Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D750 vs Nikon D810

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D750 vs Nikon D810

    Ik werkte de voorbije 3 jaar met een Nikon D600, dit was toen een betaalbaar instapmodel voor mezelf.
    Op zich heeft hij steeds goed aan mijn noden voldaan hoewel ik me echt stoorde aan de net iets te lage ISO en het niet scherpstellen in het donker.
    Hij is vooral volledig gefaald door het bekende stof probleem, nu heb ik deze week eindelijk een D610 gekregen ter vervanging, ik ben wel klaar met die camera's dus krijg nu van Nikon de optie om met opleg een ander model aan te schaffen.

    Mijn eerste keuze was de D750 omdat hij me aanspreekt qua opties en betaalbaar is, nu kan ik ook een D810 volledig nieuw aanschaffen voor €2795, dit zou betekenen dat ik €1300 moet bijleggen tegenover de €500 euro voor de D750.

    Beide hebben intussen (door Nikon) erkende problemen, dit schrikt me enorm af om weer hetzelfde straatje in te gaan als met mijn D600. Nu zijn ze te ontwijken via het controleren van het serienummer, of dat is wat Nikon zegt.

    Ik doe vooral aan portret-, event- en landschapsfotografie (dat laatste wel in mindere mate en meestal gecombineerd met iets anders).
    Ik film ook best veel (hierdoor ging mijn voorkeur uit naar de D750).

    Wat denken jullie ?

  • #2
    Re: Nikon D750 vs Nikon D810

    je stoorde je aan de net iets "te lage" iso op je d600, ik veronderstel dat je bedoelt dat je niet hoog genoeg in de iso's kon gaan ivm ruis
    dit zou hetzelfde moeten zijn bij de d800/810 dus geen winst hier (ik vind nogtans dat je vlot tot iso 6400 kunt gaan indien een goede belichting...)

    mijn voor en nadelen:

    nadelen van een d750: geen 1/8000ste shutter, minder resolutie, geen af-on knop
    voordelen: tilt screen, rapper fps, kleinere bestanden, betere iso (zou ongeveer 1 stop beter zijn nog) meer dan andere camera's all-round,
    de beste af van nikon voor het moment (ook in low light)

    nadelen d810: GROTE bestanden (full raw 75mb/stuk), dus je computer moet hierop toch een beetje afgestemd zijn...
    1 cf-kaartslot en 1 sd (snap daar echt niet het voordeel van), zeer scherpe sensor dus hogere sluiter hanteren, fps
    voordelen: ongeziene scherpte, wel een af-on knop, grotere resolutie ivm croppen, bedoeld voor portret en landschap

    je staat voor een moeilijke beslissing, mocht ik opnieuw moeten kiezen zou ik het ook niet zomaar weten
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D750 vs Nikon D810

      Alvast enorm bedankt voor je mening.

      Ik vind het ook enorm moeilijk, telkens ik denk dat de knoop doorgehakt is begin ik weer te twijfelen..

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D750 vs Nikon D810

        Ik kan gerust nog wat hoger gaan dan iso 6400 op die D810, ok je hebt wel ruis maar die is met wat nabewerking flink te reduceren.
        waarom 1 CF en een SD ipv 2x SD weet ik ook niet goed... CF is vrij duur in verhouding (de markt zeker, was volgens mij ooit omgekeerd).

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D750 vs Nikon D810

          Het hangt er denk ik mede van af wat voor soort fotografie je gewoon bent en of je objectieven D810 "proof" zijn, kwalitatief.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D750 vs Nikon D810

            Ik ben heel tevreden met de D750. Weinig zichtbare ruis op 6400, zelfs op 12800 nog prima bruikbaar. De AF in slecht licht is ook verbluffend.
            Mvg,
            Gregory
            www.gvg-photo.com

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D750 vs Nikon D810

              Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
              waarom 1 CF en een SD ipv 2x SD weet ik ook niet goed... CF is vrij duur in verhouding (de markt zeker, was volgens mij ooit omgekeerd).
              Inderdaad de markt was ooit omgekeerd. Misschien is het een soort van tegemoetkoming aan upgraders die al wat CF hadden liggen. (Het was bij mijn Canons trouwens niet anders, al weet ik niet of de recentste modellen nog CF hebben.) Ik heb CF altijd iets delicaats gevonden met die kleine pinnetjes, hoewel ik er zelf nooit een probleem mee heb gehad (behalve 1 kaartlezertje lang geleden).

