Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoogspanningscabine

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoogspanningscabine

    Hallo allemaal, vermits er hier van alle soorten pluimage aanwezig is op het forum, durf ik deze ook wel eens in de groep gooien.

    Ik zit hier een geschiedenis van jaren aanrekeningen van Electrabel aan het uitpluizen van een private HS-cabine. Nu wordt elke maand netjes de factuur doorgestuurd en hier hebben ze dan ook alles bijgehouden. Mijn bedoeling was om via die facturen het punt in de tijd te vinden waar het verbruik van die cabine al dan niet spectaculair de hoogte in ging. Maar, terwijl ik dat deed, viel me nog iets anders op waar ik totaal geen verklaring voor heb. Het aantal aangerekende kWh verschilt namelijk gigantisch veel van wat de meter aangeeft... En ja, de meter telt eveneens in kWh. Hieronder even een voorbeeld van de detail van de factuur, ik heb een willekeurige maand genomen, maar het stramien is hetzelfde. (VM staat voor vorige meterstand, HM voor huidige meterstand, V voor verbruik)

    De verbruiken werden ter beschikking gesteld door uw meteropnamebedrijf.
    Periode ../../.... - ../../....
    Vermogen piekuren: V 60,690kW
    Verbruik piekuren: V11.619kWh
    Verbruik daluren: V7.396kWh
    Capacitief: V241kVArh
    Inductief: V8.690kVArh

    De metergegevens werden ter beschikking gesteld door uw meteropnamebedrijf.
    Vermogen: VM0,283 ; HM0,296
    Vermogen: VM0,000 ; HM0,000
    Verbruik piekuren: VM0,000 ; HM0,000
    Verbruik piekuren: VM4.952,900 ; HM5.008,200
    Verbruik daluren: VM0,000 ; HM0,000
    Verbruik daluren: VM2.418,200 ; HM2.452,100
    Inductief: VM2.203,400 ; HM2.206,100
    Capacitief: VM46,200 ; HM47,400


    Dit zijn de letterlijke gegevens waar ik niks van af gedaan of toegevoegd heb. Nu is mijn probleem... als ik tussen vorige en huidige meterstand tel, dan kom ik aan 89kWh (piek en dal samengeteld), waarom komt Electrabel dan aan 19.015kWh???? Ik weet dat er toeslagen gerekend worden adhv je cos phi en zo, maar dat zijn toeslagen die pas in de prijsberekening aan bod komen. Ik wil weten hoe ze van 89kWh naar 19.015kWh gaan. En als ik al die maanden sinds 2006 in excell giet (plezant jobke ze) en daarbij dan de verschillende verhoudingen uitprobeer en test, komt er niks zinnigs uit waar een lijn in valt door te trekken.

    Iemand die een verklaring zou hebben? Alvast many thanks!!!

  • #2
    Re: Hoogspanningscabine

    Ik versta er geen bal van.
    Wat wel opvalt is dat je inductief verbruik veel hoger ligt dan het capacitief verbruik of zie ik dat verkeerd?
    Inductief verbruik zoals veel motoren spoelen maakt een slechte cos phi, als deze beneden de 0,5 komt zullen ze daar wel een dikke toeslag op rekenen.
    maar ze zullen je ook aanraden een dikke condensator over de transfo van je cabine te zetten, zeker dat deze nog goed is?
    Degene die je daar best over kan informeren is je netbeheerder zelf.

    Comment


    • #3
      Re: Hoogspanningscabine

      Kijk ik over iets ? Waar zie jij die 89 kWh ?
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: Hoogspanningscabine

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Ik versta er geen bal van.
        Ben blij dat ik de enige niet ben . Maar idd, in het vak verbruiken staat het verbruik van Inductief vermogen vele malen hoger dan dat van Capacitief. Bij de meterstanden echter (die volgens de aanduiding op de meter nochtans ook in kVArh staan) is dat ook een heel ander beeld. EN onze cos phi zit wel goed, is in het verleden blijkbaar wel anders geweest, maar de laatste jaren zit die wel aan 0.9, dus dat zit snor. En zelfs dan nog, het gaat me eigenlijk niet om die toeslagen, die worden gerekend op basis van een verbruik en daar zit mijn echte probleem, hoe gaan ze in godsnaam van een piekurenverbruik van 56kWh volgens de meter naar een piekurenverbruik van 11.619kWh???? Want het wel degelijk op basis van die laatste dat ze alles aanrekenen (distributiekosten, transmissiekosten, federale bijdrage, ...). En mocht er over die 84 maanden die ik uitgezet heb een vaste factor naar boven gekomen zijn tussen de meterstanden en de aangerekende verbruiken, zou ik al minder vragen hebben, maar nu... De factor tussen de meterstanden en de aangerekende verbruiken varieert over al die maanden ergens tussen de 1.312 en de 10.081, dus ja... ik versta er ook geen bal van .

