Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

70D of 7D Mark II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 70D of 7D Mark II

    Ik zit met een vraagje. Ik ben van plan om mijn huidige 600D te upgraden naar een 70D of een 7D Mark II. Dit voornamelijk omdat ik minder ruis wil op mijn foto's bij een hogere ISO en voor de meerde AF punten. Nu ben ik in bezit van een 70-200 f2.8 en een sigma 18-35 F1.8. Een fullframe camera ga ik dus sowieso niet aankopen, want dan kan ik mijn sigma lens niet meer gebruiken.

    Ik ben nu voornamelijk bezig met portretfoto's, maar ik ga ook geregeld naar sportwedstrijden, waaronder ook indoorwedstrijden vallen. Daarvoor heb ik lichtsterke lenzen aangeschaft, maar ik moet nog steeds de ISO waarde vrij hoog zetten voor voldoende licht.

    Ik vraag me dus af of het die moeite is om door te sparen voor de 7D mark II, of ik evengoed de 70D kan aankopen.
    Canon 600D / Sigma&Canon Lenses / Flickr

  • #2
    Re: 70D of 7D Mark II

    Als ik me niet vergis heeft de 7dII een nieuwere sensor. de iso zou dus beter moeten zijn. Ik denk niet dat een 70d heel veel verschil gaat geven tov je 600. als ik van jou was zou ik naar een winkel gaan en alle twee even testen. desnoods laptop mee en de foto's naast elkaar vergelijken (raw files).
    persoonlijk zou ik voor de7dII gaan.
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: 70D of 7D Mark II

      Oorspronkelijk geplaatst door CrazyIris Bekijk bericht
      Nu ben ik in bezit van een 70-200 f2.8 en een sigma 18-35 F1.8. Een fullframe camera ga ik dus sowieso niet aankopen, want dan kan ik mijn sigma lens niet meer gebruiken.

      Ik ben nu voornamelijk bezig met portretfoto's, maar ik ga ook geregeld naar sportwedstrijden, waaronder ook indoorwedstrijden vallen. Daarvoor heb ik lichtsterke lenzen aangeschaft, maar ik moet nog steeds de ISO waarde vrij hoog zetten voor voldoende licht.

      Ik vraag me dus af of het die moeite is om door te sparen voor de 7D mark II, of ik evengoed de 70D kan aankopen.
      Je kan je Sigma monteren op een full frame Canon en achteraf de vignetting wegcroppen of de lens enkel gebruiken tussen 28 mm en 35 mm.

      Alle derde partij lenzen worden gemaakt naar EF normen qua constructie van de lensmount. Enkel de Canon specifieke ef-s lenzen zijn fysiek verschillend en kunnen niet zomaar op een FF Canon gemonteerd worden zonder risisco.

      Comment


      • #4
        Re: 70D of 7D Mark II

        Het gebruik van croplenzen op FF-camera's is net zoiets als audio van een superbron via een super geluidsinstallatie en dan luidsprekers van €x, omdat die volgens de recensie zo klaar(wat is dat? of zijn ze gewoon gestopt) klinken.

        Ik heb het ook geprobeerd een sigma 10-20 en nikkor 17-55 op een D700 en was er na 10m klaar mee en vervangen door een sigma 15-30 en nikkor 28-70 en eerts een tamro 28-75.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: 70D of 7D Mark II

          Juist ja ... alleen, in dit geval gaat het wel om een haast perfecte lens 1.8, die gooi je niet zomaar weg of verkoop je niet zomaar verder aan de helft van de prijs of zoiets.

          Vergelijk met een sigma 10-20 of een 17-55 is dan ook niet gepast.

          Niemand zegt dat het ideaal is, wel dat het MOGELIJK is.

          Als je die Sigma op een FF gebruikt tussen 28 en 35 mm. dan verandert dat niets aan de kwaliteit van noch de camera noch de lens. In die range geen vignetting en dus geen reden om te croppen.

