Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Teleconverter op nikon 50mm 1.4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Teleconverter op nikon 50mm 1.4

    Zou het mogelijk zijn een teleconverter 2x op een nikon 50mm 1.4 af-s te plaatsen? (en is dit mogelijk met goedkopere converters, of moet dit nikon zijn?)
    Dit zou dan een 100mm worden met 2.8. Ik zat te denken dit eventueel dan te gebruiken voor macro.
    Maar ook al werkt dit allemaal, wat is dan de vergrotingsfactor ? normaal is die 1:6, word deze dan 1:3 of blijft die hetzelfde?

  • #2
    Re: Teleconverter op nikon 50mm 1.4

    De TC maakt van een lens geen macrrolens gewoon omdat de fl bijna gelijk is van een macrolens. Je kan beter tussenringen gebruiken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Teleconverter op nikon 50mm 1.4

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      De TC maakt van een lens geen macrrolens gewoon omdat de fl bijna gelijk is van een macrolens. Je kan beter tussenringen gebruiken.
      ok, alles dat ik moest weten, bedankt!

      Comment


      • #4
        Re: Teleconverter op nikon 50mm 1.4

        Tja, volgens mij krijg je wel degelijk ook 2 x vergroting als je vanop dezelfde (minimum) focus afstand blijft. En dat kan, want een TC verandert de minimum focus afstand NIET.

        Uiteraard is het nog geen macro lens want je kan niet tot 1:1 geraken, maar toch een vergrotingsfactor x 2.

        Extension tubes zorgen er voor dat je minimum focus aftand kleiner wordt, maw. je kan je onderwerp van dichterbij fotograferen ( en daarom meer vergroting krijgen ). In dat opzicht dus ongeveer zoals een macro lens werkt.
        Last edited by Empe; 10 oktober 2015, 06:29.

        Comment


        • #5
          Re: Teleconverter op nikon 50mm 1.4

          momenteel heb ik extention tubes, maar die zijn zeer moeilijk werken en ik moet echt veel licht hebben om deftige foto's te maken.
          maar we blijven proberen (in de toekomst zal ik ergens wel eens een macro kopen).

          Comment


          • #6
            Re: Teleconverter op nikon 50mm 1.4

            Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
            Zou het mogelijk zijn een teleconverter 2x op een nikon 50mm 1.4 af-s te plaatsen? (en is dit mogelijk met goedkopere converters, of moet dit nikon zijn?)
            Dit zou dan een 100mm worden met 2.8. Ik zat te denken dit eventueel dan te gebruiken voor macro.
            Maar ook al werkt dit allemaal, wat is dan de vergrotingsfactor ? normaal is die 1:6, word deze dan 1:3 of blijft die hetzelfde?
            Nikon TC converters zijn mechanisch niet bruikbaar op een 50mm of andere korte Nikon objectieven, de koppelbaarheid start
            maar bij de 105 mm en langere brandpunten. Raadpleeg maar eens de lijst op de Nikon site.

            Comment


            • #7
              Re: Teleconverter op nikon 50mm 1.4

              Voor de prijs van een converter koop je al bijna een echte makrolens van bvb Sigma of Tamron.

              Comment


              • #8
                Re: Teleconverter op nikon 50mm 1.4

                Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                momenteel heb ik extention tubes, maar die zijn zeer moeilijk werken en ik moet echt veel licht hebben om deftige foto's te maken.
                maar we blijven proberen (in de toekomst zal ik ergens wel eens een macro kopen).
                Als je met extention tubes werkt moet je je fototoestel op een macroslede schroeven en de slede op een stevig statief schroeven.
                Scherpstellen zonder slede (op statief) zal echt heel moeilijk zijn gezien de super korte focus.
                Ik heb daar een beetje mee geëxperimenteerd maar al snel opgegeven, teveel moeite om echt heel mooi scherp te stellen en zoals u zegt die belichting hé.
                Volgens mij ga je meer plezier beleven met een echte macrolens.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Teleconverter op nikon 50mm 1.4

                  Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                  Voor de prijs van een converter koop je al bijna een echte makrolens van bvb Sigma of Tamron.
                  Ja, maar ik had ook graag later een 150-600 of 200-500 lens gekocht waar ik dan die extender ook voor kan gebruiken ^^

                  Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                  Volgens mij ga je meer plezier beleven met een echte macrolens.
                  Ik denk het ook !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Teleconverter op nikon 50mm 1.4

                    Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                    Ja, maar ik had ook graag later een 150-600 of 200-500 lens gekocht waar ik dan die extender ook voor kan gebruiken ^^



                    Ik denk het ook !


                    Maak u niet te veel illusies over een converter met de objectieven die je daar opnoemd. Een converter is bruikbaar met lichtsterke lenzen.
                    Met lenzen met een lichtsterkte van bvb 5,6 is dit niet aan te bevelen.

                    Comment

                    Working...
                    X