Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag aan elektriekers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag aan elektriekers

    Probleem:Transfo's miniatuurtrein voorzien voor 220 V,krijgen nu 230 V als voeding.
    Uitgangsspanning max 19V wisselstroom,en volledig 28V wisselstroom,zou max 16V en resp. 26V mogen zijn.
    Is dit op te lossen door 230 naar 220V te brengen,of door achter de uitgang van de transfo een weerstand of zoiets te plaatsen ??
    Liefst op een eenvoudige manier.
    Beste dank.
    NB:bij omschakelen van rijrichting,gebeurt dit met een hoge stroomstoot,vandaar 26V.Mensen die Marklin kennen,weten waarover het gaat.Maar dit even ter toelichting.

  • #2
    Re: Vraag aan elektriekers

    Heb je die spanningen gemeten met een belasting? Dus met een treintje op de rails?

    De meeste transfo's geven nl zonder belasting een hogere spanning dan met belasting. Dat is heel normaal.

    In princiepe verandert er nl niets. Vroeger was de spanning 220V met een maximale afwijking van +/- 10%. De 230V heeft maximum een afwijking van +6% en -10%. Dus de spanning die het vroeger met "220V" kon zijn is niet anders dan wat het nu met "230V" kan zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Vraag aan elektriekers

      Was gemeten aan de uitgang van transfo,maar met treintje op de rails ( 3371 ICE) bij volle belasting toch nog altijd 18,7 tot 19 volt.

      Comment


      • #4
        Re: Vraag aan elektriekers

        Dat kleine verschil in spanning zou voor de meeste apparaten geen probleem mogen zijn, ook niet voor die trein.

        Als je een buren hebt die zonnepanelen op hun dak hebben liggen (of als je er zelf hebt), dan kan de spanning zelfs nog een stukje hoger worden dan 230V als de zon schijnt.


        De opgegeven spanning aan de uitgang van een transformator is gewoonlijk de spanning onder maximale belasting.
        De transfo kan waarschijnlijk meer stroom leveren dan wat de locomotief nodig heeft, daardoor zal de maximale uitgangsspanning wat hoger zijn.
        Dat is normaalgezien geen probleem, alles is daar op berekend.

        Het omschakelen van rijrichting gebeurt met een hoge spanning (puls) om een relais in de locomotief om te zetten.
        Als de spanning echt te hoog zou zijn terwijl de trein aan het rijden is, dan zou het omschakelrelais kuren kunnen krijgen terwijl de trein op volle snelheid aan het rijden is, dan is er wel een probleem.
        (ik heb het even opgezocht omdat ik niet vertrouwd ben met elektrische treintjes die op wisselspanning werken, met gelijkspanning wordt de "+ en -" gewoon omgedraaid om de andere richting uit te rijden, dan heb je een draaiknop die eerst langs "0" gaat).
        Last edited by Black B@ndit; 5 oktober 2015, 22:18.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Vraag aan elektriekers

          Daar zit onder andere het probleem.Je kunt natuurlijk het veertje enz. van die relais bijstellen,wat normaal is na zekere tijd,maar alle loks gaan bijstellen,omdat ze plots stoppen omdat de relais gedeeltelijk aantrekt door die 19v,is toch vervelend.
          Komt daarbij dat de meeste loks nog analoog zijn (mijn oudste lok is 55 jaar en rijdt nog prima),en die kunnen wel tegen een stootje,maar er zijn er een paar digitale bij,die ook analoog kunnen rijden,maar die decoders zouden die hoge spanningen niet verdragen.
          Vandaar de vraag om die spanning eventueel te kunnen verlagen.
          Fleischmann etc die rijden inderdaad op gelijkstroom en daar wordt + en - omgedraaid.Marklin is wisselstroom,en zoals je perfect opgezocht hebt,zit er een relais in om de rijrichting te doen wisselen.

          Comment


          • #6
            Re: Vraag aan elektriekers

            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
            Probleem:Transfo's miniatuurtrein voorzien voor 220 V,krijgen nu 230 V als voeding.
            U heeft het hier over analoge treinbesturing en gebruikt u hiervoor een Märklin transformator of een Titan soms?
            Als het om een Märklin transformator gaat mag die zonder problemen 230V krijgen.

            Daar zit onder andere het probleem.Je kunt natuurlijk het veertje enz. van die relais bijstellen,wat normaal is na zekere tijd,maar alle loks gaan bijstellen,omdat ze plots stoppen omdat de relais gedeeltelijk aantrekt door die 19v,is toch vervelend.
            Komt daarbij dat de meeste loks nog analoog zijn (mijn oudste lok is 55 jaar en rijdt nog prima),en die kunnen wel tegen een stootje,maar er zijn er een paar digitale bij,die ook analoog kunnen rijden,maar die decoders zouden die hoge spanningen niet verdragen.
            Vandaar de vraag om die spanning eventueel te kunnen verlagen.
            Fleischmann etc die rijden inderdaad op gelijkstroom en daar wordt + en - omgedraaid.Marklin is wisselstroom,en zoals je perfect opgezocht hebt,zit er een relais in om de rijrichting te doen wisselen.
            Maar wat heeft de ingangsspanning te maken met de rijspanning? Ik snap het eigenlijk niet hoe het komt dat uw loks kuren krijgen tijdens het rijden.
            19 volt is toch verduiveld veel voor een realistisch rijden (op schaal wel te verstaan).
            Last edited by Red Falcon; 5 oktober 2015, 23:04.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Vraag aan elektriekers

              Voor de treintjes is er mijn inziens geen probleem omdat de spanning een behoorlijk stuk valt door de weerstand van je spoor.
              Die treintjes zijn voorzien op dergelijke schommelingen in spanning.

