Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bridge of spiegelreflex voor vakantiefoto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bridge of spiegelreflex voor vakantiefoto's?

    Beste forumleden,

    We vertrekken binnen drie weken op vakantie naar Zuid-Afdrika. We willen graag mooie foto's van onze reis.
    De camera moet de volgende foto's kunnen vastleggen:
    - landschappen
    - safari (bewegende dieren, dieren die ver af zijn etc.)
    - portretten
    - foto's bij valavond of in het donker
    - foto's uit te vergroten en voldoende kwaliteit te behouden

    Belangrijk is dus ook voldoende zoom. Zelf hebben we geen idee hoeveel zoom effectief ook voldoende is...

    Persoonlijk hebben we de voorkeur voor een spiegelreflex door de vele mogelijkheden, maar we hebben geen idee of dit toestel effectie ook mooie foto's trekt zonder steeds manueel instellingen te moeten veranderen. We hebben geen ervaring met deze toestellen dus hoeveel moet je instellen om mooie foto's te krijgen.

    De bridgde daarentegen is dan wel gebruiksvriendelijker, maar we denken dat we wat betreft de kwaliteit niet veel winst hebben op ons huidig toestel en dat we hier enkel winnen aan zoom.

    Ons huidig toestel is een Panasonic Lumix DMC-TZ30

    We overwegen volgende toestellen:

    Spiegelreflex Nikon D5200 met lens 18-55 en 55-300. Is de zoom voldoende? Is dit een toestel dat automatisch al mooie foto's trekt?


    Bridge Canon P600. Is dit een hele verbetering tov het toestel dat we reeds hebben?
    http://www.kieskeurig.nl/digitale_ca.../specificaties

    We zien door de bomen het bos niet meer.... Iedereen geeft een ander advies en zelf hebben we er te weinig verstand van.

    Graag jullie advies.

    Bedankt!
    Last edited by Laurens; 25 januari 2016, 21:07. Reden: Referen tie naar dealer verwijderd

  • #2
    Re: Bridge of spiegelreflex voor vakantiefoto's?

    Je wil op een autotrip, maar je kan niet rijden en je hebt er geen verstand van. Wat denk je er zelf van een: camera waar je zelf alles moet regelen of een simpele die zelf alles regelt?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Bridge of spiegelreflex voor vakantiefoto's?

      een goede bridge met grotere sensor zal jullie best dienenindien jullie op auto stand goede foto's willen (fz1000 is hier het meeste bejubeld)
      alles hoger wordt pas beter als je ermee leert werken en zal vaker ook lichtsterker zijn (veel duurder)
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Bridge of spiegelreflex voor vakantiefoto's?

        FZ1000 is zeker een goeie keuze, maar 400mm kan tegenvallen voor dieren op afstand. De prijs is ook nog steeds niet mals en het formaat is vergelijkbaar met een reflex met een standaardzoom.
        Met kleinere sensor kan je nog een FZ200 op de kop tikken voor een prijsje (want de FZ300 is uit), die tot 600mm gaat.

        Als je er geen probleem van maakt om een ander menusysteem te leren, kan je bij Sony terecht voor een superzoom als de H400 of HX400V. Ook Nikon heeft vergelijkbare toestellen in het gamma. De toegeving bij dit soort superzooms is dat de beeldkwaliteit bij minder beschikbaar licht sneller achteruitgaat.

        Niet onbelangrijk is hier ook het budget...
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Bridge of spiegelreflex voor vakantiefoto's?

          De Nkon D610, D900 and de Canon HX60 HS zijn degelijke superzooms.
          Kijk ook eens naar de Panasonic TZ70. Dit is de laatste in de reeks van travel
          zooms, waarvan de TZ30 een oudere versie is.
          Rudi

          Comment


          • #6
            Re: Bridge of spiegelreflex voor vakantiefoto's?

            Budget ligt rond de 500eur, maar voor het juiste toestel mag dit meer zijn ook.

