Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera is voor mij het meest geschikt?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke camera is voor mij het meest geschikt?

    Hoi,

    Ik ben een beginner op vlak van fotografie. Ik wil na mijn beginnerscursusje graag verder experimenteren en leuke, originele foto's maken die kwalitatief goed zijn.
    Ik ben dus op zoek naar een camera die voor mij geschikt is. Ik ben er nog niet uit of ik een systeem of een spiegelreflex wil, dus je mag beide aan- of afraden.

    Wat fotografeer ik graag:
    - natuur (landschappen en close-ups/macro)
    - mijn huisdieren in volle actie
    - dingen die je standaard fotografeert als je op reis bent (mooie gebouwen, leuke dingen die je tegenkomt, mensen...)

    Ik zou graag een niet te zware camera hebben die handig is om mee te nemen.

    Qua objectieven: ik zou graag 1 objectief hebben die wel een stukje kan zoomen, maar die ook wat macro kan. (Of een objectief waar een "macro-voorzet" op kan?)
    Ik heb geen geld om meteen in veel objectieven te investeren, en het lijkt me handiger om te starten met 1 objectief. Zo kan ik later uitbreiden als ik zeker weet welke kant ik nog wil opgaan.

    Heeft er iemand advies voor mij? Dit mogen zowel af- als aanraders zijn.

    Thanks!
    Jenna

  • #2
    Re: Welke camera is voor mij het meest geschikt?

    Een goede bridge is ook uitstekend om je kunsten uit te proberen.
    De Panasonic FZ1000 is een heel goede camera, met een lichtsterke
    Leica zoomlens (25-400mm eq. F2.8-F4)
    Maar als je het maximum budget kan laten weten, dan kunnen toestellen
    worden aangeraden die daarbinnen passen.
    Rudi

    Comment


    • #3
      Re: Welke camera is voor mij het meest geschikt?

      Een bridge wil ik liever niet.
      Het is echt de bedoeling dat ik objectieven kan wisselen in de toekomst, zonder meteen een nieuwe camera te moeten aanschaffen.
      Goh, een maximumbudget heb ik niet echt, maar misschien wel handig om te laten weten dat ik geen professionele camera van 2000 euro zoek.

      Ik ben zelf al wat aan het rondneuzen geweest en de nikon D5300 spreekt me al wel aan.
      Last edited by Jenna!; 1 november 2015, 20:00.

      Comment


      • #4
        Re: Welke camera is voor mij het meest geschikt?

        Jenna!,

        Naast mijn Nikon D7200 heb ik ook de D5200.
        Over beide ben ik zeer tevreden. De D7200. gebruik ik voor het "grotere" werk - maar de D5200 is mijn werkpaard voor al het andere.
        De D5200 is een beetje duurder dan de D3500 die jij aangeeft.
        Zet daar de Nikon 18-140mm lens op en je heb een prima combinatie die aan al je wensen voldoet - en daarenboven geen "stukken van mensen" kost (je vindt deze combinatie voor minder dan € 700,00).
        Voorbeelden van deze combinatie vind je o.a. hier:
        https://www.flickr.com/photos/jajabd...57657759848410

        https://www.flickr.com/photos/jajabd...57657754805279

        https://www.flickr.com/photos/jajabd...57658238976473

        Ik ben er in elk geval zéér tevreden over ...

        Jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          Re: Welke camera is voor mij het meest geschikt?

          Oorspronkelijk geplaatst door Jenna! Bekijk bericht
          Een bridge wil ik liever niet.
          Het is echt de bedoeling dat ik objectieven kan wisselen in de toekomst, zonder meteen een nieuwe camera te moeten aanschaffen.
          Goh, een maximumbudget heb ik niet echt, maar misschien wel handig om te laten weten dat ik geen professionele camera van 2000 euro zoek.

