Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eye Fi SD kaartje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eye Fi SD kaartje

    Tijdens mijn newborn- of studioshoots maak ik gebruik van een lange usb kabel om de bestanden 'live' over te zetten naar mijn desktop zodat ik onmiddellijk een beter beeld krijg van de opname (scherpte, belichting, kleur,...). Ook voor de klanten is het fijn als ze een beetje mee kunnen volgen.

    Maar die kabel is natuurlijk af en toe wel een beetje vervelend, ofwel trek je hem per ongeluk uit, of je kan erover vallen...

    Daarom overweeg ik een Eye Fi kaartje aan te kopen voor deze fotosessies.

    Ik wilde eerst even checken of er nog forumleden zijn die dit gebruiken en wat hun ervaringen zijn? Werkt dit zonder problemen en vrij vlot. Voorwaarde is wel dat ik RAW bestanden kan doorsturen, geen Jpegs.

    Hoe lang duurt het ongeveer voor een zo'n RAW bestand wordt getoond op de pc? Werkt dit stabiel en zonder problemen?

    Alvast bedankt voor de hulp!

    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

  • #2
    Re: Eye Fi SD kaartje

    Je moet eens kijken naar de specs bij zo'n kaartje, de snelheden zijn niet spectaculair te noemen....
    Zeker als je met raw bestanden werkt zul je direct tegen de limiet zitten

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Eye Fi SD kaartje

      Voor ze na drie dagen gestolen werd, samen met mijn camera trouwens, heb ik ze kortstondig getest.
      Met jpg gaat het vrij vlot, met RAW niet, de bedoeling is dan ook dat je slechts nakijkt of alles goed loopt, niet dat je meteen kan bewerken, dat doe je toch achteraf.
      ...leeg...

      Comment


      • #4
        Re: Eye Fi SD kaartje

        Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
        Voor ze na drie dagen gestolen werd, samen met mijn camera trouwens, heb ik ze kortstondig getest.
        Met jpg gaat het vrij vlot, met RAW niet, de bedoeling is dan ook dat je slechts nakijkt of alles goed loopt, niet dat je meteen kan bewerken, dat doe je toch achteraf.
        Oei gestolen, das minder. Hopelijk was je verzekerd?

        Zou het mogelijk zijn om in RAW en Jpeg te fotograferen en enkel de Jpegs door te sturen naar je desktop?
        Als je zegt dat het met RAW niet vlot gaat, bedoel je dan dat dit 10 seconden duurt vooraleer je ze op je groot scherm kan bekijken of duurt het nog veel langer?
        Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

        Comment


        • #5
          Re: Eye Fi SD kaartje

          Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
          Tijdens mijn newborn- of studioshoots maak ik gebruik van een lange usb kabel om de bestanden 'live' over te zetten naar mijn desktop zodat ik onmiddellijk een beter beeld krijg van de opname (scherpte, belichting, kleur,...). Ook voor de klanten is het fijn als ze een beetje mee kunnen volgen.

          Maar die kabel is natuurlijk af en toe wel een beetje vervelend, ofwel trek je hem per ongeluk uit, of je kan erover vallen...

          Daarom overweeg ik een Eye Fi kaartje aan te kopen voor deze fotosessies.

          Ik wilde eerst even checken of er nog forumleden zijn die dit gebruiken en wat hun ervaringen zijn? Werkt dit zonder problemen en vrij vlot. Voorwaarde is wel dat ik RAW bestanden kan doorsturen, geen Jpegs.

          Hoe lang duurt het ongeveer voor een zo'n RAW bestand wordt getoond op de pc? Werkt dit stabiel en zonder problemen?

          Alvast bedankt voor de hulp!