            De fz1000 ziet er een mooi toestel uit, maar de zoom is volgens mij ontoereikend.

            De andere toestellen met meer zoom hebben een kleinere sensor. De bedoeling is toch om wat foto's te laten afdrukken op groot formaat. Ik heb schrik dat de beeldkwaliteit hier dan te kort komt.

            Comment


            • #7
              Re: Bridge of spiegelreflex voor vakantiefoto's?

              Ook camera's met een kleine sensor kunnen heel mooie foto's maken,
              als er voldoende licht is. Een grotere afdruk is dan ook geen probleem.
              Foto's tot 400 iso, kunnen zonder probleem tot 50x40 cm worden uitvergroot.
              Hier vind je natuur foto's met de Panasonic FZ200.
              パナソニック株式会社のウェブサイトです。

              Wat de FZ1000 betreft, door de goede 20mp sensor kan men tot 800mm
              zoomen, zoder merkbaar kwaliteit verlies.
              Hier vind je een paar voorbeelden.
              Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.

              Rudi
              Last edited by rudimaes; 23 oktober 2015, 08:14.

              Comment


              • #8
                Re: Bridge of spiegelreflex voor vakantiefoto's?

                Oorspronkelijk geplaatst door Bigboy007 Bekijk bericht
                Budget ligt rond de 500eur, maar voor het juiste toestel mag dit meer zijn ook.
                De fz1000 ziet er een mooi toestel uit, maar de zoom is volgens mij ontoereikend.
                De andere toestellen met meer zoom hebben een kleinere sensor. De bedoeling is toch om wat foto's te laten afdrukken op groot formaat. Ik heb schrik dat de beeldkwaliteit hier dan te kort komt.
                Dit is dus waar het schoentje wringt.
                Een toestel met 1-inch sensor en vaste lens - zoals de FZ1000 - heeft een fantastisch bereik in een vrij compact geheel, maar 400mm is het beste dat je gaat vinden.

                Wil je toch meer tele, maar geen kleine sensor, dan ga je bij de SLRs kijken en heb je als meest betaalbare lange lens de Tamron 150-600... die 1000 euro kost. Daar moet je dan nog de body bij kopen met een degelijke zoom om het kortere bereik te dekken. Neem een Nikon D5300 kit met een 18-140, nog een extra batterij en een geheugenkaartje, en je zit aan een totaalbudget van om en bij de 2000 euro. Nog steeds zeer aanvaardbaar voor wat je krijgt, maar wel al een heel ander bedrag dan je wellicht in gedachten had.

                Ik zie nog 1 alternatief, en dat is een micro-four-thirds (ook m43 of MFT genoemd) mirrorless toestel met verwisselbare lenzen. Die hebben een crop factor van 2, waardoor je met een 100-300mm lens toch het equivalent van 600mm haalt. De Panasonic 100-300 kost ongeveer 500 euro. Als je daarbij nog een 14-140 (450 euro) neemt, heb je een zeer aardig bereik (maar weinig groothoek). In de bodies ben ik niet heel erg thuis, maar een G7 lijkt mij wel mooi vergelijkbaar met een SLR omdat die een centrale, prominente zoeker heeft boven het volledig draai- en kantelbaar scherm.
                Als ik even de berekening maak op de site van Art&Craft... G7 + 14-140 kit (929 euro), met 100-300 (507 euro), 2 extra batterijen en een 32GB geheugenkaart... dat zal ongeveer 1600 euro zijn.

                Conclusie: als je meer dan 400mm tele wil, ofwel een compacte superzoom nemen, ofwel je budget een stuk optrekken.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Bridge of spiegelreflex voor vakantiefoto's?

