Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van Telenet naar Proximus?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van Telenet naar Proximus?

    Lang geleden dat ik op BD nog iets heb gepost. Nu dan toch een topic starten. Maar helemaal niets te doen met fotografie.
    We zijn al een hele tijd klant bij Telenet (TV + vaste lijn + internettoegang). Een heel vriendelijke verkoper informeerde telefonisch of hij eens langs mocht komen om de producten van Proximus voor te stellen. Volgens mij ongeveer dezelfde mogelijkheden (Replay of iets dergelijks is er bij, geen conflicten mogelijk bij TV-opnames en snelheid dichter bij het beloofde). Mijn madam is pro overstap. Ik aarzel. Iemand ervaring met zo'n recente overstap? Of suggesties?
    eldee doet het met D90 en Nikkor 18-200/3,5-5,6 AF-S DX VR en 24-70/2,8 AF-S G ED

    eLDee's webstek

  • #2
    Re: Van Telenet naar Proximus?

    Hoi,

    ik heb geen Proximus en ook geen Telenet.

    Maar kijk eerst hoeveel tv's je in huis hebt.
    Heb je er maar een dan zal de overstap wel meevallen.

    Heb je meerdere tv's, denk er dan aan dat Telenet na een tijd(je) het analoge signaal komt afsluiten en dat je dus voor elke tv een decoder nodig hebt.
    Vaak worden deze decoders dan via homeplugs met de router verbonden.
    Meestal werkt dit goed, soms durft het wel eens haperen.

    Vraag eerst ook naar de snelheid van je lijn.
    Als je wat ver van de centrale zit, gaat je snelheid naar beneden en kan je misschien maar naar één HD zender kijken en geen tweede HD zender opnemen.

    Neem de praatjes van die verkopers altijd met een grove korrel.
    Vaak beloven ze veel tot de technieker voor de deur staat, die een heel ander verhaal verteld.

    Denk er ook aan dat als je e-mail adres van telenet gebruikt, je dit ook moet veranderen bij overstap.

    mvg
    nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

    Comment


    • #3
      Re: Van Telenet naar Proximus?

      Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
      Neem de praatjes van die verkopers altijd met een grove korrel.
      Vaak beloven ze veel tot de technieker voor de deur staat, die een heel ander verhaal verteld.

      Denk er ook aan dat als je e-mail adres van telenet gebruikt, je dit ook moet veranderen bij overstap.

      mvg
      Dat is wat mij altijd tegenhoud om over te stappen (ben nu bij Proximus). Al die zaken waar je ooit je email hebt gegeven moet je veranderen voor je oude email wegvalt. En ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee waar dat allemaal is in die 15 jaar of langer ik die emailadres gebruik.

      Comment


      • #4
        Re: Van Telenet naar Proximus?

        Regel 1 om niet afhankelijk te zijn van een provider is uw email halen op een ander. Er zijn genoeg gratis alternatieven.

        Als je niet weet waar je je email adres de laatste 15 jaar hebt achtergelaten dan mag je ervan uitgaan dat je ze ook niet meer nodig hebt.
        Tijd voor een plan. Overstappen met je email naar een onafhankelijke maildienst.
        En dan beetje met een keer als er email binnenkomt op je oude adres de mensen inlichten (als je dat nog wil) van je nieuw adres.

        Tevens een goede gelegenheid om van spammers af te geraken.

        Maar los van deze zou ik niet naar proximus gaan voor tv. We kunnen niet ontkennen dat telenet heer en meester is in tv distributie.
        Ze hebben alles mee. Broadcasttechnologie wat ideaal is voor tv signalen.
        Proximus moet daar technologisch altijd het onderspit delven hoe je het draait of keert. Hun netwerk is niet geschikt voor broadcasts van die orde.

        Dit neemt niet weg dat binnen enkele jaren het landschap waarschijnlijk grondig zal herzien worden. Netflix is daar een mooi voorbeeld van.
        En dan kan proximus wel eens in het voordeel komen.
        Maar zover zijn we bijlange nog niet. Zal nog wel een jaar of 10 duren. Zolang zal telenet wel de beste blijven.

        Wat betreft het stoppen van het analoog signaal is mij bekend dat telenet nu de ronde aan het doen is bij "grote afnemers" zoals ziekenhuizen, rusthuizen,...
        Ze zijn daar overal bezig met een soort broadcasters aan het plaatsen om het signaal intern zonder encryptie digitaal te verdelen zodat analoog overbodig wordt.
        Als dat uitgerold is zal er weinig argument overblijven om analoog signaal aan te houden en zal die wel voor de bijl gaan. Want daar sturen ze op aan.
        Ik schat nog een jaar of 2 en dan gaat de stekker er uit. Dus op dat analoog moet je niet veel hoop meer vestigen.

