Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pocketable en toch goed... RX100, LX100...?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pocketable en toch goed... RX100, LX100...?

    Ik betrap mezelf erop dat ik steeds vaker denk: had ik nu maar mijn camera bij me. Er zijn wel wat toestellen die je altijd en overal mee kan nemen, maar de meeste gaan de mist in als het beschikbare licht achteruitgaat. Dit weekend nog was ik op een concert en een sportwedstrijd aanwezig, maar de X-T1 meenemen, zat er gewoon niet in. Jaszak-formaat is dus wat ik zoek.

    Als er toch wat kwaliteit uit moet komen, zie ik vandaag eigenlijk maar 2 mogelijkheden: Sony RX100-III en Pana LX100. Het voordeel van de Sony is dat hij tweedehands vindbaar is, zeker nu de nieuwe versie in de winkel ligt. Het voordeel van de Panasonic is dat de sensor toch nog dat stukje groter is. Met de lenzen van beide toestellen kan ik leven.

    Wie wil er zijn mening kwijt? Zien jullie nog andere opties die het overwegen waard zijn? (Ik twijfel aan de Canon G1X tegenover die twee...)
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

  • #2
    Re: Pocketable en toch goed... RX100, LX100...?

    Heb hier indertijd een korte samenvatting over de Sony geschreven, en tot op vandaag nog steeds heel tevreden.
    Hierbij de link ; http://forum.belgiumdigital.com/f9/d...ml#post4156388

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Pocketable en toch goed... RX100, LX100...?

      Ter aanvulling van mijn spiegelreflex heb ik de fujifilm x30 erbij. Tof toestel, knappe retro look en superfoto's. Zeker het overwegen waard

      Comment


      • #4
        Re: Pocketable en toch goed... RX100, LX100...?

        Je hebt al redelijk grote jaszakken nodig voor een LX100. Een collega kocht die onlangs en bracht hem eens mee naar het werk. Mooie camera maar niet echt geschikt om even in een broek- of jaszak te steken.
        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

        Comment


        • #5
          Re: Pocketable en toch goed... RX100, LX100...?

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Heb hier indertijd een korte samenvatting over de Sony geschreven, en tot op vandaag nog steeds heel tevreden.
          Hierbij de link ; http://forum.belgiumdigital.com/f9/d...ml#post4156388
          Bedankt, Sieg. Dat geeft al een goeie indruk. Jouw foto's van de Werchter-weide zijn een goed voorbeeld van wat ik met zo een toestel van plan ben. Ik zak regelmatig af naar de AB voor concerten, en ik vermoed dat ISO6400 daar toch af en toe nodig is. Tot mijn frustratie stonden daar vorige week mensen op de voorste rijen met allerhande fototoestellen - zelfs een D4 met 70-200 - terwijl elke opname expliciet verboden wordt door het huisreglement. Blijkbaar ben je tegenwoordig een kieken als je niet je voeten veegt aan regels en voorschriften... Ik heb op een rustig moment een 7-tal foto's gemaakt met mijn telefoon en daar zitten 2 half bruikbare tussen die net goed genoeg zijn voor facebook en instagram. Als ik dan toch de regels aan mijn laars lap, en de mensen rondom mij eventjes moet storen, dan hou ik er wel liever iets met wat kwaliteit aan over.

          Mijn andere gemis, dat ik met dit type toestel zou willen oplossen, is de mogelijkheid om foto's van behoorlijke kwaliteit te maken wanneer ik met de fiets op weg ben. Ik ben niet zo fanatiek maar ik zit toch al gauw een paar duizend kilometer in het zadel, voornamelijk tussen april en oktober. Ik rijd wel een tempo van een sportieve fietser maar ik maak met plezier een stop als ik iets zie dat een foto waard is. Het Vlaamse landschap is best de moeite waard. Maar mijn X-T1 zie ik mij nog niet meenemen aangezien een rugzak er teveel aan zou zijn. Al wat ik meeneem, moet in de opberzakjes van mijn kledij kunnen.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Pocketable en toch goed... RX100, LX100...?