                  Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
                  Wat de FZ1000 betreft, door de goede 20mp sensor kan men tot 800mm
                  zoomen, zoder merkbaar kwaliteit verlies.
                  Bedoel je nu digitale zoom of croppen achteraf?
                  Of hoe kom je aan die 800mm dan?
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bridge of spiegelreflex voor vakantiefoto's?

                    iZoom is een soort verbeterde digitale zoom, die je kan vinden op de meeste Panasonic camera's.
                    Daarmee kan het bereik van de lens worden verdubbeld, met toch een meer dan aanvaardbaar resultaat.
                    (Althans met de FZ1000, kleinere sensors zijn niet zo goed dan)
                    Rudi
                    Last edited by rudimaes; 23 oktober 2015, 10:24.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bridge of spiegelreflex voor vakantiefoto's?

                      Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
                      iZoom is een soort verbeterde digitale zoom, die je kan vinden op de meeste Panasonic camera's.
                      Daarmee kan het bereik van de lens worden verdubbeld, met toch een meer dan aanvaardbaar resultaat.
                      Ah... wist ik niet. Heb nochtans al enkele malen met het toestel gefotografeerd.
                      Nu ben ik benieuwd of mijn FZ150 dat ook heeft...

                      In principe ga ik liever zelf aan de slag in Photoshop achteraf om zoveel mogelijk detail op te halen. Tegenover klassieke digitale zoom is PS gewoon in het voordeel.
                      Ik zou wel eens willen zien hoe goed die iZoom is. Ik zal aan Google eens vragen hoe het precies in mekaar zit...
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bridge of spiegelreflex voor vakantiefoto's?

                        De FZ150 heeft ook iZoom, maar door de kleinere sensor en lagere resolutie, zijn de
                        resultaten niet zo goed. (heb ik ondervonden op mijn FZ200)
                        Rudi

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bridge of spiegelreflex voor vakantiefoto's?

                          Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
                          De FZ150 heeft ook iZoom, maar door de kleinere sensor en lagere resolutie, zijn de
                          resultaten niet zo goed. (heb ik ondervonden op mijn FZ200)
                          Inderdaad, ik heb het eens bekeken.

                          Voor zover ik kan uitmaken, doet de iZoom niets anders dan een stuk uit het beeld snijden; een kleiner stuk van de sensor gebruiken dus. Het is mij niet duidelijk of het dan ook wordt ge-upsampled tot dezelfde 20MP als bij optische zoom. Het kwaliteitsverlies is daarbij beperkter met de 1-inch sensor, maar dat is volkomen logisch. Sommige zoekresultaten laten verstaan dat de AF preciezer zou zijn met iZoom ten opzichte van een 400mm foto die in nabewerking wordt gecropt. Maar aangezien er optisch niets verandert, ben ik niet geneigd om dat te geloven. (Misschien werkt de gebruiker preciezer omdat hij/zij op een verder ingezoomd beeld kijkt.)

                          Ik zou het persoonlijk toch niet gebruiken omdat het je verhindert om in raw te fotograferen. Ik ben ervan overtuigd dat ik uit een raw file op 400mm meer detail kan halen dan het toestel levert op 800mm iZoom in jpeg.

                          Edit: als er inderdaad een speciaal mechanisme achter iZoom zou zitten, dan zou ik verwachten dat Panasonic daar iets meer lawaai rond maakt
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bridge of spiegelreflex voor vakantiefoto's?

                            Aan de TS deze zijn allemaal genomen met de FZ1000









                            Greetz
                            Templar
                            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bridge of spiegelreflex voor vakantiefoto's?

                              Wou toch nog even laten weten dat we gekozen hebben voor de Nikon D3200 met 18-55 en 55-300 kitlenzen. Instapper aangezien men partner en ik weinig van fotografie kennen.

                              We zijn terug van onze reis en hebben veel foto's genomen en hebben plezier gehad van ons nieuw toestel.

                              Verbazingwekkend vind ik dat je toch vrij scherpe foto's kan nemen los uit de hand en volledig ingezoomd.

                              Het wisselen van de lenzen is niet echt ideaal, maar op zich is het wel goed te doen.

                              Meeste foto's genomen in panorama en sport-stand, maar toch ook manueel wel één en ander uitgeprobeerd.

                              Grtn

                              Comment

                              Working...
                              X