Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

    Dag mensen,
    lang geleden dat ik me hier nog aangemeld heb....

    Ik ben de gelukkige bezitter van een DSLR Nikon D5100 met een Nikkor 18-200 VX DR-lens en een Nikkor 10-24 lens. Maar vorige week had ik deze combo mee op de motorfiets tijdens een avontuurlijke off-roadreis langs een aantal Marokkaanse pistes. Ik was er erg verveeld mee dat mijn tanktas bomvol fotomateriaal zat, dat kan voor betere dingen dienen. En dat mijn maten eenvoudig weg hun lekker kleine compact camera uit hun vestzakje lepelden maakte me nog wat meer jaloers.

    Kortom, ik snapte dat ik voor dergelijke reizen eigenlijk een compactere camera nodig heb. Hoe kleiner hoe liever, dus zelfs een bridge is me al te groot. Liefst klein genoeg om in een jaszak te mikken. Liefst ook een lichtsterke lens, liefst ook een leuk zoombereik, liefst ook bij hogere resoluties weinig ruis, liefst geen te kleine sensor, ..... (ah, ben ik alwéér te kieskeurig aan 't worden???)

    Ik dacht even snel snel op dpreview wat advies in te winnen en wat bij te lezen over de mogelijke toestellen, mààààààààààààààr daar heb ik me dus dik in vergist. Wàt een enòrm aanbod is er tegenwoordig zeg! Het stresszweet brak me snel uit! Alleen bij Panasonic bvb word ik gewoon gék van alle soorten toestelletjes die ze hebben. Ik dacht bvb dat zo'n TZ60 wel leuk zou zijn, maar dan duikt er daar plots een LS op,een SZ, een LX, een ZS..... godverdikkie toch wie vindt z'n weg nog in dit bos vol bomen????

    Afin, lichtjes paniekerig richt ik me tot jullie voor meer advies. Wat is toch het verschil tussen al die Panasonic-typetjes??? En bij sony en anderen zal 't wel 't zelfde zijn zeker? Kan iemand me even wat richtlijnen geven die me het gemakkelijker maken om te kiezen?

    Alleszins al hartelijk dank om even licht het hoofd te buigen uit respect voor het keuzestressleed van dit forumlid.

    greetz,
    Paul
    Know what you know, and don't know what you don't know.

  • #2
    Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

    Ik heb een Sony RX100 die nu overal mee gaat. Dat is een lichtsterke 24-70 lens met een 1-inch sensor erachter. Die heb ik gekozen omdat hij in mijn jaszak past en ook mee kan op de fiets.
    Panasonic heeft de LX100 die wel een stukje groter is maar ook een aanzienlijk grotere sensor heeft (micro 4/3).
    Zonder zoom heb je ook de Fuji X100 reeks, als je met een vaste 35mm je ding kan doen.

    Niet dat ik ga beweren dat je met een compact met kleine sensor geen goeie foto's kan maken, maar ik zou voor mezelf nooit meer kleiner gaan dan 1-inch (ongeveer 2.7x crop). Als het voor de kleine afmetingen niet was, had ik een micro-4/3 toestel gekozen omdat je daarmee tenminste nog voldoende kan spelen met scherptediepte. Dat een kleine sensor ook veel meer ruis produceert waar het licht minder is, dat hoef ik je niet te vertellen.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

      Er zou ergens een selectie-engine moeten bestaan, waar je je wensen aanklikt en dan krijg je automatisch een lijstje met toestellen die eraan voldoen...
      Know what you know, and don't know what you don't know.

