Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Huwelijksverjaardag Fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Huwelijksverjaardag Fotograferen

    Hallo

    Ik moet binnenkort een 25e huwelijksverjaardag fotograferen.
    Het is de eerste keer dat ik gevraagd word om een feest te fotograferen.

    Zelf heb ik echter wel al 2x een feest gefotografeerd voor m'n eigen familie. Zelf was ik zeer tevreden over het resultaat, maar hierbij moet ik wel vermelden dat deze twee feesten doorgingen overdag bij mooi weer op mooie locaties (Kasteeldomein en oude schuur met mooie tuin) wat het makkelijker maakt om veel mooie foto's te hebben.

    Het feest dat ik nu moet fotograferen vindt 's avonds plaats in een 'gewone' (op fotografisch gebied dan toch) feestzaal (kunstlicht, klassiek interieur...)
    Ook zal ik 90% van de aanwezige mensen niet kennen.

    Hebben jullie tips, do's and don'ts... voor een geslaagd resultaat?

    Alvast bedankt!
    Rune
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

  • #2
    Re: Huwelijksverjaardag Fotograferen

    de belangrijkste vraag: hoeveel licht zal er zijn, want enkel sfeerverlichting zorgt voor erg hoge iso's uiteraard, de prime zal er veel zoniet constant op moeten dan
    heb je een flitser, dan kun je bouncen op het plafond (indien niet te hoog) zonder de sfeer weg te blazen
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Huwelijksverjaardag Fotograferen

      Flitser heb ik helaas niet tot mijn beschikking.

      Wel beschik ik over een Sigma 17-50 f2.8 en een 35mm f1.8
      Wat licht betreft: er wordt gegeten in de zaal dus zou er toch wel een acceptabele hoeveelheid licht aanwezig moeten zijn? Mensen willen tenslotte toch zien wat er in hun bord ligt..?

      Kan een 70-200 f2.8 handig zijn of kijk ik liever uit naar een 85mm f1.8 prime...?
      Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

      Comment


      • #4
        Re: Huwelijksverjaardag Fotograferen

        Wat mijn 35mm f1.8 betreft.

        Ik gebruik deze de laatste tijd niet meer zoveel omdat ze me de laatste tijd echt teleurstelt met het aantal shots die verkeerd gefocussed zijn op f1.8...
        Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

        Comment


        • #5
          Re: Huwelijksverjaardag Fotograferen

          en heb je al een focus test gedaan of proberen bijregelen op je camera?
          backfocus of front-focus?
          heb deze ook gehad en was er zeer tevreden van...

          kan een 70-200 handig zijn? of een 85mm1.8?
          dat hangt echt van je stijl van fotograferen en de gewilde beelden af
          maar voor binnen op een crop sensor camera denk ik teveel zoom...
          je moet dit eens bekijken met je 18-105mm lens welke beeldhoek ideaal zou zijn voor jou voor de portretfoto's binnen
          en rond die beeldhoek eens kijken voor een prime....
          onlangs eens de nikon 50mm afs 1.4 getest op een d5300 en die geeft ook mooie portretten voor niet veel geld
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: Huwelijksverjaardag Fotograferen

            Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
            maar voor binnen op een crop sensor camera denk ik teveel zoom...
            Op een FX-camera heb net zoveel zoom.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Huwelijksverjaardag Fotograferen

              Ik heb de beste resultaten gehad met een flits, met daarop zo'n geribde 'jampot' en die altijd naar bovengericht(portret- en landschapstand), dus flitskop dwars in de lensrichting draaien en dan knikken of rechtop zetten bij draaien van de camera.
              Instelling: M 1/30 of 1/15 en dan 1 á 2 stops onderbelichten, flits op TTL en dan even inregelen, met een paar foto's, hoeveel de flitscompensatie moet zijn en met een beetje geluk hoef je de hele avond maar af te drukken.
              Dit gedaan met een D300 + SB800 en G3 + FL-36 met gelijkwaardige resultaten.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Huwelijksverjaardag Fotograferen

                Bedankt voor de handige informatie tot nu toe!

                Ik beschik echter niet over een filts, en ook niet over de kennis om er mee te werken (het lijkt me redelijk complex).
                Ik kan echter wel proberen om er eentje te kopen/huren/lenen...

                Stel dat ik voor het eerste kies, heeft iemand dan aanraders (echt basis flits, beperkt budget, beperkte mogelijkheden, gewoon om mij uit de nood te helpen).
                En is het inderdaad complex om met een flitser te fotograferen?

                Voor alle duidelijkheid, het feest is binnen een week.

                Nogmaals bedankt voor de reacties tot nu toe!
                Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

                Comment


                • #9
                  Re: Huwelijksverjaardag Fotograferen

                  Das te kort dag denk ik voor nu nog de eerste keer te proberen...
                  Zelfs voor een lens (indien noet voorradig) zal het erom spannen...

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Huwelijksverjaardag Fotograferen

                    Met een flits werken in "reportage" via TTL is echt niet moeilijk. De flits rekent alles uit voor jou.

                    Als je recht vooruit gaat flitsen krijg je wel platte beelden zonder spanning in. (gewoon mensen zien dat toch niet)
                    Een goed advies hierbij is om in dit geval ALTIJD in landschapmode te werken.
                    De reden is schaduwval achter de mensen. Wil je toch een portretmode dan neem je gewoon een ruim beeld in landschapmode en crop je die later bij tot een portret.

                    Heb je witte muur of laag plafond dan kan je daar op bouncen wat een aangenamer beeld heeft. hjanssen legt dat goed uit.
                    Is ook zeer eenvoudig.

                    Wil je echter geavanceerd gaan flitsen dan kan het wel wat ingewikkelder worden en daar is geen tijd meer voor om dat even in te oefenen.
                    Dat is een cursus op zich.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Huwelijksverjaardag Fotograferen

                      Bedankt voor al jullie tips!

                      Ondertussen ben ik ook te weten gekomen dat het niet al te donker zal zijn in de zaal...

                      Ik weet jullie nog te zeggen hoe het was!
                      Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

                      Comment


                      • #12
                        Re: Huwelijksverjaardag Fotograferen

                        Om nog even een meest belangrijke tip te geven..

                        Je op je gemak voelen is 1
                        Mensen op hun gemak laten voel door spontaan tegen hen te zijn is 2.. (jaag ze maar eens op een hoop (bij wijze van spreken) en maak maar wat foto's op die manier dan is dat camera schuw eraf..)
                        Het technische is 3 en daar heb je al wat tips van..

                        Mvg

                        Bert

                        Comment

                        Working...
                        X