Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Liebherr diepvries GNP 2906 koelt af en toe

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Liebherr diepvries GNP 2906 koelt af en toe

    Blijkbaar zijn hier al vaker diepvries-vragen gepasseerd, dus ook even hier mijn oproep doen, als het mag.

    Sinds een paar maanden hebben we problemen met deze diepvriezer. We zijn een beetje ten einde raad.
    Bij terugkomst van de vakantie hoorden we deze piepen en stond op -2.
    Sinds die dag is de technieker van de winkel waar we hem hebben gekocht al 3 keer bij ons geweest. Daarna heeft hij het doorgeven aan Liebherr zelf. Daarna is de technieker van Liebherr (ik denk van de firma Cinem) al 4 of 5 keren bij ons geweest. Ja, ik ben de tel al kwijt.
    Geen kwaad over de techniekers gesproken, die hebben allemaal hun best gedaan, doch de laatste keren was er telkens bij zijn bezoek geen probleem te zien.
    Uiteindelijk een beetje een moeilijke situatie voor een technieker als je niets kan vaststellen, en dat liet hij ook merken door zijn ongeloof over het probleem te uiten, met een licht geïrriteerde toon.

    Uiteraard zie ik wat ik zie : om de paar uren gaat de temperatuur omhoog, zelfs tot -5 of hoger, en piept dan naar hartenlust. Na een uurtje of 2 kan hij alweer op -18 staan.
    Hij heeft ook al een kleine week goed gedraaid, en heeft al dagen aan een stuk alarm gegeven met te hoge temperatuur.
    Er is blijkbaar alles al vervangen, ook de sensor op de verdamper, behalve de compressor.
    Op het moment dat de temperatuur aan het stijgen is en het alarm afgaat, hoor ik de compressor tegen hoog toerental draaien. En toch heeft hij al eens een kleine week goed gekoeld en constant -18 aangehouden. Vreemd....

    Afgelopen vrijdag is hij nogmaals langs geweest, en liet uitschijnen dat het allemaal in orde was en eigenlijk geen probleem meer aanwezig was. Kort na zijn vertrek stond het toestel alweer te 'piepen'.
    Nu ben ik bezig met video opnames om ze alzo te overtuigen.

    De diepvriezer is ongeveer 5 jaar en is vrij duur geweest, het was toen een van de meest zuinige toestellen.

    No-frost vertoont wel eens wat ijsvorming op de verdamper, maar is volgens mij hier geen probleem. Want na dagen stilstand moet eventueel ijs toch verdwenen zijn. En op zo korte tijden van -18 naar -8 en hoger, en dan weer terug omlaag, dat is toch hoogst onwaarschijnlijk.
    Het lijkt alsof het een slecht contact is, maar ook dit werd volgens de technieker in veelvoud gecontroleerd.

    Wat moet ik nu hiermee? Ik kan die diepvriezer toch niet bij het oud ijzer zetten?
    Zelf ben ik op de hoogte van elektronica maar niet specifiek van deze diepvriezers (geen ervaring).

  • #2
    Re: Liebherr diepvries GNP 2906 koelt af en toe

    Is het wel degelijk -5 of hoger?
    Heb je dat eens met een gewone thermometer gemeten of dat wel klopt ivm met de temp op het toestel?
    Ik weet niet wat de inhoud of het volume is van de vriezer is, maar op 1 uurtje van -5 naar -18 is redelijk snel.
    Voelt de inhoud aan gelijk ontdooien met veel water?

    Comment


    • #3
      Re: Liebherr diepvries GNP 2906 koelt af en toe

      die toestellen houden normaal 24 of 48 uur hun temp zelf al valt de stroom uit, dus het lijkt me weinig waarschijnlijk dat hij opwarmt.

      Comment


      • #4
        Re: Liebherr diepvries GNP 2906 koelt af en toe

        Er zit niets in die diepvries, uiteraard. Hij draait alleen maar test. Volgens mij kan het dan wel op een uurtje als er alleen maar lucht in zit. Ik zal eens meten, ik heb een tamelijk correcte digitale thermometer.

        Comment


        • #5
          Re: Liebherr diepvries GNP 2906 koelt af en toe

          Een lege vriezer warmt inderdaad veel sneller op omdat er geen massa inzit, de lucht is al meteen opgewarmd als je de deur open trekt.
          Heb je een thermometer met een externe voeler, en heb je die voeler in de vriezer zitten zodat de deur niet open moet om de temperatuur te meten, of moet je elke keer de vriezer openen om de temperatuur af te lezen?

