Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand verstand van buitenboord motoren.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iemand verstand van buitenboord motoren.

    Weet iemand wanneer een buitenboord motor gesproken wordt over een langstaart of kortstaart.
    Met name welke lengte of verhouding bepaalt dat?

  • #2
    Re: Iemand verstand van buitenboord motoren.

    Uit vaartips.nl

    Langstaart Buitenboordmotoren bestaan in een kortstaart- en langstaartuitvoering. Wanneer een kortstaart of een langstaart? De hoogte van de spiegel en het gebruiksdoel zijn bepalend voor de toe te passen staartlengte. De spiegel is de achterzijde van de boot waartegen de motor geplaatst wordt. Bij een schuine spiegel zal een recht naar beneden wijzend bevestigingsbord nodig zijn. De hoogte van het punt waar de motorsteun komt tot het laagste punt van de spiegel is uitgangspunt. Als vuistregel geldt:
    spiegelhoogte < 50cm = kortstaart,
    spiegelhoogte 40 -75cm = langstaart; tussen 40 en 50cm kan zowel kort- als langstaart,
    spiegelhoogte > 70 cm = extra langstaart.
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: Iemand verstand van buitenboord motoren.

      Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
      Uit vaartips.nl

      Langstaart Buitenboordmotoren bestaan in een kortstaart- en langstaartuitvoering. Wanneer een kortstaart of een langstaart? De hoogte van de spiegel en het gebruiksdoel zijn bepalend voor de toe te passen staartlengte. De spiegel is de achterzijde van de boot waartegen de motor geplaatst wordt. Bij een schuine spiegel zal een recht naar beneden wijzend bevestigingsbord nodig zijn. De hoogte van het punt waar de motorsteun komt tot het laagste punt van de spiegel is uitgangspunt. Als vuistregel geldt:
      spiegelhoogte < 50cm = kortstaart,
      spiegelhoogte 40 -75cm = langstaart; tussen 40 en 50cm kan zowel kort- als langstaart,
      spiegelhoogte > 70 cm = extra langstaart.
      Bedankt voor de uitleg Olivetti, maar daarmee weet ik nog niet of ik mijn motor een lang of kortstaart
      moet/mag noemen, is een Yamaha 5BS ik meet het morgen eens op, ik vermoed dat ik dan moet meten tussen
      bevestigingsbeugel en center van de schroef?

      Comment


      • #4
        Re: Iemand verstand van buitenboord motoren.

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Bedankt voor de uitleg Olivetti, maar daarmee weet ik nog niet of ik mijn motor een lang of kortstaart
        moet/mag noemen, is een Yamaha 5BS ik meet het morgen eens op, ik vermoed dat ik dan moet meten tussen
        bevestigingsbeugel en center van de schroef?
        Inderdaad zou de Yamaha beide kunnen zijn. Het citaat dat ik aanhaalde vertelt meer welk type motor bij een bepaalde spiegelhoogte past. De schroef moet eigenlijk in zijn geheel net onder de romp van het schip uitsteken. Dus meten tot de bovenkant van de schroef lijkt mij. Maar...ik ben ook maar een leek in deze
        http://www.smuttynose.nl

        Comment


        • #5
          Re: Iemand verstand van buitenboord motoren.

          Als je het type boot kent, dan zal een verkoper van motoren je wel kunnen vertellen wat best is zeker.

          Ik zou de volgende afmetingen al opnemen:
          Afstand van bovenkant montageplaat tot onderkant boot.
          Afstand van bovenkant plaat tot de waterspiegel bij lage bezetting (worst case).

          En dan het huidig type van de motor.

          Daarmee moet je toch aan een correct gedimensioneerde motor geraken zeker.

          Comment


          • #6
            Re: Iemand verstand van buitenboord motoren.

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Als je het type boot kent, dan zal een verkoper van motoren je wel kunnen vertellen wat best is zeker.

            Ik zou de volgende afmetingen al opnemen:
            Afstand van bovenkant montageplaat tot onderkant boot.
            Afstand van bovenkant plaat tot de waterspiegel bij lage bezetting (worst case).

            En dan het huidig type van de motor.

            Daarmee moet je toch aan een correct gedimensioneerde motor geraken zeker.
            Daar gaat het niet om Tommie, ik heb hier namelijk deze week zo een Yamaha motor binnen gekregen
            dat ding is ongebruikt ( heeft één keer water gezien) de man is overleden, en nu vraagt die mevrouw
            of ik die motor kan laten draaien en op internet te koop aanbieden.
            De benzine was er reeds enkele jaren in en was totaal kapot, ik heb dat boeltje gespoeld en gevuld met
            Aspen 2T en de motor draait perfect.
            Alleen wil ik nu weten of ik deze te koop moet zetten als langstaart of kortstaart, omdat ik dat daar bij verkopers steeds
            bij zie staan, misschien best als ik er gewoon de afstand center schroef tot bevestiging bij zet.

            Comment


            • #7
              Re: Iemand verstand van buitenboord motoren.

              Zoek een gelijkaardige en kopieer die man zijn beschrijving...
              Creatief stelen noem ik dat.

              Comment


              • #8
                Re: Iemand verstand van buitenboord motoren.

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Zoek een gelijkaardige en kopieer die man zijn beschrijving...
                Creatief stelen noem ik dat.
                Zie: http://www.speurders.nl/overzicht/wa...153107748.html
                http://www.smuttynose.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Iemand verstand van buitenboord motoren.

                  Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                  Bedankt Olivetti & Tommie, een kortstaart dus.
                  Last edited by Guest42; 14 oktober 2015, 17:37.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Iemand verstand van buitenboord motoren.

                    Ik weet niet of de vraag nog aan de orde is ,maar de juiste manier is niet:

                    , ik vermoed dat ik dan moet meten tussen
                    bevestigingsbeugel en center van de schroef?


                    maar vanaf de ophang beugel tot de anti cavitatie plaat.
                    Dit is die plaat die boven de schroef zit.
                    Deze zorgt ervoor dat de schroef geen lucht kan aanzuigen langs boven (caviteren ) maar water van onder de boot.
                    Bijna alle motoren zijn in kort -of langstaart uitvoering te krijgen.
                    M

                    Comment

                    Working...
                    X