Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gat in aluminium boren: hoe best aanpakken ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gat in aluminium boren: hoe best aanpakken ?

    Dit is een Mdf plank die aan de bovenzijde met een aluminium plaat(je) is voorzien.
    Ik zou daar graag een kabelgat van ongeveer 30 mm in boren, maar ik weet dat aluminium geen simpel material is om in te boren. Kan dat met een goede klokboor ? Eventueel een houten plankje op de alu klemmen ?

    Browse our full range of products from dressing tables to complete modern kitchens. Click here to find the right IKEA product for you. Shop online and in store today.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Gat in aluminium boren: hoe best aanpakken ?

    Alu -en zeker dunne alu- doe ik het liefste met een trapboor http://www.toolshop.nl/boren/trapboor/1600 (heb niets met die firma, de eerste foto die ik vond) Enig probleem is de mdf eronder die je boor serieus gaat verhitten. Vermits die boren niet goedkoop zijn ga je traag moeten boren in verschillende keren en elke keer je boor goed laten afkoelen. Andere oplossing is een kroonboor maar dat gaat niet uit de hand, moet met een vaste opstelling.

    Alu is geen leuk materiaal om boren, maar toch nog liever alu dan MDF.

    Comment


    • #3
      Re: Gat in aluminium boren: hoe best aanpakken ?

      Klokboor werkt bij mij altijd gewoon goed hoor.
      Ik gok dat het aluminium niet al te dik is, dan zal dit wel zeer goed meevallen.
      Probleem is dat alu snel aan de boor blijft kleven, dus even te tandjes schoonmaken van zodra je door het alu zit.
      Inderdaad opletten dat je het MDF niet verbrand, dus niet te snel boren.
      Plankje vastklemmen helpt ook wel

      Comment


      • #4
        Re: Gat in aluminium boren: hoe best aanpakken ?

        Spanik & Jens: dank u, nuttige info.

        Nu, ik vermoed dat het Mdf is, maar het kan ook een soort karton zijn tussen twee triplex plankjes of zo.
        Ikea is daar niet echt duidelijk over.
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Re: Gat in aluminium boren: hoe best aanpakken ?

          Ah, toch gevonden: paper & fibreboard. ( vezelplaat ? )
          Dus toch geen MDF

          Plank zou wel tot 20 kg mogen belast worden.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Re: Gat in aluminium boren: hoe best aanpakken ?

            Ben je zeker dat het aluminium is, bij de beschrijving staat er "stainless steel"

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Gat in aluminium boren: hoe best aanpakken ?

              Ik heb wel een paar trappenboren liggen ,als dat alu plaatje of stainless steelniet extreem dik is , is dat perfect doenbaar met een zo'n trappenboor
              indien je van de buurt bent kan ik dat wel doen voor u

              Comment


              • #8
                Re: Gat in aluminium boren: hoe best aanpakken ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                Ah, toch gevonden: paper & fibreboard. ( vezelplaat ? )
                Dus toch geen MDF

                Plank zou wel tot 20 kg mogen belast worden.
                Fibreboard is van de familie van MDF, MDF is de "middelste" densiteit. Paperboard is vergelijkbaar maar gebruikt papier als basis van de vezels, geen hout (nu ja, het papier is ook van hout). Alle twee sletig voor je boren tenzij je Widia gebruikt.

                Als het inox is zou ik geen klokboor gebruiken maar een trapboor. En traag boren maar zonder aarzelen: aanzetten en blijven snijden. Anders bestaat de kans dat je inox harder wordt en dan is het nog lastiger om boren. Als je stopt, plots boor terugtrekken en op dezelfde manier terug beginnen en verderdoen.

                Comment


                • #9
                  Re: Gat in aluminium boren: hoe best aanpakken ?

                  Hoe je het ook draait of keert, het beste resultaat bekom je met een gewone bovenfrees met daarop een volgring gemonteerd.
                  Je maakt vervolgens een malletje met een cirkelvormige gat met een radius die gelijk is aan: de beoogde boringsradius vermeerderd met het verschil tussen de radius van de frees die je op je machine hebt staan en de radius van de volgring die je op de voet van je bovenfrees hebt gemonteerd.
                  Dat malletje klem je op de juiste plaats vast op je legboord. Eventueel doe je dat langs boven en langs onder als je frees te beperkt is in lengte, en om uitscheuren bij het doorkomen te beletten.
                  Een voorbeeldje om te verduidelijken:
                  stel: de beoogde diameter is 30mm. je volgring heeft een diameter van 30mm (meestal is dat ook zo), je freesdiameter is 10mm.
                  Berekening: R15+(R15-R5)= R25, of diameter 50mm
                  het gat in de mal wordt 50mm diameter.
                  De volgring van in dit geval 30mm diameter die in je malletje beweegt, beperkt dus je bewegingsvrijheid tot een cirkel van 30mm in je legboord.
                  Maak je vooral geen zorgen om de frees omdat die doorheen het metaal moet, daar heeft ie beslist geen enkele moeite mee ;-)
                  Succes ermee.
                  Last edited by dréten; 28 oktober 2015, 21:09.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gat in aluminium boren: hoe best aanpakken ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Ben je zeker dat het aluminium is, bij de beschrijving staat er "stainless steel"

                    grts
                    Sieg
                    Potverdekke, ja - hoe kon ik daar toch overzien ??? ( slaaptekort vrees ik )
                    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                    Si non, on devient bonbon
                    Et les gens nous mangent !"