          Zoals LL reeds aanhaalde, je gebruikt de JPEG beelden om na te kijken of je compo, belichting etc... goed zitten. De RAW's kan je achteraf binnehalen van je CF kaart en bewerken.
          De snelheid van JPEG is aanvaardbaar dus het is bruikbaar. Er is één dingetje wat ik wel even wil meegeven: als je thuis of op je studio met een WiFi connectie werkt naar je desktop / lap top, dan zal je die moeten verbreken en een connectie maken met de WiFi van je Eye Fi kaartje, anders wordt dat niet gezien. Dat moet je bij elke sessie herhalen want je desktop / lap top zal niet automatisch overschakelen.
          Verder werkt het stabiel en probleemloos.
          Ik hoop dat je hiermee weer wat wijzer wordt

          Groet, Ginne.
          Not all who wander are lost ...
          EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

          Comment


          • #6
            Re: Eye Fi SD kaartje

            Oorspronkelijk geplaatst door GinnFizz Bekijk bericht
            als je thuis of op je studio met een WiFi connectie werkt naar je desktop / lap top, dan zal je die moeten verbreken en een connectie maken met de WiFi van je Eye Fi kaartje, anders wordt dat niet gezien
            Ik heb hier inderdaad ook mijn internetverbinding via een wifi connectie. Dus je wil zeggen dat ik niet tegelijk een internetverbinding kan gebruiken terwijl ik tethered aan het shooten ben? Begrijp ik dit juist?
            Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

            Comment


            • #7
              Re: Eye Fi SD kaartje

              Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
              Ik heb hier inderdaad ook mijn internetverbinding via een wifi connectie. Dus je wil zeggen dat ik niet tegelijk een internetverbinding kan gebruiken terwijl ik tethered aan het shooten ben? Begrijp ik dit juist?
              Zo is dat, of je moet voor twee wireless netwerkkaarten zorgen en die simultaat gebruiken, de ene naar je home WiFi en de andere naar Eye Fi. maar dat moet je dan ook in de BIOS enablen, anders kan je maar één connectie maken.
              Verder kan ik ook bevestigen dat je bijvoorbeeld je RAW opnamen naar je CF kaartje stuurt en de JPEG's naar de Eye Fi kaart (tneminste met je mkIII toch, van de mk II weet ik dat niet zo juist meer), dus de werkwijze uit de vorige mails is perfect haalbaar.

              Ginne.
              Not all who wander are lost ...
              EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

              Comment


              • #8
                Re: Eye Fi SD kaartje

                Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
                Ik heb hier inderdaad ook mijn internetverbinding via een wifi connectie. Dus je wil zeggen dat ik niet tegelijk een internetverbinding kan gebruiken terwijl ik tethered aan het shooten ben? Begrijp ik dit juist?
                Je eye fi kaartje maakt automatisch connectie met je gekend eigen wifi netwerk (dat moet je 1 keer instellen). Op verplaatsing maakt de eye fi kaart haar eigen wifi punt.

                Natuurlijk kan je tegelijk foto's naar je computer sturen via je eigen thuis wifi netwerk en tegelijk ook surfen op het internet. Niet alleen worden die foto's naar je computer gestuurd, ze worden immers ook naar een soort cloud service gestuurd van Eye Fi om daar ofwel tijdelijk (gratis) ofwel langere tijd (betalend) gestockeerd te worden. Precies daarom is werken via de eigen wifi verbinding trager.

                Beter is om de eye fi kaart haar eigen hotspot te laten maken en je laptop(s) of tablet(s) daarop te laten inloggen, dat gaat vlugger. Dan moet je je thuis wifi uitzetten want de eye fi kaart zal bij voorkeur verbinding maken met een bestaand en gekend netwerkje.

                Raw's dat duurt MINUTEN, jpegs gaat na de eerste foto in seconden (ook als je werkt via je thuis netwerk wifi verbinding).

                Waarom zou je raw's in voorvertoning willen laten zien, die worden toch pas getoond na omzetting of anders wordt de ingebouwde jpg vertoond.

                10:12 en al 9 % overgezet : (tv shot van tijdens het nieuws van 13:00 h., dubbel beeld want juist een overgang tussen scene's). Tja, wifi router van Scarlet/Proximus, dus niet van de snelste.




                11:18 en nog altijd maar 41 % overgezet ... dat is dus 1 minuut om 1/3 van een RAW te transfereren.
                Last edited by Empe; 1 november 2015, 13:29.

