Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Betonnen regenput

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Betonnen regenput

    Hey juppekes

    Is er iemand die weel hoe lang er al betonnen regenputten in de grond worden geplaatst.

    Mijn huis zou dateren van 1918, maar tijdens bouwwerken heb ik nu onder de keukenvloer een betonnen regenput gevonden.

    Zouden ze die in 1918 al gebruiken of zou er in de loop der jaren verbouwingen geweest zijn en dan die putten in grond gestopt zijn.

    Alvast bedankt
    Bootjes

  • #2
    Re: Betonnen regenput

    Echt uitsluitsel kan ik je niet geven, maar ik heb jaaaaren geleden nog de regenput bij de woning (ongev. 1920) van mijn grootmoeder gereinigd en die was "in beton".
    Ik schrijf het tussen aanhalingstekens, want misschien werden er ooit regenputten volledig gemetseld die dan aan de binnenzijde bekleed werden met een dikke cementeerlaag.
    Ik kan me goed inbeelden dat die er dan van binnen uit, uitzagen als een betonnen regenput !?!?
    Het eerste gewapend beton dateert reeds van 1848.

    Comment


    • #3
      Re: Betonnen regenput

      Bij ons geen regenwaterput, maar "betonnen" voertroggen in een koeienstal gebouwd ergens eind jaren 20/begin jaren 30.
      Onmogelijk met de hand af te breken, het bleken uiteindelijk gemetselde bakken te zijn ingesmeerd met een dikke laag praktisch onbreekbaar beton.

      Comment


      • #4
        Re: Betonnen regenput

        Met een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kun je zeggen dat je:
        - ofwel in het geval zal zitten zoals Djivan en perelaar zeggen. Met dien verstande dat het dan van die speciale bakstenen zullen zijn die nog eens extra verhit geweest zijn tijdens het bakproces en binnenin zodanig compact (bijna glazig) geworden zijn dat ze op zich al waterdicht worden. Daarna werden die nog eens gecementeerd wat er wel eens als beton kan uitzien (vooral na al die jaren onder de grond). In dat geval hoop ik dat je die niet moet uitbreken, indien wel: veel succes. Die bakstenen zijn zo goed als niet kapot te krijgen, en ja, ik weet uit ervaring waar ik over spreek .
        - ofwel is het wel een betonnen regenput, maar dan is die quasi zeker later geplaatst. Al was het maar omdat men in die tijd niet de nodige hefmiddelen ging inzetten voor 'simpele' woningbouw en zo'n betonnen regenput weegt nu eenmaal wel wat.

        Maar, let op de 'aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid'. Uitzonderingen bestaan en zoals Djivan aanhaalt, (gewapend) beton op zich bestond wel al. Maar de kans dat ze in de grond een bekisting zullen geplaatst hebben, wapening en beton gegoten hebben is vrij klein.

        Comment


        • #5
          Re: Betonnen regenput

          Is het wel zeker een regenput en niet van een vroeger toilet. Het huis van mijn ouders gebouwd in 1950 had nog zo een toilet buiten. Eigenlijk een houten plank met een gat. Elk jaar werd die dan met de emmer leeggemaakt. Een beetje verder dan een zelfgegraven waterput.

          Comment


          • #6
            Re: Betonnen regenput

            Oorspronkelijk geplaatst door pogi Bekijk bericht
            Is het wel zeker een regenput en niet van een vroeger toilet.
            Een beerput onder de keuken?
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Betonnen regenput

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Een beerput onder de keuken?
              Stond daar vroeger de keuken of is dat bijgebouwd. Was bij mijn ouders ook. Dat huis was oorspronkelijk niet voorzien voor een badkamer of toilet in huis. Garage trouwens ook niet. Vrijwel alle huizen van die tijd is achterna een hoop bijgebouwd.

