Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Chalet perikelen: administratie doet ongelofelijk moeilijk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Chalet perikelen: administratie doet ongelofelijk moeilijk

    Al meer dan anderhalve jaar zijn wij nu bezig om een loghouse chalet neer te planten in de Ardennen. Na eerst 9 maanden gewacht te hebben omdat de vrouw van de eigenaar blijkbaar al 2 jaar overleden is in Nederland en de zoon dus eerst de nodige papieren uit Kroatie van zijn moeder moest laten overkomen en moest homologeren door een notaris in Nederland en toen weer naar België en de rechtmatige erfopvolging moest worden geverifieerd, is de grond eindelijk van ons. Bij de aanvraag was de grond recreatiezone en blijkbaar doet de gemeente Froidchapelle nu moeilijk omdat ze van plan zijn om dat gebied op te waarderen naar vaste bewoning. Gevolg: de isolatie-eisen voor vaste bewoning moeten blijkbaar nu gelden, met als gevolg dat een zware loghouse met dikke stammen (u kent ze wel; die dingen in het ijskoude Siberië en Canada) blijkbaar niet genoeg isoleert.

    Na een peperdure oplossing, waarbij er gewoon een tweede log eromheen wordt gebouwd met daar tussen nog eens een steenwol isolatielaag, waardoor de muren nu meer dan 50 cm dik worden en de chalet nu dus zodanig goed geisoleerd is, dat het vrijwel een passieve woning is geworden, doet de dienst EPB nu moeilijk dat er een warmtepomp moet worden geïnstalleerd voor permanente bewoning. Knettergek gewoon die administratie. Ten eerste is het een weekendwoning en ten tweede is de grond officieel nog altijd niet opgewaardeerd naar permanente bewoning en ten derde is een enkelvoudige stam nog altijd vele malen beter geïsoleerd dan die dunne bouwsels in dat gebied. Wie verzint dit gewoon. Oh ja: blijkbaar enkel leien dakbekleding, voldoe ik ook aan. Er zijn daar een aantal bouwovertredingen omdat men gewone dakpannen heeft gebruikt ipv verplichte leien.

    Ik denk soms dat ze Vlamingen gewoon moeilijk willen maken om daar een chalet neer te zetten. Ik voldoe ook nog eens aan de zuiveringseisen qua aanleg van een mini-zuiveringsstation dat ook nog eens aangesloten op de centrale zuiveringsstation van het domein. Voor zover ik het weet is er geen enkele woning daar die daar nu een eigen zuiveringsstation heeft. Ik word er bijna knettergek van deze kafkaiaanse toestanden. Het chalet dat ik ga zetten is zodanig goed geïsoleerd, voldoet aan de afwateringseisen, aan de bouwvoorschriften qua grootte en hoogte en nu dat gedoe met de isolatiedikte, dat nu ook in orde is en nu vragen ze een warmtepomp, maar dat gaat echt te ver...

    De bouwpromotor gaat nu opnieuw de EPB-aanvraag indienen met protest omdat het dient als weekendwoning en als argument dat de isolatiewaarden al meer dan genoeg zijn en bovendien de grond nog altijd valt onder recreatiezone....

    Op hoop van zegen pfff......
    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

  • #2
    Re: Chalet perikelen: administratie doet ongelofelijk moeilijk

    Wat zegt uw architect?
    Heb je een lokale architect die af en toe eens een pint drinkt met de lokale burgemeester, of een westvlaamse die alleen per mail contact heeft met de dienst stedebouw van de gemeente?

    Comment


    • #3
      Re: Chalet perikelen: administratie doet ongelofelijk moeilijk

      Tiens, dan gaan ze een nieuw bord moeten maken zeker .

      Comment


      • #4
        Re: Chalet perikelen: administratie doet ongelofelijk moeilijk

        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        Wat zegt uw architect?
        Heb je een lokale architect die af en toe eens een pint drinkt met de lokale burgemeester, of een westvlaamse die alleen per mail contact heeft met de dienst stedebouw van de gemeente?
        Awel het is een lokale, die plaatselijke gebruiken kent ..... Ze zijn er mee bezig, zowel de bouwpromotor als de waalse architect. Ze kunnen zelfs geen antwoord geven of het onder het versnelde 30-dagen of de lange 115-dagen systeem gaat vallen, dus ik wacht hier totdat ik een ons weeg, voor een chalet dat een maand nodig heeft om volledig in elkaar te steken met alles erop en eraan....
        Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

        Comment


        • #5
          Re: Chalet perikelen: administratie doet ongelofelijk moeilijk

          Wat een apeland... Als er iemand kennis heeft van isoleren zal het wel Siberië of Canada zijn zeker. Zijn dat dan analfabeten hier ? Maar in elk geval jammer dat dit moet gebeuren. Vroeger was dergelijk geval wel mogelijk mits een elleboogstoot, nu zal dat allemaal wel voorbij zijn, temeer gezien het hier dus over en Vlaming gaat.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: Chalet perikelen: administratie doet ongelofelijk moeilijk

            Het doet me denken aan een verhaal van iemand dat een vila in spanje gekocht had met doel er een B&B in te richten.
            Jaren getouwtrek om vergunningen te krijgen maar niet gelukt en finaal dan maar alles verkocht aan ... de burgemeester van dat dorp.
            2 jaar nadien stond er een hotel in aanbouw op.