      Comment


      • #4
        Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

        Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
        Er zou ergens een selectie-engine moeten bestaan, waar je je wensen aanklikt en dan krijg je automatisch een lijstje met toestellen die eraan voldoen...
        U vraagt, wij draaien
        http://www.dpreview.com/products/sea...&ref=mainmenu#!
        Rudi

        Comment


        • #5
          Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
          Ik heb een Sony RX100 die nu overal mee gaat. Dat is een lichtsterke 24-70 lens met een 1-inch sensor erachter. Die heb ik gekozen omdat hij in mijn jaszak past en ook mee kan op de fiets.
          Panasonic heeft de LX100 die wel een stukje groter is maar ook een aanzienlijk grotere sensor heeft (micro 4/3).
          Zonder zoom heb je ook de Fuji X100 reeks, als je met een vaste 35mm je ding kan doen.

          Niet dat ik ga beweren dat je met een compact met kleine sensor geen goeie foto's kan maken, maar ik zou voor mezelf nooit meer kleiner gaan dan 1-inch (ongeveer 2.7x crop). Als het voor de kleine afmetingen niet was, had ik een micro-4/3 toestel gekozen omdat je daarmee tenminste nog voldoende kan spelen met scherptediepte. Dat een kleine sensor ook veel meer ruis produceert waar het licht minder is, dat hoef ik je niet te vertellen.
          Ik begin goesting te krijgen om een Panasonic TZ70 te kopen én een LX100/RX100.... de TZ70 natuurlijk voor de fantastische zoom en panoramamogelijkheden op reis en de LX/RX100 dan weer voor binnenopnames op feestjes en in musea .... en dan zou die DSLR-kit simpelweg de deur uit gaan....
          Know what you know, and don't know what you don't know.

          Comment


          • #6
            Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

            ik durf u de Sony A6000 aanbevelen ! (APS-C sensor) .. ok, er komt kortelings(? nog steeds vaporware of rumours) een opvolger maar ... een ongelofelijk stuk technologie voor een ongelofelijke prijs ! de beide kit lenzen (16-50 + 55-210) zijn lang zo slecht niet als men wel wil beweren en voor een prikje zit men bijna op de 1e rij !
            FWIW
            edit: een goed alternatief .. één van de Sony RX100n modellen ...

            Comment


            • #7
              Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

              Muug,

              Niet doen, die DSLR is veel te handig in een aantal situaties ... Have been there ...

              Jaja


              Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
              Ik begin goesting te krijgen om een Panasonic TZ70 te kopen én een LX100/RX100.... de TZ70 natuurlijk voor de fantastische zoom en panoramamogelijkheden op reis en de LX/RX100 dan weer voor binnenopnames op feestjes en in musea .... en dan zou die DSLR-kit simpelweg de deur uit gaan....
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
                Ik begin goesting te krijgen om een Panasonic TZ70 te kopen én een LX100/RX100.... de TZ70 natuurlijk voor de fantastische zoom en panoramamogelijkheden op reis en de LX/RX100 dan weer voor binnenopnames op feestjes en in musea .... en dan zou die DSLR-kit simpelweg de deur uit gaan....
                Een goede combinatie, maar ook de vernoemde Sony A6000, is een goede keuze.
                Een excellente en snelle camera.
                Rudi

                Comment


                • #9
                  Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                  Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
                  Ik begin goesting te krijgen om een Panasonic TZ70 te kopen én een LX100/RX100.... de TZ70 natuurlijk voor de fantastische zoom en panoramamogelijkheden op reis en de LX/RX100 dan weer voor binnenopnames op feestjes en in musea .... en dan zou die DSLR-kit simpelweg de deur uit gaan....
                  Ik heb een Fuji X-T1 als hoofdsysteem, met kwaliteitsglas. Dat is op zich al een serieuze beperking in gewicht en omvang tegenover de 1D met lichtsterke L-zooms en een paar primes van vroeger. Als ik jou was, en je beslist om de SLR vaarwel te zeggen, dan zou ik niet naar een superzoom kijken maar eerder een mirrorless zoals de Fuji's, de Sony's en de micro-4/3 van Panasonic en Olympus. Zeker in micro-4/3 kan je heel veel kwaliteitsglas krijgen in een verrassend klein pakket. Idem voor de bodies trouwens. Veel mirrorless bodies zijn in rangefinder-stijl gebouwd, met de zoeker links boven als je op de achterkant van de body kijkt, maar de X-T1, de Panasonic GH-reeks en de Sony A7 reeks (en wellicht nog enkele andere) hebben een EVF die min of meer geplaatst is zoals de zoeker van een SLR. Dat maakt een deel van de ervaring alvast vertrouwd.

