Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje lichtbalans instellen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraagje lichtbalans instellen

    Beginnersvraag:
    Ik heb de witbalans van mijn nieuwe camera (nikon D 5500) op automatisch staan.
    Heb geen ervaring met het zelf instellen hier van.
    Nu heb ik gisteren om te oefenen een reeks foto's gemaakt van honden en mensen in het bos met wisselend licht, zon, schaduw,...
    En ik bemerk dat sommige foto's een blauwzweem hebben, sommige goed zijn sommige te geel,...

    Wat kan ik hier aan doen?
    Telkens met ander licht lichtbalans instellen? Kan me dit moeilijk voorstellen...
    Of heb ik gewoon slecht belicht? Ik heb ook zitten sukkelen met overbelichting hier en daar...

    Als jullie me een beetje op weg zetten waar ik het moet zoeken zou dat heel fijn zijn!

  • #2
    Re: vraagje lichtbalans instellen

    Ik heb mijn wb bijna altijd op auto staan(behalve bij specifieke lichtomstandigheden) en werk in RAW en dan kun je dat in pp altijd nog corrigeren.

    In het donkere bos en er is dan een stukje witte wolk zichtbaar dan heb je veel kans op overbelichting als het bos goed belicht is, je kan keizen voor een nog donkerder bos het is niet anders.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: vraagje lichtbalans instellen

      "Telkens met ander licht lichtbalans instellen? Kan me dit moeilijk voorstellen..."

      klopt dat dit het beste is ! je kan dit goed zetten met een witte of grijskaart. ikzelf gebruik een expodisk en ben voorstander om dit bij elke andere (licht) lokatie opnieuw in te stellen.

      even zoeken op het net en je vind genoeg informatie

      gr, JOHAN , nikon D90, D7100

      Comment


      • #4
        Re: vraagje lichtbalans instellen

        fotografeer in raw en je stelt het nadien gewoon in via lichtroom of een ander fotobewerkingsprogramma.
        als je in jpeg moet fotograferen om één of andere reden zou je het ook op een volgende manier kunnen doen. bij canon werkt het in iedergeval. via live view en dan je witbalans instellen. zo zie je meteen wat het effect is. Het nadeel is dat je wel telkens het licht veranderd je opnieuw checken of de wb nog correct is. maar er is geen andere methode als je in jpeg werkt dan constant de wb aan te passen.
        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

        Comment


        • #5
          Re: vraagje lichtbalans instellen

          Als het licht echt heel vaak wijzigt kan je hem ook fixed instellen op zonlicht, dat zal over het algemeen betere resultaten opleveren. Achteraf kan je de finetuning doen op je RAWs.
          Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
          Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
          Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

          Comment

          Working...
          X