Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotobewerking

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotobewerking

    Tot op heden heb ik weinig of geen ervaring met fotobewerking. Een klein beetje met NX2, maar ik zou graag de paketten van Lightroom en/of Photoshop willen aanleren.
    Wat is jullie ervaring. Een degelijk boek aanschaffen? Avondlessen Photoshop? Via youtube zijn waarschijnlijk wel filmpjes?
    Bedankt al bij voorbaat voor jullie reactie

    Luc

  • #2
    Re: fotobewerking

    Hangt van jezelf af.

    Als je iemand bent die het uit een boek aangeleerd krijgt....een boek kopen
    of je bent iemand die meer uitleg nodig heeft, dan lijkt avondschool beter.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: fotobewerking

      Sommige zaken zien doen, helpt meestal het beste, enfin bij mij toch.
      Dat gezegd zijnde: voor Photoshop toch 5 modules gevolgd aan CVO Turnhout. Cursus heette 'Rastertekenen'. Eerste module was met Photoshop Elements, rest met Photoshop (CS4 was dat nog). Enkele boeken over Photoshop (vooral Scott Kelby: Photoshop for digital photographers) helpen ook.
      Voor Lightroom: de boeken van Piet v/d Eynde en Scott Kelby, maar toch nog het meeste plezier gehad van een Lightroom workshop bij Piet in Gent.

      Ik ben natuurlijk van oorsprong engelstalig, maar ik beveel engelstalige programma's aan, omwille van de vele tutorials op het internet. Je kunt wel NL videolessen volgen bij Piet (https://photofactsacademy.nl/index.asp)
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: fotobewerking

        Is beetje hoe je zelf vlot kan aanleren.
        Voordeel bij boekskes is dat je het tempo zelf kan bepalen en inlassen in jouw agenda. Nadeel is dat er geen feedback is als het even niet lukt en je moet ook kunnen volharden om het boek af te werken.
        Bij een cursus heb je het voordeel van een groep waar veel feedback uit komt. Nadeel is dat het waarschijnlijk allemaal zeer algemeen zal zijn.

        Zelf heb ik er enige tijd over gedaan om PS te leren via vooral youtube (bij nader inzien ook veel foute filmkes gezien) en websites.
        In het begin had ik het wel moeilijk om mijn weg er in te vinden. Daar zou een cursus me goed op weg geholpen hebben denk ik.
        Heb uiteindelijk alles zelf gevonden na soms lang zoeken op het web en ik leer nog steeds bij.

        Waar ik nu sta kan ik moeilijk beoordelen. Ik denk ergens halfweg. Niet pro maar ook geen beginner.
        Ik kan doen wat ik wil en nodig heb voor mijn doel.

        Recent zag ik echter meerdere werken die ze gemaakt hadden bij de avondschool. Ik wil niet hoog oplopen met mijzelf maar ik denk dat ik daar toch behoorlijk boven zit.
        Vooral omdat ze daar ook dingen doen waar ik geen interesse in heb om toe te passen in portret/studio en glamour.

        Dus de vraag is ook een beetje wat je wil bekomen. Wil je een meer algemene vorming dan zal een cursus geen kwaad kunnen denk ik.
        Het is ook een goed startpunt denk ik. Beetje vergelijkbaar met het volgen van een cursus fotografie. Je leert de basis maar moet dan nadien nog veel bijleren op jezelf.

        Moet het allemaal wat meer specifiek zijn (zoals in mijn geval) dan denk ik dat een specifiek boek en wat online opzoeken je meer to the point zullen brengen.

        Comment


        • #5
          Re: fotobewerking

          Ik ben er ook nog niet lang geleden mee begonnen (nog geen jaar) en ik ben gestart met LR. PS zou veel ingewikkelder zijn. Met het boek van Scott Kelby en de youtube filpmjes lukt het mij wel om er zelf mee te leren werken. In een avondschool zul je natuurlijk veel meer tips leren en het zal ook plezanter zijn denk ik. Hangt ervan af hoever je woont van zo een school en hoeveel tijd je erin wilt stoppen.

          Comment

          Working...
          X