          Wat je dan krijgt of overhoudt (hangt af van je visie, halfvol versus halfleeg) is eigenlijk een aantal perfecte 1.8 prime lenzen in 1 lens.
          Last edited by Empe; 7 november 2015, 21:00.

          Comment


          • #6
            Re: 70D of 7D Mark II

            Welke iso wil je zonder problemen kunnen hanteren? Tot waar geraak je in de iso's met je huidige toestel tot de ruis storend wordt?

            Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: 70D of 7D Mark II

              Een 7DII doet 1/3 stop beter dan de 70D. Is dat veel, ik weet het niet, voor de één wel voor de ander is dat een minimaal verschil. Wil je echt minder ruis ga dan voor een full frame. De 6D is gunstig geprijsd en is een prima camera (doet het zelfs 1/3stop beter dan de 5DIII).

              Wat hierboven gezegd wordt over de Sigma 18-35 op een full frame, daar ben ik niet zo zeker van. Volgens mij kan je EF-S lenzen niet gebruiken op een full frame.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: 70D of 7D Mark II

                De sigma is mijn nieuwste aankoop, dus die doe ik inderdaad niet zomaar weg. Ik wist niet dat deze toch op full frame camera's te plaatsen was. Kan die vignetting ook worden weggewerkt met lightroom, om enkel door te croppen? Dan staat de 6D misschien wel terug tussen de keuzes...
                Ook vond ik net dit filmpje op Youtube, dus het kan wel denk ik (https://www.youtube.com/watch?v=1eBTonaYCT0). Maar neemt door de lens tot combineren met een full frame de kwaliteit van de foto af?
                Bestaat er misschien een soort tussenstuk om tussen de lens en een 6D te zetten?

                Tegenwoordig heb ik op mijn huidige camera (ik heb hem nu 3 jaar ongeveer) al bij een ISO van 800 duidelijk zichtbare ruis, soms zelfs bij een isowaarde van 400. Ik ben ook van plan om de sensor nog eens te laten reinigen, maar ik weet niet of dat iets gaat uitmaken.
                Ik zou graag tot 1600 à 3200 geraken met de ISO waarde vooraleer er overduidelijke ruis optreedt.
                Last edited by CrazyIris; 8 november 2015, 14:26.
                Canon 600D / Sigma&Canon Lenses / Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: 70D of 7D Mark II

                  Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht

                  Wat hierboven gezegd wordt over de Sigma 18-35 op een full frame, daar ben ik niet zo zeker van. Volgens mij kan je EF-S lenzen niet gebruiken op een full frame.
                  Het is dan ook geen EF-S lens.

                  Enkel en alleen Canon gebruikt die manier om zijn croplenzen te bouwen.

                  Genoeg voorbeelden om dat te staven/bewijzen.

                  Uiteraard zit je dan met vignetting op de kortere brandpuntafstanden.



                  Hier op een Canon 5DII



                  Of een Sigma 30 mm op een FF Canon :



                  Ik wil altijd wel zo'n lens kopen en ze eens op Alex606 zijn Canon Full frame 6D komen zetten hoor.

                  Enige voorwaarde :

                  - als zijn spiegel beschadigd geraakt dan krijgt hij een nieuwe camera van mij
                  - als het past en niets abnormaals gebeurt dan betaalt hij mij de lens terug

                  en vignetting is normaal in dat geval.

                  Alex606 kan ook het volgende eens doorlezen : http://suggestionofmotion.com/blog/canon-efs-vs-apsc/
                  Last edited by Empe; 8 november 2015, 15:34.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 70D of 7D Mark II

                    ik snap niet wat de obsessie met fullframe is. Ja het heeft zijn voordelen maar ook nadelen. Ik schiet momenteel zelf op een 5diii maar heb ook op 1.6crop en 1.3 crop gewerkt.

