Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2 prime lenzen op reis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 2 prime lenzen op reis

    stel dat je beschikt over een full frame body, je er op reis mee gaat, en je tas wilt beperken tot 2 prime lenzen, zou je het gevoel hebben dat een 58mm 1.4 en een 20mm 1.8 voldoende inzetbaar zou zijn voor de meeste opnames die je voor ogen hebt , zijnde landschap, wat cultuur, stadsleven en portretten van de lokale bevolking.
    of zou je 1 of 2 andere lenzen meenemen? ( geen zoom - ik weet het de 24 - 70mm zou 2 vliegen in 1 klap geven, maar de combo 58mm 1.4 met een full frame body vind ik heel praktisch en staat borg voor mooie foto's).

  • #2
    Re: 2 prime lenzen op reis

    ik zou nog een 35mm 1.4 meewillen denk ik... (indien enkel met primes)
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: 2 prime lenzen op reis

      Het lijkt mij een zeer fijne uitdaging en ik denk wel dat er met die twee lenzen goed te werken valt.
      Voor mij zou het ook geen straf zijn om enkel met mijn 35 en 85 (FF equivalent) op stap te gaan. Zelfs met die 35 alleen zou ik plezier beleven

      Het is ook een stuk persoonlijke voorkeur. Ik hou bijvoorbeeld iets minder van een 50mm lens en vind 85mm soms nog aan de korte kant, maar een 100mm is al iets minder algemeen inzetbaar. Als je sowieso al de 58mm als basis meeneemt, en een 20mm voor de plaatsen waar de context dat vraagt, dan zou ik ook niet meteen weten wat je nog meer nodig hebt. Als je een macrolens van 90-100 (of langer) hebt, kan je die er nog bij stoppen voor het geval dat die van pas komt.

      Een zoom op zich is ook absoluut geen garantie op gebruiksgemak, al ben ik wel voorstanders van lichtsterke zooms waar en wanneer mogelijk. Ook met een 24-70 stel ik vast dat ik zeer vaak de beide uitersten gebruik, wat betekent dat ik waarschijnlijk vaak iets breder of iets langer zou hebben. Maar als je vertrekt met het idee van primes in je hoofd, dan gedraag je je daar ook naar. Als ik met 1 lens rondloop, bv. 35mm, dan kijk ik ook rond in functie daarvan, en schat ik mijn positie haast vanzelf in ten opzichte van het onderwerp.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: 2 prime lenzen op reis

        Ik kan beide heren hierboven heel goed volgen.

        Comment


        • #5
          Re: 2 prime lenzen op reis

          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
          Het lijkt mij een zeer fijne uitdaging en ik denk wel dat er met die twee lenzen goed te werken valt.
          Voor mij zou het ook geen straf zijn om enkel met mijn 35 en 85 (FF equivalent) op stap te gaan. Zelfs met die 35 alleen zou ik plezier beleven

          Het is ook een stuk persoonlijke voorkeur. Ik hou bijvoorbeeld iets minder van een 50mm lens en vind 85mm soms nog aan de korte kant, maar een 100mm is al iets minder algemeen inzetbaar. Als je sowieso al de 58mm als basis meeneemt, en een 20mm voor de plaatsen waar de context dat vraagt, dan zou ik ook niet meteen weten wat je nog meer nodig hebt. Als je een macrolens van 90-100 (of langer) hebt, kan je die er nog bij stoppen voor het geval dat die van pas komt.

          Een zoom op zich is ook absoluut geen garantie op gebruiksgemak, al ben ik wel voorstanders van lichtsterke zooms waar en wanneer mogelijk. Ook met een 24-70 stel ik vast dat ik zeer vaak de beide uitersten gebruik, wat betekent dat ik waarschijnlijk vaak iets breder of iets langer zou hebben. Maar als je vertrekt met het idee van primes in je hoofd, dan gedraag je je daar ook naar. Als ik met 1 lens rondloop, bv. 35mm, dan kijk ik ook rond in functie daarvan, en schat ik mijn positie haast vanzelf in ten opzichte van het onderwerp.
          Ik heb ook al gereisd met enkel een 35mm prime lens ( het voordeel is dat je echt weinig meesleurt en dat je inderdaad je compositie inschat en je plaats aanpast). Voor de reis die we binnenkort gaan doen, ben ik nog aan het twijfelen tussen 2 primes ( de 20 en de 58mm) of 3 primes ( een set 20, 50 en 85mm of een set 20, 35 en 85mm). Samengevat komt het er op neer of ik de 85mm echt nodig zal hebben en de keuze 35 of 50mm indien er 3 lenzen meegaan.

