Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het leven na alpha 700 Should I stay or should I go…

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het leven na alpha 700 Should I stay or should I go…

    Beste forum’ers,

    Reeds een tijd ben ik op zoek naar een opvolger voor mijn alpha 700 (na Minolta Dynax 7D, 7xi…), nu hij echter sinds vorige week helemaal dienst weigert (het ding heeft afgezien), dient een aankoop van een vervanger zich dringerder dan ooit aan!

    Maar dan nu het probleem: Een logische opvolger zou de Alpha 77 II zijn maar op één of andere manier wordt ik niet echt warm van die camera. (Klinkt als een weinig objectief criterium, maar toch ook wel belangrijk uiteindelijk wil je plezier beleven aan je camera).
    Ik hou niet zo van die Electronic viewfiender (OK velen zullen zeggen dat dit de toekomst is, maar op heden kijk ik toch nog steeds liever door een echte zoeker).
    En verder is het nog maar de vraag of Sony eigenlijk wel door wil gaan met hun a-mount (ofte tranluscent camera’s), het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat ze volledig de kaart van de systeemcamera’s trekken.
    Dus is investeren in Sony A-mount nog wel een goed idee?

    OK, hun systeemcamera’s zijn zeer mooi en ja systeem-camera’s zijn allicht ook weer de toekomst. Het gaat mij hier niet om de discussie systeem versus SLR (wat trouwens een overbodige discussie is). Maar opnieuw op dit moment wil ik eigenlijk gewoon een DSLR.
    Daarenboven hebben de systeemcamera’s de E-mount en heb ik enkel A-mount lenzen, dus sowieso een ander systeem.

    Het gras aan de overkant…
    Op dit moment weet een camera als een Nikon 750D mij wel te charmeren, maar dat zou natuurlijk willen zeggen dat ik al mijn oud glas (flitsers etc…) moet verkopen en volledig van nul moet beginnen, wat natuurlijk nooit zo interessant is (financieel). Maar op dit moment neig ik er wel erg naar die overstap te maken…

    Swot… twijfels wat te doen…

    Merci voor jullie gedacht!

  • #2
    Re: Het leven na alpha 700 Should I stay or should I go…

    Hallo,

    na mijn Minolta 7D, welke ik nog steeds heb en gebruik, heb ik een Sony A77 en A99 gekocht, echt super. Geen spijt van gehad.
    Op 22 november a.s. er weer een Sony Experience waar je kunt testen, vergelijken en vragen stellen.

    De zwakste schakel staat altijd achter de camera.

    Binnenkort vindt de spectaculaire 4e editie van de Sony Foto- & Video Experience plaats. Via deze e-mail willen wij u hierover alvast informeren, zodat u dit evenement in uw agenda kunt noteren.

    Datum: zondag 22 november 2015
    Tijd: 10:00-17:00 uur
    Locatie: SS Rotterdam, 3e Katendrechtse Hoofd 25, 3072 AM Rotterdam

    Tijdens dit event aan boord van het SS Rotterdam schip, kunt u al onze foto- & video producten uitproberen en meedoen aan leerzame workshops. De toegang is gratis.

    Voor meer informatie kunt u kijken op ons community forum. Daar kunt u ook suggesties geven voor de invulling van dit evenement.
    Alle suggesties zijn van harte welkom.

    Tot ziens op de Sony Foto- & Video Experience 2015.

    Met vriendelijke groeten,

    Sony Benelux
    Machiel Frijters
    Marketing Head
    Sony Alpha 99 + grip, Sony Alpha 77 + grip, Minolta 7D; Minolta 17 - 35; Sony CZ 16-35 2.8; Sony CZ 24 - 70; Sony CZ 135; Minolta 50 mm 1.7; Sony 70 - 200; 50 mm macro, Sony flitser hvl 58 FM etc.

    Comment


    • #3
      Re: Het leven na alpha 700 Should I stay or should I go…

      Nou, die A77 II is nochtans helemaal niet slecht hoor, en zo'n "tv'tje" voor je oog in plaats van een optische zoeker word je ook snel gewoon.

      Wil je echt geen EVF maar toch kwaliteit, zou je kunnen opteren voor een tweedehands A850/900. Full frame toestel ... als je bv Minolta lenzen had gekocht, gaan die perfect passen. Heb je Sony-lenzen, dan moet je nakijken of ze voor APS-C zijn of niet.

