Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sterren en bomen + update en uitleg

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sterren en bomen + update en uitleg

    Update

    Bedankt voor de commentaren. Ik heb er verder aan gewerkt. Ik hoop dat jullie het beter vinden. Maar blijf aub opmerkingen geven. Het motiveert.
    Enkele woordjes uitleg toch. Dit is een samengestelde foto van kortere opnames van de sterren. In totaal gaat het over een half uur. Daarna was er te veel luchtvervuiling' van de zon. De opname van de bomen is trouwens wel op dezelfde plek, maar een kwartier later, als de zon begon op te komen. Deze foto is een combinatie van dit allemaal in Photoshop.
    Nachtelijke groeten,
    Xavier


    ?? ??
    Bedankt voor het kijken,
    Xavier
    Last edited by xaviermortsel; 24 oktober 2015, 21:00.
    Canon R6 + 60D en enkele stukken glas (Ook een GSM...)
    Sinds mijn pensioen, medewerker en sinds kort, bestuurslid.
    Laat de commentaren maar komen.

  • #2
    Re: Sterren en bomen

    Beste,
    Op zich is het idee en de foto goed en is technisch qua belichting alles in orde.

    Het valt bij deze foto wel op dat het een samenvoeging is van twee afzonderlijke foto's (omwille van de Poolster).
    Mvg. Smets84.

    Comment


    • #3
      Re: Sterren en bomen

      Zeer zeker een knap resultaat dit..
      Zou de sterrensporen nog wel iets duidelijker willen zien, maar begrijp dat dit met de lichtvervuiling ook lastig is in Belgie..
      Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
      MIJN WEBSITE

      Comment


      • #4
        Re: Sterren en bomen

        Vind ik toch een geslaagde opname hoor
        Alleen het samenvoegen van de opnames heeft gezorgd dat het geen mooie lijnen zijn

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Sterren en bomen

          Zeker mooi, ook omdat er een voorgrond is om naar te kijken.
          Wel jammer dat de sporen onderbroken zijn, ze zouden ook iets langer mogen zijn.
          Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Sterren en bomen

            Behalve de onderbreking in de lijnen, mooi gedaan
            Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

            Vriendelijke groeten, Johan

            Comment


            • #7
              Re: Sterren en bomen

              Mooi hoor, de poolster wat meer links of rechts in beeld was misschien sterker
              bedankt om te kijken of te reageren, frans !

              Comment


              • #8
                Re: Sterren en bomen

                Mooi vastgelegd!
                Eerlijkheid duurt het langst!!
                Mijn website: http://www.degrafon.be/

                Comment


                • #9
                  Re: Sterren en bomen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Smets84 Bekijk bericht
                  Beste,
                  (omwille van de Poolster).
                  Mvg. Smets84.
                  ??? Ik versta uw opmerking niet over de Poolster. Ik denk trouwens dat die niet zichtbaar is op de foto.
                  Leg je het eens uit?
                  Bedankt alleszins voor het kijken en schrijven.
                  Groetjes,
                  Xavier
                  Canon R6 + 60D en enkele stukken glas (Ook een GSM...)
                  Sinds mijn pensioen, medewerker en sinds kort, bestuurslid.
                  Laat de commentaren maar komen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sterren en bomen

                    De Poolster is dat sterreke in het midden van uw foto waar alle andere rond lijken te draaien... En in B staat die altijd op een hoogte van ca. 51gr boven de horizon, dat lijkt mij hier idd niet het geval, maar als je bvb deze foto's ergens in het zuiden van F genomen hebt, zou het zelf goed kunnen.

                    Dus ofwel heb je de achtergrond niet exact over de spoorfotos gezet volgens de realiteit, ofwel is het gezichtsbedrog, ofwel zat je ergens in het zuiden.

                    Maar maakt niet uit ze, de foto is goed. Het grootste minpunt vind ik de onderbreking in de sporen, ik zou dat laatste stukje uit je stack weglaten, zodat je enkel een vol spoor hebt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sterren en bomen

                      Dat van de poolster, snap ik nu. Maar uit mijn uitleg hierboven zal je nu wel snappen dat het om PS-kunstjes gaat .
                      Groetjes,
                      Xavier
                      Canon R6 + 60D en enkele stukken glas (Ook een GSM...)
                      Sinds mijn pensioen, medewerker en sinds kort, bestuurslid.
                      Laat de commentaren maar komen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sterren en bomen

                        Oorspronkelijk geplaatst door xaviermortsel Bekijk bericht
                        ??? Ik versta uw opmerking niet over de Poolster. Ik denk trouwens dat die niet zichtbaar is op de foto.
                        Leg je het eens uit?
                        Bedankt alleszins voor het kijken en schrijven.
                        Groetjes,
                        Xavier
                        Beste,

                        Hetgeen Wim al aangaf is inderdaad wat ik bedoel met de positie van de Poolster die in deze foto niet klopt (uitgaande dat deze in onze streken genomen is).

