Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flits gaat niet af!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • flits gaat niet af!

    Mijn SB 700 op mijn D700 gaat de helft van de tijd niet af als ik hem gebruik. Nochtans kan hij HSS aan en zelfs met een sluitertijd van minder dan 1/320 gaat hij nog niet altijd af. Ligt het misschien aan de batterijen? Ik had er nochtans nog niet lang geleden nieuwe ingedaan en had sinds dan de flits nog maar 1 keer gebruikt waarbij een kleine 100 foto's zijn genomen. Een deel mislukt door het niet afgaan van de flits...

    Weet er iemand hoe dit komt? Gebruiken jullie speciale batterijen voor de flits?

    Bedankt voor te antwoorden.
    https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

  • #2
    Re: flits gaat niet af!

    Heb je al eens met andere batterijen geprobeerd?

    Hoe snel na elkaar heb je foto's geflitst op welk vermogen?

    Welke batterijen heb je gebruikt?

    Eneloops herlaadbaar (of gelijkaardig), zo speciaal is dat niet.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: flits gaat niet af!

      De flitsvoet van de D700 is te zwak dat uit zich op mijn camera dat de flits bij iedere beweging knippert en ook de rode lamp gaat branden, maar ik denk niet dat dat de oorzaak is.
      Batterijen vernieuwen als eerste, bij mijn D800 lijkt het net of de flits nog werkt, maar bij nieuwe batterijen gaat die weer gewoon goed werken. Dat de helft van je foto's niet geflitst is kan eraan liggen dat de flits niet goed opgeladen was(niet vol), je kan zien aan de exif of de flits opgeladen of niet was(de sluitertijd bij flits staat op 1/60 of welke waarde hebt ingesteld en waar de flits niet vol opgeladen was, staat de sluitertijd op de gemeten waarden) en je kan het zien in de zoeker aan het flitsteken.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: flits gaat niet af!

        Kijk eens in je opeenvlgende opnames.Kort na elkaar,dus binnen enkele seconden,geflitst of niet ?Indien er zijn die geflitst zijn en andre niet zit het in de heroplaarbaartijd (wat een woord) van je flits.HSS vraagt veel van je flits.De theorie hierachter ga ik je besparen.Het bereik is ook beperkt.Belangrijk is ook dat je batterijen goed opgeladen zijn,want dit bepaalt de oplaarbaarheid en snelheid hiervan.

        Comment


        • #5
          Re: flits gaat niet af!

          Gisteren heb ik het geprobeerd met 1/125 wat ruim binnen de synchronisatiesnelheid ligt en dan nog ging hij maar af en toe af. Hij stond daarbij nog niet op volle kracht. Ik denk dat het te maken heeft met de herlaadtijd, dan zou dat te maken kunnen hebben met de batterijen? Ik gebruik batterijen van Duracell, gewone geen herlaadbare. Ik koop ze wel in de Action, zijn misschien namaak?
          https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

          Comment


          • #6
            Re: flits gaat niet af!

            In welke modus fotografeer je?? Program,Av,Tv,M?? Ik lees dit nu af van mijn canon,Nikon heeft misschien andere benamingen.
            Kan zijn dat in een bepaalde modus de flits alleen als invulflits functioneert.Bij bepaalde lichtmetingen,instelbaar,vind je body misschien het niet nodig om een invulflits te activeren?
            Ik heb geen ingebouwde flits,maar ik veronderstel dat je toch een signaal krijgt,in je zoeker,wanneer de flits opgeladen is??
            Anders probeer anders eens zuiver manueel.

            Comment


            • #7
              Re: flits gaat niet af!

              Ik fotografeer altijd manueel dus daar kan het niet aan liggen.
              https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

              Comment


              • #8
                Re: flits gaat niet af!

                Met gewone batterijen (alkaline dus, zink-koolstof is nog slechter, en die worden bijna niet meer verkocht) is de herlaadtijd van de flitscondensator langer dan met nimh-accu's.
                Dat komt omdat de inwendige weerstand van gewone (alkaline) batterijen veel hoger is dan bij nimh.
                Door die hogere weerstand is de maximale stroom kleiner, en dat wordt alleen nog slechter naarmate de batterijen verder leeg raken (het duurt dus langer als de batterijen verder leeg raken).

                Gebruik een setje nimh-accu's in plaats van gewone batterijen, maar koopt wel accu's met een lage zelfontlading, die gaan veel langer mee (meer jaren), en ze lopen niet vanzelf leeg na een paar weken.
                De capaciteit van lage zelfontlading accu's is wat lager, maar wat er op de accu's staat is doorgaans ook echt de maximale capaciteit, bij de gewone nimh-accu's is dat gewoonlijk lager dan opgegeven.
                Samen met de accu's koop je dan ook meteen een degelijke lader, daarvoor kijk je best in het Maha MH-C9000 topic hier op het forum...