            Gelukkig zijn we spanje hier niet.
            Het is natuurlijk moeilijk om specifiek uit te spreken over uw zaak omdat we alle details niet kennen.
            Hopelijk komt het goed voor jou.

            Comment


            • #7
              Re: Chalet perikelen: administratie doet ongelofelijk moeilijk

              Wel opvallend dat het onmiddellijk in een Vlaanderen >< Wallonië richting getrokken wordt door sommigen...

              Is het het stadsbestuur dat dwarsligt, of een administratie? Stadsbestuur: waarschijnlijk iemand die de grond zelf graag had gehad. Administratie: veel geluk...
              Hopelijk komt het snel in orde!

              Comment


              • #8
                Re: Chalet perikelen: administratie doet ongelofelijk moeilijk

                Awel, het is de administratie met de EPB-certificateur. De bouwvergunning is nu in principe in orde, totdat de EPB-certificateur nu moeilijk is gaan doen.

                Zijn ze helemaal van hun stokje gevallen: 1. vakantiewoning, 2. nog altijd tot nader order recreatiegrond, 3. zelfs zonder die dubbele log en ook nog eens tussenisolatie nog altijd laag energetisch 4. nu met dubbele logs en tussenisolatie nu een vrijwel passieve woning geworden, 5. voldaan aan de eisen qua afwatering met mini-zuiveringsstation, sterker nog: dit ook nog eens aangesloten op de centrale zuiveringsstation van het domein 6. materieel voor bouw geheel in overeenstemming met de bouwvoorschriften van de gemeente (we hebben eerst gewone Koramik pannen willen nemen, dat mocht dus niet: het moesten leien zijn).

                Kortom: dit gaat het best geïsoleerde vakantiechalet worden van geheel van België volgens de huidige bouwplannen....Nee hoor: er moet nog een warmtepomp komen.....pffff.
                Last edited by stefaand; 16 oktober 2015, 12:56.
                Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Chalet perikelen: administratie doet ongelofelijk moeilijk

                  Als de warmtepomp er staat niet vergeten voor de gezelligheid ook een allesbrander te voorzien.
                  En ga lekker kolen en hout stoken ;-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Chalet perikelen: administratie doet ongelofelijk moeilijk

                    Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                    Als de warmtepomp er staat niet vergeten voor de gezelligheid ook een allesbrander te voorzien.
                    En ga lekker kolen en hout stoken ;-)
                    Awel, dat is de bedoeling: een houtkachel geschikt voor kolen en briketten....Met een bakoventje en kookplaat erop voor een pizza en een pruttelend soepje erop. Ik vrees echter dat als dat ding aanstaat ik mijn ramen wagenwijd moet gaan openzetten om niet gekookt worden door de hitte. A ja he: de chalet is nu zodanig goed geïsoleerd dat de warmte natuurlijk zeer snel gaat cumuleren. En bovendien wordt één van de benedenkamers omgebouwd naar een sauna. Dus na de sauna deur open zetten en de restwarmte kan het chaletje instromen.....Als ik er over denk, wordt in dat geval mijn gehele chalet een sauna op zich door enkel maar die houtkachel te aan te zetten .

                    Ach ja: je weet het € 100,- extra volgend jaar om de gaten in de groene stroomcertificaten op te vangen hier in Vlaanderen en nog een heleboel "correcties" er bovenop. Ik woon nu in een appartement, maar kan dus geen zonnepanelen zetten, dus geen voordeel voor mij helaas: geen goedkopere elektriciteitsrekening met zonnepanelen en daar bovenop ook nog eens betalen voor het zwarte gat veroorzaakt door de uit de hand gelopen groene stroomcertifcaten/intercommunaal wanbeheer/BTW-verhogingen. Ik vrees dat de stijging nu x2 gaat worden dan...
                    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Chalet perikelen: administratie doet ongelofelijk moeilijk

                      Ondertussen heb ik vandaag van de gemeente eindelijk een aangetekend schrijven ontvangen gekregen dat zij een gunstig advies geven voor de bouwvergunning, echter moet er nog navraag gedaan worden bij de gedelegeerde functionaris van de provincie omtrent goedkeuring van bepaalde afwijkingen van de bouwvoorschrijften (balkon, overhangend dak van meer dan 20 cm en overdekt terras). Weet iemand of heeft iemand ervaring met deze laatste stap van de hogere provinciale overheid en of zij nog moeilijk kunnen doen ? Blijkbaar moeten ze nu binnen de 35 dagen antwoord geven, zo niet is het stilzwijgend goedgekeurd (als ik dat tenminste goed heb begrepen).
                      Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                      Comment

                      Working...
                      X