        Comment


        • #5
          Re: Hoogspanningscabine

          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          Kijk ik over iets ? Waar zie jij die 89 kWh ?
          Piek- en dalurenverbruik opgeteld.

          Comment


          • #6
            Re: Hoogspanningscabine

            Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
            Piek- en dalurenverbruik opgeteld.
            Ha, nu ontdekt: VM = vorige meting, HM = huidige meting.
            De meetinstallatie meet maar een fractie van het werkelijke verbruik, maar die "fractie" is wel geijkt.
            Trouwens, moest voor de meting het ganse vermogen door die meter moeten "passeren", dan zou dat nogal een kolos moeten zijn om niet te beginnen oplichten als een gloeilamp.
            Over die X factor moet je netbeheerder je kunnen informeren.
            En je inductief verbruik lijkt me inderdaad toch hoog. (veel motoren, TL verlichting ? )
            Last edited by nete; 15 oktober 2015, 10:54.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: Hoogspanningscabine

              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              De meetinstallatie meet maar een fractie van het werkelijke verbruik, maar die "fractie" is wel geijkt.
              Over die X factor moet je netbeheerder je kunnen informeren.
              Dat zou wel eens de juiste uitleg kunnen zijn Nete, in hoogspanningscabines ben ik niet thuis.
              Maar moet die X factor dan niet ergens vermeld staan op TS zijn afrekening ?

              Comment


              • #8
                Re: Hoogspanningscabine

                Wel Nete, dat was ook mijn eerste gedachte. Maar zoals demeyereg zegt, moet dat dan niet vermeld staan? En zou dat dan ook niet ergens een vrij lineaire en constante factor moeten zijn. Nu is het de ene maand x2145 en de andere x3658 en ga zo maar door. Laat dan uw teller meten in MWh ipv er in het groot kWh op te zetten (want op de teller staat wel degelijk kWh vermeld, net als op de verbruiken op de factuur). Tegen de energiemaatschappij heb ik dan eigenlijk goesting om te zeggen dat de SI-eenheden er met een reden gekomen zijn...

                Wat betreft dat hoog inductief verbruik, dat kan wel kloppen ze, er zijn drie verbruikers op aangesloten, een bedrijf dat motoren maakt, een bedrijvencentrum (TL's...) en de openbare verlichting. Nu zegt Eandis wel dat die openbare verlichting niet over de teller gaat, maar rechtstreeks aan de betreffende overheid wordt aangerekend op basis van wat er effectief op is aangesloten. Lijkt me ook een vreemde uitleg, maar blijkbaar is dat theoretisch wel zo. Al hebben collega's me reeds gezegd hiermee toch op te letten want in het verleden hebben ze al anders meegemaakt.

                Nog iets, we hebben tussentellers laten plaatsen voor de twee bedrijven en die geven eerlijk een verbruik aan dat in de orde van de tellerstanden ligt ze, niet in de orde van wat de facturen opgeven van verbruik.

                Wat het ook is, transparant en duidelijk is toch allemaal niet... Maar dat zijn we gewoon van onze energieleveranciers en -distributeurs zeker?

                Maar in ieder geval al bedankt voor deze reacties.

                Comment


                • #9
                  Re: Hoogspanningscabine

                  Als je nu eens gewoon een belletje doet naar Electrabel en Eandis.
                  Die gaan het wel weten zeker?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoogspanningscabine

                    Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                    Als je nu eens gewoon een belletje doet naar Electrabel en Eandis.
                    Die gaan het wel weten zeker?
                    Tja, dat zou je denken natuurlijk. Eerst eens gebeld met Electrabel. Antwoord: "Mijnheer, wij krijgen de verbruiksgegevens van Eandis, wij doen enkel de prijsberekening". En inderdaad, de uiteindelijke kost van de factuur kan me momenteel weinig bommen. Als er een bepaald verbruik is geweest, moet dat betaald worden, punt aan de lijn. Maw, eerst moet ik te weten komen hoe het komt dat de verbruiken op de factuur zo hoog liggen. En vooral, waarom (op een niet-consistente manier) er zo'n gigantisch verschil is tss de meters en de aangerekende verbruiken.