      Comment


      • #4
        Re: Het leven na alpha 700 Should I stay or should I go…

        Ik ben na 5 jaar Sony overgestapt op Canon. Ik had de A77II (voordien de A550 en A77) en gebruikte die eigenlijk uitsluitend voor de vogelkes samen met de Tamron 150-600. De A77II was prima, weinig op aan te merken (sensor/snelheid... allemaal prima) maar 1 ding stoorde me en dat was nu net die elektronische zoeker. Als ik afdruk dan is het altijd een burst van shots en dan is het moeilijk om je onderwerp te blijven volgen. Bij het nemen vd foto is er een blackout in de evf en dat is storend. Ik wou ook eens proeven van full frame en toen was mijn keuze snel gemaakt. De A99 is niet zo goed op hoge ISO (daarom wou ik net een full frame) en toen ik de Canon 6D zag was ik onmiddellijk verkocht. Minder ruis én goedkoper én ovf, binnen een week had ik alles van Sony verkocht.

        Ik denk ook dat Sony de A-mount wil afbouwen hoewel er een A68 aangekondigd is voor begin november. Sony doet het heel goed met de mirrorless A7 serie en om de haverklap komt er een nieuw model uit. Maar voor mijn type fotografie heeft een mirrorless weinig of geen meerwaarde.

        Als je full frame wilt dan is bij Sony A-mount blijven op dit moment geen goede optie. De A99 vind ik niet overtuigend.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Het leven na alpha 700 Should I stay or should I go…

          Ik persoonlijk vind de evf van mijn A7 veel beter dan de ovf van mijn A580.De evf is gewoon een beetje wennen.Eens je het gewoon bent is alles ok.De ovf van mijn A580 is wel slechts een spiegelzoeker en geen prismazoeker.

          Comment


          • #6
            Re: Het leven na alpha 700 Should I stay or should I go…

            Ik wil gerust uw a99 voor een prikje overnemen 't is toch maar brol - en dat fraaie 400mm f4.5 lenske - dat is ook niks meer waard - mail gerust (binnen enkele maanden, mijn camera-rekening staat in 't rood)... (zucht)

            Alle gekheid opzij, het gaat om keuzes die u moet maken, ik ga u in alle vrijheid laten beslissen, zelf heb ik een A900 en dat voldoet - zelfs op de a6000 met een LA-EA4 gaat het behoorlijk goed (met de oudere lenzen zonder AF-motor, is't wel niet geschikt voor sport-fotografie - moeten we eerlijk in blijven, ik heb gelukkig ook wat glas met motor er in). Heb ook een A700 gehad - mooie camera - als je tevreden bent met die performantie en er 't glas voor hebt - zou ik voor een 2dehandse particuliere A900 gaan (heb dat ook ooit gedaan) - en heb 'm nog altijd (je kan ook je lader en batterijen hergebruiken - en wellicht je glas - mits het Full frame deugdelijk is - ga dat misschien wel eerst na, idem voor flashes, remotes en andere speeltjes - het tikt erg door toch wel).

            Mocht je ooit een EVF willen proberen om te weten wat 't is - en of je 't ok vindt of niet - en je zit in m'n buurt - kan er gerust afgesproken worden. 't is toch wel belangrijk dat zelf te zien, en even wat ervaring mee op te doen - en dan pas te oordelen.
            Zelf ben ik ietswat pro EVF, al begrijp ik dat sommigen met EVF een probleem ondervinden (zelf zet ik alles wat kan vertragen wel uit - geen nfc, geen wifi, geen preview ...).

            't blijft electronica en software in de zoeker, en dat kan net dat tikkeltje vertragen voor hen die de absolute limieten opzoeken (ik ben gek, ik ben erger dan een japanner, maar geen burst-mens). Daarvoor is er die OVF markt - 't is dus een mogelijke keuze die u mag maken. Ik ga rustig bij Sony blijven - wordt de toekomst FE-mount - ook dan blijf ik koppig A-mount doorgebruiken met conversie (wat niet wil zeggen dat we de FE-mount geen goeie eigenschappen toedichten, maar je kan blijven kopen - en ik heb liever die oude minolta lenzen en dat a-mount zeiss glas).

            Voor mij is't goed genoeg - en mis ik een shot, dan is dat maar zo. Er gaat niemand van doodgaan - ik ga juist even vloeken - en opnieuw koppig blijven proberen.

            U gaat zelf moeten die afweging maken - wij kunnen dat niet in uw plaats doen. Alex beschrijft denk ik wat u moet evalueren, wellicht zijn er nog andere details, zoals de kaartformaten e.v.a. - en dat kunnen wij niet in uw plaats doen. Voor mezelf is die EVF zeker goed genoeg - soms wil men niet meer terug - soms went het niet (ik kan met beide m'n ding doen).

            Dat is nu eenmaal persoonsgebonden.