          Zit er een elektronische thermostaat in de vriezer, of is het nog een ouderwetse mechanische?
          Een mechanische thermostaat is volgens mij een geel stuk bedrijfszekerder dan een elektronische, maar dan zit er alleen maar ergens een draaiknop waarmee je de temperatuur kan instellen (meestal van 1-5, waarbij 5 de laagste instelling is).
          Toen ik mijn koelkast kocht heb ik er op gelet dat er nog een simpele mechanische thermostaat in zat, net omdat ik al zoveel gehoord had over defecte elektronische thermostaten.
          Het probleem is dat de meeste klanten liever wat meer "toeters en bellen" (lichtjes) op hun apparaten hebben staan, en daar spelen de fabrikanten dan ook op in.
          Daardoor zit in heel wat recente koel en diepvrieskasten een elektronische thermostaat die veel minder betrouwbaar is dan een mechanische thermostaat zoals ze die al meer dan 50 jaar maken.

          Maar het hoeft ook niet aan de thermostaat te liggen, een tekort aan koelmiddel zorgt er ook voor dat de temperatuurmeting (op de verdamper) niet correct verloopt, waardoor de thermostaat ook niet juist schakelt.

          En als het een vriezer is met automatische ontdooiing (no frost), dan zit er waarschijnlijk een ontdooiweerstand op de verdamper.
          Als die defect is, dan zal de compressor pas terug inschakelen als de temperatuur in de vriezer boven 0°C komt.
          Bij dat systeem wordt de temperatuur van de verdamper gemeten, waarbij de compressor pas terug ingeschakeld wordt als het ijs op de verdamper gesmolten is.
          Daarvoor moet de temperatuur dus boven de 0°C komen.
          Als de ontdooiweerstand niet werkt, dan zal de temperatuur in de hele vriezer boven 0°C moeten komen vooraleer de compressor opnieuw kan starten.
          Het is dus mogelijk dat die weerstand defect is, of dat die geen spanning krijgt omdat er iets mis is met de thermostaat.
          Normaal is die zo geschakeld dat die inschakelt als de compressor stopt (wisselcontact).
          Ontdooien kan ook door warme gassen door de verdamper te blazen (persgas ontdooiing), maar ik denk dat dat wat te duur is om in een koelkast in te bouwen (ik ben wel koeltechnieker maar heb geen ervaring met de meest recente koelkasten).
          Last edited by Black B@ndit; 1 november 2015, 11:53.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Liebherr diepvries GNP 2906 koelt af en toe

            Leg daar minstens 10 kilo ijs of water in zakken in.

            Ik vermoed dat de temperatuur gewoon veel te rap stijgt of daalt.

            Comment


            • #7
              Re: Liebherr diepvries GNP 2906 koelt af en toe

              We hebben hier ook 2 Liebherrs staan.
              De vriezer heeft ook al eens raar gedaan, ik heb toen op de printplaat een nieuw batterijtje moeten solderen. Koste me 5 euro. Maar ik stelde toen ook vast dat de connector van de temperatuursensor gebroken was op de printplaat. Direct ook aangepakt en die vriezer loopt nu alweer een paar jaar zonder problemen.
              Die Liebherr toestellen zijn echt wel van goede kwaliteit.

              Onze oversized koelkast had na aankoop reeds constant een te hoge temperatuur. Toen zijn ze ook langsgekomen van de firma zelf en hebben de thermostaat toen vervangen.
              Grappig was dat de technieker ons leuk melde dat een koelkast eigenlijk niet hoort te koelen ????
              Ik heb toen even mijn haar moeten laten recht komen en leuk gemeld dat indien IK wilde dat hij koelde tot 6 graden IK dat ook zo wilde en hij daar geen oordeel over moest vellen.
              Hij stond wat op zijn kop en heeft er dan die ander thermostaat toch in gezet. En probleem was opgelost.

              Maar los van deze....

              Ik vermoed dat de compressor of het koelcircuit choco is. Ergens een ventiel dat maar af en toe werkt en het klopt al snel met je vaststellingen.

              Wel zou ik ook eens het advies volgen om daar wat thermische massa in te leggen. Maakt niet uit wat als het maar massa heeft.
              Zo kan je de temperatuur eens mooi volgen.

              Doch denk ik niet dat dit het probleem zal oplossen.
              Ik vrees dat de koeltechnicus nog eens langs zal moeten komen.

              Je kan ook eenvoudig testen.
              Zet em af en de deur open zodat hij kamertemperatuur krijgt.
              Zet em dan op en voel aan de buizen of ze DIRECT koelen (hooguit een paar seconden vertraging zit er op)
              Zo ja, zet em terug af. Herhaal na pakweg 15 minuten.
              Voel je bij een van de testen dat hij niet prompt begint te koelen dan weet je dat de stelling klopt dat er een storing is in het koelcircuit.

