Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe iMac 27 Retina - 32Gb vs 64 Gb RAM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe iMac 27 Retina - 32Gb vs 64 Gb RAM

    Mijn huidige iMac gaat al een 6 jaar mee, maar nu begint het beestje het toch zwaar te krijgen met de laatste versies van OS X, Lightroom en Photoshop; dat in combinatie met de pittige RAW bestanden van mijn Nikon D800.

    Ik zou graag een bestelling willen plaatsen voor een nieuwe iMac 27 met Retina display. Nu met de pas opgefriste versies, is het nu ook mogelijk om 64Gb RAM te steken. Als ik kijk naar OWC, de enige die momenteel het geheugen voor de late 2015 iMac aanbiedt, dan kost een upgrade naar 32Gb een dikke 300 EUR. Als je opteert voor 64Gb dan ben je een 1.200 USD kwijt, wat zich hier waarschijnlijk ook gaat vertalen naar een dikke 1.000 EUR.

    Mijn vraag is, heb je merkbaar verschil met 32Gb tegenover 64Gb aan RAM geheugen?
    Frank
    http://www.mirrorshades.be

  • #2
    Re: Nieuwe iMac 27 Retina - 32Gb vs 64 Gb RAM

    Hi,
    Mijn MacBook Pro Retina 13 inch dateert van 2013 en heeft 8 GB. Met LR5 heb ik geen enkel probleem tot nu en er zitten ook enorme bestanden in iPhoto.
    Heb je al eens geprobeerd om wat bestanden over te brengen naar een externe schijf?
    Misschien ligt het aan de Processor in plaats van het geheugen als jouw Mac 6 jaar oud is en traag begint te lopen. Op mijn laptop zit een 2.4 GHz Intel Core i5.

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe iMac 27 Retina - 32Gb vs 64 Gb RAM

      Maar ik wil sowieso upgraden hoor, ik zou graag willen werken met dat Retina scherm. Ik vraag me gewoon af of je het verschil van 32Gb vs 64Gb echt voelt?
      Frank
      http://www.mirrorshades.be

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe iMac 27 Retina - 32Gb vs 64 Gb RAM

        Voor puur fotobewerking niet zozeer, rendering a la Max, Maya wel


        Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe iMac 27 Retina - 32Gb vs 64 Gb RAM

          Enkele bestanden meenemen naar de Apple zaak en even uittestetn zou ik zeggen.

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe iMac 27 Retina - 32Gb vs 64 Gb RAM

            Oorspronkelijk geplaatst door toyotacorolla Bekijk bericht
            Enkele bestanden meenemen naar de Apple zaak en even uittestetn zou ik zeggen.
            hebben die daar dan Photoshop op een demotoestellen staan ?
            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe iMac 27 Retina - 32Gb vs 64 Gb RAM

              Hoeveel GB RAM geheugen heeft je huidige computer?
              Als je niet toekomt met 32GB, dan zal je toch wel heel grote bestanden moeten bewerken, zelfs 16Gb is voor de meesten onder ons al meer dan voldoende.

              Zolang het RAM geheugen niet voor 100% wordt gebruikt zal er geen merkbare vertraging zijn, als je bestanden bewerkt waarvoor bijvoorbeeld 8GB voldoende is, dan zal een computer niet veel sneller werken als je er dubbel zoveel (of 4 keer zoveel) RAM geheugen insteekt.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe iMac 27 Retina - 32Gb vs 64 Gb RAM

                Ik dacht dat Photoshop best 5 keer meer RAM heeft dan de grootte van het te bewerken beeld. Met een 80 MB ongecompresseerd D800 beeld is dat 400 MB. Laar ons dat vermenigvuldigen met 5 omdat je je echt laat gaan met extra layers. Da's dan 2 Gb en omdat nog wat andere beelden ook open staan, doen we nog eens maal 4. Zelfs met de programmacode van Photoshop meegerekend is zelfs 16 Gb RAM dan nog ruim voldoende. Ik zou niet weten waarom voor Photoshop 64 GB nodig is.
                Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe iMac 27 Retina - 32Gb vs 64 Gb RAM

