Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom en Creative Cloud

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom en Creative Cloud

    Hallo,

    Ik heb vorig jaar LR 5 aangekocht en sedert begin van dit jaar heb ik er stilaan leren mee werken. Een hele verandering en veel meer mogelijkheden dan de iPhoto op mijn MacBook waar ik tot dan alleen mee gewerkt had.

    Nu krijg ik voortdurend reclamemails van Adobe omtrent iets nieuw "Creative Cloud". Ik ben eens gaan kijken op hun web site maar dat zou een soort lidmaatschap zijn en de kosten zouden 12,29 euro per maand bedragen. Dat is enorm veel. Ik betaal voor mijn TV Vlaanderen TV abonnement minder per maand. Veel te duur dus voor mij.

    Is dat iets voor professionele fotografen? Wat zijn de bijkomende voordelen tegenover de aangekochte versie van LR en is dat wel zoveel waard voor een amateur? De nieuwe versie LR 6 kun je kopen voor 125 euro. Dus mocht mijn LR 5 binnen enkele jaren niet meer werken of totaal verouderd zijn kan ik dan niet beter gewoon de nieuwe versie van dat ogenblik aankopen?

    Bedankt voor uw reacties,
    Raf.

  • #2
    Re: Lightroom en Creative Cloud

    Als je tegen de limieten loopt in je huidige systeem van bewerken kan dat interresant zijn, zeker als je ook met photoshop wilt werken.
    Ook heb je constant het nieuwste van het nieuwste inzake fotobewerking (maar je moet er dan natuurlijk ook mee leren werken en bij photoshop is dat toch intensiever dan bij lr vind ik)

    Een update van je huidige lr5 naar lr6 kost toch zoveel niet of een volledig nieuw programma?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom en Creative Cloud

      Idd: de update van LR5 naar LR6 is minder duur. Ik denk dat ik $79,- betaald heb. Lightroom 6 heeft al verschillende updates gekregen, en is nu zelfs (gratis!) mobiel beschikbaar (bv voor de iPad). LR mobiel was eerst alleen maar voor CC.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom en Creative Cloud

        Beste muesli, er zijn een aantal voordelen aan de CC for photography van Adobe:

        - je betaalt in schijven
        - je krijgt telkens de laatste versie
        - je krijgt Lightroom EN Photoshop (beide telkens in de laatste versie)
        - je krijgt nieuwe functies die voor de gekochte versie niet onmiddellijk van toepassing zijn

        Rekening houdend met de jaarlijkse hernieuwing van Adobe betaal je uiteindelijk minder voor LR en PS aan 12.99 per maand. Jaarlijks 79€ en XXX€ (met opzet drie cijfers want PS is duurder) is het niet zo moeilijk om het voordeel van het abonnement in te zien. Maar dat is en blijft jouw beslissing.
        -
        ...leeg...

        Comment


        • #5
          Re: Lightroom en Creative Cloud

          Bedankt reeds voor de reacties.
          Alles gaat inderdaad zeer snel en wijzigt dan ook snel. Misschien ben ik op dat gebied wat verouderd. Ik ben ook reeds met pensioen en leef nog wat in de tijd waar alles veel langer kon meegaan. Mijn idee bij de aanschaf van LR5 was om die toch minstens gedurende een vijftal jaren (zonder update) te kunnen gebruiken. Na mijn aankoop van LR5 is die ook nog eens bijna een jaar in mijn kast laten liggen zonder dat ik die gebruikte. Ik wachtte tot ik wat tijd had om mij er mee bezig te houden. Klinkt misschien raar voor iemand met pensioen maar toch is het zo. Een vriend van mij (ook met pensioen) heeft dat gelijktijdig aangekocht en heeft er zelfs nu nog niet mee gewerkt... Het is pas sedert ik hier wat foto's op het forum zet dat ik er heb leren mee werken. Met Photoshop heb ik nooit gewerkt maar daar heb ik nog geen behoefte aan. Het is mijn doelstelling eerst alle functies van LR te ontdekken en goed te leren gebruiken.
          Mocht het inderdaad zo zijn dat LR5 na enige tijd niet meer goed functioneert dan is die CC inderdaad het overwegen waard. Maar dat is dan wel zeer duur. En heb ik als amateur wel de nieuwste versie nodig? Veranderen er zoveel interessante en belangrijke dingen op één jaar of kun je nog gerust 5 jaar werken met dezelfde versie (LR5 bvb)?

          @bulke41 : de prijs van 125 euro is voor de volledige versie van LR6. De update is inderdaad goedkoper maar ik nam deze als voorbeeld van de prijs voor een volledig nieuwe versie.