                Comment


                • #9
                  Re: Eye Fi SD kaartje

                  Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht

                  Zou het mogelijk zijn om in RAW en Jpeg te fotograferen en enkel de Jpegs door te sturen naar je desktop?
                  Je kan het versturen van raw files gewoon uitzetten in de eye fi settings software, dan worden enkel jpg's verstuurd. (net zoals je het versturen van mov. filmpjes kan uitvinken).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eye Fi SD kaartje

                    Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
                    Oei gestolen, das minder. Hopelijk was je verzekerd?

                    Zou het mogelijk zijn om in RAW en Jpeg te fotograferen en enkel de Jpegs door te sturen naar je desktop?
                    Als je zegt dat het met RAW niet vlot gaat, bedoel je dan dat dit 10 seconden duurt vooraleer je ze op je groot scherm kan bekijken of duurt het nog veel langer?
                    Voorlopig gelukkig wel, ik wacht het verdict van de maatschappij af.

                    Je kan inderdaad in de settings perfect zeggen dat de jpg's naar een bepaalde folder moeten (en die laat je dan monitoren in Lightroom bijvoorbeeld.)
                    Raw zal inderdaad zo rond de 10 seconden nemen, maar eigenlijk is dat vrij lang, en de jpg uit uit je camera heeft ook een histogram etc. dus bijsturen kan op dat moment.

                    Misschien ook belangrijk, ik had een Eyefi Mobi pro, de software daarvan zag er anders uit dan wat ik hierboven zie.
                    ...leeg...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eye Fi SD kaartje

                      Ik gebruik nog de originele amerikaanse EyeFi Pro X2 en dus de daarbij horende software.

                      Maar 10 seconden om een raw file te transfereren en te bekijken op je laptop, tablet of desktop ?? Ik denk het niet, jpg's wellicht (buiten de allereerste want die triggert de wifi op het kaartje en daar moet dus de verbindingstijd/verificatie bijgerekend worden.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eye Fi SD kaartje

                        Sinds ik met camera's werk een groot display en veel pixels heb ik geen behoefte meer aan een groot display bij de camera, ik kan de genoemde dingen goed beoordelen.
                        Scherpte gaat prima, met één druk op de knop wordt er ingezoomd tot een grootte dat je dat kan beoordelen(met 500.000 pix displays was dat niet nodig.
                        Belichting-histogram
                        compositie dat zie je ook goed op een groot display achterop de camera.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eye Fi SD kaartje

                          Iedereen bedankt voor de hulp en uitleg. Vanavond ga ik me een EyeFi Mobi Pro SDHC bestellen.

                          Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eye Fi SD kaartje

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Sinds ik met camera's werk een groot display en veel pixels heb ik geen behoefte meer aan een groot display bij de camera, ik kan de genoemde dingen goed beoordelen.
                            Scherpte gaat prima, met één druk op de knop wordt er ingezoomd tot een grootte dat je dat kan beoordelen(met 500.000 pix displays was dat niet nodig.
                            Belichting-histogram
                            compositie dat zie je ook goed op een groot display achterop de camera.
                            IK, ik, ik, ik, ....

                            Vraagsteller wil anderen (klanten) al laten meekijken tijdens de shoot. Hij kan dan rustig doorwerken zonder dat anderen over zijn schouder moeten meekijken naar zijn piepklein camera-schermpje.

                            Zelf werk ik ook zo in (koude) maneges, terwijl ik de amazones en ruiters en hun paarden fotografeer kunnen de ouders op hun ipad al de foto's zien, lekker warm in de cafetaria. Ofwel automatisch alle foto's die ik maak (wat niet zo slim is want ik ben een belabberd fotograafje) ofwel enkel die foto's die ik aankruis op de camera (nadat IK een eerste blik heb geworpen op het lcd schermpje en ze ok vind om door te sturen). Ook dat kan perfekt met Eye-fi kaartje.

                            Het gaat dus niet om IK IK IK, maar service en entertainement aan potentiële klanten of gewoon kennissen, vrienden, lotgenoten zoals in mijn geval.
                            Last edited by Empe; 1 november 2015, 19:07.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Eye Fi SD kaartje

                              EyeFi kaartjes zijn niet echt gemaakt voor professioneel gebruik.
                              Daar zijn er andere veel robustere en snellere oplossingen voor.
                              - de merkeigen wireless modules
                              - camrager
                              - Weye Feye
                              -....
                              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                              Comment

                              Working...
                              X