              Er is echter wel een mogelijks probleem voor de trafo zelf.
              Die is ontworpen voor 220 en 230 is nu eenmaal overspanning.
              Als die krap berekend is dan zal die geen lang leven beschoren zijn.

              Een echte eenvoudige oplossing is er niet.
              Weerstanden zijn geen oplossing. Ze gaan uw treintjes doen schokken bij het optrekken.

              Bestaan er geen moderne voedingen die ook analoog treintjes kunnen aansturen?
              Last edited by buurmanBert; 5 oktober 2015, 23:35.

              Comment


              • #8
                Re: Vraag aan elektriekers

                Als je slechts 220V op de ingang van je Marklin transfo wil hebben, dan moet je een spaartransformator (ook autotransfo genoemd) in de voedingslijn van je Marklin transfo plaatsen.
                Zulke transfo's hebben een ingang van 210 220 230 240 250 en een uitgang van dezelfde waarden, die je kiest naar believen.
                Met een variac kan je de uitgangsspanning traploos instellen.
                Met een weerstand gaat het niet lukken want de spanningsval daarover, hangt af van de stroom.

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag aan elektriekers

                  En hou er rekening mee dat het net spanningen kan leveren tot 250V.
                  Mijn omvormer valt normaal uit als de spanning omhoog gaat boven de 253V, maar dat is nog nooit gebeurd.
                  240V heb ik wel al gezien, maar mag geen probleem geven.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraag aan elektriekers

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    En hou er rekening mee dat het net spanningen kan leveren tot 250V.
                    Mijn omvormer valt normaal uit als de spanning omhoog gaat boven de 253V, maar dat is nog nooit gebeurd.
                    240V heb ik wel al gezien, maar mag geen probleem geven.
                    "Alle" omvormers gaan er uit bij 253 volt piek, is een uniforme bepaling.
                    Hoe zwakker het net waar je bent op aangesloten hoe hoger dat zal pieken.
                    Iemand die landelijk ver van de weg af zit en dat probleem heeft door bv. een te lange leiding met nogal wat verlies
                    kan inderdaad met dat probleem te maken hebben, kan je ook oplossen met een transfo, maar in hoeverre de leverancier
                    dat graag zal hebben is een ander verhaal.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraag aan elektriekers

                      Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                      Probleem:Transfo's miniatuurtrein voorzien voor 220 V,krijgen nu 230 V als voeding.
                      Uitgangsspanning max 19V wisselstroom,en volledig 28V wisselstroom,zou max 16V en resp. 26V mogen zijn.
                      Is dit op te lossen door 230 naar 220V te brengen,of door achter de uitgang van de transfo een weerstand of zoiets te plaatsen ??
                      Liefst op een eenvoudige manier.
                      Beste dank.
                      NB:bij omschakelen van rijrichting,gebeurt dit met een hoge stroomstoot,vandaar 26V.Mensen die Marklin kennen,weten waarover het gaat.Maar dit even ter toelichting.
                      Dat kan je oplossen met een transfo zoals Notex zegt.
                      Als ik je kan helpen met een transfo zeg het maar, ik heb er hier liggen primaire ingang 220 volt met de keuze +10 volt en -10 volt, max. vermogen 630VA, zal 100% zeker werken.
                      Aan de secondaire kant kan je dan nog eens 24 volt gebruiken, kan je mee doen wat je wil, gebruiken of niet.
                      De transfo's die ik heb zijn nieuw, en je kan er eentje gratis komen ophalen te Hooglede, ik zal deze met alle plezier en met de nodige uitleg voor U verbinden naar wens.
                      Je zegt het maar, Torhout - Hooglede is niet ver.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraag aan elektriekers

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Dat kan je oplossen met een transfo zoals Notex zegt.
                        Als ik je kan helpen met een transfo zeg het maar, ik heb er hier liggen primaire ingang 220 volt met de keuze +10 volt en -10 volt, max. vermogen 630VA, zal 100% zeker werken.
                        Aan de secondaire kant kan je dan nog eens 24 volt gebruiken, kan je mee doen wat je wil, gebruiken of niet.
                        De transfo's die ik heb zijn nieuw, en je kan er eentje gratis komen ophalen te Hooglede, ik zal deze met alle plezier en met de nodige uitleg voor U verbinden naar wens.
                        Je zegt het maar, Torhout - Hooglede is niet ver.
                        Zal je een privé bericht sturen
                        In ieder geval al bedankt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraag aan elektriekers

                          Deze namiddag al langs geweest.Mooi afgeleverd met uitleg en montage ter plaatse.Hoefde nadien alleen nog maar de stekker in te steken.
                          Resultaat:Netspanning op dit ogenblik is 239 volt.Uitgang transfo:217 volt en voeding voor de treintjestransfo's.
                          Max uitgang treintjestransfo's op dit ogenblik 16 tot 16,5 v ngl de transfo.(zijn er vijf,dus individuele verschillen mogelijk).
                          Bij puls was het vroeger 29 v,nu rond de 25 v,zou in theorie 24 v moeten zijn,maar is zeker een duidelijke vooruitgang.Weet wel niet wat het vroeger was met 220 v.
                          Bij deze beste dank aan demeyereg,voor zijn oplossing.
                          De anderen ook bedankt voor het denkwerk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraag aan elektriekers

                            Mooi opgelost

                            We verwachten er nu wel een foto van natuurlijk

                            Comment

                            Working...
                            X