              Het enige 'voordeel' is dat je de kaartjes makkelijk kan onderscheiden als je raw schiet op de ene en jpeg op de andere. Maar dat kan je uiteraard ook oplossen door kaarten van verschillende merken of verschillend formaat te gebruiken. Ik weet ook niet of je CF vindt met dezelfde snelheden als de nieuwere SDs, en ze maken de bouw van de camera waarschijnlijk nodeloos groot.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D750 vs Nikon D810

                Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                nadelen van een d750: geen 1/8000ste shutter, minder resolutie, geen af-on knop
                voordelen: tilt screen, rapper fps, kleinere bestanden, betere iso (zou ongeveer 1 stop beter zijn nog) meer dan andere camera's all-round,
                de beste af van nikon voor het moment (ook in low light)
                Zou voor mij alvast ruim volstaan.
                Het kantelend scherm zou bij een nieuwe SLR voor mij zelfs een voorwaarde zijn
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D750 vs Nikon D810

                  Mijn set up bestaat voorlopig vooral uit een
                  - Nikon 14-24
                  - Nikon 24-70
                  - Nikon 50mm 1.8

                  Dus qua kwaliteit kom ik er wel met de lenzen die ik heb. Ik neig nu vooral naar de D750 omdat ik misschien een jaartje of twee wacht en dan de opvolger van de D810 koop die dan bijvoorbeeld toch twee SD slots heeft of iets anders interessant. Het kantelbare scherm lijkt me inderdaad een voordeel aangezien ik ook aan film doe.
                  Het enige waar ik soms bang voor ben is dat ik de pixels van de D810 zou missen. Ik printe de voorbije jaren vaak groot (110 langste zijde). Nu ging dat toen ook wel gewoon goed hoor, en ik ben niet meteen van plan prints te maken van 2m.

                  In sommige opzichten is de D750 verbeterd ten opzichte van de D810, of dat lijk alleszins zo voor mij. Dus misschien nu beter een 'goedkope' investering doen en nog enkele jaren wachten op een waardige opvolger ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D750 vs Nikon D810

                    Ik zou opteren voor de D750 tegenover de D810, want ik doe ook niet aan grote prints.(dus veel mp is niet direct nodig nu)
                    al zal ik wel nog een jaar of 2-3 wachten voor ik naar FF ga. hopelijk hebben ze tegen dan een type D750 met 30mp+

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D750 vs Nikon D810

                      De body van de D750 sluit ook het nauwst aan die van wat je gewoon bent van de D600.
                      https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D750 vs Nikon D810

                        Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                        Ik zou opteren voor de D750 tegenover de D810, want ik doe ook niet aan grote prints.(dus veel mp is niet direct nodig nu)
                        al zal ik wel nog een jaar of 2-3 wachten voor ik naar FF ga. hopelijk hebben ze tegen dan een type D750 met 30mp+
                        waarom zouden ze veel meer megapixels steken in de opvolger ervan? daar heb je de 800 serie voor, ze zullen eerder nog hoger in de iso's kunnen gaan denk ik

                        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                        Het kantelend scherm zou bij een nieuwe SLR voor mij zelfs een voorwaarde zijn
                        dat is nu echt hetgeen ik véél mis bij m'n huidige camera
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D750 vs Nikon D810

                          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                          waarom zouden ze veel meer megapixels steken in de opvolger ervan? daar heb je de 800 serie voor, ze zullen eerder nog hoger in de iso's kunnen gaan denk ik
                          Ik bedoel kantelscherm, hoge iso, licht in gewicht, maar iets meer mp.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D750 vs Nikon D810

                            Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                            dat is nu echt hetgeen ik véél mis bij m'n huidige camera
                            Voor de duidelijkheid: ik was er niet mee aan het lachen.
                            Sinds ik mijn Fuji heb, gebruik ik het kantelscherm meer dan de zoeker, denk ik. Candids en lage (of hoge) standpunten... zalig. Touchscreen zou ik ook wel zien zitten.
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D750 vs Nikon D810

                              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                              Voor de duidelijkheid: ik was er niet mee aan het lachen.
                              Sinds ik mijn Fuji heb, gebruik ik het kantelscherm meer dan de zoeker, denk ik. Candids en lage (of hoge) standpunten... zalig. Touchscreen zou ik ook wel zien zitten.
                              Ik zou het kantelscherm ook goed kunnen gebruiken ! Ik film veel dus dat is wel een stuk handiger om te weten wat je aan het filmen bent met bepaalde standpunten.

                              Comment

                              Working...
                              X