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gat in aluminium boren: hoe best aanpakken ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Ben je zeker dat het aluminium is, bij de beschrijving staat er "stainless steel"

                      grts
                      Sieg
                      Dat zag ik net ook, een gat boren in RVS is iets helemaal anders dan in aluminium.
                      Aluminium zal je wel kunnen boren met een klokboor, die zal dan wel sneller versleten zijn dan wanneer ze alleen maar in hout wordt gebruikt, maar het zal nog wel meevallen.
                      In RVS zou ik geen gat proberen te boren met een gewone klokboor, zelfs een gewone metaalboor zal niet lang heel blijven als je die gebruikt voor RVS.
                      Op het werk heb ik een apart setje boren voor RVS, maar dat gaat maar tot 10mm.
                      Voor grotere gaten (die niet vooraf met de machine in de plaat gemaakt zijn) gebruiken wij zo'n punch http://www.expert-toolstore.com/faco...unch-die-screw
                      Dan moet je eerst een gat boren, en dan kan je de punch er doorsteken en aandraaien.
                      Maar dat is niet bruikbaar voor dikker materiaal, en als er lagen op elkaar zitten (verschillende materialen), dan is het niet te voorspellen hoe het resultaat er zal uitzien (scheuren, vervormen...).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gat in aluminium boren: hoe best aanpakken ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Dat zag ik net ook, een gat boren in RVS is iets helemaal anders dan in aluminium.
                        Aluminium zal je wel kunnen boren met een klokboor, die zal dan wel sneller versleten zijn dan wanneer ze alleen maar in hout wordt gebruikt, maar het zal nog wel meevallen.
                        In RVS zou ik geen gat proberen te boren met een gewone klokboor, zelfs een gewone metaalboor zal niet lang heel blijven als je die gebruikt voor RVS.
                        Op het werk heb ik een apart setje boren voor RVS, maar dat gaat maar tot 10mm.
                        Voor grotere gaten (die niet vooraf met de machine in de plaat gemaakt zijn) gebruiken wij zo'n punch http://www.expert-toolstore.com/faco...unch-die-screw
                        Dan moet je eerst een gat boren, en dan kan je de punch er doorsteken en aandraaien.
                        Maar dat is niet bruikbaar voor dikker materiaal, en als er lagen op elkaar zitten (verschillende materialen), dan is het niet te voorspellen hoe het resultaat er zal uitzien (scheuren, vervormen...).
                        Amai, schoon gerief - ik ben daar echt een leek in. Ik vermoed dat de RVS plaat niet zo superdik zal zijn ( 't Is van Ikea hé
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gat in aluminium boren: hoe best aanpakken ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                          Amai, schoon gerief - ik ben daar echt een leek in. Ik vermoed dat de RVS plaat niet zo superdik zal zijn ( 't Is van Ikea hé
                          De RVS zelf zal niet zo dik zijn, maar als er zachter materiaal tussen zit, dan wordt dat samengeperst en krijg je een deuk in de plaat.

                          Op de foto is de onderkant niet te zien, misschien is het wel gewoon een RVS plaat waar de hoeken aan geplooid zijn, zonder dat er aan de onderkant iets zit.
                          Normaalgezien is zo'n plaat al stevig genoeg als er hoeken aan geplooid zijn (zolang de plaat niet te groot is, anders moeten er wel meer verstevigingen onder).
                          Als er niets onder zit, dan kan je er dus wel een gat in trekken met zo'n punch.
                          Last edited by Black B@ndit; 28 oktober 2015, 21:53.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gat in aluminium boren: hoe best aanpakken ?

                            Dat RVS is een vliesje van enkele tienden mm.
                            Ik weet niet waarom daar zo'n heisa rond gemaakt wordt hier.
                            Frees dat toch gewoon.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Gat in aluminium boren: hoe best aanpakken ?

                              Daarvoor heb ik een set kernboren, zelfs gaten in inox van 20mm zijn geen enkel probleem.
                              Deze zijn met widia inleg en boren door alles alsof door de boter, enige voorwaarde is een centreer plaat leggen
                              maar je hebt er ook waar je een verende pen kan in monteren tot je enkele mm diep zit, dan mag deze er uit
                              zo kan je met een gewone handmachine zo een simpel gaatje boren. http://www.bmtechniek.nl/verspanend-...chap/kernboren
                              Ridgid heeft ook klokboren (rode serie) die geschikt zijn voor Inox en andere metalen, heb ik ook een set van.
                              De webshop voor de ervaren doe-het-zelver en professional.

                              Comment

                              Working...
                              X