          Comment


          • #6
            Re: 2 prime lenzen op reis

            Persoonlijk zou ik voor de 20 en 58mm gaan. In het analoge tijdperk was de combinatie 28mm-50mm-135mm populair. Uit ondervinding weet ik dat je met drie lenzen blijft wisselen. Dan nog liever een allround-zoom en één lichtsterke prime voor in het geval dat. Met twee body's wordt de zaak anders, maar als we zo voort gaan heb je straks weer een loodzware fototas vol. Aangezien je de 58mm-FF combinatie zo goed vond, waarom zou je dan iets anders nemen?

            Comment


            • #7
              Re: 2 prime lenzen op reis

              ik neem tegenwoordig mee (op ff) 14mm, 35 en 85. soms ook nog een 50 just because i like a 50 nog nooit geen gevoel gehad dat ik iets miste. mss een compact reis statief.
              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

              Comment


              • #8
                Re: 2 prime lenzen op reis

                Waarom 2 primes? In mijn kleinste tasje, Lowenpro Nova 2, past een een D700 met een 24 2.8, 50 1.4, 85 1.8 en 105 2.8 of 135 2 en een TC 2x, dus waarom beperken tot 2? Weegt weing minder en kan niet in een kleinere tas. En als denkoefenig heb ik geen behoefte.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: 2 prime lenzen op reis

                  Zelf neem ik op reis 35/55/80/150 in 6x4.5 mee. Voor FF zou dat ongeveer 21/35/50/90 zijn. Daarvan is 75% met de 35mm, 15% met de 21mm en 5% met de andere. Heb een beetje hetzelfde gevoel als Pieter hierboven: 50mm is niet mijn ding en 85 is eigenlijk te kort. Maar ik heb niets langers dan die 150 voor 6x4.5 dat transporteerbaar is in de tas gedurende 14 dagen.

                  Als ik met FF en primes zou weggaan denk ik dat ik zeker 24/35 meeneem en iets in de buurt van 120/150. Waarschijnlijk ook een 20mm want tussen 20 en 24 is toch wel een heel verschil, een 24 is misschien niet altijd breed genoeg. Langs de andere kant kan je digitaal wel makkelijker stitchen als het echt nodig is. De range 50-75 kan je evengoed met croppen doen tegenwoordig.

                  De laatste keer met de FF had ik een 20mm en een 24-105 mee. Dat was voor mij een goeie combinatie. De zoom doet het grootste werk en de 20 is af en toe nuttig.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 2 prime lenzen op reis

                    Naast een 58mm zou ik persoonlijk een 24/25 of 28 mm meenemen.

                    Mvg
                    Gert
                    Feedback is the breakfast of the champion

                    website

                    Comment


                    • #11
                      Re: 2 prime lenzen op reis

                      Ben ooit naar Myanmar geweest met enkel prime lenzen (20, 50 en 135).
                      Kwalitatief zeer goed, maar na een tijd werd ik het gedurig aan wisselen toch wel behoorlijk moe.
                      Mocht ik alsnog primes moeten kiezen voor een reis zou ik gaan voor een 20mm, een 35mm (is universeler inzetbaar dan een 50 mm) en een tele tussen 100 en 135 mm.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 2 prime lenzen op reis

                        ik heb de knoop doorgehakt: 3 lenzen gaan mee ( geen 2 - te beperkt / geen 4 - vult te veel mijn schoudertas).
                        het zijn de 24mm 1.4, de 50mm 1.8 en de 85mm 1.4.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 2 prime lenzen op reis

                          veel plezier op je reis!
                          portfolio en workshops:
                          https://www.bennybulke.com/

                          Comment


                          • #14
                            Re: 2 prime lenzen op reis

                            Prettige reis en laat ons daarna uw ervaring met die combinatie eens weten. Wij leren er allemaal van.

                            Comment

                            Working...
                            X