                Ik heb onlangs ook Duracell batterijen van de Action meegebracht, volgens mij zijn het gewone Duracell batterijen, en geen namaak.
                Maar de alkalinebatterijen van de Lidl zijn volgens mij even goed als de gewone Duracell batterijen (en ze zijn goedkoper).

                Voor een test van niet-herlaadbare AA batterijen kan je hier eens kijken: http://www.batteryshowdown.com/results-hi.html (spijtig dat die van de Lidl hier niet bij staan).
                Maar voor toepassingen die veel stroom vragen kies je beter herlaadbare (nimh) accu's in plaats van alkaline.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: flits gaat niet af!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Met gewone batterijen (alkaline dus, zink-koolstof is nog slechter, en die worden bijna niet meer verkocht) is de herlaadtijd van de flitscondensator langer dan met nimh-accu's.
                  Dat komt omdat de inwendige weerstand van gewone (alkaline) batterijen veel hoger is dan bij nimh.
                  Door die hogere weerstand is de maximale stroom kleiner, en dat wordt alleen nog slechter naarmate de batterijen verder leeg raken (het duurt dus langer als de batterijen verder leeg raken).

                  Gebruik een setje nimh-accu's in plaats van gewone batterijen, maar koopt wel accu's met een lage zelfontlading, die gaan veel langer mee (meer jaren), en ze lopen niet vanzelf leeg na een paar weken.
                  De capaciteit van lage zelfontlading accu's is wat lager, maar wat er op de accu's staat is doorgaans ook echt de maximale capaciteit, bij de gewone nimh-accu's is dat gewoonlijk lager dan opgegeven.
                  Samen met de accu's koop je dan ook meteen een degelijke lader, daarvoor kijk je best in het Maha MH-C9000 topic hier op het forum...

                  Ik heb onlangs ook Duracell batterijen van de Action meegebracht, volgens mij zijn het gewone Duracell batterijen, en geen namaak.
                  Maar de alkalinebatterijen van de Lidl zijn volgens mij even goed als de gewone Duracell batterijen (en ze zijn goedkoper).

                  Voor een test van niet-herlaadbare AA batterijen kan je hier eens kijken: http://www.batteryshowdown.com/results-hi.html (spijtig dat die van de Lidl hier niet bij staan).
                  Maar voor toepassingen die veel stroom vragen kies je beter herlaadbare (nimh) accu's in plaats van alkaline.
                  Dankuwel, Black Bandit voor je duidelijke uitleg! Ik ga eens rondkijken, als ik het niet vind hoor je nog van mij. ;-)
                  https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                  Comment


                  • #10
                    Re: flits gaat niet af!

                    Ik vertel even iets wat ik meemaakte jaren geleden:

                    Ik heb hier 2 yongnuo 560 flitsen liggen (make 2) en toen ik die nieuw kocht had ik daar "gewoon" oplaadbare baterijen in gezet. (rommel van op ebay)
                    Met als resultaat dat de flits niet altijd afging en dat de flits bij het opladen lelijk begon te zingen.

                    Na advies hier om er Sanyo Eneloop batterijen in te zetten heb ik het probleem nooit meer gehad.
                    Ondertussen heb ik heel wat flitsen bijgekocht en ook Sanyo batterijen en nog nooit een probleem gehad.

                    Sanyo batterijen en een goed lader vind je aan beste prijs hier www.nkon.nl
                    Als lader gebruik ik de MAHA lader (type 9000 denk ik)
                    Een beter combinatie ga je niet vinden.

                    Aanvullend is er echter ook nog de mogelijkheid dat er een slecht contact is ergens.
                    Ik denk dan vooral aan de contacten op de body en op de flitsvoet. Die kan je goed opkuisen met een harde gom.
                    Mogelijks is er ook een slecht contact in het batterijcompartiment maar dat is lastiger om op te poetsen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: flits gaat niet af!

                      Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                      heroplaarbaartijd (wat een woord) .
                      Inderdaad, wat een raar woord....

                      Comment


                      • #12
                        Re: flits gaat niet af!

                        Heb je intussen al eens met verse batterijen geprobeerd?
                        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                        Comment


                        • #13
                          Re: flits gaat niet af!

                          Neen, nog niet. Gisteren geen tijd gehad, deze avond zal ik het zeker proberen. Ik hou jullie op de hoogte.
                          https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                          Comment

                          Working...
                          X