Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade naar canon 6d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Upgrade naar canon 6d

    Na een paar jaar gefotografeerd te hebben met een 50D + 17-55 2.8 zou ik graag upgraden naar full frame.

    Aangezien ik al een 70-200 f4IS heb en een canon flitser zou ik graag bij canon blijven. De 5dmkIII is mij te duur dus enkel de 6D schiet over.

    Ik zou dan voor een 6D gaan met tamron 24-70 2.8.


    Volgens canon rumors zou de 6D Mark II in het eerste kwartaal van 2016 gelanceerd worden pas na de 5dmk IV.

    Nu heb ik mijn twijfels deze nu al aan te schaffen want het toestel is al op de markt sinds 2012 en ook voor de tweedehandswaarde zou dit niet slim zijn.

    Wat zouden jullie doen?
    50d + 17-55 2.8 :)

  • #2
    Re: Upgrade naar canon 6d

    Mijn idee: wachten. De 50D is even goed en je lens is super.

    Als je een upgrade wil doen - en ik vind niet dat APS-C naar FF op zich een upgrade is - dan is de opvolger van de 6D wellicht de moeite van het wachten waard, want er zal een betere AF (19pt + contrast detect?) in zitten. De introductieprijs zal wellicht wat aan de hoge kant zijn, maar als je even kan wachten, zakt die wel naar een stabiel niveau. Vandaag zou ik de 6D persoonlijk niet meer nieuw kopen. Een tweedehands 5D is misschien ook een optie als je niet kan wachten?
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Upgrade naar canon 6d

      Ik ben van plan dezelfde overstap te maken en ik heb ook gelezen dat er een nieuwe versie van de 6D zou uitkomen. Ik weet helaas niet hoe serieus we die berichten moeten nemen

      Maar goed, ik volg deze topic wel zeer aandachtig want de 5D mark III is mij ook wat te duur.
      - A Point Of View -

      Comment


      • #4
        Re: Upgrade naar canon 6d

        De reden van upgrade is vooral minder ruis op hogere ISO en de mogelijkheid om video op te nemen. Ook zou het bereik van mijn 70-200 dan beter uitkomen. Op zich kan ik nog wel wachten, alleen is het niet duidelijk wanneer de opvolger uit komt..
        50d + 17-55 2.8 :)

        Comment


        • #5
          Re: Upgrade naar canon 6d

          Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
          Ik ben van plan dezelfde overstap te maken en ik heb ook gelezen dat er een nieuwe versie van de 6D zou uitkomen. Ik weet helaas niet hoe serieus we die berichten moeten nemen

          Maar goed, ik volg deze topic wel zeer aandachtig want de 5D mark III is mij ook wat te duur.
          In Amerika is de prijs op sommige sites al gezakt naar 1099 dollar dus dit zou wel een teken kunnen zijn. Moest hij nu hier ook aan deze prijs aangeboden worden zou ik nog wel twijfelen.
          50d + 17-55 2.8 :)

          Comment


          • #6
            Re: Upgrade naar canon 6d

            Ik heb zeker geen glazen bol, maar ik vermoed dat de nieuwe 6D nog wel even op zich gaat laten wachten.
            Volgens geruchten (!!) , maar lijkt me niet geheel onlogisch, is de de eerstvolgende nieuwe FF camera de opvolger van de 1DX, en daar vermoed men ook al dat deze pas volgend jaar gaat beschikbaar zijn (aankondiging misschien nog dit jaar). De volgende in lijn zal dan eerder de opvolger van de 5D3 zijn, waarna de 6D aan de orde gaat zijn. Dit volgt ook de volgorde van lancering van de huidige generatie FF camera's.
            Het lijkt me niet echt logisch dat ze de 6D gaan upgraden vooraleer er een waardige opvolger is van de 5D3, want dan gaan ze de verkoop van dit toestel volledig kannibaliseren. En zo dom is Canon niet.
            Dus mijn vermoeden is dat je voor de opvolger van de 6D nog wat geduld gaat moeten hebben. En bij introductie ligt de prijs hoog, en zal pas wat zakken als deze overal vlot beschikbaar is.