          Ik ben zelf al wat aan het rondneuzen geweest en de nikon D3500 spreekt me al wel aan.
          De D3500 bestaat (nog) niet. Er is de Nikon D3300 en de D5500. Waarbij deze laatste de betere is van de twee.
          Als systeem camera zijn de Sony A6000 of Fujifilm X-T10 goede keuzes.
          Rudi

          Comment


          • #6
            Re: Welke camera is voor mij het meest geschikt?

            Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
            De D3500 bestaat (nog) niet. Er is de Nikon D3300 en de D5500. Waarbij deze laatste de betere is van de twee.
            Als systeem camera zijn de Sony A6000 of Fujifilm X-T10 goede keuzes.
            Rudi
            Oh ik heb de 2 getallen omgedraaid, ik bedoel de D5300.

            Ik heb net gehoord dat Fuji enkel goed is als je in de hogere prijsklasses gaat.
            Van sony hoor ik regelmatig dat daar weinig materiaal voor te vinden is, behalve van sony zelf.

            Comment


            • #7
              Re: Welke camera is voor mij het meest geschikt?

              Oorspronkelijk geplaatst door Jenna! Bekijk bericht
              Oh ik heb de 2 getallen omgedraaid, ik bedoel de D5300.

              Ik heb net gehoord dat Fuji enkel goed is als je in de hogere prijsklasses gaat.
              Van sony hoor ik regelmatig dat daar weinig materiaal voor te vinden is, behalve van sony zelf.
              Wat lenskeuze betreft ben je best bij Nikon of Canon.
              Rudi
              Last edited by rudimaes; 2 november 2015, 04:21.

              Comment


              • #8
                Re: Welke camera is voor mij het meest geschikt?

                Veel onder ons klagen dat SLR te zwaar is op reis.
                Misschien ook eens kijken naar systeemtoestellen. Voor actiefotografie zijn die dingen behoorlijk goed ivg met goedkope SLRs.

                Anders ook eens kijken bij Canon naar de 100D. is de kleinste en lichtste SLR op de markt. Niet duur ook. (400 euro kitlens inbegrepen)

                Comment


                • #9
                  Re: Welke camera is voor mij het meest geschikt?

                  De combinatie die je vraagt is veelzijdig.
                  Huisdieren zijn per definitie onvoorspelbaar voor de lens. Belangrijk dus is een zo klein mogelijke tijdspanne te hebben tussen het afdrukken en het effectief nemen van de foto. Binnenshuis zijn bvb. ook de isoprestaties belangrijk.
                  Landschappen kun je met elke combinatie. Close-up en macro is moeilijker, maar sommige zooms hebben ook een pseudo 'macro' stand. Niet te vergelijken met een echte macrolens maar dichtbij-fotografie best mogelijk. Veel objectieven van Sigma kunnen dit en bvb. in mijn geval heeft de 24-70 f/4 van Canon ook een (0.8x) macrostand waarmee je behoorlijk uit de voeten kan.
                  Voor reisfotografie: ben in het voorjaar naar Venetie gegaan en had enkel mijn 6D (fullframe) en 24-70 mee. Heb maar een enkele keer mijn tele gemist en een breedhoek had ik nog niet maar ook niet gemist.
                  Dus mijn idee: best werken met een DSLR met een goed lichtgevoelig objectief. Bespaar zeker niet op het objectief: dat behoudt best zijn waarde en heeft de meeste invloed op je resultaat.
                  Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke camera is voor mij het meest geschikt?

                    Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
                    Voor reisfotografie: ben in het voorjaar naar Venetie gegaan en had enkel mijn 6D (fullframe) en 24-70 mee. Heb maar een enkele keer mijn tele gemist en een breedhoek had ik nog niet maar ook niet gemist.
                    Hamgt mss wel af van je onderwerpen en persoonlijke voorkeur. Op reis zit mijn 14-24mm er constant op. De gekende meer 'allround' zoom 24-70mm heb ik niet maar mis ik ook niet. Ik heb wel een 30mm en 50mm prime, die eerste af en toe gebruikt als ik toch wat nauwer wou, de tweede enkel voor eens een portretje te nemen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke camera is voor mij het meest geschikt?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jenna! Bekijk bericht
                      Oh ik heb de 2 getallen omgedraaid, ik bedoel de D5300.

