Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Appartement huren of kopen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Appartement huren of kopen

    Wij zijn een echtpaar van 70 en 68 jaar en willen ons huis verkopen om in een appartement te gaan wonen . Nu is de vraag en ik begrijp dat dit misschien een moeilijke is , huren of kopen . Wat vinden jullie hier van ?

  • #2
    Re: Appartement huren of kopen

    Ik ben er ook 68 en ik zou ook twijfelen want lang zullen we er niet meer zijn als het een beetje tegenzit.
    Met wat zou u het gelukkigst zijn?
    Met huren en elke maand wat geld kwijt zijn, of kopen en zonder zorgen verder leven?
    Niemand kan in uw plaats antwoorden enkel jullie samen moeten dat doen en er zich gelukkig bij voelen.
    Naar nakomelingen moet je niet kijken, ze hebben ook handen aan hun lijf en moeten er maar voor werken, net wat wij heel ons leven hebben gedaan.
    Beetje cru misschien maar de realiteit.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Appartement huren of kopen

      Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
      Wij zijn een echtpaar van 70 en 68 jaar en willen ons huis verkopen om in een appartement te gaan wonen . Nu is de vraag en ik begrijp dat dit misschien een moeilijke is , huren of kopen . Wat vinden jullie hier van ?
      Ik zou zeggen kopen, zeker in de tijd die we nu meemaken ben je meer met vastgoed dan met geld.

      Reken maar eens na pakweg 7.500€ per jaar voor de huur van een appartement, en je leeft nog 20 jaar, een pak geld
      in een ander zijn zak.

      Comment


      • #4
        Re: Appartement huren of kopen

        Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
        Ik ben er ook 68 en ik zou ook twijfelen want lang zullen we er niet meer zijn als het een beetje tegenzit.
        Met wat zou u het gelukkigst zijn?
        Met huren en elke maand wat geld kwijt zijn, of kopen en zonder zorgen verder leven?
        Niemand kan in uw plaats antwoorden enkel jullie samen moeten dat doen en er zich gelukkig bij voelen.
        Naar nakomelingen moet je niet kijken, ze hebben ook handen aan hun lijf en moeten er maar voor werken, net wat wij heel ons leven hebben gedaan.
        Beetje cru misschien maar de realiteit.
        Aan nakomelingen MOET je denken, allee doen wij toch, want we houden van onze kinderen/kleinkinderen.
        Ook al ben ik akkoord dat ze er ook moeten voor werken, maar er wel aan denken gewoon om te vermijden dat ze niet al te veel aan vadertje staat moeten betalen na je overlijden.
        Laat je ze geld na, dat bvb. reeds drie jaar op hun naam staat, dan betalen ze niks, want het geld is zogezegd reeds van hen.
        Laat je ze vastgoed, dus een eigendom, na, dan betalen ze dik successierechten.
        Dus wij houden daar zeker rekening mee, want we betalen reeds genoeg me dunkt.

        Eerst wordt er xx% afgehouden van je loon, dan betaal je nog eens belastingen op hetgeen je netto hebt overgehouden, dan spaar je wat en op de rente wordt er nog eens xx% roerende voorheffing afgehouden, dan erven je kinderen en ze zouden nogmaals xx% successierechten moeten betalen .

        Ja zeg, één keer betalen, twee keer misschien op je zuur verdiende centen, maar toch geen vier keer of meer hoor .
        Misschien met sommigen, maar niet met ons.

        Elk zijn keuze hieromtrent natuurlijk.
        Last edited by Guest17; 10 oktober 2015, 11:18.

        Comment


        • #5
          Re: Appartement huren of kopen

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Ik zou zeggen kopen, zeker in de tijd die we nu meemaken ben je meer met vastgoed dan met geld.
          Je verkoopt je huidige woning en het geld zet je op de bank om de huishuur te betalen.
          Maar de laatste jaren hebben da banken ons doen laten voelen dat ze kunnen "omvallen".
          Ik zou het nooit doen, de banken 100% vertrouwen.

          Als ik Djivan zijn redenering volg i.v.m. successierechten dan dacht ik:
          Koop een appartement op de naam van je kinderen. Eigenlijk is dat een schenking van je geld.
          En schrijf dan voor jezelf een veilig en stevig huurcontract. Zodat je er levenslang kan in wonen.

          Je kinderen krijgen dan bvb. 1€ per maand huishuur. Op voorhand te betalen .
          Last edited by Skitch; 10 oktober 2015, 11:47.
          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

          Comment


          • #6
            Re: Appartement huren of kopen

            Zelf hebben wij 2 zonen en die wil ik later toch ook nog wat nalaten . Buiten de waarde van ons huis heb ik nog maar een kleine som aan spaargelden en als ik nu bv. nog 20 jaar huur moet gaan betalen zal alles ongeveer op zijn terwijl dat als ik het appartement koop zij er later nog mee kunnen doen wat ze willen .
            Een dilemma vind ik .

            Comment


            • #7
              Re: Appartement huren of kopen

              Wel goed kiezen wat voor appartement, welke buurt en buren, hoeveel app. in de blok, enz ...

