Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop vervanger Sony NEx 3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop vervanger Sony NEx 3

    Beste forumleden,

    ik zoek een vervanger voor mijn Sony NEX 3 met 18-55mm lens (aangezien mijn ex deze overgenomen heeft). Ik was zeer tevreden over een aantal punten van deze camera: de prachtige kleuren, fotokwaliteit, scherpte enkele creatieve settings, het kantelbare scherm,... ik gebruikte dit toestel meestal op auto maar experimenteerde ook wel vaak met de instellingen.

    Nadelen vond ik het gebrek aan zoom, de fragiliteit van een kleine body met lens, de ligging in de hand, ontbreken van menuwiel bovenaan (hierdoor was het ondoenbaar om snel van instelling te veranderen), geen viewfinder en geen flits.

    Wat ik nu wil is dus dezelfde voordelen maar zonder de nadelen Ik gebruik mijn camera meestal op reis en op weekends, vaak trek ik dan met de rugzak rond. Ik fotografeer mensen, landschap en natuur. Een degelijke zoom is nodig voor natuur en om subtiel mensen in het buitenland te fotograferen.

    Mijn budget is beperkt, dacht rond de 300€. Ik wil er eventueel over nadenken meer uit te geven als dit echt loont prijs/kwaliteit.

    Op mijn shortlist stonden momenteel de Canon Powershot SX60, de Panasonic Lumix FZ 70 of 200, Sony HX 300 of 400 en de Nikon Coolpix P610. Allemaal tussen de 250€ en 390€.

    Ik vrees ergens dat ik op fotokwaliteit ga inboeten tov de NEX 3 klopt dat? (door de beter sensor van de Nex?)

    Welke draagt jullie voorkeur?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Aankoop vervanger Sony NEx 3

    Met jouw shortlist ga je inboeten op kwaliteit idd, en behoorlijk veel...
    Zou eerder de a6000 aanraden (indien het per se een systeemcamera moet zijn), al dan niet 2dehands
    Omdat je het systeem al kent

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop vervanger Sony NEx 3

      Zelf heb nog steeds mijn FZ200, naast de FZ1000. Ondanks dat de camera van 2012, is het nog steeds een goed toestel.
      Met een uitstekende lichtsterke Leica zoomlens.
      Wil je meer bereik, dan zij de Nikon P61P en de Canon SX60 de beste keuzes. DE lenzenzijn wel minder lichtsterk dan die van
      de FZ200, wat een nadeel kan zijn als er minder licht.
      Door de kleine sensor, zullen deze cameras wel wat meer ruis kunnen, hebben in de hogere ISO, dan de Nex 3.
      Maar er zijn wll heel mooie foto's mee te nemen.
      Rudi
      OS,
      Last edited by rudimaes; 16 oktober 2015, 17:54.

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop vervanger Sony NEx 3

        Ga een in de afdeling 'te koop' lijken voor 2de hands systeemmcamera dan kun je zo iets als de NEX kopen, bv Oly PEN, Pana Gx, NEX , Samsung, Fuji enz..
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop vervanger Sony NEx 3

          Wat jij wilt dat bestaat niet. Je zal ergens op moeten toegeven, waarschijnlijk de zoom en dan nog kom je met 300€ niet ver. Een Panasonic FZ1000 of Sony RX10 lijkt me in uw geval de beste keus.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop vervanger Sony NEx 3

            Voor 300€ kan u beter 2dehands gaan - misschien in de solden kan u nog een a3000 vinden - zelfde lenstype - maar wel iets grotere body - zonder echt lomp te worden. Er zijn ook de FZ1000 die wel boven uw budget gaat (die is degelijk), en een 2dehandse RX100 (de eerste 2 modellekes - een rx10 gaat al wat duurder gaan, en dus uit-budget). Een a58 2dehands, is ook een optie moet verkrijgbaar zijn voor 300€ - grotere batterij - iets stevigere mount, iets betere bediening ook - nog wel niet super-super, maar voor wat hoort wat (en bakken 2dehandslenzen voor relatief haalbare bedragen). U zal voor het voorziene bedrag enkel een kitlens hebben - ook dus 18-55 wellicht.
            Mogelijks ook te vinden in 2dehands is een a3000 - een a6000 is uiteraard een degelijk toestel - maar ga je wellicht niet voor 300€ vinden in 2dehands. De compacts die de vraagsteller opnoemt, dat is met 1/1.7" sensor, of erger nog een 1/2.3" sensor - voor iemand die een aps-c gewoon is, is dat terug naar het stenen tijdperk. Blijf minstens op 1"-sensor (rx100 - nikon one, de fz1000 e.v.a.).
            Er zijn nog tal van alternatieven buiten Sony - maar daar ken ik te weinig van om er veel over te schrijven - hou hier de 2dehands-sectie op 't forum in de gaten - daar ga je mogelijks wel iets in vinden. Voor 300€ een reusachtige zoom, tja - de collega's hebben 't al neergepend - ik ga daar niks aan toevoegen.