                      Ik heb net gehoord dat Fuji enkel goed is als je in de hogere prijsklasses gaat.
                      Van sony hoor ik regelmatig dat daar weinig materiaal voor te vinden is, behalve van sony zelf.
                      Welk materiaal zou er niet te vinden zijn, daar komt elke week van een of andere fabrikant wel een product op de markt, een paar jaar terug was dat mogelijk zo maar nu.
                      Daarbij kun je praktisch alle lenzen die er ooit gemaakt zijn van eender welk merk gebruiken op de a6000.

                      Fuji heeft inderdaad momenteel niet de sterkste toestellen op de markt , zelfs de recente m4/3 toestellen zijn beter wat beeldkwaliteit betreft laat staan wat snelheid en video betreft.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke camera is voor mij het meest geschikt?

                        Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                        Welk materiaal zou er niet te vinden zijn, daar komt elke week van een of andere fabrikant wel een product op de markt, een paar jaar terug was dat mogelijk zo maar nu.
                        Daarbij kun je praktisch alle lenzen die er ooit gemaakt zijn van eender welk merk gebruiken op de a6000.

                        Fuji heeft inderdaad momenteel niet de sterkste toestellen op de markt , zelfs de recente m4/3 toestellen zijn beter wat beeldkwaliteit betreft laat staan wat snelheid en video betreft.
                        Fuji niet goed wat beeldkwaliteit betreft ... wrong reaction ... de X-E1, X-E2, XT-10 en XT-1 is het beste wat beeldkwaliteit betreft in APS-C segment... voor video daarentegen deugt het niet... eigen ervaring
                        nikon coolpix s9100

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke camera is voor mij het meest geschikt?

                          Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
                          Fuji niet goed wat beeldkwaliteit betreft ... wrong reaction ... de X-E1, X-E2, XT-10 en XT-1 is het beste wat beeldkwaliteit betreft in APS-C segment... voor video daarentegen deugt het niet... eigen ervaring
                          Schrijf niet dat beeldkwaliteit slecht is, dat is jouw interpretatie, schrijf enkel dat die achterhaald is, evolutie gaat heel vlug, kunt fuji op geen enkel punt nog gaan vergelijken met bvb een Samsung NX1 buiten prijs misschien.

                          -gebruiken nog altijd oude 16mp sony sensor, dus kunnen wat detail betreft niet tippen aan de huidige 24mp toestellen, laat staan 28mp (NX1)
                          -jpeg is zeer goed maar met 24mp toestellen mag men 8mp versmossen om maar tot dezelfde kwaliteit te komen
                          -resultaten in RAW zijn niet echt optimaal te noemen, wordt ook niet ondersteunt door alle RAW-converters.
                          -kleuren, kun je over discussiëren, lijken zeer aangenaam maar het is dan weer zeer moeilijk om een natuurlijke kleurweergave te bekomen, zelfs in RAW.
                          -hoge ISO heb je nadeel van lage mp, oude sensor technologie en toch een niet onbelangrijke afwijking toz van de standaard iso
                          -dynamisch bereik is zeer goed

                          Valt ook op dat heel wat fuji gebruikers terug over stappen naar DSLR, men heeft het gekocht voor de zogenaamde goede bediening, de vintage look, kleurkes etc, maar als je het toestel voor wat meer wilt gaan gebruiken dan still-levens schiet het toch vaak tekort, zowel wat bediening, mogelijkheden en snelheid betreft. En het ergste is dat men dit dan gaat veralgemenen en doortrekken naar de producten van andere producenten.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke camera is voor mij het meest geschikt?

                            Wat baten smeer en pil als den uil megapixels zien wil?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke camera is voor mij het meest geschikt?

                              Bwahh .. "oplossend vermogen" heeft ook zijn belang nietwaar .. anders was uwen TV nog steeds 625 lijnen ... vatje ?

                              Comment

                              Working...
                              X