                  Oorspronkelijk geplaatst door Catscratch Bekijk bericht
                  Mijn vraag is, heb je merkbaar verschil met 32Gb tegenover 64Gb aan RAM geheugen?
                  Ik denk dat je het alleen in je portemonnee zult merken .... Voor fotobewerking zul je aan 32 GB (veel) meer dan genoeg hebben; op diverse fora komen tevreden gebruikers voorbij die het doen met 16 GB.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe iMac 27 Retina - 32Gb vs 64 Gb RAM

                    In mijn iMac steekt 16GB RAM en d'er is plaats om dat eventueel te verdubbelen. Of dat echt ooit nodig gaat zijn... Ik heb zo'n appje meedraaien dat me vertelt hoeveel beschikbaar geheugen er is, en dat geeft zelden onder de 50% aan, wat betekent dat ik eigenlijk met 16GB al het dubbele heb dan strict noodzakelijk.


                    Dat klopt ook, want in de MBP van mijn vrouw steekt 8GB -zij draait wel een lager systeemversie- maar ook daar is er niet meteen een gebrek aan geheugen.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe iMac 27 Retina - 32Gb vs 64 Gb RAM

                      Ook ik heb een iMac (van 2014) met 16 Gb en heb nog nooit het gevoel gehad dat ik RAM tekort kwam.
                      M.a.w. 32Gb lijk me voor nu meer dan voldoende.

                      Succes met de keuze :-)
                      NIKON D90 | Sigma 17-50 f2.8 OS | Nikkor 50 f1.8 | Sigma AF 70-300 APO Super Macro II | Nikon MB-D80 |Nikon SB600| Sony DSC-HX60V | MeFoto A1350 | http://www.parijsmijnstad.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe iMac 27 Retina - 32Gb vs 64 Gb RAM

                        Heb een iMac 27 mid 2010 -3.2 GHz Intel core i3, voorheen met 8 GB Ram gewerkt met Photoshop, waarvan sommige foto's, met veel lagen en meer dan 2GB waren, direct geen probleem, alleen duurde het langer ze te bewaren.
                        Heb nu vervangen door 16 GB van G.SKill en het bewaard veel vlugger.
                        Die 16 GB ram hebben +- 190 Euro gekost en geen enkel probleem mee. Dus met 32 Gb heb je meer dan voldoende m.i.

                        P.S.ebruik Dr. Cleaner app om het geheugen gebruik regelmatig te optimaliseren!
                        Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe iMac 27 Retina - 32Gb vs 64 Gb RAM

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Hoeveel GB RAM geheugen heeft je huidige computer?
                          Als je niet toekomt met 32GB, dan zal je toch wel heel grote bestanden moeten bewerken, zelfs 16Gb is voor de meesten onder ons al meer dan voldoende.

                          Zolang het RAM geheugen niet voor 100% wordt gebruikt zal er geen merkbare vertraging zijn, als je bestanden bewerkt waarvoor bijvoorbeeld 8GB voldoende is, dan zal een computer niet veel sneller werken als je er dubbel zoveel (of 4 keer zoveel) RAM geheugen insteekt.
                          8Gb momenteel, maar echt toch wel te weinig. Alleszins om een lang verhaal kort te maken. Ik heb mijn nieuwe imac 27 besteld met de standaard 8Gb RAM. Qua geheugen heb ik een 32Gb OWC kit besteld op een ander voor een schappelijke 289 EUR. Als ik naar 64Gb wou gaan was ik 1.299 EUR kwijt. Dus de beslissing was ERG snel gemaakt.

                          Bedankt voor de feedback iedereen!
                          Frank
                          http://www.mirrorshades.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe iMac 27 Retina - 32Gb vs 64 Gb RAM

                            Draai hier een Mac 27" 5K retina met 16 GB, totaal geen probleem na bijna een jaar intensief fotobewerking.
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe iMac 27 Retina - 32Gb vs 64 Gb RAM

                              Ik ga me over een paar dagen ook een retina 27" kopen. Ik vraag me af of de fusion drive van 1TB voldoende gaat zijn om jaren vlot te kunnen werken. (LR + photoshop CC - Nikon D750)
                              Of is het beter om een SSD (flashopslag bij Apple) te nemen?
                              Alvast bedankt mocht er hier reactie op komen.

                              Comment

                              Working...
                              X