                    Met alle respect maar een 6d en sport is niet geweldig. En ja ik heb het geprobeerd, familie heeft een 6d.
                    IK zie het nut niet in van dergelijke lenzen op een ff te zetten om nadien half je foto er uit te croppen.
                    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                    Comment


                    • #11
                      Re: 70D of 7D Mark II

                      Oorspronkelijk geplaatst door CrazyIris Bekijk bericht
                      Ik zou graag tot 1600 à 3200 geraken met de ISO waarde vooraleer er overduidelijke ruis optreedt.
                      Veel heeft te maken met belichting op het moment van het nemen van de foto. Zorg dat je histogram zo ver mogelijk naar rechts zit zonder (veel) clipping in de highlights en elk toestel van 10 jaar oud is in staat om perfecte ISO1600 beelden af te leveren. Ik heb hier een jaartje geleden nog eens het niet-wetenschappelijk bewijs geleverd dat mijn 30D perfect bruikbaar is op ISO1600. Vandaag kan ik met mijn Fuji X-T1 ook perfect bruikbare beelden afleveren op ISO6400, en dat is ook het soort prestaties dat ik verwacht van een hedendaags toestel.

                      Doe zelf de test en neem een paar identieke foto's met dezelfde hoge ISO setting. Varieer in belichting en probeer nadien de raw naar wens af te werken in je favoriete converter. Als je te ver pusht, krijg je misschien highlights die niet meer terug te halen zijn. Maar als je donkere delen moet optrekken, zal je gegarandeerd meer ruis krijgen. Wat je bij ietwat overbelichte hoge-ISO beelden wel moet doen, is contrast en saturatie een duwtje geven. Bij lage ISO is dat in zekere zin omgekeerd: de donkere delen zijn meer vergevingsgezind, maar het behoud van contrast en saturatie is beter.

                      Edit: oude topic teruggevonden... http://forum.belgiumdigital.com/f9/r...rs-495906.html
                      Last edited by Pieter G.; 9 november 2015, 10:25.
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Re: 70D of 7D Mark II

                        Ga mee met Pieter G.

                        Goede belichting en nabewerking doet wonderen.
                        Koop eerst Lightroom bv en dan pas een nieuwe camera.

                        De 7DII is wel iets meer dan 1/3 stop beter, m.i. ongeveer zoals de 5D MkII.
                        In elk geval druk ik opnamen met ISO 3200 af op A3.
                        Maar een 7DII moet je eerst en vooral kopen voor de snelheid en niet voor de betere ruis.
                        Als je sport doet, vogels e.d. aarzel geen moment, zeer performant toestel voor z'n geld (net zoals de eerste 7D toen).

                        Comment


                        • #13
                          Re: 70D of 7D Mark II

                          Hoe kan ik best mijn belichting optimaliseren? Buiten heb ik niet veel problemen, maar op een indoor atletiekpiste of een binnenpiste bij de paardensport is de ruis onvermijdelijk.
                          Ik werk wel met Lightroom, maar ken enkel de basis. Ik moet mijn foto's vaak nog achteraf in lightroom meer belichten omdat ik de sluitertijd niet meer kon laten zakken en ik niet hoger wou gaan qua iso. Dat geeft dus een iets te donkere foto.
                          Is het dan beter dat ik de iso zo laag mogelijk houd en achteraf in lightroom lichter maak? Of eerder andersom? Dat ik toch eerder moet kiezen om een hoge iso waarde in te stellen, zodat ik juist niet veel meer aan de belichting moet veranderen in lightroom?

                          Bedankt voor de ruistest, die ga ik in elk geval zeker eens uitvoeren en het verschil bekijken!