              Comment


              • #8
                Re: Betonnen regenput

                Oorspronkelijk geplaatst door pogi Bekijk bericht
                Stond daar vroeger de keuken of is dat bijgebouwd.
                Wie zal het zeggen.
                TS?
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Betonnen regenput

                  Hey juppekes

                  Bedankt voor de reacties

                  Het was idd een regenwaterput maar wel een uit beton, hij was perfect rond
                  Bootjes

                  Comment


                  • #10
                    Re: Betonnen regenput

                    Oorspronkelijk geplaatst door pogi Bekijk bericht
                    Stond daar vroeger de keuken of is dat bijgebouwd. Was bij mijn ouders ook. Dat huis was oorspronkelijk niet voorzien voor een badkamer of toilet in huis. Garage trouwens ook niet. Vrijwel alle huizen van die tijd is achterna een hoop bijgebouwd.
                    Dat bijgebouw is volgens mij even oud als het huis zelf want die muren waren in het metselwerk van de achtergevel ingemetseld.
                    Bootjes

                    Comment


                    • #11
                      Re: Betonnen regenput

                      Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                      Dat bijgebouw is volgens mij even oud als het huis zelf want die muren waren in het metselwerk van de achtergevel ingemetseld.
                      Dat kan want dat was bij de buren ook zo. Dat was een huis in L-vorm. Maar dat achterste stuk was wel waar het toilet buiten stond. Je moest dus eerst naar buiten en dan had je daar de buitendraaiende deur van het toilet , daarnaast de deur van het kolenhok en dan nog het washok. Later heeft die ook een deur rechtstreeks gemaakt naar die bijbouw en daar een moderne badkamer gemaakt. Een toilet en badkamer mocht zelfs niet in het huis. Dan kreeg je geen sociale lening want dat was luxe.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Betonnen regenput

                        In mijn geboortehuis in Edam uit 1623 zat al een betonnen waterput.
                        of bestaande uit wat voor toen als beton doorging.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Betonnen regenput

                          Kan niet uit 1623 zijn.
                          Die is dan later geplaatst. Bron: wikipedia

                          De Egyptenaren, Babyloniërs, Feniciërs, Grieken en Romeinen kenden reeds de voordelen van het gebruik van (ongewapend) beton. De Romeinen gebruikten het bij de bouw van bruggen en aquaducten. Ook bij de bouw van het Colosseum en het Pantheon werd door de Romeinen beton gebruikt. Als bindmiddel werd meestal kalk of tras gebruikt. Later raakte deze betontechniek eeuwenlang in onbruik. Pas in 1756 maakte de Brit John Smeaton voor de herbouw van een vuurtoren gebruik van een mengsel van kalk en klei. Na verdere verbetering van dit materiaal en na de uitvinding in 1824 van het Portlandcement (genoemd naar het Engelse Isle of Portland) door de Engelsman Joseph Aspdin (die er patent op verkreeg) werd het gebruik van beton herontdekt. De eerste industriële vervaardiging van portlandcement wordt in 1842 geplaatst. In Nederland werd in 1870 te Delfzijl een kleine portlandcementfabriek geopend. Momenteel wordt wegens de goede eigenschappen meer en meer hoogovencement gebruikt, dat sinds 1931 bij de Hoogovens, het huidige Tata Steel Europe te Velsen, wordt gefabriceerd.

                          Omstreeks 1845 werden ook de eerste experimenten met gewapend beton uitgevoerd. Zie Geschiedenis van gewapend beton voor meer informatie hierover.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Betonnen regenput

                            De Egyptenaren, Babyloniërs, Feniciërs, Grieken en Romeinen kenden reeds de voordelen van het gebruik van (ongewapend) beton. De Romeinen gebruikten het bij de bouw van bruggen en aquaducten. Ook bij de bouw van het Colosseum en het Pantheon werd door de Romeinen beton gebruikt. Als bindmiddel werd meestal kalk of tras gebruikt. ((Later raakte deze betontechniek eeuwenlang in onbruik.))
                            -----
                            dus het kan wel..!
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Betonnen regenput

                              Lees je laatste zin ook maar.
                              Of wil je beweren dat je geboortehuis er al stond ten tijde van de romeinen?

                              Trouwens met beton op basis van kalk zou een regenput niet lang leven.

                              Comment

                              Working...
                              X