                    Dus, idd, ook al naar Eandis gebeld. Waar ze bij Elektrabel gewoon onwetend, doch vriendelijk waren, is het hier even anders. Bij Eandis krijg je gewoon te horen dat het een klantencabine is, zij enkel verantwoordelijk zijn voor de meter en deze geijkt is. Als ik dan vraag vanwaar dat verschil komt, komt er geen antwoord. Als ik vraag of ze toch niet even willen komen checken (uiteindelijk ben ik toch klant?), dan kunnen ze dat niet doen tenzij ik zwart op wit kan aantonen dat er een probleem is. Duh...

                    Ik ga dus nu een firma aanspreken om een meter te zetten op de teller van Eandis en die eens te laten meemeten. En zien wat er dan gebeurt. Maar vermits ik zelf van HS geen kaas heb gegeten (alleen hetgeen wat ik in mijn kandidaturen heb meegekregen en die zijn ook al even geleden ), wou ik hier eens de vraag stellen. Het is altijd mogelijk dat daar een perfect verklaarbare reden voor is hé. Zoals de reden die Nete aangegeven heeft, dat zou ik perfect begrijpen. Zou het wat ontransparant en nodeloos ingewikkeld vinden, maar soit, kan ik mee leven. Maar als de verhouding tss de aangerekende verbruiken en de tellers zo volatiel is, kan ik daar niet mee leven. Dan wil ik weten of het gewoon fout is, of als er een berekening achterzit en dan wil ik weten welke.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoogspanningscabine

                      Ik weet het niet Wim, maar kan de VREG of een van die instanties je geen uitleg geven ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoogspanningscabine

                        Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht

                        Ik ga dus nu een firma aanspreken om een meter te zetten op de teller van Eandis en die eens te laten meemeten.
                        Je gaat dus véél kosten maken om iets te bewijzen dat vrijwel zeker juist is. Je mag vrij gerust zijn dat de verbruiken kloppen (zo hoog zijn ze dan ook weer niet voor 3 bedrijven samen).
                        Mogelijks zitten de reactieve Kwh ook verrekend in de totalen, en dan zal die vermenigvuldigingsfactor geen exact cijfer zijn.
                        Het is wel straf dat niemand bekwaam of bereid is om de structuur van die afrekeningen eens op papier te zetten. (tenzij je waarschijnlijk de rekening betaalt voor een bezoek).
                        Over welke locatie spreken we ?
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoogspanningscabine

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Ik weet het niet Wim, maar kan de VREG of een van die instanties je geen uitleg geven ?

                          http://www.vreg.be/nl/contact
                          Inderdaad, ik zou daar een "klacht" plaatsen over het feit dat men je niet uitgebreid kan of wil informeren over de facturen die ze sturen.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoogspanningscabine

                            Aan die mannen had ik nog niet gedacht! Ga dat direct eens doen. Zo zie je maar dat het nooit geen kwaad kan om eens rond te vragen

                            Het gaat er mij ook niet over dat ik het verbruik an sich betwist, en al zeker niet de bijhorende kost daarvan. Wat verbruikt wordt, moet betaald worden. Maar de factuur komt bij ons toe en wij moeten dat doorrekenen aan de twee verbruikers op de cabine (OV zou dus niet over de teller gaan) en zij betwisten de verbruiken. Het helpt ook niet echt dat de tussentellers die geplaatst zijn op elke verbruiker de meter volgt en niet het aangerekende verbruik op de factuur. Dus als ik wil dat 'onze' verbruikers betalen, moet ik hen wel correct kunnen vertellen waarom en voor welk verbruik ze nu betalen. En gezien er daar nu niet de minste transparantie over bestaat, kunnen zij heel eenvoudig het been stijf houden en zeggen dat het niet klopt.

                            Dus ofwel is het juist, maar dan wil ik weten hoe zodat ik dat op een deftige manier kan doorgeven. Ofwel is het fout en moet Eandis de fout rechtzetten. En Nete, idd, ik wil gerust geloven dat de aangerekende verbruiken correct zijn, maar de absolute onwil van Eandis om verdere uitleg te verschaffen helpt me niet echt in dat geloof...

                            PS.: het is wel zo dat ik ook gezien heb dat vanaf 2009 het verbruik spectaculair gestegen is en laat dat nu net de periode zijn dat ze gans de buurt daar heraangelegd hebben... Het is ook vanaf dat moment dat de verbruikers beginnen ambetant doen zijn over de kosten.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoogspanningscabine

                              Ik zou toch eens bij Eandis zelf langsgaan en vragen of je een ingenieur kan spreken aangaande deze kwestie.
                              Eandis heeft slimme mensen lopen.

                              Comment

                              Working...
                              X