Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw Zeeland

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuw Zeeland

    Volgend jaar vertrekken we op wereldreis.
    Canada & de VS zijn al volledig uitgestippeld en in Australië heb ik al een route aangemaakt.

    In nieuw zeeland is er heel veel te zien, dus ik geraak er maar niet uit hoe ik alles aan elkaar knoop (zodat ik niet zigzag rij en veel te veel km doe).
    Is er al iemand in NZ geweest, en heb je tips of routes?
    Het zou een grote hulp zijn! bedankt!
    We zijn 34 dagen in NZ (laat ons zeggen 32, met een dag aankomst en een dag vertrek in Auckland).

  • #2
    Re: Nieuw Zeeland

    We zijn er nog niet geweest (staat nog op onze bucketlist) maar hou er rekening mee dat je niet altijd met een huurauto op de ferry mag mocht je de op die manier van het North naar South Island willen.
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

    Comment


    • #3
      Re: Nieuw Zeeland

      Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
      We zijn er nog niet geweest (staat nog op onze bucketlist) maar hou er rekening mee dat je niet altijd met een huurauto op de ferry mag mocht je de op die manier van het North naar South Island willen.
      ow , ik zal zeker een oplossing moeten zoeker voor dat dan ! bedankt

      Comment


      • #4
        Re: Nieuw Zeeland

        Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
        ow , ik zal zeker een oplossing moeten zoeker voor dat dan ! bedankt
        Kijk in de voorwaarden van de rental co. Er zijn er blijkbaar waar het wel mag. Wij hadden hetzelfde "probleem" voor Australië. De bedoeling was een auto op te pikken in Melbourne om 2 dagen later met de ferry naar Tasmanië te gaan en daarna terug naar Melbourne voor en trip naar The Grampians en Great Ocean Road. Na een paar mails heen en weer met verschillende maatschappijen nemen we nu een taxi van de luchthaven naar het centrum, gaan twee dagen later met de ferry over, halen een auto op die we weer achterlaten voor we de ferry op gaan en pikken aan de overkant een nieuwe auto op die we op het einde aan de luchthaven achterlaten. Aangezien we nu minder huurdagen hebben (in Melbourne geen auto nodig) en ook geen auto-overtocht moeten betalen maar wel twee taxiritten komen we er nog voordeliger van af ook
        Op Tasmanië hebben we ook een ferry overtocht maar ook daar moeten we de auto achterlaten. Er is gelukkig een bus waarmee we alles kunnen doen.

        BTW, jaren terug hebben we de auto op de ferry van de Inside Passage (Britisch Columbia) gezet, we wisten toen nog niet af van de ferry beperkingen als die er al waren, die ferry is een paar maanden op de rotsen gelopen en gezonken. Leg dat maar eens uit aan de rental co als er in de kleine lettertjes staat dat je geen "transport over water" mag doen... De verzekeringen zullen zich zeker terugtrekken.
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment


        • #5
          Re: Nieuw Zeeland

          Ik heb alvast een mail gestuurd ivm met de huur, hopelijk spoedig antwoord!
          In Australië kan ik idd ook beroep doen op bus/taxi. Maar in NZ had ik toch wel graag de wagen gehad!

          Maar als je moet denken dat er de 'kans' is dat die op de klippen loopt, dan moet je niets meer doen in het leven! ^^

          Comment


          • #6
            Re: Nieuw Zeeland

            Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
            Maar als je moet denken dat er de 'kans' is dat die op de klippen loopt, dan moet je niets meer doen in het leven! ^^
            Ik bedoel maar dat je bij het minste incident de kans hebt dat het "uitkomt" dat je iets deed wat contractueel niet mocht en dan zijn de kosten voor jou. Je mag ook haast nooit "off road" met een huurwagen maar soms rij je natuurlijk wel naar een uitkijkplaats of in een natuurpark met "unpaved roads". Je hoopt dan dat er niets mis gaat. In Z-Afrika hadden we op zo'n plaats een platte band, reserve er op en op eigen kosten band laten herstellen (kostte 2x niks) en niemand hoefde daar zijn neus in te steken. Op 30 jaar rentals was dit ons eerste incidentje.

            BTW, als je iets voor hebt op het andere eiland is het duidelijk dat je de ferry genomen hebt, hé. Technisch defect, ongevalletje... Laten ze de overtocht toe zorg dat je dat op papier hebt en verder "no worries"
            bye, Maurice
            https://on4bam.com/
            Nikon D7500

            Comment


            • #7
              Re: Nieuw Zeeland

              Antwoord gekregen, en geen probleem om de ferry te nemen! Ik kan die zelf boeken via het autoverhuur bedrijf zelf.
              Bedankt voor de tips omtrent rentals, ik zal m'n best doen ze te volgen ^^.