              En de koeltechnicus zal met die informatie een beter diagnose kunnen stellen.

              Comment


              • #8
                Re: Liebherr diepvries GNP 2906 koelt af en toe

                Het is een elektronische No-Frost.

                Even heel duidelijk stellen, dat maakt het wat makkelijker :
                Als de temperatuur stijgt (minder koeling, slecht), blijft de compressor lopen, zelfs tegen hogere snelheid. Het is niet zo dat hij uitvalt.

                Ik heb de temperatuur gemeten : die is tamelijk correct behalve als ze -18 is.
                Display = -18 , Meter = -23,5
                Display = -16 , meter = -15,5
                Display = -10 , meter = -9,9
                (meter is gekalibreerd en sensor met kabel, dus sensor zit in de diepvriezer en meter erbuiten.)

                De temperatuur klopt dus (ongeveer) .

                Het stijgen en dalen van de temperatuur gaat inderdaad snel. Op ongeveer 1,5 uur gaat de temperatuur van -18 naar -10 en soms omgekeerd. Maar dat mag geen probleem zijn, vermits hij het soms goed doet en soms niet.

                Hij heeft de ganse namiddag normaal op -18 gefunctioneerd.
                Gedurende die -18 functioneerde de compressor heel normaal : af en toe tegen laag toerental draaien om bij te koelen en af en toe uit als het koel genoeg is.
                Nu staat hij weer te piepen, ondanks dat hij de ganse namiddag -18 heeft aangehouden. Temperatuur -7.
                Van zodra de temperatuur stijgt of in alarm staat , gaat hij sneller en continu draaien.

                Comment


                • #9
                  Re: Liebherr diepvries GNP 2906 koelt af en toe

                  Ik heb even wat meer informatie gezocht over koelkasten en vriezers met een no frost systeem.
                  Als het een no frost vriezer is, dan zit er een ontdooiweerstand in die gestuurd wordt via een timer en een ontdooithermostaat.
                  Als de ontdooiweerstand niet werkt (of geen spanning krijgt als dat moet), dan zal de ontdooithermostaat pas de compressor inschakelen wanneer de temperatuur in de vriezer boven 0°C komt.
                  Dat gebeurt dan elke keer als er een ontdooicyclus wordt afgewerkt.
                  Als je dan de temperatuur in de kast meet, dan zal die veel te hoog oplopen, en je zal ook een alarmsignaal krijgen (omdat de temperatuur in de kast te hoog is).

                  Maar als er wat te weinig koelmiddel in het koelsysteem zit, dan wordt de verdampingstemperatuur te laag, en dat kan dan volgens mij ook de ontdooithermostaat te koud maken waardoor die denkt dat er teveel ijs op de verdamper zit.
                  Het kan dus zijn dat er niets mis was met de onderdelen die al vervangen zijn, maar dat er een klein koelmiddel lekje is waardoor de temperaturen (verdampingstemperatuur) niet meer correct is, en dat daardoor het ontdooisysteem te snel in werking treedt.
                  Er zitten een heleboel onderdelen in zo'n systeem, daardoor is het een stuk moeilijker om vast te stellen wat de eigenlijke fout is.

                  In mijn koelkast zit alleen een mechanische thermostaat, en die zorgt ervoor dat de verdamper elke keer opnieuw ontdooit voor de compressor weer wordt ingeschakeld.
                  Het condenswater loopt in het koelgedeelte langs de wand naar beneden in een gootje, en dat komt dan in een bakje boven de compressor terecht waar het kan verdampen door de warmte van de compressor (heel erg simpel dus).
                  Maar in het vriesgedeelte zit er niets dat ijsvorming kan voorkomen, daardoor moet ik dat deel dus geregeld zelf ontdooien om het rendement zo hoog mogelijk te houden.
                  Het nadeel is dat je dan zelf voor de ontdooiing moet zorgen, het voordeel is dat het systeem goedkoper en veel betrouwbaarder (veel minder onderdelen, wat er niet in zit kan ook niet stuk gaan) is dan een no-frost koel (vries) kast.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Liebherr diepvries GNP 2906 koelt af en toe

                    Dat gaat mij iets te ver.
                    Maar toch klopt er iets niet. Dan zou hij dat toch redelijk consequent fout moeten lopen, en dat is niet zo.
                    Soms draait hij een ganse dag op hoog toerental en heeft maar -2°C en het andere uiterste is dat hij bijna een week correct op -18 heeft gedraaid.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Liebherr diepvries GNP 2906 koelt af en toe