        Comment


        • #5
          Re: Van Telenet naar Proximus?

          Zonder reklame te maken voor de één of de ander , zijn er minder opvallende verschillen.
          Hoe het juist zit weet ik niet maar als je vaak opneemt, en vooral reeksen, zijn de mogelijkheden
          om gelijktijdig op te nemen enz... niet hetzelfde. Als je dus juist vaak wil doen wat bij die leverancier niet kan, ben je de sigaar.
          Dus goed uitpluizen wat bij wie mogelijk is inzake opnemen.
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • #6
            Re: Van Telenet naar Proximus?

            Zeker goed om over na te denken.

            Kijk voor jezelf na hoe belangrijk je een snelle verbinding vindt.
            Telenet is zeker duurder, maar voor zover ik kan vergelijken bieden ze net iets meer. Als je dat belangrijk vindt, dan moet je blijven, anders is de markt open.

            Succes, en laat je ervaringen maar weten hier als je overschakelt.

            Comment


            • #7
              Re: Van Telenet naar Proximus?

              Als je wil overschakelen : eerst nagaan of je aansluiting wel de volle snelheid kan halen bij Proximus. Daarvoor is het belangrijk dat je dicht genoeg woont bij de "straataansluiting" (dat zijn die bakken langs de straat die voor Proximus altijd in paren optreden). Je kan dat oa hier testen : test.

              Ik zit al behoorlijk lang bij Proximus en toch altijd hun volle snelheid gehad. De prijs is inderdaad goedkoper dan telenet. Ze halen niet de snelheid van Telenet, maar eigenlijk heb ik dat nog nooit gemist.

              Voor streamen zie ik eigenlijk geen probleem. Op de Proximus HD-decoder zit een Netflix app, wat trouwens perfect werkt. En je kan onbeperkt downloaden (vanaf een comfort pack). Die V5 HD decoder van Proximus (had vroeger de V4) werkt trouwens heel snel, en de nieuwe interface (die ik sinds enkele weken heb) is helemaal niet slecht.

              Ik heb me laten wijsmaken dat Proximus de eerste zou zijn om 4K content aan te bieden als Belgische provider, maar omdat op dit ogenblik zelfs nog geen sprake is van echte HDTV (noch bij Telenet, noch bij Proximus) heb ik daar toch mijn twijfels over...

              Bij Proximus krijg je ook 18 maanden de tijd om je emailadres terug op poten te krijgen (ik dacht dat dat bij Telenet maar 6 maanden was). Dus mocht Proximus je niet bevallen dan heb je op dat vlak toch meer tijd...
              Last edited by polleke_cgc; 5 november 2015, 11:57.
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #8
                Re: Van Telenet naar Proximus?

                Als er morgen iemand met echte 4K komt, dan wordt het pas echt interessant, en dan zou ik durven overstappen.
                Maar ik vrees dat sommige netwerken dat niet aan kunnen.

                Maar inderdaad, vandaag hebben we nog altijd geen echte HD.

                Comment


                • #9
                  Re: Van Telenet naar Proximus?

                  Beginnen met het begin ...

                  Zou je zelf op zoek gaan naar een andere provider mocht men het u niet voorstellen?
                  Indien niet, dan zou ik niets veranderen.

                  Goede redenen om te veranderen:
                  - niet tevreden bij huidige provider
                  - het aanbod is elders beter
                  - je kan of wil niet meer zoveel betalen

                  Slechte reden om te veranderen:
                  - veranderen om te veranderen
                  - kop laten zot maken door verkoper of anderen
                  - profiteren van eenmalige actie

                  Ik geef hierbij een neutrale mening zonder voorkeur.

                  Is het trouwens echt van Proximus of een onafhankelijke verdeler?
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Van Telenet naar Proximus?

                    Oorspronkelijk geplaatst door eldee Bekijk bericht
                    Een heel vriendelijke verkoper informeerde telefonisch of hij eens langs mocht komen om de producten van Proximus voor te stellen.
                    Vergeet niet dat men u de hemel op aarde belooft, want die mensen MOETEN hun streefcijfer halen. Hun uitleg dus best met een heel grove korrel zout nemen.
                    Waarmee ik niet wil zeggen dat Proximus slecht zou zijn, verre van.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #11
                      Re: Van Telenet naar Proximus?

