Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens 150 mm voor APS-C camera ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrolens 150 mm voor APS-C camera ?

    Veelal zie ik hier voor macro op een FF een 150 mm gebruikt worden. Maar is een 150 mm ook voor een APS-C te gebruiken ?
    En dan bedoel ik i.v.m. de handelbaarheid. Omdat een 150 mm zich natuurlijk op een APS-C als 225 mm gedraagt. (dus sneller bewegingsonscherpte )
    Ik begrijp natuurlijk dat je meestal van statief werkt, maar ik bedoel of er met een 150 mm nog redelijk insecten uit de hand te schieten zijn ?
    Of is het verstandiger om een 105 mm te gebruiken ?
    Alvast bedankt voor het meedenken.
    Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

    Vriendelijke groeten, Johan

  • #2
    Re: Macrolens 150 mm voor APS-C camera ?

    Met de 150 heb je meer werkt ruimte, uitstekende optie voor klein - vliegend - gedierte en andere close-up / detail onderwerpen.

    Het Sigma 150mm komt met OS, en daarmee kan je uitstekend mee uit de losse hand `schieten`.

    Comment


    • #3
      Re: Macrolens 150 mm voor APS-C camera ?

      De 150 wordt hier door veel mensen in combinatie met een apsc sensor gebruikt, bv . door Bopatje.
      Het grootste nadeel voor mij van die 150, vrij log en volumineus, ik pak het niet zomaar mee als extra lens in de tas als ik niet specifiek voor macro op stap ga.
      Kortere brandpuntsafstanden dan 90 mm zijn voor opnames in de natuur weer moeilijker omdat de opnameafstand ook korter is, je verstoort sneller sommige insecten en je zal al wel eens meer last krijgen van je eigen schaduw.
      Hoe langer de brandpuntsafstand hoe enger de DoF bij gelijk diafragma.
      Wat beeldkwaliteit betreft ontlopen macoobjectieven mekaar nauwelijks.
      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

      Comment


      • #4
        Re: Macrolens 150 mm voor APS-C camera ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
        Het grootste nadeel voor mij van die 150, vrij log en volumineus, ik pak het niet zomaar mee als extra lens in de tas als ik niet specifiek voor macro op stap ga.
        Kortere brandpuntsafstanden dan 90 mm zijn voor opnames in de natuur weer moeilijker omdat de opnameafstand ook korter is, je verstoort sneller sommige insecten en je zal al wel eens meer last krijgen van je eigen schaduw.
        Inderdaad de 150 op APS-C is aan de lange kant voor ander gebruik dan macro. Een 90 of 100 kan dienst doen als portretlens en is een stuk compacter.

        Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
        Hoe langer de brandpuntsafstand hoe enger de DoF bij gelijk diafragma.
        Toch even een verduidelijking: als je werkafstand gelijk blijft, wordt de DOF kleiner met een langer brandpunt. Daar staat tegenover dat de vergrotingsmaatstaf toeneemt.
        Met andere woorden: de DOF is even groot bij 1:1 met een 60, 90, 100 of 150 lens. En in het close-up gebied is de scherptediepte zelfs gelijk verdeeld voor en achter het scherpstelvlak.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Macrolens 150 mm voor APS-C camera ?

          Ik gebruik al een jaar of acht met plezier een Sigma 180mm met mijn APS-C camera. In al die jaren is het maar enkele keren gebeurd dat ik plaatsgebrek had - ttz dat ik niet ver genoeg naar achter kon om mijn onderwerp goed in beeld te krijgen. Dikwijls is het omgekeerd en profiteer ik van de extra werkafstand. Bij gebruik als tele vind ik de focuslengte een voordeel - in de natuur is een 180mm tele voor mij handiger dan een 100mm.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

          Comment


          • #6
            Re: Macrolens 150 mm voor APS-C camera ?

            Of een 150mm macrolens (op crop of full-frame) te kort of te lang is hangt af van wat je wil fotograferen.
            Voor actieve beestjes (insecten bijvoorbeeld) zal je met een langere lens wat meer afstand kunnen houden waardoor de kans dat het beestje blijft zitten wat groter is.
            Een bijkomend voordeel van een langere lens is de kleinere beeldhoek waardoor het wat gemakkelijker is om storende elementen in de achtergrond buiten beeld te houden.

            Maar soms kan een lange macrolens ook minder handig zijn (bewegingsonscherpte, te grote werkafstand als je in een kleine ruimte werkt...).

            Ik gebruik zelf ook graag een lange macrolens (Sigma 180mm f2,8) voor de vlindertjes en andere kleine beestjes, soms zet ik er zelfs nog een 1,4x teleconverter tussen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Macrolens 150 mm voor APS-C camera ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
              Het grootste nadeel voor mij van die 150, vrij log en volumineus, ik pak het niet zomaar mee als extra lens in de tas als ik niet specifiek voor macro op stap ga.
              Ik heb de 150 ook, maar gebruik deze nog maar zelden omwille van deze reden.
              FLICKR PHOTOSTREAM
              Just try to comprehend that which you'll never comprehend