              In je eigen huis ben je zelf baas over alles en heb je hoogstens kans om 2 ' lastige ' buren te hebben .... in een appartement(sblok) heb je weinig te zeggen over het gebouw zelf, enkel over het eigen appartement aan de binnenkant. Meer nog, als ' ze ' (de VME) beslissen met meerderheid om zwaar te renoveren (bv. dak isoleren, afvoeren vernieuwen, enz.) dan MOET je meebetalen.

              Een professioneel syndicus in een grotere blok is ook duur en al zeker als die ' iets ' moet doen, een brief versturen 10 euro, ter plaatse komen 30 euro, ..., kan er allemaal nog eens bovenop komen.

              Langs de andere kant ... als je nog 20 a 25 jaar meegaat en je koopt nu contant (met het geld van de verkoop van je huis) een NIEUWbouw appartement, dan stijgt die waarde. Je oude(re) huis nu zal binnen 20 jaar wellicht nog enkel de grondwaarde opbrengen als je geen grondige renovaties zou doen in die periode.

              Vind het een mooie uitdaging voor jullie en alle respect voor jullie vooruitziendheid !

              Comment


              • #8
                Re: Appartement huren of kopen

                Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                Je verkoopt je huidige woning en het geld zet je op de bank om de huishuur te betalen.
                Maar de laatste jaren hebben da banken ons doen laten voelen dat ze kunnen "omvallen".
                Ik zou het nooit doen, de banken 100% vertrouwen.

                Als ik Djivan zijn redenering volg i.v.m. successierechten dan dacht ik:
                Koop een appartement op de naam van je kinderen. Eigenlijk is dat een schenking van je geld.
                En schrijf dan voor jezelf een veilig en stevig huurcontract. Zodat je er levenslang kan in wonen.

                Je kinderen krijgen dan bvb. 1€ per maand huishuur. Op voorhand te betalen .
                Ook een heel goed idee ... mits inderdaad dat stevig huurcontract .

                Comment


                • #9
                  Re: Appartement huren of kopen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                  Aan nakomelingen MOET je denken, allee doen wij toch, want we houden van onze kinderen/kleinkinderen.
                  Niemand die liever zijn dochter en kleinzonen ziet dan ik en ze weten dat ze op mij kunnen rekenen maar als je meegemaakt zou hebben wat ik meegemaakt heb dan weet je wel hoe het leven is.
                  Geen verwijt aan u Djivan want jij kunt niet weten wat ik heb meegemaakt, ik schrijf dit enkel ter verduidelijking.

                  Trouwens we kunnen hier enkel onze persoonlijke bedenkingen kwijt, we kunnen ons nooit in de plaats van TS of wie dan ook stellen.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Appartement huren of kopen

                    Als je het comfort gewoon bent van eigenaar te zijn, en je wil niet het risico lopen om er uit gezet te worden als de eigenaar er zelf in wil gaan , dan zou ik toch kopen.

                    Als je naar de successie kijkt, dan is de beste manier dat je eventuele kinderen de naakte eigendom kopen, en jij koopt het vruchtgebruik. Als je kinderen geen centen hebben, dan kan je natuurlojk ook eerst schenken. Voordeel is dat bij overlijden, er geen successie moet betaald worden, en met je vruchtgebruik kunnen ze je er ook niet uit zetten.

                    Als je ooit naar een rusthuis moet, dan kan je nog verhuren, en de huur zelf innen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Appartement huren of kopen

                      Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                      Niemand die liever zijn dochter en kleinzonen ziet dan ik en ze weten dat ze op mij kunnen rekenen maar als je meegemaakt zou hebben wat ik meegemaakt heb dan weet je wel hoe het leven is.
                      Geen verwijt aan u Djivan want jij kunt niet weten wat ik heb meegemaakt, ik schrijf dit enkel ter verduidelijking.

                      Trouwens we kunnen hier enkel onze persoonlijke bedenkingen kwijt, we kunnen ons nooit in de plaats van TS of wie dan ook stellen.
                      Was geen verwijt hoor LG, maar ik vond ook dat je (zoals jij trouwens ook reeds schreef) nogal cru reageerde, vandaar.
                      Niemand hoeft te weten wat een ander reeds meemaakte LG, maar ieder huisje heeft zijn kruisje zeker, of vele huisjes toch, en dat kruisje komt bij eenieder, maar bij de één wat vroeger en bij de ander wat later.
                      Ik was hier normaal gezien al 8 jaar niet meer dat kan ook al tellen hé, ik ga ook niet van naaldje tot draadje vertellen van het hoe, wat enz... maar ik ben door het oog van de spreekwoordelijke naald gekropen en loopt hier nu nog steeds (soms teisterend en/of wild rond mij heen schoppend ) rond.
                      Maar sedert die periode bekijk ik alles heel anders, een euro van 8 jaar geleden was een heel andere euro dan deze van nu.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Appartement huren of kopen

                        Ik denk dat huren in dergelijk geval de voorkeur geniet. Vergeet niet dat je toch heel wat registratierechten moet betalen. Als je de gelden nodig hebt voor een rusthuis moet je het huis misschien verkopen en dan krijg je niet de beste prijs in vergelijking met wat je kan krijgen als je tijd hebt. Als het de bedoeling is om de gelden na te laten aan je kinderen, is de tijdshorizon groot. Je kan dan best beleggen in trackers die de beursindexen volgen en/of gemengde beleggingsfondsen van gekende grote uitgevers (carmignac, ethna, robeco, ...) Neem een abonnement op test aankoop invest en hun sicav uitgave.
                        Vergeet niet: als huurder zijn de kosten voor de verhuurder.