            Oorspronkelijk geplaatst door joe_ver Bekijk bericht
            Ter aanvulling van mijn spiegelreflex heb ik de fujifilm x30 erbij. Tof toestel, knappe retro look en superfoto's. Zeker het overwegen waard
            Die had ik eigenlijk opzij geschoven omdat de sensor nog kleiner is. Maar hij zit inderdaad nog in mijn achterhoofd
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Pocketable en toch goed... RX100, LX100...?

              Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
              Je hebt al redelijk grote jaszakken nodig voor een LX100. Een collega kocht die onlangs en bracht hem eens mee naar het werk. Mooie camera maar niet echt geschikt om even in een broek- of jaszak te steken.
              Een jaszak zou nog moeten lukken, denk ik dan.
              Maar het kan bijna niet anders dan dat de LX100 wat meer plaats inneemt, aangezien de sensor de grootste is. En laat net dat de reden zijn waarom ik hem overweeg...

              Zoals ik zei in mijn reactie op Sieg: als ik dan toch een keuze maak in functie van het formaat en de mogelijkheid om overal een degelijke camera bij te hebben, dan is mijn achterzakje van mijn fietsshirt wel de norm
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: Pocketable en toch goed... RX100, LX100...?

                Pieter,

                Ik heb nog steeds mijn Sony RX100MkI. Dat zegt eigenlijk al genoeg 😊
                De MkI heeft net dat stukje meer tele waar ik van houd ...
                En die heb ik dus overal bij, past in elke jas- of broekzak en heeft Raw ...

                Jaja
                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                Comment


                • #9
                  Re: Pocketable en toch goed... RX100, LX100...?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                  Bedankt, Sieg. Dat geeft al een goeie indruk. Jouw foto's van de Werchter-weide zijn een goed voorbeeld van wat ik met zo een toestel van plan ben. Ik zak regelmatig af naar de AB voor concerten, en ik vermoed dat ISO6400 daar toch af en toe nodig is. Tot mijn frustratie stonden daar vorige week mensen op de voorste rijen met allerhande fototoestellen - zelfs een D4 met 70-200 - terwijl elke opname expliciet verboden wordt door het huisreglement. Blijkbaar ben je tegenwoordig een kieken als je niet je voeten veegt aan regels en voorschriften... Ik heb op een rustig moment een 7-tal foto's gemaakt met mijn telefoon en daar zitten 2 half bruikbare tussen die net goed genoeg zijn voor facebook en instagram. Als ik dan toch de regels aan mijn laars lap, en de mensen rondom mij eventjes moet storen, dan hou ik er wel liever iets met wat kwaliteit aan over.

                  Je mag er zeker van zijn dat je in de AB Niet binnen raakt met een D4 met 70-200 als je geen accreditatie hebt. Ik heb al veel in de AB gefotografeerd maar als je dat wil doen dan moet je dat voor elke concert op voor hand vragen en moet je daar toestemming voor krijgen. Dit gaat niet zo simpel. Maar al die webzines, magazines en kranten die foto's van concerten publiceren hebben een eigen fotografen en die vragen allemaal toelating. Dus als je daar wil fotograferen moet je niet opzoek naar een camera die je in je zak kan steken maar naar een accreditatie om te mogen fotograferen. Je moest eens weten hoeveel tijd ik daar in steek, en dat is dan zelfs niet voor de grote zalen/festivals/groepen die aanvragen worden door een Webzine geregeld, die hebben meer kans op een toelating dan ik met mijn Blog.
                  BTW De kans is groot dat je dan Alex Vanhee aan het werk gezien hebt, die werkt met een D4 met een 80-200, die zet altijd foto's op Facebook dus als je van dat optreden meer foto's op je facebook wil kan je daar foto's gaan delen.
                  Last edited by kawaracer; 7 oktober 2015, 09:43.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pocketable en toch goed... RX100, LX100...?