              Wie heeft er al naar NZ geweest en welke routes heb je gedaan? of wat mag ik zeker niet missen?

              Comment


              • #8
                Re: Nieuw Zeeland

                Ik ben er 5 weken geweest in 2011, 3 weken en een chic op Zuid eiland en de rest Noord eiland. Om de lange vlucht te breken, heen met 2 dagen city trip HK en terug 3 dagen Singapore. Samengevat de mooiste reis van mijn leven, het mooiste land ter wereld. Van al het slechte dat er in de wereld allemaal zo is, heeft NZ er altijd het minste van. Het klimaat valt mee, de mensen zijn door en door vriendelijk, er is weinig criminaliteit, geen files, er zijn geen vieze beesten, enz enz. Ik ga er maar maximaal 2 keer naartoe in mijn leven, de 2e keer blijf ik! Dat weten ze hier trouwens op mijn werk en wij doen zaken met NZ en dus laten ze me niet naar ginder gaan

                De route was Christchurch, Tekapo, Twizel, Pukaki, Omarama, Dunedin, Caitlins Forest Park, Niagara, Invercargill, Manapouri, Te Anau, Doubtful Sound, Milford Sound, Queenstown, Wanaka, Haast, Fox Glacier, Franz Jozef Glacier, Punakaiki, Motueka, Abel Tasman national Park, Picton, Kaikura, Picton -> Ferry Wellington, Taupo, Rotorua, Opito Bay, Coromandel, Auckland.

                Ik zal eens in mijn back-up bestanden gaan zien want waarschijnlijk heb ik het volledige reisplan met verblijf en tel nrs enz nog wel. Ik stuur het wel via PM.
                Contacteer trouwens ook Dama eens, hij is ook ettelijke weken ginder geweest.

                Djienbe

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuw Zeeland

                  Wij zijn een paar jaar geleden ook voor 4 weken geweest.
                  Een dag of 10 op het noordereiland, en de rest op het zuidereiland.
                  Wij zijn begonnen vanuit Auckland en geëindigd in Christchurch, om zodoende maar één keer de ferry te moeten nemen, en niet helemaal terug naar Auckland te moeten.
                  Als je van spectaculaire en ongerepte natuur houdt, dan heeft het zuidereiland toch nog meer te bieden dan het noordereiland naar mijn mening.
                  Fotografische hoogtepunten waren een 2-daagse zeekajaktrip/terugwandeling in het Abel Tasman national park (ik had een waterdichte behuizing voor m'n Fuji X10).
                  Dan natuurlijk een van de gletsjers, Te Anau, Milford sound, ...
                  Da's allemaal op het zuidereiland. Op het noordereiland was de beklimming van de tongariro vulkaan wel een hoogtepunt, maar wegens volledig in de mist, fotografisch een beetje een sisser ..

                  Mij mag je ook altijd contacteren als je nog meer info wilt hoor.

                  Rudy
                  Fujifilm X-T1 en X-T2

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuw Zeeland

                    Wo, zeer mooie reacties, ik ben nu wel zeer benieuwd naar het mooie land!
                    Hopelijk heb ik genoeg aan 34 dagen, maar die kan ik eventueel nog verlengen met een week als het nodig is.
                    Alle info is meer dan welkom!
                    Ik ben alles druk aan het noteren

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuw Zeeland

                      Ik ben er twee maal geweest, twee maal de prachtige natuur gezien, maar ook twee maal de vernietiging van de natuur door de mens aanschouwd, jammer genoeg (hier is het al vééél later en erger, dus het contrast is niet zo groot)...Ik ben meer fan van het Noordereiland, maar dit vooral voor de diversiteit in de flora. Als je echt weidse landschappen wil zien ga je best naar het Zuidereiland. Een zeer korte routebeschrijving van de laatste reis: Auckland-Waipoua Forest-Tongariro crossing-Mount Egmont NP-Pancake rocks-Routeburn Track-Arthur's pass-Coromandel en dan terug naar Auckland...Foto's kun je hier zien maar ze staan wat dooreen: https://www.flickr.com/photos/415805...57651225706778
                      Bij sommige verhuurmaatschappijen voorzien ze een nieuwe auto aan de andere kant van de ferry, wat veel goedkoper is dan de auto op de interislander te plaatsen
                      www.thevegetablegarden.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuw Zeeland

