Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop Statief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop Statief

    Hallo,

    Ik ben van plan om een statief aan te schaffen. Nu ben ik aan het twijfelen tussen 2 statieven.
    1: Gitzo GT3542XLS: http://www.gitzo.com/systematic-seri...head-gt3542xls
    2: FEISOL Elite Tripod CT-3472LV: http://www.feisol.nl/feisol-elite-tr...olom-p-67.html

    Ik maak gebruik van een RRS BH-55 ballhead. Eerst dacht ik te gaan voor de Feisol omdat die leveling center kolom me enorm aanspreekt wegens dit makkelijker is voor portret. (1 statief voor alles dacht ik)
    Maar nu lees ik toch enkele negatieve punten van Feisol. Ik ben daarom eens gaan kijken voor een Gitzo en ik vond die XLS wel interessant wegens de grootte maar verlies dan die leveling center.
    Hebben jullie enige ervaring met deze twee merken? Mochten er nog mensen zijn met andere ideeën mag je ze gerust geven. Mijn budget is zo een 750€ voor het statief maar hij moet wel compatibel zijn met een BH-55. ( kop: 3/8" of 16mm)

    Met vriendelijke groeten,

    Syfen
    Website: http://www.svenverhoeven.com/

  • #2
    Re: Aankoop Statief

    Hands-on ervaring met deze statieven heb ik niet, maar ik heb wel al Gitzo in carbon mogen gebruiken. Niets op aan te merken qua stabiliteit en bediening, maar dat vind ik van mijn Manfrotto ook, net als van de Sirui modellen die ik al eens heb mogen uitproberen van collega-fotografen.

    Wat mij hier vooral opvalt, is het grote verschil tussen de twee modellen die je vergelijkt. Die Gitzo gaat tot 2 meter hoog zonder centerkolom, terwijl die Feisol maar 144cm haalt. De kolom kan daar wel een stukje uitschuiven, maar voor de stabiliteit ga je die nooit maximaal gebruiken en dan nog haal je 30cm minder hoogte.

    Waarschijnlijk mis ik ook iets in de werking van die leveling column, want ik snap het voordeel niet goed. Ik vermoed dat je de kolom onder een beperkte hoek kan vastzetten om de schuine stand van het statief te compenseren. Maar kan je dat niet minstens even goed en even snel met je balhoofd? Tenzij je een pano gaat schieten en een horizon mooi recht wil houden over een 180 graden brede kijkhoek, lijkt dit mij niet meteen een feature om extra geld tegenaan te gooien. Maar nogmaals, het kan goed zijn dat ik het heb onderschat. Ik ken het systeem niet.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop Statief

      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
      Hands-on ervaring met deze statieven heb ik niet, maar ik heb wel al Gitzo in carbon mogen gebruiken. Niets op aan te merken qua stabiliteit en bediening, maar dat vind ik van mijn Manfrotto ook, net als van de Sirui modellen die ik al eens heb mogen uitproberen van collega-fotografen.

      Wat mij hier vooral opvalt, is het grote verschil tussen de twee modellen die je vergelijkt. Die Gitzo gaat tot 2 meter hoog zonder centerkolom, terwijl die Feisol maar 144cm haalt. De kolom kan daar wel een stukje uitschuiven, maar voor de stabiliteit ga je die nooit maximaal gebruiken en dan nog haal je 30cm minder hoogte.

      Waarschijnlijk mis ik ook iets in de werking van die leveling column, want ik snap het voordeel niet goed. Ik vermoed dat je de kolom onder een beperkte hoek kan vastzetten om de schuine stand van het statief te compenseren. Maar kan je dat niet minstens even goed en even snel met je balhoofd? Tenzij je een pano gaat schieten en een horizon mooi recht wil houden over een 180 graden brede kijkhoek, lijkt dit mij niet meteen een feature om extra geld tegenaan te gooien. Maar nogmaals, het kan goed zijn dat ik het heb onderschat. Ik ken het systeem niet.
      Ja ik snap wat je bedoelt. De leveling colom is idd een extra optie die niet echt noodzakelijk is met een BH-55 tenzij je zoals je zegt een pano gaat schieten dan ga je moeten zien dat je statief "pas" blijft staan.
      Ik denk de Gitzo te nemen maar las wat negatieve reacties op het vlak van kwaliteitsprobleem: mag niet in het water, wordt te rap warm in de zon, dienst na verkoop dat niet goed zou zijn. Daarom dat ik ben gaan kijken naar de Feisol. En dan zag ik deze en las wat goede reviews hierover. Dit begon mij aan het denken te brengen wat de voor en de nadelen zijn.
      De Gitzo is een stevig statief dat waarschijnlijk nooit max uitgeschuift zal moeten worden. (2m) Maar als ik dan bv een portret zou willen maken met een statief is deze al niet geschikt wegens ik bijna continu bezig zal moeten zijn met het aanpassen van de hoogte.
      Daarom de Feisol (center kolom) dit kan ik dan makkelijk uitschuiven voor portret. Maar met gebrek aan stabiliteit wegens deze bijna tot vrij zeker altijd op max hoogte moet staan.

      Ik denk dat ik toch maar de Gitzo zal nemen en dan op later vlak een center kolom hiervoor zal aanschaffen.

      Bedankt voor den info.

      Syfen
      Website: http://www.svenverhoeven.com/

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop Statief

        Oorspronkelijk geplaatst door Syfen Bekijk bericht
        Ik denk dat ik toch maar de Gitzo zal nemen en dan op later vlak een center kolom hiervoor zal aanschaffen.
        Die middenzuil is zeker handig om enkele centimeters te compenseren. Bij mijn Manfrotto kan ik ook de hoek van de poten bijstellen. Maar niet elke toepassing van een statief vraagt nauwkeurige afstelling natuurlijk. Als ik nachtfoto's ga maken bijvoorbeeld, dan schuif ik in veel gevallen de poten niet eens uit, of schuif ik 1 sectie uit. De middenzuil komt ook meestal niet omhoog. Het gaat er daarentegen heel anders toe als ik wat macro wil doen.

        Van kwaliteitsproblemen bij Gitzo was ik niet op de hoogte. Ik zou verwachten dat koolstofvezel in vergelijking met aluminium minder last heeft van spanning door opwarming of van contact met water. (Ik denk nu aan mijn fietsen ) En voor de prijs van een Gitzo moet je eigenlijk een perfect product krijgen, toch?
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop Statief

          Waarom die dik twee meter hoge Gitzo, waarvan je zelf al zegt dat je die waarschijnlijk niet gaat gebruiken??
          Een lagere 3- of 4-segments Gitzo (dus géén XLS) geeft voldoende werkhoogte met je balhoofd en is ook nog stabieler!
          Groet
          Rinus
          Last edited by Reest; 21 oktober 2015, 21:19.

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop Statief

            Als je echt stabiel wilt zijn neem dan geen middenkolom.
            En wat betreft die Gitzo en water, ik gebruik zelf twee Gitzo statieven dus wel ervaring.
            Het ene is een 5541LS en het andere een 3541LS, het ene met een balhoofd en het andere met een schommelkop
            Beide worden in alle omstandigheden gebruikt, ze staan regelmatig tot aan het balhoofd/schommelkop in het water zonder problemen.
            Het kleinere statief wordt regelmatig aan zee gebruikt, dus zand en zout water ook zonder problemen.
            Ik reinig ze 1 à 2 keer per jaar, ik haal ze dan volledig uit elkaar en spuit ze dan in met siliconenspray.
            Dus voor mij toch de aankoop waard hoor !

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment

            Working...
            X