Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips gevraagd: te trage scherpstelling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips gevraagd: te trage scherpstelling

    Tot mijn grote frustratie zijn het merendeel van de foto's die ik trek niet scherp. Ik slaag er niet in om een kind in beweging scherp in beeld te krijgen. Ik werk met een korte sluitertijd, het beeld is niet bewogen, het is gewoon niet scherp. Als ik zuiver focus op een vast object, dan krijg ik het wel scherp. Ik heb het gevoel dat mijn toestel simpelweg te traag is, dat hij teveel tijd nodig heeft om scherp te stellen. Tegen dat hij gefocust is, is het voorwerp al weer wat dichter gekomen en dus niet langer scherp.

    Ligt dit aan een of andere instelling, of is mijn toestel simpelweg te oud? Ik heb een Canon 40D, dus geen recent toestel. Ik heb de shutter count eens nagekeken en die bedraagt 43430. Ik fotografeer vooral met de 17-55 2.8 lens.

  • #2
    Re: Tips gevraagd: te trage scherpstelling

    Je toestel heeft waarsch wel een continue scherpstelling, probeer deze eens.
    Dan blijft de camera focussen naar het doel zolang je de focusknop ingedrukt houdt, terwijl bij enkele scherpstelling je focust en zodra het onderwerp naar voor of achter gaat je onderwerp uit focus is).

    Comment


    • #3
      Re: Tips gevraagd: te trage scherpstelling

      Probeer inderdaad eens die continue scherpstelling,soms nog eens anticiperende autofocus genaamd.Centraal autofocuspunt,ontspanknop halfindrukken,onderwerp centraal,eerst wat blijven volgen om alles zijn werk te laten doen.Dan eventueel
      met burst foto's nemen.Succes

      Comment


      • #4
        Re: Tips gevraagd: te trage scherpstelling

        Ik fotografeer altijd op Al focus stand. Ik slaag er gewoon tout court niet in scherp te stellen op iets dat in beweging is. Ik heb de indruk dat hij enige tijd nodig heeft om te kunnen focussen.

        Comment


        • #5
          Re: Tips gevraagd: te trage scherpstelling

          Lens tot lens kan ook wel eens verschillen. Dit merkte ik ook dit weekend met mijn nichtje, een actieve kleuter.
          Echter geen ervaring met deze van jou.

          Comment


          • #6
            Re: Tips gevraagd: te trage scherpstelling

            Kun je de camera niet zo instellen dat die alleen afdruk als het scherp is. Staat er niet een of andere vertraging ingeschakeld?

            Met oudere en simpeler Nikons(D50 & 70) heb ik dit nog nooit meegemaakt, dat de AF te traag was.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Tips gevraagd: te trage scherpstelling

              Zet 'm op AI Servo ipv AI Focus.

              Comment


              • #8
                Re: Tips gevraagd: te trage scherpstelling

                ... en gebruik back button focustechniek om te switchen tussen stilstaand onderwerp fotograferen en bewegend onderwerp fotograferen.

                Uiteraard continuous shooting instellen.

                Waarom je camera laten kiezen wanneer wat te gebruiken ? Dat is AI focus, start altijd in one shot en switch naar AI Servo als het onderwerp beweegt.

                Een mening natuurlijk.

                Comment


                • #9
                  Re: Tips gevraagd: te trage scherpstelling

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kuifje Bekijk bericht
                  Ik fotografeer altijd op Al focus stand. Ik slaag er gewoon tout court niet in scherp te stellen op iets dat in beweging is. Ik heb de indruk dat hij enige tijd nodig heeft om te kunnen focussen.
                  U gebruikt de verkeerde instelling, de camera moet op AI Servo staan

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips gevraagd: te trage scherpstelling

                    En probeer ook vooral om je diafragma wat kleiner te maken (groter f-number dus), op die manier heb je wat minder scherptediepte en maakt het minder uit je onderwerp dichter of verder gaat staan.
                    Als het onderwerp te veel beweegt om goed scherp te stellen kan je ook focussen op de grond eronder en dan re-framen, maar dan mogen ze niet té actief rondlopen
                    Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                    Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                    Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips gevraagd: te trage scherpstelling

                      Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
                      En probeer ook vooral om je diafragma wat kleiner te maken (groter f-number dus), op die manier heb je wat minder scherptediepte en maakt het minder uit je onderwerp dichter of verder gaat staan.
                      Als het onderwerp te veel beweegt om goed scherp te stellen kan je ook focussen op de grond eronder en dan re-framen, maar dan mogen ze niet té actief rondlopen
                      Yep, verkoop uw 2.8 lenzen en koop een UWA.. Nooit meer onscherpe foto's!

                      Gr, V.

                      (PS: sarcastisch antwoord - niet serieus nemen)
                      http://www.catchlight.be
                      Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                      https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips gevraagd: te trage scherpstelling

                        en koop een UWA.. Nooit meer onscherpe foto's!

                        klopt niet helemaal, ik kan met mijn 14mm op ff ook nog onscherpe foto's krijgen waar een wil is is een weg
                        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tips gevraagd: te trage scherpstelling

                          Aan de smiley's zie ik wel dat jij mijn punt begrepen hebt
                          http://www.catchlight.be
                          Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                          https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tips gevraagd: te trage scherpstelling

                            Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
                            en koop een UWA.. Nooit meer onscherpe foto's!
                            Je kan dan op een 50MP canon een foto op een 10mm nemen en uit je foto een haarscherpe crop van een eekhoorn op 30m afstand trekken. De dood van de telelenzen!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tips gevraagd: te trage scherpstelling

                              Kinderen is net zoiets als vliegtuigen fotograferen. En dat heb ik in het verleden veel gedaan, met de volgende combinatie :
                              - Snelle sluitertijd, eerst en vooral !
                              - 1 Scherpstelpunt (doen de meeste camera's sneller, dan met gebruik van meerdere punten)
                              - Continu auto-focus
                              - Back-button knop gebruiken (of de AE-L/AF-F knop bijv. daarvoor instellen)
                              Succes
                              Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                              Vriendelijke groeten, Johan

                              Comment

                              Working...
                              X