                        Ik ben in november 2013 in Nieuw-Zeeland geweest. Gezien ik maar 3 weken ter beschikking had, gekozen om slechts 1 eiland te bezoeken: het Zuider-eiland.
                        Gevlogen met Singapore Airlines op Christchurch, daar een wagen gehuurd bij Ezi-rent (via AutoEurope). Daarna tegenwijzerzin het Zuidereiland afgereden.
                        Ideaal in 3 weken en zonder haast. Highlights: Kaikoura (potvissen spotten), Abel Tasman NP, de ruige verlaten Westkust met FranzJosef en Fox Glacier, ommetje naar Arthur's Pass, de rit naar Queenstown over Wanaka (Haast Pass) en het sublieme Glenorchy, uiteraard de Milford Sound via Te Anau, verder door naar Inverness. Van Inverness langs de verlaten Zuidkust, de sublieme Catlins afgereden tot aan Dunedin. Van Dunedin landinwaarts gereden om de omgeving van Mount Cook te verkennen en dan terug naar Christchurch.
                        Samengevat: de natte Westkust is stukken mooier dan de Oostkust, maar de grote verrassing zat hem in de Zuidelijke Catlins.
                        Queenstown zelf is te mijden, maar de omgeving is wondermooi. Ook Milford Sound blijft verbazen.
                        Het weer was overwegend zeer goed (amper 1.5 dagen regen) met zachte temperaturen (18 à 22 graden).
                        In verband met de Interisland ferry; beter is om je huurwagen in Wellington af te zetten en een andere te nemen in Picton, de meeste autoverhuurders zijn vertrouwd met dit systeem en het is stukken goedkoper dan de wagen op de ferry te zetten.
                        Nieuw-Zeeland is niet goedkoop, maar in de meeste accommodaties is een kitchenette voorzien, waar je voor een deel aan selfcatering kan doen. Supermarkten zijn zeer lang open en dit meestal 7 op 7. Probeer een aantal hotels vooraf te boeken, slapen is niet goedkoop.
                        Lokale simkaart via Telecom is goedkoop en werkt uitstekend: http://www.spark.co.nz/shop/mobile/m...ansandpricing/
                        Last edited by Leopard; 16 oktober 2015, 17:39. Reden: Toevoeging Telecom link
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuw Zeeland

                          Iedereen zeer veel dank voor al de info.
                          Ik heb alles op kaart geplaatst en een route uitgestippeld, deze kan/mag natuurlijk nog veranderen.
                          Zonder aankomst en vertrek dag mee te rekenen heb ik zo'n 32 dagen.
                          momenteel heb ik met mijn route gemiddeld 221km/dag. Is dit te doen in NZ?
                          Hierbij een foto van de kaart, de rode punten zijn locaties die ik heb aangeduid, zoals je merkt heb ik niet alles kunnen aandoen. Als je merkt dat er iets beter kan of ik iets over heb geslagen, laat gerust weten!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuw Zeeland

                            221 km per dag lijkt weinig, maar is in de regel vrij ambitieus in Nieuw-Zeeland. Er zijn nauwelijks autowegen en veel wegen zijn nogal bochtig.
                            Als ik naar je kaart kijk is dit eerder een programma voor 6 weken. Ik heb voor een vrij identieke rondrit op het Zuidereiland alleen al bijna 3 weken nodig gehad.
                            Er zullen trouwens dagen zijn waar je niet of nauwelijks rijdt omwille van bezichtigen en wandelingen.
                            Ook dien je rekening te houden met het weer. Fox en Franz Glacier gletsjers hebben onvoorspelbaar weer en zullen je misschien een dagje langer dwingen om te blijven.
                            Vooral wandelingen moet je incalculeren, N-Z is een wandelparadijs en smeekt er om even de wagen opzij te laten voor een dagje stappen.
                            In een termijn van 32 dagen moet je ook wat rustdagen inplannen, het is haast (mentaal) ondoenbaar om dag in dag uit van het één naar het ander te rijden.
                            Steward Island (helemaal onderaan) zou ik overslaan. Je hebt al rap een paar dagen nodig om dit te bezoeken en gelet op je programma is dit gewoonweg te veel.
                            Ik zeg niet dat je de ganse trip niet kan doen in 32 dagen, maar dan zal je heel veel uren per dag in de auto spenderen.
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuw Zeeland

                              Ik zal kijken of ik er eventueel nog een weekje kan bijdoen. Ik heb eens een NZ'lander over de vloer gehad, en die vertelde mij dat een maand zeker wel goed is, maar natuurlijk is die van daar zelf en is dat allemaal maar gewoontjes voor hem xD.
                              Ik vreesde inderdaad dat dit zeer nipt zou worden, zeker omdat wij graag ook wandelen.
                              Ik vraag mij af of ik het wel goed gepland heb rond de baai en gletjer gebied (linksonder op de kaart). ik heb het gevoel daar veel heen en terug te rijden, Is dit de enige manier, of heeft er iemand een andere route daar gevonden?
                              Steward Island is in optie, hebben we de tijd, gaan we, anders niet ^^. Natuurlijk missen we wel een gebied, maar de grootste reden dat we dit wilden is omdat we dan ook op het zuidelijkste puntje geweest zijn kunnen zeggen .

                              Comment

                              Working...
                              X