            De huidige 6D is een hele fijne en deugdelijke camera, aan jou om te beslissen. Maar het zou me niet verbazen dat je nog een jaartje geduld gaat moeten hebben voor de opvolger, en dan is nog de vraag aan welke prijs......
            Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

            Comment


            • #7
              Re: Upgrade naar canon 6d

              Ik ben overgestapt naar een 6D komende van een 7D.

              Wat vooral opvalt:

              - Fantastische AF op het middenste (enige) crosspunt. Waarmee ik bedoel dat zelfs in heel donkere omstandigheden de AF nog steeds goed zijn werk doet.
              - Ruis op hoge ISO is heel wat minder dan met mijn 7D of met mijn 50D die ik ervoor had.
              - Op reis komt de WIFI connectiviteit goed van pas om foto's naar bvb. een tablet of smartphone te delen, of om de smartphone te gebruiken als afstandbediening.
              - Ook kan de GPS-functie interessant zijn (opgelet: verbruikt veel batterijvermogen, maar die zet je pas aan wanneer het de moeite loont).
              - Hij is lichter dan de 5D III en is toch (met batterypack) heel goed bruikbaar voor zwaardere objectieven (Tamron 150-600).

              Natuurlijk zijn er enkele minpunten.

              - Zoals eerder vermeld slechts één echt cross AF-point.
              - Geen ingebouwde flits. Maar ik ga probleemloos naar ISO 6400 en hoger. Foto is meestal nog perfect bruikbaar, zoniet na passage via lightroom.

              Om nog even over na te denken: het achtervoegsel II bij Canon duidt ook ongeveer op de vermenigingsfactor van de prijs . Kijk naar de objectieven en de andere body's en je zult dat kunnen bevestigen.
              Zelf kocht ik mijn 6D in een set met de Canon 24-70 f/4 IS en vind dit nog steeds een zalige combinatie. Is ook mijn meestgebruikte.
              Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

              Comment


              • #8
                Re: Upgrade naar canon 6d

                Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                Mijn idee: wachten. De 50D is even goed en je lens is super.

                Als je een upgrade wil doen - en ik vind niet dat APS-C naar FF op zich een upgrade is - dan is de opvolger van de 6D wellicht de moeite van het wachten waard, want er zal een betere AF (19pt + contrast detect?) in zitten. De introductieprijs zal wellicht wat aan de hoge kant zijn, maar als je even kan wachten, zakt die wel naar een stabiel niveau. Vandaag zou ik de 6D persoonlijk niet meer nieuw kopen. Een tweedehands 5D is misschien ook een optie als je niet kan wachten?
                Oei de 50d even goed als de 6d... een full frame is op geen enkele manier vergelijkbaar met een aps-c (eigen ervaring). Het centraal af punt en de iso zijn bij de 6d, voor mij toch, het beste wat er op de markt te vinden is...6d is natuurlijk niet goed voor snelle, lees sportfotografie.
                nikon coolpix s9100

                Comment


                • #9
                  Re: Upgrade naar canon 6d

                  Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
                  Oei de 50d even goed als de 6d... een full frame is op geen enkele manier vergelijkbaar met een aps-c (eigen ervaring). Het centraal af punt en de iso zijn bij de 6d, voor mij toch, het beste wat er op de markt te vinden is...6d is natuurlijk niet goed voor snelle, lees sportfotografie.
                  Ik steek mijn voorkeur voor APS-C niet onder stoelen of banken, maar de discussie over sensorformaten wilde ik hier op zich niet eens bij betrekken.
                  Dat is het argument dat het eerst naar boven komt: "het is een FF dus het moet wel beter zijn". Neen, je kiest een sensorformaat in functie van je toepassing. Bijvoorbeeld: ik schiet nu met trefzekerheid het equivalent van een 85/1.8 (een XF56) wijd open wanneer ik dat wil, en ik kan sneller een grotere scherptediepte verkrijgen (in vergelijking met FF) zonder de iso de hoogte in te moeten jagen. Aan het eind van de rit zal het verschil misschien wel verwaarloosbaar zijn. Dat is niet meer dan mijn eigen ervaring, dus elk zijn idee daarover

                  Naar mijn idee is de AF van de 6D gedateerd. Het kan best zijn dat je aan het centrale punt genoeg hebt, maar als de situatie mij weinig speelruimte geeft qua scherptediepte - toch veel vaker bij full frame dan crop - dan wil ik een scherpstelpunt kunnen kiezen en niet vertrouwen op centraal focussen en herkadreren. Daarom is een 9-11pt AF voor mij volkomen achterhaald op een full frame sensor, zelfs al is de lichtgevoeligheid van het centrale punt zeer goed. Buiten die keren dat de gevoeligheid van het centrale AF punt een rol speelt, heb ik niet ondervonden dat een 6D beter focust dan mijn oude 30D, die een oudere versie van hetzelfde systeem bevat, net als de 50D.