          Comment


          • #6
            Re: Lightroom en Creative Cloud

            Heb je de nieuwste versie nodig, totaal niet, als je écht goed ermee hebt leren werken kun je een nieuwere versie WILLEN...
            Omwille van leuke nieuwe features, maar je kan met de huidige versie nog altijd foto's bewerken

            Ik werk ook nog met de 5.4 versie, maar indien je dit gekocht hebt moet je wel kunnen upgraden naar bv 5.8 of zoiets (gratis)

            Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Lightroom en Creative Cloud

              Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
              Heb je de nieuwste versie nodig, totaal niet, als je écht goed ermee hebt leren werken kun je een nieuwere versie WILLEN...
              Omwille van leuke nieuwe features, maar je kan met de huidige versie nog altijd foto's bewerken

              Ik werk ook nog met de 5.4 versie, maar indien je dit gekocht hebt moet je wel kunnen upgraden naar bv 5.8 of zoiets (gratis)

              Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
              Zo is het en alleen als je in RAW fotografeert en de nieuwste camera gekocht hebt dat je de nieuwste versie nodig hebt omdat je anders de RAW files niet kunt openen.
              http://www.smuttynose.nl

              Comment


              • #8
                Re: Lightroom en Creative Cloud

                Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                Zo is het en alleen als je in RAW fotografeert en de nieuwste camera gekocht hebt dat je de nieuwste versie nodig hebt omdat je anders de RAW files niet kunt openen.
                Zover ben ik nog niet. Tot nu heb ik nog niet in RAW gefotografeerd, alleen in JPEG Fine. Wanneer ik wat verder gevorderd ben zal ik dat dus misschien ook nodig hebben.
                Thanks,
                Raf.

                Comment


                • #9
                  Re: Lightroom en Creative Cloud

                  Een tip: bij het bestellen kan je (vorige maand toch nog) kiezen voor de Engelse of de Nederlandse versie. De Engelse is een euro of 2 goedkoper en de taal kan je achteraf gewoon wijzigen naar Nederlands :-)
                  Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
                  Mijn fotosite: www.verschaeren.org
                  Mijn website: www.computerhersteller.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lightroom en Creative Cloud

                    Oorspronkelijk geplaatst door brunov Bekijk bericht
                    Een tip: bij het bestellen kan je (vorige maand toch nog) kiezen voor de Engelse of de Nederlandse versie. De Engelse is een euro of 2 goedkoper en de taal kan je achteraf gewoon wijzigen naar Nederlands :-)
                    Bedankt voor de tip. Engels ik ook geen probleem voor mij aangezien ik 4 maanden per jaar in (Engelstalig) Canada woon. Mijn handboek van Scott Kelby is ook in het Engels want ik had vernomen dat de Nederlandstalige versie verschrikkelijke vertaalfouten bevatte.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lightroom en Creative Cloud

                      Ook omwille van de (meeste) tutorials op het web, zal ik altijd aanbevelen de engelstalige versie te nemen.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lightroom en Creative Cloud

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Ook omwille van de (meeste) tutorials op het web, zal ik altijd aanbevelen de engelstalige versie te nemen.
                        De videotutorials van Piet Van Den Eynde op photofacts.nl zijn nederlandstalig.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lightroom en Creative Cloud

                          JE hebt de 6 echt wel nodig als je een Nikon D7200 hebt,zoals ik.
                          Ik ben niets meer met de 5

                          jammer.

                          mvg
                          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                          Heb je de nieuwste versie nodig, totaal niet, als je écht goed ermee hebt leren werken kun je een nieuwere versie WILLEN...
                          Omwille van leuke nieuwe features, maar je kan met de huidige versie nog altijd foto's bewerken

                          Ik werk ook nog met de 5.4 versie, maar indien je dit gekocht hebt moet je wel kunnen upgraden naar bv 5.8 of zoiets (gratis)

                          Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                          Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
                          schitterende maltwhisky op de kast

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lightroom en Creative Cloud

                            Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
                            JE hebt de 6 echt wel nodig als je een Nikon D7200 hebt,zoals ik.
                            Ik ben niets meer met de 5

                            jammer.

                            mvg
                            Waarom dan?

                            Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                            portfolio en workshops:
                            https://www.bennybulke.com/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lightroom en Creative Cloud

                              Omdat de RAW files van de 7200 nier meer kunnen geïmporteerd worden naar LR5.

                              Zoals je ziet in bovenstaande link.

                              mvg
                              Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
                              schitterende maltwhisky op de kast

                              Comment

                              Working...
                              X