                      Wat toevallig: ik heb een paar jaar geleden ook een Liebherr No-Frost diepvries die het na 2 jaar het begaf en niet meer bevroor en op een gegeven moment zelfs in de plus ging zitten. Gevolg alles moeten weggooien en helaas uit garantie. Te duur om te repareren en meegegeven met Vandenborre toen die de nieuwe installeerde en nu dus weer een gewone low-frost versie.
                      Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Liebherr diepvries GNP 2906 koelt af en toe

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sylvesterke Bekijk bericht
                        Dat gaat mij iets te ver.
                        Maar toch klopt er iets niet. Dan zou hij dat toch redelijk consequent fout moeten lopen, en dat is niet zo.
                        Soms draait hij een ganse dag op hoog toerental en heeft maar -2°C en het andere uiterste is dat hij bijna een week correct op -18 heeft gedraaid.
                        Dan zou het misschien kunnen dat de ontdooiweerstand ingeschakeld blijft terwijl die uitgeschakeld moet zijn terwijl de compressor draait.
                        Ik heb geen gegevens van die ontdooiweerstand (vermogen), het is mogelijk dat het vermogen van die weerstand ongeveer even hoog is als het koelvermogen van de compressor, en dan stijgt de temperatuur in de vriezer als de weerstand en de compressor tegelijk ingeschakeld zijn (er komt nog warmte binnen door de wanden).

                        Dat het toerental van de compressor stijgt bij een hogere temperatuur in de vriezer, dat is omdat er dan een groter koelvermogen nodig is om de gewenste temperatuur te bereiken.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Liebherr diepvries GNP 2906 koelt af en toe

                          Dat van die ontdooiweerstand begrijp ik. Maar dat is ook weer niet consequent. Gisterenavond was hij nog in alarm. De ganse nacht heeft hij netjes op -18 gestaan (-23 in werkelijkheid), en werkt heel normaal. Dus af en toe motor zachtjes draaien (om bij te koelen) en af en toe motor uit.
                          Hier is toch geen sprake van een koelweerstand die aan staat, denk ik. Of vergis ik me?

                          Weet je waar ik ergens een soort van blokschema kan krijgen, met alle connecties, en eventueel een gedetailleerd schema van de printplaten ?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Liebherr diepvries GNP 2906 koelt af en toe

                            Lijkt dus wel een Liebherr ziekte te zijn. We hebben negen jaar een inbouwkoelkast van hen (de keuken heeft verder allemaal ATAG toestellen die probleemloos werken).

                            Een jaar of zo geleden krijgen we een gepiep en daar waar de temperatuur aangegeven staat (normaal 4°) staat de melding F2 te pinken. Maar de koelkast werkt wel gewoon verder. Pieper uitgeschakeld, maar na een tijd komt dat gepiep terug en kan je het niet meer uitschakelen.
                            Technieker erbij gehaald die iets heeft vervangen (weet niet meer wat). Na een tijdje hetzelfde verhaal. Koelkast leeggehaald, uitgezet en na enkele dagen herstart. Werkt weer normaal gedurende een paar maanden, dan terug gepiep.
                            Dat herhaalt zich steeds opnieuw (momenteel werkt ze weeral een paar weken prima, zonder gepiep en met vermelding 4°).
                            Ik heb eens gebeld naar Liebherr zelf, maar daar kreeg ik als "welkom" direct te horen: wanneer we bij u binnen stappen is de rekening al 95 euro...)
                            Ik zou dus enkel die irritante pieper willen kunnen los maken.
                            Last edited by nete; 2 november 2015, 07:20.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #15
                              Re: Liebherr diepvries GNP 2906 koelt af en toe

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Ik heb even wat meer informatie gezocht over koelkasten en vriezers met een no frost systeem.
                              Als het een no frost vriezer is, dan zit er een ontdooiweerstand in die gestuurd wordt via een timer en een ontdooithermostaat.
                              Als de ontdooiweerstand niet werkt (of geen spanning krijgt als dat moet), dan zal de ontdooithermostaat pas de compressor inschakelen wanneer de temperatuur in de vriezer boven 0°C komt.
                              (vries) kast.
                              Ikzelf heb geen Liebherr, maar wel een Siemens no-frost combinatie.
                              Dus jij wilt me hier wijsmaken dat de temperatuur van mijn vanille-ijs hier in de vriezer regelmatig van -20° tot 0° kan stijgen
                              Die redenering raakt volgens mij kant nog wal.
                              Last edited by notex; 2 november 2015, 09:53.

                              Comment

                              Working...
                              X