Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Modeltreintjes fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Modeltreintjes fotograferen

    Miniatuur Spoorweg Club Mechelen "De Pijl" organiseert haar jaarlijkse expo en waarschijnlijk wordt dit hun laatste.
    Ze moeten dit jaar verhuizen naar een nieuwe locatie en kunnen maar 2 van hun 3 modelspoorbanen meenemen. Hun grootste spoorwegbaan zal afgebroken worden. De kans om hier naartoe te gaan en foto's te nemen.

    Info: http://www.de-pijl.be/expo.html

    Kan iemand me zeggen waar ik op moet letten als ik hier foto's ga nemen? Ik wil zeker zijn dat mijn foto's gelukt zijn. Ik neem geen statief mee wegens te lastig om op te zetten.

    Bedankt alvast.

  • #2
    Re: Modeltreintjes fotograferen

    Ik zou zeker een statief meenemen... en ik schrijf het niet om tegendraads te doen.

    V.
    http://www.catchlight.be
    Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
    https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

    Comment


    • #3
      Re: Modeltreintjes fotograferen

      Ik denk toch ook dat een statief voor betere foto's kan zorgen. (gebruik een afstandsbediening, of de zelfontspanner (timer) om zo weinig mogelijk bewegingsonscherpte te krijgen).
      Door een statief te gebruiken kan je met langere sluitertijden werken, en kan de iso een stuk lager waardoor de kwaliteit van de foto's beter wordt.
      Als je verschillende lenzen hebt (breedhoek, standaardbereik en tele), neem die dan mee, je kan nooit overal dicht genoeg bij komen, en dan kan een telelens ook handig zijn om details vast te leggen.
      Probeer er zo vroeg mogelijk naartoe te gaan, dan is het waarschijnlijk minder druk, en dan heb je meer plaats om je statief te zetten.

      En als je afspraken maakt om de foto's aan de club te bezorgen, dan is er altijd een kans dat je wat meer mag dan de andere bezoekers.
      Probeer ze dus vooraf te contacteren, dat kan het voor jou gemakkelijker maken (ze moeten de boel opstellen, het is mogelijk dat je dan ook daarvan een reeks foto's kan maken?).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Modeltreintjes fotograferen

        Neem gelijk welke DLSR en gelijk welke lens, bij dat soort fotografie kom je steeds scherptediepte te kort.
        Veel betere resultaten zullen bekomen worden met een goed 3/4 toestel.
        Altijd fotograferen op "ooghoogte".
        Wat is "ooghoogte" nu eigenlijk?
        Stel je voor dat je zelf een figuurtje bent die op de baan staat en dat je daar een foto neemt, dit is dus "ooghoogte".
        Als je recht blijft staan en je neemt dan een foto van de baan dan heb je een "luchtfoto".
        Vergelijk de foto genomen op ooghoogte met de luchtfoto en je ziet direct wat je realistischer vind, aan u de keus dus.
        Mijn voorkeur gaat voor 99% naar ooghoogte omdat het realistischer is.
        Natuurlijk heb je een stevig statief nodig en als je echt heel mooie foto's wilt he je een paar lampen en paraplu's nodig.
        Bekijk maar de foto's op http://www.msc-pacific.be/.
        Deze met mijn 5D hebben ondanks het grootste diafragma een zeer gering scherptediepte, deze genomen met een 3/4 toestel zijn veel en veel mooier.
        Het station "Wervik" is waar ik gewerkt heb en dat ik ook op schaal HO (zijnde iets verkort dan) heb nagebouwd.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Modeltreintjes fotograferen

          Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
          Deze met mijn 5D hebben ondanks het grootste diafragma een zeer gering scherptediepte.
          Dit hoort toch zo: groot diafragma->weinig scherptediepte, maar je bedoelt het waarschijnlijk andersom.

          Een tiltlens huren, zou ook een mogelijkheid zijn of eem mft met tiltadapter voor eigen merk lenzen.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Modeltreintjes fotograferen

            Grootste diafragma is veelal 22, zelden 32. Dus ja, het kleinste gaatje
            Een tilt/shift lens is waardeloos bij het fotograferen van modelbanen.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Modeltreintjes fotograferen

              Grootste diafragma is het kleinste getal..........
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Modeltreintjes fotograferen

                Het is nu te laat, maar een statief is meestal geen doen bij opendeurdagen van clubs. Er is gewoon geen ruimte, soms is er amper ruimte om elkaar te passeren tussen de banen. Een monopod zou misschien wel lukken. Een flits is meestal geen goed idee.

                Scherptediepte kom je inderdaad vaak tekort (en dan kan een tilt-shift wel degelijk helpen) maar bij dit soort foto's is dat wel een hulp om ongewenste achtergronden eruit te halen. En die zijn er altijd gewoon omdat die modelbanen nu eenmaal harde grenzen hebben. Het is vaak beter als de achtergrond wat wazig blijft om het idee van diepte te versterken.

                Misschien een raar idee, maar een zonnekap is altijd nuttig. Vaak hebben die banen een relatief sterke belichting die dicht bij de scene staat. En als je dan dicht, op "ooghoogte" met een redelijke groothoek komt dan zit die belichting op de rand van het beeld.

                Om meer te mogen dan de modale bezoeker is het eerder nuttig om interesse te hebben, je tijd te nemen en met de mensen te praten.

                Comment


                • #9
                  Re: Modeltreintjes fotograferen

                  Het evenement is natuurlijk al lang voorbij. Ik heb geen statief meegenomen, simpelweg omdat er geen plaats voor is. En dat had ik ook wel gedacht.
                  Je kan moeilijk je driepoot gaan openzetten en iedereen de weg blokkeren.
                  Flitsen was geen optie. Ben nog maar een beginner en heb geprobeerd te flitsen, maar dan waren de foto's helemaal niet mooi. Diagrafma openzetten en de sluitersnelheid snel genoeg laten om uit de hand te kunnen fotograferen, is goed gelukt. Ik heb wel de ISO omhoog moetne halen omdat ik de melding kreeg dat het onderwerp te donker was.
                  Een aantal foto's uit de hoogte genomen, maar ook een groot aantal waarbij de fotocamera zich op de hoogte van de rails bevond. Ik zal bij gelegenheid de beste foto's om mijn Flickr zetten en hier een link posten.

                  Comment

                  Working...
                  X