                    Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                    Je mag er zeker van zijn dat je in de AB Niet binnen raakt met een D4 met 70-200 als je geen accreditatie hebt. Ik heb al veel in de AB gefotografeerd maar als je dat wil doen dan moet je dat voor elke concert op voor hand vragen en moet je daar toestemming voor krijgen. Dit gaat niet zo simpel. Maar al die webzines, magazines en kranten die foto's van concerten publiceren hebben een eigen fotografen en die vragen allemaal toelating. Dus als je daar wil fotograferen moet je niet opzoek naar een camera die je in je zak kan steken maar naar een accreditatie om te mogen fotograferen. Je moest eens weten hoeveel tijd ik daar in steek, en dat is dan zelfs niet voor de grote zalen/festivals/groepen die aanvragen worden door een Webzine geregeld, die hebben meer kans op een toelating dan ik met mijn Blog.
                    BTW De kans is groot dat je dan Alex Vanhee aan het werk gezien hebt, die werkt met een D4 met een 80-200, die zet altijd foto's op Facebook dus als je van dat optreden meer foto's op je facebook wil kan je daar foto's gaan delen.
                    Is een accreditatie niet een beetje overkill voor enkele foto's voor persoonlijk gebruik?
                    Het is niet mijn ambitie om daar als concertfotograaf te gaan staan want dan heb je aan het optreden zelf ook niet veel meer. En foto's van een ander delen, vind ik ook maar raar...

                    Ik neem het van je aan dat je er veel tijd en energie in moet steken om daar officieel met een fototoestel te mogen staan. Maar je maakt mij niet wijs dat die compacte SLRs met kitlens die uit de dameshandtassen in het donker naar boven komen ook op voorhand aangekondigd werden aan de organisatie. Er wordt gewoon niks gecontroleerd bij de entree, behalve misschien als er iemand op het podium staat die er een punt van maakt dat er niks wordt opgenomen.

                    Jij staat aan de "andere kant" als concertfotograaf. Het is niet het hoofdpunt van mijn topic, maar het lijkt mij een interessante discussie: wat doe je met al die gelegenheidsfotografen die met een herinnering naar huis willen gaan? Een verbod zetten in het huisreglement haalt in elk geval weinig uit. Een accreditatie verlenen voor de 'gelegenheidsfotograaf' zal er ook niet in zitten.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pocketable en toch goed... RX100, LX100...?

                      Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                      Ik heb nog steeds mijn Sony RX100MkI. Dat zegt eigenlijk al genoeg ��
                      De MkI heeft net dat stukje meer tele waar ik van houd ...
                      En die heb ik dus overal bij, past in elke jas- of broekzak en heeft Raw ...
                      Inderdaad, dat is ook mijn redenering.
                      De lichtsterkte van de recentere modellen spreekt mij misschien toch meer aan dan die 30mm aan de tele-kant... vermoed ik.

                      Wat is jouw mening over de hoge ISO beelden?
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pocketable en toch goed... RX100, LX100...?

                        Sony RX100MIII is gewoon een topcamera...enige nadeel dat ik kan noemen is iets te weinig optische zoom 24mm tot 70mm maar voor mij geen enkel nadeel want
                        'Beeldkwaliteit' is super voor dat formaat!

                        Niet twijfelen....

                        Greetz
                        Templar
                        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Pocketable en toch goed... RX100, LX100...?