                  De algemene bouw en bediening van de 6D zijn op het niveau van het prosumer segment, dus vergelijkbaar met een 50D en opvolgers. De 5D is een duidelijke stap hoger; de 1D uiteraard het ultieme. Maar belangrijker: vandaag is de 760D eigenlijk een even goed toestel, als je het sensorformaat buiten beschouwing laat. Er is ook het kantelbaar scherm, dat ik als een enorm pluspunt ben gaan beschouwen. Om die redenen zou ik vandaag geen nieuwe 6D kopen, maar ofwel tweedehands zoeken, ofwel een jaartje wachten. Die 50D kan echt nog wel mee...
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Upgrade naar canon 6d

                    Oorspronkelijk geplaatst door lix Bekijk bericht
                    De reden van upgrade is vooral minder ruis op hogere ISO en de mogelijkheid om video op te nemen. Ook zou het bereik van mijn 70-200 dan beter uitkomen. Op zich kan ik nog wel wachten, alleen is het niet duidelijk wanneer de opvolger uit komt..
                    Ik heb ooit aan een kennis gevraagd om raw foto's zowel van de 5Dmk2 als van de 5Dmk3 om het verschil in ruisprestatie's te zien maar heb deze nooit te zien gekregen.
                    Is er iemand die kan bevestigen dat de mk3 veel beter is in hoge iso op raw.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Upgrade naar canon 6d

                      Veel beter zou ik niet zeggen. Maar 1 tot 2 stops beter. Hangt af hoe alergisch je aan ruis bent. Hrt grote verschil zit vooral in de focus. Heb de mk II wel maar een weekend getest ivgl met de mkiii
                      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                      Comment


                      • #12
                        Re: Upgrade naar canon 6d

                        Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
                        Oei de 50d even goed als de 6d... een full frame is op geen enkele manier vergelijkbaar met een aps-c (eigen ervaring). Het centraal af punt en de iso zijn bij de 6d, voor mij toch, het beste wat er op de markt te vinden is...6d is natuurlijk niet goed voor snelle, lees sportfotografie.
                        Zelf werk ik met drie systemen.
                        M43 Olympus en Panasonic... doen het in sommige situaties beter dan mijn Canon FF camera
                        De Fuji met 23 1.4 is gewoonweg een parel van een camera... (en lens) met prachtige "recht-uit-de-camera" Jpegs... waar je nog weinig moet aan veranderen.

                        Dus grotere sensor is niet in elke situatie in het voordeel...
                        Hangt gewoon af van je behoeften en gewenste resultaten.

                        Het is best mogelijk dat iemand alleen maar fotografeert met een APS camera en daar de meer dan genoeg voldoening uithaalt.

                        Het is een fabeltje dat je persé "moet upgraden"
                        Die term wordt veel te dikwijls gebruikt.
                        Het is niet omdat je plots een FF camera koopt dat je foto's er dan ook direct beter van worden maar het mag wel natuurlijk (in dit geval TS)
                        Alles hangt af van het resultaat dat je voor ogen hebt.

                        In veel gevallen wordt de camera de schuld gegeven als men slechte resultaten haalt...onterecht
                        Een upgrade naar betere skills is dikwijls eerder noodzakelijk dan een upgrade naar een andere camera.

                        Technisch kan je idd betere resultaten behalen met een FF tegenover een iets kleinere sensor ... DR, high iso, kleurdiepte en DOF controle (indien gewenst) zijn nu eenmaal beter op een grotere sensor .. wat logisch is.