                  Mijn go-everywhere camera is de RX100 maar ik heb die enkel boven de LX100 verkozen om wille van de extreem kleine afmetingen. Je kan zelfs een Panasonic micro-4/3 met verwisselbare lenzen vinden met het formaat van de LX100. De grootte van het geheel is dan nog afhankelijk van de lens die je erop zet, maar ik geloof dat een 14-42 (x2 crop) echt nog heel compact is. Een paar pancake primes zijn nog compacter natuurlijk.

                  Verder kan ik het standpunt van JaJa ook zeer goed begrijpen. Een SLR in het middensegment of daarboven voelt nog altijd veel meer als een geoliede fotomachine terwijl een mirrorless echt als een high-tech stuk electronica tussen jou en de foto staat. Ik durf niet meer zeggen dat de SLR echt sneller is per definitie, want de cijfergegevens spreken dat eigenlijk tegen, maar in de praktijk zijn de situaties met beweging voor mij nog steeds veel makkelijker op te vangen met een SLR. Zelfs gewoon een kind dat zit te spelen (en dus niet eens rondloopt) voelt bij momenten als een uitdaging terwijl mijn oude 30D nog steeds vlotter wil meewerken als ik focus, herkadreer en afdruk in een zo snel mogelijke beweging.

                  Tot slot: ik sluit niet uit dat er bij mij in de toekomst toch weer een beperkt SLR systeem in huis komt, tenzij de volgende generatie(s) Fuji bodies echt in alles even goed worden als een SLR (voor mijn fotografie). Dat gaat niet enkel over snelheid en actiefotografie; ik vind dat mijn huidige Fuji zich gewoon in geen enkele situatie laat opjagen. Voor veel situaties is die uitnodiging tot nadenken en rondkijken net positief, maar op de momenten dat het snel moet gaan, voel ik dat ik die SLR niet meer in mijn handen heb. Daar mogen ze nog veel objectieve testcijfers tegenover stellen; het zal de praktijkervaring zijn die mij moet overtuigen dat de verschillen weggewerkt zijn.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                    ff topic kapen:

                    Iemand die me kan zeggen hoe zo'n sony A6000 staat tov een sony RX100 (IV) ifv ruis bij hogere iso?

                    Comment


                    • #11
                      Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                      Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                      ff topic kapen:

                      Iemand die me kan zeggen hoe zo'n sony A6000 staat tov een sony RX100 (IV) ifv ruis bij hogere iso?
                      Ik had de A6000 voor ik de FZ1000 kocht, die ook een 1" sensor heeft.
                      Door de grotere sensor zal de A6000 altijd minder ruis hebben in hogere Iso. Maar ik heb foto's van 3200 iso
                      met de FZ1000, die best aanvaardbaar zijn.
                      Hier een vergelijking tussen de A6000, de FZ1000 en de RX100 III:

                      Rudi

                      Comment


                      • #12
                        Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                        Verder kan ik het standpunt van JaJa ook zeer goed begrijpen. Een SLR in het middensegment of daarboven voelt nog altijd veel meer als een geoliede fotomachine terwijl een mirrorless echt als een high-tech stuk electronica tussen jou en de foto staat. Ik durf niet meer zeggen dat de SLR echt sneller is per definitie, want de cijfergegevens spreken dat eigenlijk tegen, maar in de praktijk zijn de situaties met beweging voor mij nog steeds veel makkelijker op te vangen met een SLR. Zelfs gewoon een kind dat zit te spelen (en dus niet eens rondloopt) voelt bij momenten als een uitdaging terwijl mijn oude 30D nog steeds vlotter wil meewerken als ik focus, herkadreer en afdruk in een zo snel mogelijke beweging.

