Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagjes voor de ITers: port forwarding / NAS van buitenaf benaderen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraagjes voor de ITers: port forwarding / NAS van buitenaf benaderen

    Voor extern om een nas (ftp) te gaan moest ik de poorten forwarden (via Mijn Telenet ingesteld).

    Dit werkt, maar ik vroeg me af wat het verschil/voordeel/nadeel is van naar een range (vb. 8000-8010) te forwarden ipv naar een enkelvoudige poort (vb. 8000)?

    Verder dan ftp heb ik nog geen ervaring voor acces van buitenaf, maar zijn er andere (interessantere) manieren om de connectie te maken?

  • #2
    Re: vraagjes voor de ITers: port forwarding / NAS van buitenaf benaderen

    Synology en geen gedoe. :-)
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: vraagjes voor de ITers: port forwarding / NAS van buitenaf benaderen

      Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
      Synology en geen gedoe. :-)
      Qnap of vele anderen en ook geen gedoe.
      Maar dat is geen antwoord op de vraag van de TS.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: vraagjes voor de ITers: port forwarding / NAS van buitenaf benaderen

        Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
        Voor extern om een nas (ftp) te gaan moest ik de poorten forwarden (via Mijn Telenet ingesteld).

        Dit werkt, maar ik vroeg me af wat het verschil/voordeel/nadeel is van naar een range (vb. 8000-8010) te forwarden ipv naar een enkelvoudige poort (vb. 8000)?

        Verder dan ftp heb ik nog geen ervaring voor acces van buitenaf, maar zijn er andere (interessantere) manieren om de connectie te maken?
        Een range kan gebruikt worden als de communicatie met de applicatie in kwestie verschillende connecties opent op verschillende poorten om zo verschillende zaken terzelfdertijd te doen. Je kan best de documentatie nakijken van het product. Daarin staat meestal omschreven welke poort(en) je moet openen (of forwarden).

        Het is met andere woorden niet uw keuze, maar die van de fabrikant.

        De opmerking 'synology en geen gedoe' is natuurlijk bull****. 't Is niet dat de synology-software zomaar uw firewall kan omzeilen als die de connectie blokkeert buiten uw LAN.

        Gr, V.
        http://www.catchlight.be
        Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
        https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

        Comment


        • #5
          Re: vraagjes voor de ITers: port forwarding / NAS van buitenaf benaderen

          Oorspronkelijk geplaatst door VincentBxl Bekijk bericht
          Een range kan gebruikt worden als de communicatie met de applicatie in kwestie verschillende connecties opent op verschillende poorten om zo verschillende zaken terzelfdertijd te doen. Je kan best de documentatie nakijken van het product. Daarin staat meestal omschreven welke poort(en) je moet openen (of forwarden).
          Ga ik eens nalezen vanavond of er iets instaat over het aantal connecties. Ik neem aan dat nodeloos grote range instellen minder veilig is dan enkel de noodzakelijke? Of maakt dat niet zoveel verschil?

          Oorspronkelijk geplaatst door VincentBxl Bekijk bericht
          De opmerking 'synology en geen gedoe' is natuurlijk bull****. 't Is niet dat de synology-software zomaar uw firewall kan omzeilen als die de connectie blokkeert buiten uw LAN.
          De mijne is een seagate, die heeft ook een connectie via webbrowser, nog niet geprobeerd, maar da's anders dan ftp, waar die als mapje in explorer of finder staat. Ik kan er op dus moet toch juist geforward zijn, maar vroeg me af wat het nut/onnut was van naar 1 of meer te forwarden (staat nu op een range van 10). Als dat niet nodig is kan dat minder (zeker als het onveiliger is).

          Comment


          • #6
            Re: vraagjes voor de ITers: port forwarding / NAS van buitenaf benaderen

            Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
            Ga ik eens nalezen vanavond of er iets instaat over het aantal connecties. Ik neem aan dat nodeloos grote range instellen minder veilig is dan enkel de noodzakelijke? Of maakt dat niet zoveel verschil?
            Je moet de range inderdaad niet ruimer maken dan nodig. Uw applicatie gaat het niet merken, maar het kan inderdaad een veiligheidsrisico inhouden.

            Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
            De mijne is een seagate, die heeft ook een connectie via webbrowser, nog niet geprobeerd, maar da's anders dan ftp, waar die als mapje in explorer of finder staat. Ik kan er op dus moet toch juist geforward zijn, maar vroeg me af wat het nut/onnut was van naar 1 of meer te forwarden (staat nu op een range van 10). Als dat niet nodig is kan dat minder (zeker als het onveiliger is).
            Kijk wat de fabrikant aanraadt. Via een webbrowser zal het maar 1 poort zijn (kijk wat er achter de url staat (vb: http://mijnseagate:8001)).
            Dat het out of the box werkt kan twee redenen hebben.
            - de applicatie gebruikt een 'standaard' poort (weinig waarschijnlijk)
            - je test vanuit je eigen netwerk
            Port-forwarding is enkel nodig als je je applicatie van buiten je thuisnetwerk wil kunnen bereiken.

            Ik hoop dat het wat duidelijk is. Anders is er hier nog wat begrijpbare uitleg te vinden:


            Gr, V.
            http://www.catchlight.be
            Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
            https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

            Comment


            • #7
              Re: vraagjes voor de ITers: port forwarding / NAS van buitenaf benaderen

              Oorspronkelijk geplaatst door VincentBxl Bekijk bericht
              Je moet de range inderdaad niet ruimer maken dan nodig. Uw applicatie gaat het niet merken, maar het kan inderdaad een veiligheidsrisico inhouden.



              Kijk wat de fabrikant aanraadt. Via een webbrowser zal het maar 1 poort zijn (kijk wat er achter de url staat (vb: http://mijnseagate:8001)).
              Dat het out of the box werkt kan twee redenen hebben.
              - de applicatie gebruikt een 'standaard' poort (weinig waarschijnlijk)
              - je test vanuit je eigen netwerk
              Port-forwarding is enkel nodig als je je applicatie van buiten je thuisnetwerk wil kunnen bereiken.

              Ik hoop dat het wat duidelijk is. Anders is er hier nog wat begrijpbare uitleg te vinden:


              Gr, V.
              De test is van buiten eigen netwerk, dus via een port forward, dus niet een standaard poort, dus lijkt allemaal ok. Enige wat ik nog moet uitzoeken dan is of het aantal poorten dat open staat (10) niet teveel is, maar dat zou dus id info/doku moeten te vinden zijn.

              Comment


              • #8
                Re: vraagjes voor de ITers: port forwarding / NAS van buitenaf benaderen

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Qnap of vele anderen en ook geen gedoe.
                Maar dat is geen antwoord op de vraag van de TS.
                Oei, dit was ChitChat, my mistake.
                ...leeg...

                Comment


                • #9
                  Re: vraagjes voor de ITers: port forwarding / NAS van buitenaf benaderen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                  Oei, dit was ChitChat, my mistake.
                  Euhhhh ... ?
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: vraagjes voor de ITers: port forwarding / NAS van buitenaf benaderen

                    Als ik het goed begrijp is je vraag eigenlijk of er een voordeel zou zijn bij het forwarden van een range tov 1 of meerder poorten.

                    Het is heel simpel.
                    Heb je een service dat luistert naar 1 poort dan is het onzin meerdere poorten te openen. Op 1 poort na gaan die andere gewoon niet werken.
                    Een range kan noodzakelijk zijn indien een service luistert naar een range. Ik denk dat dit het geval niet zal zijn. Dus ignore.

                    Comment


                    • #11
                      Re: vraagjes voor de ITers: port forwarding / NAS van buitenaf benaderen

                      Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                      Als ik het goed begrijp is je vraag eigenlijk of er een voordeel zou zijn bij het forwarden van een range tov 1 of meerder poorten.

                      Het is heel simpel.
                      Heb je een service dat luistert naar 1 poort dan is het onzin meerdere poorten te openen. Op 1 poort na gaan die andere gewoon niet werken.
                      Een range kan noodzakelijk zijn indien een service luistert naar een range. Ik denk dat dit het geval niet zal zijn. Dus ignore.
                      Ik heb het inderdaad es nagezocht en zou niet nodig zijn volgens wat ik vind. Dus naar 1 poort gaan.

                      Comment

                      Working...
                      X