Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Passe partout voor huwelijkspaar om fotos te kiezen / sites ontwikkeling trouwalbum

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Passe partout voor huwelijkspaar om fotos te kiezen / sites ontwikkeling trouwalbum

    Hoe maken jullie een passe partout met kleine fototjes om aan het huwelijkspaar te tonen, zodat ze de fotos kunnen selecteren voor hun album?
    Enige richtlijn qua aantal, 500, 1000... ?
    Via bepaalde software of gewoon de fotos laten verkleinen in batch en online zetten of doorsturen ?

    Welke zijn jullie favoriete sites om de duurdere trouwalbums te ontwikkelen ? Misschien best fotos in mat, anders te snel vingerafdrukken op.

  • #2
    Re: Passe partout voor huwelijkspaar om fotos te kiezen / sites ontwikkeling trouwalb

    Doorsturen of op cd of stick of eender wat is (volgens mij) niet het beste idee, op een beeldscherm moeten kiezen is namelijk veel moeilijker
    dan op papier kiezen, daar kan je de beelden namelijk gemakkelijker naast elkaar plaatsen, en niet iedereen heeft de nodige kennis om een
    thumbnail pagina aan te maken, daarbij komt ook nog dat er bij sommigen enkel nog op tablet wordt gewerkt.

    Zo heb ik het alvast altijd gedaan, gewoon in Photoshop kiezen voor "bestand/automatisch/contactbladII" daar kan je kiezen naargelang je printerformaat
    in hoeveel rijen zowel in hoogte als in breedte je de thumbnails wil afdrukken, je kan er ook voor kiezen om een deel van de bestandsnamen mee af te printen,
    zo kunnen de mensen gemakkelijk vergelijken en tegelijkertijd de nummers van de foto's noteren.
    Zelf gebruikte ik een Epson 4000 Stylus Pro printer, dus een A2 printer waar je van de rol kan printen, en maakte dan bladen van 42cm X 100cm, daar kon ik gemakkelijk
    100 foto's per blad op afdrukken.
    Natuurlijk maak je best ook eerst een eigen selectie, méér dan 300 voorbeelden heeft totaal geen zin, het is voor het koppel zo reeds moeilijk genoeg om te kiezen,
    en een album met om en bij de 100 foto's is meer dan voldoende, anders gaat het al snel vervelen voor de kijkers.
    Persoonlijk heb ik er steeds voor gekozen om mijn foto's nadien te laten afdrukken via een digitale belichter, dus echte foto's en geen drukwerk, maar
    het is dan ook reeds acht jaar geleden dat ik mijn laatste fotoboek heb gemaakt, ondertussen is dat drukwerk waarschijnlijk wel wat beter geworden.

    Daarna heb ik nog maar een vijftal huwelijksreportages voor vrienden meer gemaakt, dat was een stuk simpeler, ik sprak af dat ze alle volledige bestanden kregen,
    weliswaar waar nodig aangepast in PS en dan moesten ze maar zelf uitzoeken wat ze er mee deden, dus zelf een fotoboek aanmaken.
    Wel met de afgeprinte tumbnail bladen inbegrepen, de meesten vinden dat wel prettig dat ze zelf hun boek kunnen samenstellen, en voor de fotograaf
    een gemak, want de meeste fotografen vinden een boek samenstellen voor een ander dan weer een wat minder prettig werk.

    Comment

    Working...
    X