens (+-525€)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Gunthy Bekijk bericht

                            De reactie van Alex606 over de sensors van Canon vind ik wel interessant. Zijn deze echt een stuk minder bij Canon?



                            De reactie over filters vind ik ook boeiend. hier ben ik niet zo vertrouwd mee, dus als iemand daar nog meer uitleg over heeft?
                            qua dynamisch bereik zijn er veel sony(sony en nikon toestellen) sensors die beter scoren. Dit heeft zo wel zijn voordelen, een wereld van verschil ist nu ook weer niet. Veel van deze verschillen zijn groter op papier of in test labo's dan in de realiteit. maar er is wel een verschil. Je kan er ook rond werken. Zo kom ik bij je vraag omtrent filters. buiten je sluitertijd te verlengen met een nd filter(neutrale grijsfilter, blok x aantal stops licht) kan je verloop filters gebruiken. deze komen in verschillende variante en prijs klasses. zeer handig als je bv een landschap wil fotograferen met een donkere voorgrond en een felle lucht. een start setje van bv cokin heb je al rond de 100€.

                            tel de aangehaalde zaken even op en dan heb je ongeveer een goeie 800€ gespendeerd. tel er mss nog een afstandbediening bij van 30euro en je bent vertrokken.

                            het kan ook bij nikon, bv d5300 met kitlens 619€ maar daar vond ik wel niet meteen een uwa lens binnen je budget.
                            Sony laat ik buiten beschouwing omdat ik buiten de a7 reeks er niks van ken en die reeks zit dik boven je budget.
                            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                            Comment


                            • #15
                              Re: Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

                              Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                              How how, een 700D die beter scoort als een A7... , kijk hier eens naar.
                              En hier een vergelijking vd Sony A7 met de Canon 6D. Het verschil is 2 stops.
                              Excuses voor het vloeken, maar ik heb toch altijd gedacht dat ze bij DPreview wisten waar ze mee bezig waren.
                              DxO cijfers zijn in geen enkel opzicht gebaseerd op foto's maar louter op labo-metingen. Je neemt ze voor wat ze zijn.

                              De 6D staat erom bekend dat die de highlights doorbrandt. Mijn gevoel zegt ook dat de Sony sensors beter scoren, maar afhankelijk van wie de metingen uitvoert en op welke manier, blijkt het resultaat niet eenduidig in die richting te wijzen. Binnen het vooropgestelde budget in dit topic is een 700D of een D5300 mijns inziens nog altijd een uitstekende keuze. Elke full frame zal boven dat budget uitkomen. Een D800 met 24-70 voorstellen, heeft dus weinig zin...
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment

                              Working...
                              X