                        De Aarde draait en dit om een (denkbeeldige) as die door het middelpunt van de Aarde en door de geografische noord- en zuidpool loopt.
                        In het tijdperk waarin we nu leven (verandert in de loop van 1000den jaren door de precessie maar dat is een ander verhaal) staat de Poolster min of meer recht in het verlengde van deze as (in het noorden).
                        Wanneer men dus op de geografische noordpool staat zal de Poolster zich recht boven je bevinden (= in het zenit).
                        Als men vanop de evenaar naar de poolster kijkt zal deze zich normaal gesproken op de horizon bevinden.
                        Een ander gevolg is dat omwille van de draaiing van de Aarde om die as het lijkt alsof de Poolster (die wel degelijk op je foto is te zien) stil staat en alle andere sterren rond die Poolster tegen de klok in cirkelen.

                        Er bestaat een systeem om de hoogte van een hemelobject voor elke waarnemer te bepalen, namelijk door de hoogte uit te drukken in een hoek dat het object maakt met de horizon (stel u voor dat de hemel een gigantische bol is waar wij in het middelpunt van staan: de afstand horizon tot zenit (hoogste punt dus) is een vierde van die bol/cirkel of wel 360/4 = 90°).
                        Alles wat op de horizon ligt heeft een hoogte (lokaal gezien dus) van 0°, kijkt men recht omhoog (zenit) dan zit men op 90°.
                        Verder wordt de aarde ingedeeld in lengte- en breedtecirkels om de geografische ligging van een plaats te bepalen.
                        Breedtecirkels liggen parallel met de evenaar en geven een idee van de afstand tot de evenaar: uitgedrukt in graden met evenaar 0° en de polen op 90°.
                        België bevindt zich grosso modo op de 51ste breedtegraad (noorderbreedte).
                        Op de noordpool staat de Poolster dus op 90° hoogte (lokaal gezien) en de breedteligging (latitude) bedraagt daar ook 90°, op de evenaar staat de Poolster op 0° (lokaal gezien) en de breedteligging bedraagt daar ook 0°.
                        Dus: de hoogte van de Poolster aan de hemel voor elke willekeurige plaats op het noordelijk halfrond is m.a.w. steeds gelijk aan de geografische breedteligging van die plaats.
                        Dat is trouwens altijd al een belangrijk navigatiemiddel geweest. Columbus bijvoorbeeld volgde in 1492 (althans in het eerste deel van de reis) de 28ste breedtegraad westwaarts vanaf de Canarische Eilanden.
                        Om de koers te controleren en eventueel bij te sturen bepaalden ze hun latitude aan de hand van de hoogte van de Poolster.

                        In België staat de Poolster dus op 51° boven de horizon. Dat is veel hoger dan het geval is op uw foto.
                        Ik schat dit hier amper op 25°. De posities van de sterren op uw foto komen m.i. dus overeen met de posities zoals die het geval zijn op de lijn zuidelijk Egypte, Saoedi-Arabië, Pakistan, India etc.

                        Voor de rest (technisch en kwaliteit) vind ik uiteraard nog steeds dat je een knap resultaat bereikt hebt met deze foto.

                        Mvg.,
                        Smets84.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sterren en bomen

                          Wat een prachtige en uitvoerige uitleg. Bedankt, hier leren we allemaal wat van.
                          Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                          Vriendelijke groeten, Johan

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sterren en bomen

                            Heel goede uitleg. De foto is dus een artistieke herinterpretatie van de werkelijkheid.
                            Om hem waarheidsgetrouw te maken had ik een veel grotere breedhoek nodig. Nu moest ik ongeveer 51° naar boven mikken om de poolster in het midden van de sterrenfoto te plaatsen, tussen Cassiopeia links boven en de Grote Beer rechts onder.
                            Daarmee zat de onderkant van mijn foto ver boven de horizon.
                            Maar hopelijk kunnen jullie en anderen de fantasie in de foto wel smaken.
                            Groetjes,
                            Xavier
                            Canon R6 + 60D en enkele stukken glas (Ook een GSM...)
                            Sinds mijn pensioen, medewerker en sinds kort, bestuurslid.
                            Laat de commentaren maar komen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sterren en bomen

                              Heel knap
                              Peter
                              mijn website : klik

                              Comment

                              Working...
                              X