                        Heembeek sent by iphone

                        Comment


                        • #13
                          Re: Appartement huren of kopen

                          Kopen doe je als je jong bent omdat het huis zichzelf terug verdient over tijd.
                          In Excel kan je die berekening gemakkelijk maken.

                          Daar ga je ook zien dat er een break even is na pakweg 15 a 20 jaar.

                          Ben je jong en plan je kinderen dan is kopen sowieso de slimste optie.
                          Naarmate je ouder wordt is kopen niet meer interessant en eigenlijk onverstandig maar ook niet flexibel.

                          Als je de break even gaat bestuderen dan moet je eigenlijk 20 jaar leven om rendement te halen op je investering.
                          Gezien je leeftijd is dat niet meer realistisch haalbaar.

                          Anderzijds is er ook het aspect van vooruitzichten en anticiperen op de toekomst.
                          Ik denk dan bv aan gezondheidsproblematic waardoor je moet verhuizen. Bij een huur is dat snel geregeld bij een koop zit je behoorlijk vast.
                          Lastige buren bij een koop ga je niet kunnen lachen. Bij een huur verhuis je snel en is de kous af.

                          Zo denk ik aan een vriendin van me die inmiddels 70 is en nu noodzakelijk moet gaan verhuizen omdat ze op het eerste woont en minder valide geworden is.
                          Ze zoekt dus een gelijkvloers nu maar binnen pakweg 10 jaar zit de kans er dik in dat het een rusthuis zal worden.
                          Kopen is in haar geval behoorlijk dom en duur. Notariskosten, registratierechten,... lopen hoog op.

                          Wil je aan de kinderen denken dan zie ik hier creative oplossingen zoals het betalen van 1 euro huur en zo van die zotte.
                          Forget it heh. De fiscus is niet mals met dergelijke constructies.

                          Wil je de kinderen een voordeel doen dan is creatief schenken een oplossing.

                          Je kan echter in de schenking een last opnemen waardoor er een zeker rendement voor jou is onder de vorm van vruchtgebruik.
                          Daar zijn veel opties voor maar je moet er zeer voorzichtig mee zijn of de schenking wordt ongeldig en de fiscus kan alsnog belasten voor de volle pot (50%)
                          Ik denk dan bv aan beleggen in fondsen. De banken kunnen dat voor u regelen, let wel op van bv NIET naar de KBC of huisfondsen te gaan die zeer duur zijn en geen rendement leveren! Het zou wel eens een zeer kaal avontuur kunnen worden dat je zuur opbreekt.

                          Met het devidend van de fondsen kan je de huur betalen en moet je niet aan je kapitaal komen.
                          Je moet dan wel voldoende kapitaal in die fondsen kunnen stoppen.

                          Wat je ook doet: Denk hier goed over na en laat je goed informeren en laat je niet vangen aan praatjesmakers want in de praktijk is het altijd hetzelfde:
                          Als het over geld gaat dan is niemand thuis. Als ze moeten krijgen staan ze met hun poten open.
                          Tis overal zo.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Appartement huren of kopen

                            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                            ................................
                            Wil je aan de kinderen denken dan zie ik hier creative oplossingen zoals het betalen van 1 euro huur en zo van die zotte.
                            Forget it heh. De fiscus is niet mals met dergelijke constructies.
                            Eerst schiet je me af.
                            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                            Wil je de kinderen een voordeel doen dan is creatief schenken een oplossing.
                            ......................................
                            En dan zeg je hetzelfde.
                            Leg dat eens uit a.u.b.
                            Last edited by Skitch; 10 oktober 2015, 20:16.
                            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Appartement huren of kopen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                              Laat je ze geld na, dat bvb. reeds drie jaar op hun naam staat, dan betalen ze niks, want het geld is zogezegd reeds van hen.
                              Laat je ze vastgoed, dus een eigendom, na, dan betalen ze dik successierechten.
                              Dus wij houden daar zeker rekening mee, want we betalen reeds genoeg me dunkt.
                              In het eerste geval heb je de verdeling gepland en dus tijdig een gift gedaan.
                              Maar als je 1 dag te vroeg sterft, dan hebben ze toch een erfenis en betalen ze er evenveel op als op vastgoed.

                              Je kan ook schenken en registreren ... dan komt het nadien niet in het erfdeel.
                              Je betaalt dan 3% en je bent 100% gerust.
                              Geld of vastgoed kan beiden, enkel ben je met vastgoed verplicht een notaris te consulteren en te betalen.
                              Voor een gift van geld kan je zelf naar de registratie gaan en spaar je de notariskost uit.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X