            Comment


            • #7
              Re: Het leven na alpha 700 Should I stay or should I go…

              Ik snap je twijfel, zeker interessant om ff door te scrollen is dit draadje dat ik zelf een tijdje geleden ben gestart: http://forum.belgiumdigital.com/f35/...te-520425.html

              Blijkt dat Sony momenteel geen plannen meer heeft voor de A-mount, al lijken er hier en daar soms wat geruchten naar buiten te komen over een nieuwe camera met A-mount. Desalniettemin lijkt de kans klein dat de A-mount het nog lang gaat overleven. Uiteraard kan je natuurlijk nog altijd gaan voor de talrijke (dure) adapters die Sony heeft voor zijn A-mount, maar dit maakt het alleen maar duurder omdat er momenteel geen middensegment E-mount camera is (reken dus al snel €1600 voor het geheel). De vraag is dan ook in hoeverre je Minolta lenzen nog gaan werken op die adapter.

              Wat die EVF betreft, het heeft zijn voor en nadelen. Het grootste voordeel is dat je natuurlijk direct het resultaat ziet van hoe je beeld gaat worden en zelfs in fel zonlicht kan je achteraf nog altijd op een schermpje zien wat het resultaat is geworden. Het nadeel is dat je wat moet wennen en dat je in het donker duidelijk ruis ziet.

              Al bij al ben ik eerlijk gezegd nog altijd super content van mijn A65, ding heeft niet zoveel gekost indertijd en in moeilijkere situatie trekt die heel goed zijn plan. Ik heb trouwens onlangs nog een review gelezen van de A77 en A77-II en blijkhaar heeft Sony een paar features ingeruild die hem mss iets minder interessant maken (WiFi ipv GPS dacht ik, niet zeker, google it).
              Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
              Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
              Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

              Comment


              • #8
                Re: Het leven na alpha 700 Should I stay or should I go…

                Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht

                Blijkt dat Sony momenteel geen plannen meer heeft voor de A-mount, al lijken er hier en daar soms wat geruchten naar buiten te komen over een nieuwe camera met A-mount. Desalniettemin lijkt de kans klein dat de A-mount het nog lang gaat overleven.
                In dit heel recent interview wordt wel duidelijk gezegd dat er nieuwe a-mount toestellen gepland zijn.
                Kenta Honjo, Product Manager from Sony's camera division, sits down with DPReview's Technical Editor, Rishi Sanyal, for a discussion about Sony's imaging pro...


                Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
                Uiteraard kan je natuurlijk nog altijd gaan voor de talrijke (dure) adapters die Sony heeft voor zijn A-mount, maar dit maakt het alleen maar duurder omdat er momenteel geen middensegment E-mount camera is (reken dus al snel €1600 voor het geheel). De vraag is dan ook in hoeverre je Minolta lenzen nog gaan werken op die adapter.
                Weet niet waar je haalt dat er geen middensegment zou zijn voor E-mount, dat is er juist wel, E-mount bestrijkt heel het gamma van instap tot high-end.

                Alle A- mount minolta lenzen kun je tenvolle gebruiken zoals op een A-mount DSLR. Dat is juist het unieke dat men het af-systeem van ik geloof de a-65 of zoiets in adapters heeft geplaatst, inclusief AF-motor omdat vele minolta lenzen niet beschikken over eigen ingebouwde af-motor.
                LA-EA2 adapter voor APS
                LA-EA4 adapter voor FF ook bruikbaar voor APS

                Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
                Wat die EVF betreft, het heeft zijn voor en nadelen. Het grootste voordeel is dat je natuurlijk direct het resultaat ziet van hoe je beeld gaat worden en zelfs in fel zonlicht kan je achteraf nog altijd op een schermpje zien wat het resultaat is geworden. Het nadeel is dat je wat moet wennen en dat je in het donker duidelijk ruis ziet.
                EVF is voor de meeste toepassingen beter tot veel beter dan OVF, maar daar zijn al genoeg woorden aan vuil gemaakt, ik zie nog met EVF bij heel weinig licht terwijl in zefde situatie OVF niets meer toont. Maar als TS geen voorstander is van EVF moet hij naar nikon of Canon overschakelen.

                Maar dan komen echt de problemen, hoelang kan men men DSLR nog uitmelken, schijnbaar niet lang meer, verkoop bij Canon daalt aanzienlijk http://petapixel.com/2015/10/27/cano...to-dslr-sales/

                Schakel je nu over naar Canon of Nikon dan moet je nieuwe lenzen kopen, maar binnen een paar jaar zal je terug, of wel adapter of nieuwe lenzen moeten kopen.
                Canon zegt dat ze in 2016 en dit geldt waarschijnlijk ook voor Nikon, tenminste als ze willen overleven, de nadruk gaan leggen op mirrorles.
                Canon heeft al zijn M-systeem met als lensmount EF-M en Nikon moet het nog of is het nog aan het ontwikkelen.

                Comment

                Working...
                X