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop vervanger Sony NEx 3

              Bedankt allemaal voor jullie nuttige reacties!

              Ik vreesde inderdaad al dat ik ergens zou moeten op inboeten. Ik wil niet terug naar het stenen tijdperk zoals mutley het zegt, dus ga inderdaad op zoek gaan naar iets met een degelijke sensor en mijn budget wat optrekken. Jullie raden dus aan om te kijken naar een systeemcamera? En niet te gaan voor een beter bridge-model met een degelijke sensor? Zijn er nog modellen buiten de FZ1000?

              Ik heb ook even op de 2dehands markt gekeken.

              Sony Nex 7 met 16-50mm: vraagprijs 350€
              Nadeel: nog zoomlens bijkopen, voordeel: wel viewfinder, ik ken het toestel. (Iemand ervaring met die instelwielen bovenaan? Werkt dit handig?)

              Sony a6000 met 16-55mm: vraagprijs 550€
              Beetje zelf voor en nadelen als hierboven?

              Sony RX10: vraagprijs 580€

              Sony A58 met 18-55 en 55-200: vraagprijs 400€

              Pana FZ200: 250€

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop vervanger Sony NEx 3

                Er zijn nog de Canon G3X en de Sony RX10 II. Maar beide toestellen zijn duurder dan de FZ1000.
                Deze laatste is de ideale familie camera. Zeer veelzijdig en uitstekende beeld kwaliteit.

                Van de systeem camera's is de Sony A6000 een heel goede keuze. Uitstekende camera.
                Had die ook, maar daar ik niet meer hou van het gedoe met lenzen, heb ik het toestel verkocht en een FZ1000 aangeschaft.
                De Sony RX10 is eveneens een goede camera, maar heeft een beperkter bereik dan de FZ1000.

                Bij de goedkope toestellen is de FZ200 zeker zijn prijs meer dan waard.
                Rudi

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop vervanger Sony NEx 3

                  Een A3000 of een A58 kan je nieuw op de kop tikken voor resp 290 en 365 pleuro's. Je levert dan enkel in op de zoom. Voor de laatste (A mount) zal je wellicht gemakkelijker een tweedehands zoomlens kunnen scoren maar dan ga je weer wat gewicht rondzeulen...
                  'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop vervanger Sony NEx 3

                    Ik blijf toch meer in de richting van een degelijke bridge camera neigen.

                    Ik zou de RX10 tweedehands voor 550€ kunnen kopen. 2 jaar oud, garantie vervalt in januari. Met veel toebehoren.
                    Dit lijkt me wel een faire prijs. Twijfel enkel over het risico van een 2de hands camera te kopen zonder garantie...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop vervanger Sony NEx 3

                      Oorspronkelijk geplaatst door hansgijsbrechts Bekijk bericht
                      Ik blijf toch meer in de richting van een degelijke bridge camera neigen.

                      Ik zou de RX10 tweedehands voor 550€ kunnen kopen. 2 jaar oud, garantie vervalt in januari. Met veel toebehoren.
                      Dit lijkt me wel een faire prijs. Twijfel enkel over het risico van een 2de hands camera te kopen zonder garantie...
                      Ik was aanvankelijk grote fan van de FZ1000. Ik vind het nog steeds een topper, maar sinds ik een paar Sony toestellen met 1-inch sensor heb uitgeprobeerd, is mijn voorkeur veranderd. Ik heb zelf de RX100-III en heb ook met de RX-10 (I en II) even gefotografeerd. Als je het bereik van de Panasonic kan missen, lijkt de RX-10 mij zelfs de betere keuze, zeker aan die prijs. Of je tweedehands wil kopen of niet, dat is een kwestie van persoonlijke keuze en ook van vertrouwen...
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment

                      Working...
                      X