              Comment


              • #8
                Re: Macrolens 150 mm voor APS-C camera ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
                Veelal zie ik hier voor macro op een FF een 150 mm gebruikt worden. Maar is een 150 mm ook voor een APS-C te gebruiken ?
                En dan bedoel ik i.v.m. de handelbaarheid. Omdat een 150 mm zich natuurlijk op een APS-C als 225 mm gedraagt. (dus sneller bewegingsonscherpte )
                Ik begrijp natuurlijk dat je meestal van statief werkt, maar ik bedoel of er met een 150 mm nog redelijk insecten uit de hand te schieten zijn ?
                Of is het verstandiger om een 105 mm te gebruiken ?
                Alvast bedankt voor het meedenken.
                Ik gebruik ook al jaren een 150mm macro op een APS-C, maar wel altijd vanaf statief.
                Uit de hand is heel moeilijk met zo'n lens om dan nog vlijmscherpe beelden te bekomen, zeker als je heel dichtbij gaat.
                Als er heel veel licht is, lukt het nog wel met diafragma niet teveel dichtgeknepen, maar anders moet je betonnen armen hebben ofzo.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Macrolens 150 mm voor APS-C camera ?

                  Allen super bedankt voor de feed-back. Ik ben er zeer mee geholpen !
                  -Als ik het dubbele wil betalen en met een zware lens op pad wil, kom ik op een 150 (of meer) terecht.
                  -Als ik minder uit wil geven zou een 105 ook een prima keuze zijn.
                  Omdat het nog zeker de vraag is of macro echt iets voor mij is, wil ik er ook gelijk geen kapitalen insteken. Daarom heb ik het volgende in gedachten :
                  In eerste instantie ga ik deze winter proberen om een 2e hands Sigma 150 OS te pakken te krijgen. ( ik heb er al een op het oog)
                  Als dat niet lukt koop ik voor het nieuwe macroseizoen een nieuwe Sigma 105 OS.
                  Ik hou jullie op de hoogte.
                  Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                  Vriendelijke groeten, Johan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macrolens 150 mm voor APS-C camera ?

                    Johan, als je van plan bent om uit de hand te fotograferen, is een gestabiliseerde lens met de hoge pixel count van de hedendaagse toestellen eigenlijk wel een must. Ik geef je groot gelijk dat je een tweedehands Sigma zoekt, want hun macrolenzen zijn stuk voor stuk zeer goed en qua prijs-kwaliteitsverhouding (ook nieuw) bij de betere.

                    Als je een Canon had, zou ik je meteen de 100mm aanbevelen. Bij Nikon zijn de macro/micro lenzen verhoudingsgewijs aan de duurdere kant.

                    Als je zou ontdekken dat macro echt je ding is, kan je sparen voor de legendarische Nikkor 200mm f/4. Daar is helaas nog geen update met VR van, en dan is het nog afwachten of de lens even goed gaat zijn als die er ooit komt...
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macrolens 150 mm voor APS-C camera ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
                      Allen super bedankt voor de feed-back. Ik ben er zeer mee geholpen !
                      -Als ik het dubbele wil betalen en met een zware lens op pad wil, kom ik op een 150 (of meer) terecht.
                      -Als ik minder uit wil geven zou een 105 ook een prima keuze zijn.
                      Omdat het nog zeker de vraag is of macro echt iets voor mij is, wil ik er ook gelijk geen kapitalen insteken. Daarom heb ik het volgende in gedachten :
                      In eerste instantie ga ik deze winter proberen om een 2e hands Sigma 150 OS te pakken te krijgen. ( ik heb er al een op het oog)
                      Als dat niet lukt koop ik voor het nieuwe macroseizoen een nieuwe Sigma 105 OS.
                      Ik hou jullie op de hoogte.
                      Een ander optie voor "macro's uit de hand" is een telelens met beeldstabilisatie. Ik heb een paar jaar gewerkt met een Canon EF 300/4 L IS. Met die lens kan je behoorlijk dichtbij focussen, en er viel goed mee uit de hand te werken. Meestal had ik er ook nog een tussenring bij, om nog dichterbij te kunnen.
                      David Leemans
                      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macrolens 150 mm voor APS-C camera ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                        Ik gebruik al een jaar of acht met plezier een Sigma 180mm met mijn APS-C camera. In al die jaren is het maar enkele keren gebeurd dat ik plaatsgebrek had - ttz dat ik niet ver genoeg naar achter kon om mijn onderwerp goed in beeld te krijgen. Dikwijls is het omgekeerd en profiteer ik van de extra werkafstand. Bij gebruik als tele vind ik de focuslengte een voordeel - in de natuur is een 180mm tele voor mij handiger dan een 100mm.
                        Zelfde gedacht, ik kan me niets anders voorstellen.
                        In de zomer is er genoeg licht om zonder statief of IS te werken, en de 7DII gaat een stuk hoger in de ISO.
                        Die oude Sigma blijft even scherp en focust nog altijd snel.

                        Wel voor vlinders, libellen ed, begin niet met planten want dan moet je inderdaad 5 meter achteruit om de bloem samen met de bladeren erop te krijgen.

                        Maar tov een 180 ga je met een 150 OS niet veel verschil zien, de lenzen zijn ook zo scherp dat je er een extender kan opzetten (zelfs een 2x).
                        Last edited by palombian; 29 oktober 2015, 21:00.

                        Comment

                        Working...
                        X