                          Bij de 6D is het croppen, zoals unalom zegt wel best jammer. Ik heb m'n lens uiteindelijk wel gekocht om er alles uit te halen, want dan niet echt het geval is.
                          Last edited by CrazyIris; 9 november 2015, 22:33.
                          Canon 600D / Sigma&Canon Lenses / Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: 70D of 7D Mark II

                            Oorspronkelijk geplaatst door CrazyIris Bekijk bericht
                            Hoe kan ik best mijn belichting optimaliseren? Buiten heb ik niet veel problemen, maar op een indoor atletiekpiste of een binnenpiste bij de paardensport is de ruis onvermijdelijk.
                            Ik werk wel met Lightroom, maar ken enkel de basis. Ik moet mijn foto's vaak nog achteraf in lightroom meer belichten omdat ik de sluitertijd niet meer kon laten zakken en ik niet hoger wou gaan qua iso. Dat geeft dus een iets te donkere foto.
                            Is het dan beter dat ik de iso zo laag mogelijk houd en achteraf in lightroom lichter maak? Of eerder andersom? Dat ik toch eerder moet kiezen om een hoge iso waarde in te stellen, zodat ik juist niet veel meer aan de belichting moet veranderen in lightroom?
                            Als je bewegende onderwerpen fotografeert, is de sluitertijd je eerste bekommernis. Als de foto bewogen is, is hij verloren, dus heb je liever een goed beeld met meer ruis dan een bewogen beeld met minder ruis. Probeer vervolgens de belichting van de foto zo goed mogelijk te krijgen; desnoods compenseer je een tikkeltje naar overbelichting zodat je weinig of niets uit de donkerste delen moet optrekken. Zoals je het hierboven beschrijft, heb je foto's die ietwat onderbelicht zijn en die je in Lightroom optrekt, en dat leidt tot meer ruis dan een iets hogere ISO waarbij je niets moet optrekken.

                            Bij lage ISO waarden (bijvoorbeeld buiten, zoals je aangeeft) is het meestal beter om het risico op overbelichting te vermijden omdat je daar meer speelruimte hebt in de donkere zones. Overbelichting is bij de meeste toestellen minder corrigeerbaar dan onderbelichting, maar als je het onder controle houdt, loont het wel. Veel fotografen hebben schrik van overbelichting, waardoor ze ongewild onderbelichten en ruis veroorzaken bij ISO-waarden die perfect bruikbaar moeten zijn. Een onderbelichte ISO1600 kan meer ruis bevatten dan een correct belichte ISO6400. De grenzen van je toestel leer je alleen maar kennen door ze op te zoeken en te begrijpen wanneer en waarom je in de fout gaat.

                            Om belichting te compenseren, hoef je geen expert in Lightroom te zijn. Met die ene slider kan je al heel veel doen, maar als je geregeld meer dan een volle stop moet optrekken, moet je een andere manier van belichten bedenken. Er zijn verschillende manieren om je doel te bereiken, maar twee zaken die wellicht te weinig worden gebruikt, zijn spotmeting en belichtingscompensatie (al dan niet gecombineerd). Met spotmeting kan je bijvoorbeeld de lichtomstandigheden inschatten (zoals met een lichtmeter) door op verschillende plaatsen te richten en de ontspanner half in te drukken, zodat het toestel je vertelt hoe groot het verschil is tussen de lichtste en de donkerste zones. Fotografeer je dan een onderwerp tegen een donkerdere achtergrond dan kan je een stukje naar beneden compenseren; als de achtergrond lichter is dan het onderwerp, compenseer je een stukje naar boven. (Of je kiest bewust om dat net niet te doen, omdat je maximaal detail in je onderwerp wil, eventueel ten koste van een te donkere of te lichte achtergrond.)
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment


                            • #15
                              Re: 70D of 7D Mark II

                              Persoonlijk zou ik voor de 7Dii gaan.
                              Ik heb er al mee gewerkt en hij is echt wel sterk.

                              Ik denk dat qua ruis de camera's ongeveer gelijk zitten. Maar de 7Dii heeft als ik me niet vergis wel een betere sensor
                              Sony A7II - Zeiss Batis 85mm f/1.8

                              Comment

                              Working...
                              X