                          FWIW .. ik heb mijn RX100M2 in een piepklein heuptasje aan mijn broeksriem hangen ... .. en iso5000 vind ik echt nog voortreffelijk ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Pocketable en toch goed... RX100, LX100...?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                            Ik betrap mezelf erop dat ik steeds vaker denk: had ik nu maar mijn camera bij me. Er zijn wel wat toestellen die je altijd en overal mee kan nemen, maar de meeste gaan de mist in als het beschikbare licht achteruitgaat. Dit weekend nog was ik op een concert en een sportwedstrijd aanwezig, maar de X-T1 meenemen, zat er gewoon niet in. Jaszak-formaat is dus wat ik zoek.

                            Als er toch wat kwaliteit uit moet komen, zie ik vandaag eigenlijk maar 2 mogelijkheden: Sony RX100-III en Pana LX100. Het voordeel van de Sony is dat hij tweedehands vindbaar is, zeker nu de nieuwe versie in de winkel ligt. Het voordeel van de Panasonic is dat de sensor toch nog dat stukje groter is. Met de lenzen van beide toestellen kan ik leven.

                            Wie wil er zijn mening kwijt? Zien jullie nog andere opties die het overwegen waard zijn? (Ik twijfel aan de Canon G1X tegenover die twee...)

                            Dit is interessant.. en omdat ik weet dat je niet de eerste de beste bent.
                            Dus opbouwend wil ik wel even bijdragen.
                            Van de toestellen die je noemt heb ik ervaring met de LX100, de RX100III en de GX1 model I die mijn dochter nu in het bezit heeft.
                            Ik heb ook nog een GM5 .. een M43 camera die ik er even bij doe vermits u vraag naar een nog andere optie.
                            Deze laatste is de betere wat high iso betreft.. maar uiteraard met de 12-32 compacte lens (3.5-5.6) worden die high-iso bruikbaarheid minder interessant tegenover bv een RX100 III of LX100 die over een 2.8 objectief beschikt.

                            Maar misschien eerst om te beginnen.. de afmetingen.
                            Als dit al een eerste criteria is dan ziet u bv in de link hieronder dat een GX1 MKII niet zoveel scheelt met een X-T10... uiteraard hangt ook veel af van de lens op de X-T10 en de G1X MKII heeft hier een interessant bereik met een toch nog relatief snelle lens.

                            Ik kan me niet ontdoen van het feit dat de LX100 één van de interessantste camera's is tussen de hele reeks.

                            Maar om te beginnen hieronder de afmetingen (het bepalen van de lens laat ik aan jou over)
                            Compare unlimited number of cameras with lenses, see how compact or bulky a camera is and sort by height, width, depth and weight.
                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: Pocketable en toch goed... RX100, LX100...?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                              Ik kan me niet ontdoen van het feit dat de LX100 één van de interessantste camera's is tussen de hele reeks.

                              Maar om te beginnen hieronder de afmetingen (het bepalen van de lens laat ik aan jou over)
                              http://camerasize.com/compact/#534,6...9,520.388,ha,t
                              Als je hiernaar kijkt, is de RX100 kampioen. Formaat zegt niet alles, maar het is wel indrukwekkend veel camera voor zo een klein doosje.
                              Ik moet zeggen dat de GM5 mij aangenaam verrast op dit vlak, maar inderdaad de lens is een moeilijke kwestie. En als ik een 18 of 27 op mijn X-T1 zet, kan hij wat mij betreft ook wel in de zak van mijn jas. De lens is logischerwijs het grootste probleem, want zonder spiegel zijn alle toestellen relatief plat/dun.

                              De LX100 maakt vooral indruk omdat er een grotere sensor achter die mooie lichtsterke lens zit.
                              Maar ik mag volume en lichtsterkte hier niet uit het oog verliezen, want het is niet de bedoeling om in het vaarwater van de X-T1 te komen. Tenslotte kan ik met dat toestel en de 23 en 56 schitterende dingen doen bij weinig licht, maar die set stop je niet in je broekzak, helaas...

                              Bedankt voor het meedenken alvast. Ik acht het nog steeds mogelijk dat de conclusie 'niets kopen' wordt...
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment

                              Working...
                              X