                        Een reden bv is .. als je tegen de limieten van je camera zit ..bv voor indoor sport waar high iso niet clean genoeg kan zijn omdat je die hoge sluitersnelheden nodig hebt in combinatie met een snelle lens.
                        En zelfs dan moet je u nog de vraag stellen... hoe dikwijls ga ik in bovenvermelde situatie zitten.
                        Je koopt immers geen 1DX als je één maal per jaar indoor sport fotografeert.

                        Je koopt ook geen X-T1 als je wekelijks sportevenementen bijwoont.
                        Je koopt geen Canon 600mm als je éénmaal op safari reis vertrekt.

                        Een camera koop je in functie waarvoor hij moet dienen...
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Upgrade naar canon 6d

                          Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
                          Veel beter zou ik niet zeggen. Maar 1 tot 2 stops beter.
                          1 tot 2 stops beter, niet veel????

                          Comment


                          • #14
                            Re: Upgrade naar canon 6d

                            Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                            1 tot 2 stops beter, niet veel????
                            Bwa nee. Anders zou ik nu allang weer moeten upgraden naar een ander toestel. Want er zijn er ondertussèn die al 2 stops beter doen als mijn 5d3
                            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                            Comment


                            • #15
                              Re: Upgrade naar canon 6d

                              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                              Ik steek mijn voorkeur voor APS-C niet onder stoelen of banken, maar de discussie over sensorformaten wilde ik hier op zich niet eens bij betrekken.
                              Dat is het argument dat het eerst naar boven komt: "het is een FF dus het moet wel beter zijn". Neen, je kiest een sensorformaat in functie van je toepassing. Bijvoorbeeld: ik schiet nu met trefzekerheid het equivalent van een 85/1.8 (een XF56) wijd open wanneer ik dat wil, en ik kan sneller een grotere scherptediepte verkrijgen (in vergelijking met FF) zonder de iso de hoogte in te moeten jagen. Aan het eind van de rit zal het verschil misschien wel verwaarloosbaar zijn. Dat is niet meer dan mijn eigen ervaring, dus elk zijn idee daarover

                              Naar mijn idee is de AF van de 6D gedateerd. Het kan best zijn dat je aan het centrale punt genoeg hebt, maar als de situatie mij weinig speelruimte geeft qua scherptediepte - toch veel vaker bij full frame dan crop - dan wil ik een scherpstelpunt kunnen kiezen en niet vertrouwen op centraal focussen en herkadreren. Daarom is een 9-11pt AF voor mij volkomen achterhaald op een full frame sensor, zelfs al is de lichtgevoeligheid van het centrale punt zeer goed. Buiten die keren dat de gevoeligheid van het centrale AF punt een rol speelt, heb ik niet ondervonden dat een 6D beter focust dan mijn oude 30D, die een oudere versie van hetzelfde systeem bevat, net als de 50D.

                              De algemene bouw en bediening van de 6D zijn op het niveau van het prosumer segment, dus vergelijkbaar met een 50D en opvolgers. De 5D is een duidelijke stap hoger; de 1D uiteraard het ultieme. Maar belangrijker: vandaag is de 760D eigenlijk een even goed toestel, als je het sensorformaat buiten beschouwing laat. Er is ook het kantelbaar scherm, dat ik als een enorm pluspunt ben gaan beschouwen. Om die redenen zou ik vandaag geen nieuwe 6D kopen, maar ofwel tweedehands zoeken, ofwel een jaartje wachten. Die 50D kan echt nog wel mee...
                              Behoudens vergissing is de vraag van TS om te upgraden naar full frame .... dus inderdaad heeft dan een discussie over crop geen zin, maar dan moet TS ook niet op een dwaalspoor gezet worden door aan te halen dat een crop "even goed" zou zijn als een full frame. Ikzelf heb 6D, 70D, fuji X-E2 en fuji X-100 (naast nog enkele comptactjes) en ik grijp ook naargelang : 6D voor landschap, 70 D voor sport (Autosport bvb) en X-E2 of Fuji X100 voor het gewicht... daarnaast heeft blijven wachten geen zin want als u zelf beweert dat een 50 D "even goed" zou zijn als de huidige toestellen heeft TS aan het advies wachten geen boodschap... voor alle duidelijkheid ik kom zelf van 5D en 40 D en die "konden ook nog mee"....just my 2cts.
                              nikon coolpix s9100

                              Comment

                              Working...
                              X