Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR keuze voor video, wat is wijsheid

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DSLR keuze voor video, wat is wijsheid

    Beste forumleden,

    Heb een Sony a580 in mijn bezit met de onderstaande lenzen (zie handtekening)
    De laatste tijd richt ik me meer op video en dat is de reden dat ik een andere camera wil aanschaffen aangezien ik met mijn huidige DSRL wat beperkte video opties heb.

    Waar ik mijn filmpjes tot nu toe mee heb gemaakt: camcorder (niet meer in bezit), DSLR en telefoon
    Ik hoop met de nieuwe camera een professionelere look te creëren en meer opties te hebben voor video.
    Wil o.a. videoclips maken, promo filmpjes, kids en eventueel in de toekomst bruiloften filmen.

    Na heel wat tutorials, reviews en vergelijk filmpjes te hebben gezien en online research te hebben gedaan is mijn oog gevallen op de volgende camera's
    - Canon 70D (met Canon 17-50mm f2.8 lens)
    - Panasonic GH4 (met Lumix 12-35mmf2.8)
    Sony heeft ook een mooie camera heeft voor film namelijk de A7s maar die ligt ver boven het budget.
    Ben me ervan bewust dat je in de film wereld met een camera+lens alleen er nog lang niet bent aangezien er veel accessoires nodig kunnen zijn. Dus dat maakt de keuze er niet makkelijker op.

    Budget is zo'n €1500 + evt. opbrengsten van verkoop huidige spullen

    Binnenkort even langs een speciaalzaak om te laten informeren en wat apparatuur te testen/huren.

    Hebben jullie nog aanbevelingen,tips of nieuwe gedachten?

    P.s. wil wel een DSLR blijven gebruiken i.v.m. de optie tot fotografie
    -Sony a580, Tamron 17-50mm f2.8, Tamron 70-200mm f2.8, Sony 50mm f1.8

  • #2
    Re: DSLR keuze voor video, wat is wijsheid

    Over het gebruik en verschil van een DSLR en een videocamera is al veel inkt gevloeid.
    Het basis verschil is de grootte van de sensor.
    Professionelen die een DSLR gebruiken hebben natuurlijk een full frame toestel maar zelfs een gecropte APS-C sensor is enkele keren groter dan bij een doorsnee videocamera.
    Het rechtstreeks gevolg is dat de brandpuntsafstanden en de lensdiameter groter zijn, wat terug een directe invloed heeft op de dieptescherpte en de lichtgevoeligheid.
    Het zou ons wat te ver leiden om daar uitgebreid op in te gaan maar het heeft wel tot gevolg dat men met een DSLR beter werkt met manuele instellingen. Het voordeel is wel dat men veel beter kan spelen met de, in de fotografie, bekende gouden driehoek (gevoeligheid, diafragma, sluitersnelheid) en het hiermee verbonden bokeh.
    Het nadeel is echter dat men meer kennis van zaken moet hebben en het toestel perfect moet beheersen.
    Op automatisch filmen gaat een DSLR trouwens automatisch naar de grootste lensopening en stelt de sluitersnelheid in voor een juiste belichting. Dit leidt niet altijd tot goede opnames.
    Een voordeel van een DSLR is, naast een grote sensor, men ook kan werken met verwisselbare lenzen.
    Die combinatie vindt men alleen op peperdure videocamera’s.
    Denk er echter aan dat men geen gemotoriseerde zoom heeft.
    Je denkt eventueel aan het filmen van bruiloften.
    Uit ervaring weet ik dat men bij een kerkdienst (er zijn nog andere omstandigheden te bedenken) de camera meestal constant moet laten lopen.
    De reden is dat men geluid (b.v. muziek) niet in stukken en brokken kan opnemen want dat is niet monteerbaar. Houd er rekening mee dat een DSLR warm loopt bij het filmen en zichzelf zal uitschakelen als hij te warm wordt en dit tot hij terug afgekoeld is.
    Er is nog vééééél meer over dit onderwerp te zeggen maar misschien helpt het een beetje.

    Comment


    • #3
      Re: DSLR keuze voor video, wat is wijsheid

      Als je focus ligt op huwelijksreportages dan kies je best een DSLR en zoals hierboven gezegd is een cropfactor ook nog ok voor een mooie DOF. Besef dat het niet gemakkelijk is want alles is zowat handinstelling. Ik ken er die heel tevreden zijn met de Pana HG4. Voor een huwelijk maak je best opnames (beeld en geluid/teksten) vooraf met het koppel dan heb je meer tijd.
      http://www.stich.be

      Comment


      • #4
        Re: DSLR keuze voor video, wat is wijsheid

        @Ed97
        Betreft de keuze tussen camcorder of DSLR is hier eigenlijk niet van toepassing.
        Ik weet dat ik een DSLR wil, ook om de optie fotografie te behouden zeg maar. Hoewel de Panasonic GH4 officieel natuurlijk een systeemcamera is.

        De pro's van de Panasonic is voor mij dat het veel opties heeft qua lenzen, als je er een speedbooster tussen zet kan je alle kanten op. Ook de hoge kwaliteit opname spreekt me aan. Er zijn veel goeie reviews over te vinden.
        Het geluid zal ik inderdaad apart moeten gaan opnemen. Dat is geen probleem want daar ben ik wel in thuis.

        De autofocus is hetgene wat me niet helemaal duidelijk is.
        Of dat dat in de filmwereld met DSLR standaard manueel word gedaan.
        Mijn huidige camera kan alleen maar manueel focussen en dat vind ik geen doen met bewegende kinderen. Heb dan ook geen speciale apparatuur zoals een followfocus daarvoor.

        Het zal vooral veel oefenen zijn natuurlijk.
        Bruiloften lijkt me geweldig om te filmen maar zover ben ik nog lang niet. Wil dan eerst mijn camera volledig onder de knie hebben en nog meer ervaren zijn betreft het filmen en editen zelf.

        Geen andere aanbevelingen qua camera's?
        -Sony a580, Tamron 17-50mm f2.8, Tamron 70-200mm f2.8, Sony 50mm f1.8

        Comment


        • #5
          Re: DSLR keuze voor video, wat is wijsheid

          Als je wat meer geld kunt uitgeven: Sony α7 II E-mount Camera with Full Frame Sensor
          Deze fullframe camera heeft een 5-axis gimbal (op de sensor) en autofocus. Heb die even geprobeerd en dat zag er goed uit al reageert de autofocus niet snel.
          Je kan er uit de hand mee filmen wat soms interessant is wegens de gimbal.
          Eens checken misschien.
          http://www.stich.be

          Comment


          • #6
            Re: DSLR keuze voor video, wat is wijsheid

            Laga:
            Je schrijft dat je een professionele look wil creëren.
            Ik heb niet per se het verschil willen maken met een videocamera maar duidelijk willen stellen dat gezien de specificaties van een DSRL (of systeemcamera) men inderdaad meer creatieve mogelijkheden heeft en waarom dit zo is. Daarnaast zijn er ook beperkingen waarvan je zich blijkbaar bewust bent.
            Verder sluit ik mij aan bij Axat.
            Volgende combinatie kan men kopen voor 1900 EUR: Sony Alpha A7II + FE 28-70mm f/3.5-5.6.
            Met de verkoop van enkele “huidige spullen” niet zo gek ver weg van uw budget.
            Als men andere lenzen wil wordt het natuurlijk een ander verhaal.

            Comment

            Working...
            X