                      Ik heb beide op verschillende locaties : proximus comfort abonnement triple play en telenet basic tv+internet.
                      Voor telenet: dagpas mogelijk op sporting telenet
                      voor proximus: je kan gratis eigen programmas van geselecteerde zenders zien
                      Het hotspotnet van beiden is echt niet de moeite waard. (Dus is dit in de toekomst voor mij geen argument meer om een tweede abonnement bij een andere provider te nemen)
                      Ook ik heb reeds jaren een gmail-adres, waardoor je onafhankelijk wordt van je provider. En je kan je echt belangrijke contactpersonen een emailadres sturen met je email adres. Ik heb trouwens sedert jaren een bounce-bericht op mijn skynet account. Voor alle zekerheid werd het skynet account geforwarded naar mijn gmail-adres, maar ik merk dat enkel bedrijven de boodschap niet snappen en naar mijn skynet adres hun spam blijven sturen.[emoji4]

                      Ik hou je op de hoogte als ik andere belangrijke verschillen vaststel tussen belgacom en telenet.


                      Sent from my iPad using Tapatalk

                      Comment


                      • #12
                        Re: Van Telenet naar Proximus?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Dat is wat mij altijd tegenhoud om over te stappen (ben nu bij Proximus). Al die zaken waar je ooit je email hebt gegeven moet je veranderen voor je oude email wegvalt. En ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee waar dat allemaal is in die 15 jaar of langer ik die emailadres gebruik.
                        Ik ben ondertussen al meer dan twaalf jaar geleden overgeschakeld van Belgacom naar Telenet, doch gebruik ik naast nog andere mail adressen ook nog steeds mijn belgacom.net adres zonder problemen hoor.

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Van Telenet naar Proximus?

                          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          Als je wil overschakelen : eerst nagaan of je aansluiting wel de volle snelheid kan halen bij Proximus. Daarvoor is het belangrijk dat je dicht genoeg woont bij de "straataansluiting" (dat zijn die bakken langs de straat die voor Proximus altijd in paren optreden). Je kan dat oa hier testen : test.
                          Dit vertelt je enkel wat je zou kunnen halen, niet wat je werkelijk haalt. Het is geen test, enkel een prognose op basis van je telefoonlijn. Volgens die link haal in 92 Mbps. Een echte test haalt er met moeite 60... Die kasten staan op de overkant van de straat, ongeveer 50 meter verder.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Van Telenet naar Proximus?

                            Wat full HD betreft moet ik dat toch even rechtzetten.

                            Telenet geeft 1080 progressive af. Dat is FULL HD. Dat is naast de interleaced de hoogste kwaliteit voor HD content dat technisch mogelijk is. Beter zal het er niet op worden. Meerdere zenders komen hier in FULL HD binnen via telenet. Andere worden gewoon digitaal aangeleverd wat een kwaliteit geeft dat vergelijkbaar is met analoog. Ze noemen dat dan SD kwaliteit.

                            Proximus levert geen full HD af bij mijn weten. Daar leveren ze maximaal 720 af en het meeste nog in SD.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Van Telenet naar Proximus?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                              Dit vertelt je enkel wat je zou kunnen halen, niet wat je werkelijk haalt. Het is geen test, enkel een prognose op basis van je telefoonlijn. Volgens die link haal in 92 Mbps. Een echte test haalt er met moeite 60... Die kasten staan op de overkant van de straat, ongeveer 50 meter verder.
                              Dat is inderdaad het verschil tussen Proximus en Telenet.
                              Ik heb een 200 Mbps lijn bij TN, en als ik een speedtest doe op een computer die rechtstreeks verbonden is op de TN router (ethernet), dan haal ik regelmatig snelheden boven de 190 Mbps. Zelfs op een iPad haal ik 130+.
                              Maar eerlijk, wanneer heb je die snelheid nodig...

                              Als ik mijn avondkrant van 30 MB download op de iPad duurt dan 3-5 seconden. Leuk.
                              Eén maand ben ik door veel Netflix kijken op 10 Mbps gezet gedurende een paar dagen. Dan duurde het downloaden van die krant ca 20-25 seconden, en ik kon nog altijd Netflix kijken op één scherm.
                              Bij gewoon surfen merkte ik dat het iets trager ging, maar zeker niet dramatisch.

                              Wat me inderdaad bij Proximus stoort is dat je snelheid wel merkbaar omlaag gaat als je TV kijkt en wil surfen, en de beeldkwaliteit is lager.

                              Comment

                              Working...
                              X