                        Tot slot: ik sluit niet uit dat er bij mij in de toekomst toch weer een beperkt SLR systeem in huis komt, tenzij de volgende generatie(s) Fuji bodies echt in alles even goed worden als een SLR (voor mijn fotografie). Dat gaat niet enkel over snelheid en actiefotografie; ik vind dat mijn huidige Fuji zich gewoon in geen enkele situatie laat opjagen. Voor veel situaties is die uitnodiging tot nadenken en rondkijken net positief, maar op de momenten dat het snel moet gaan, voel ik dat ik die SLR niet meer in mijn handen heb. Daar mogen ze nog veel objectieve testcijfers tegenover stellen; het zal de praktijkervaring zijn die mij moet overtuigen dat de verschillen weggewerkt zijn.
                        IK heb 2 jaar geleden mijn nikon D7000 met alles er op en er aan verkocht (wegens te zwaar, reuma en zo) en ben naar een 1 nikkonV2 gegaan met een 10-30 en een 30-110 objectief... ik mis ook snelheid bij hodnenfotografie. Voordeel is weer inderdaad dat nadenken en "zorgvuldiger" fotograferen, maar dat snelle focussen, herkadreren, afdrukken mis ik ook heel erg. Dus ook ik twijfel terug....

                        Comment


                        • #13
                          Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                          Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
                          Ik had de A6000 voor ik de FZ1000 kocht, die ook een 1" sensor heeft.
                          Door de grotere sensor zal de A6000 altijd minder ruis hebben in hogere Iso. Maar ik heb foto's van 3200 iso
                          met de FZ1000, die best aanvaardbaar zijn.
                          Hier een vergelijking tussen de A6000, de FZ1000 en de RX100 III:

                          Rudi
                          Bedankt voor de link. Lijkt wel beetje tegenstrijdig in de beschrijving (" So until ISO 1600 liked the FZ1000 results, but from ISO 1600 and up I liked the RX100 III results") en de conclusie ("...FZ1000 is an all-around better camera. It offers 4K video recording, better IQ at low ISO, bigger zoom lens,..").

                          A6000 lijkt wel weer een investering in glas, terwijl de RX100 met een mooie vaste lens komt, lichtsterk en niet te groot bereik (maar mooi allround bereik).

                          Comment


                          • #14
                            Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                            Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                            Bedankt voor de link. Lijkt wel beetje tegenstrijdig in de beschrijving (" So until ISO 1600 liked the FZ1000 results, but from ISO 1600 and up I liked the RX100 III results") en de conclusie ("...FZ1000 is an all-around better camera. It offers 4K video recording, better IQ at low ISO, bigger zoom lens,..").

                            A6000 lijkt wel weer een investering in glas, terwijl de RX100 met een mooie vaste lens komt, lichtsterk en niet te groot bereik (maar mooi allround bereik).
                            Ja, een camera kopen is steeds de voor- en nadelen afwegen. En elk heeft zijn eigen voorkeur.
                            Veel geluk bij het kiezen van de juiste camera.
                            Rudi

                            Comment


                            • #15
                              Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                              Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
                              Ja, een camera kopen is steeds de voor- en nadelen afwegen. En elk heeft zijn eigen voorkeur.
                              Veel geluk bij het kiezen van de juiste camera.
                              Rudi
                              Ik zoek iets dat altijd mee kan. De D810 is een topper maar niet te doen om altijd mee te nemen, de D5200 mag mee als het geen te uitdagende fotogra maar is nog steeds niet iets wat in je zak verdwijnt (en vaak in beslag genomen door mijn vriendin :-)).
                              Ik zoek iets dat in de vestzak zit voor de "had ik nou maar m'n camera mee" momenten. Mag iets meer kunnen dan de standaard compactjes, om de schok niet te groot te maken :-)

                              Comment

                              Working...
                              X