Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ze zien het dan toch in.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ze zien het dan toch in.

    Dat de manier waarop ze nu dachten te innen niet zo eerlijk was.

    De Vlaamse energieregulator (VREG) ontkent dat het prosumententarief voor zonnepanelen-eigenaars, de 'belasting op zonnepanelen', alweer wordt afgevoerd, zoals Het Belang van Limburg vrijdag liet uitschijnen.


    Eindelijk. Alhoewel, toch al na drie maanden tot het besef gekomen .

  • #2
    Re: Ze zien het dan toch in.

    Wat bedoelt men met een "capaciteitstarief" ?

    Comment


    • #3
      Re: Ze zien het dan toch in.

      Dus degene die een dikke 3x40A - 380 V aansluiting hebben om 2 keer per jaar eens iets te lassen mogen het nu betalen.
      En zij die investeerden in een dikke warmtepomp (met subsidies) worden nu kind van de rekening.

      Ik heb met zonnepanelen een gewone 230V 40A aansluiting. Nog nooit miserie mee gehad. Verwarming op gas :-)

      Comment


      • #4
        Re: Ze zien het dan toch in.

        Nog maar een paar uur oud en het klinkt al iets genuanceerder :

        De Vlaamse energieregulator (VREG) ontkent dat het prosumententarief voor zonnepanelen-eigenaars, de 'belasting op zonnepanelen', alweer wordt afgevoerd, zoals Het Belang van Limburg vrijdag liet uitschijnen.

        Comment


        • #5
          Re: Ze zien het dan toch in.

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Dus degene die een dikke 3x40A - 380 V aansluiting hebben om 2 keer per jaar eens iets te lassen mogen het nu betalen.
          En zij die investeerden in een dikke warmtepomp (met subsidies) worden nu kind van de rekening.

          Ik heb met zonnepanelen een gewone 230V 40A aansluiting. Nog nooit miserie mee gehad. Verwarming op gas :-)
          Tsja Tommie, dat is met zowat alles zo.
          Wie een dikke wagen koopt, rijdt er ook niet altijd 200 km/u mee, en toch betalen ze jaarlijks een hoge verkeersbelasting (zelfs al stal je hem voor 99 % van de tijd in je garage).
          Een grote vrachtwagen rijdt ook niet altijd voor 100 % volgeladen, en toch betalen ze voor x-aantal ton.
          Wie een grote woning heeft en er slechts met twee in wonen heeft toch een hoog KI.
          Wie supersnel internet wil gebruikt het ook niet elke seconde van de dag/nacht en toch betalen ze duurder.
          Enz...

          En wat de warmtepompbezitters betreft die waren daarvoor reeds getroffen (wat ik ook niet begrijp, maar zij zijn met niet zo veel om te protesteren hé, en dan wordt je natuurlijk niet gehoord) :



          maar op het ogenblik worden ALLE zonnepaneelbezitters getroffen, ook zij die geen subsidies en/of GSC's krijgen of kregen.
          Last edited by Guest17; 2 oktober 2015, 14:35.

          Comment


          • #6
            Re: Ze zien het dan toch in.

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Dus degene die een dikke 3x40A - 380 V aansluiting hebben om 2 keer per jaar eens iets te lassen mogen het nu betalen.
            En zij die investeerden in een dikke warmtepomp (met subsidies) worden nu kind van de rekening.
            Hier een 3X32Amp 400 volt aansluiting, ben benieuwd.

            Comment


            • #7
              Re: Ze zien het dan toch in.

              Oorspronkelijk geplaatst door OpaJM Bekijk bericht
              Wat bedoelt men met een "capaciteitstarief" ?
              Een duurder tarief. 😆
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Ze zien het dan toch in.

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Hier een 3X32Amp 400 volt aansluiting, ben benieuwd.
                Ik heb 3X 20A daar ik anders vermogenbelasting moest betalen.Heb nog nooit problemen gehad.

                Comment


                • #9
                  Re: Ze zien het dan toch in.

                  Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                  Ik heb 3X 20A daar ik anders vermogenbelasting moest betalen.
                  Inderdaad, bestaat al jaaaaaaren. (ik heb in de branche gewerkt). Je betaalde eenmalig een tussenkomst bovenop je aansluitingskosten als je méér dan 10kVA vermogen vroeg.
                  Ze weten stilaan echt niet meer van wat hout pijlen te maken.

                  Natuurlijk, een jaarlijkse "belasting" zal wel méér opbrengen zeker....
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ze zien het dan toch in.

                    Industriële verbruikers betalen al jaren volgens hun kwartuurpiekvermogen.
                    Feit is dat iemand die een laag verbruik nodig heeft, maar wel enorme pieken trekt een grote belasting van het net veroorzaakt.

                    Bij grote fabrieken hebben ze daarvoor speciale regelingen om bv grote motoren op snelheid te brengen. En als er meerder van die grootverbruikers zijn, dan proberen ze om die zo weinig mogelijk tegelijk te laten draaien (als dat kan natuurlijk).

                    Voor particulieren vind ik het nogal ver gezocht. Feit is natuurlijk dat huizen die electrisch verwarmd worden enkel in de winter veel stroom nodig hebben, en daardoor het net extra zwaar belasten op momenten dat er geen stroomoverschotten zijn.

                    Ik dacht eerst (naïef...) dat dit een vervanging zou worden voor de netvergoeding, maar het komt er maar weer eens bij...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ze zien het dan toch in.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      ..................................

                      Ik dacht eerst (naïef...) dat dit een vervanging zou worden voor de netvergoeding, maar het komt er maar weer eens bij...
                      Toch goed nieuws voor bezitters van zonnepanelen.... al is er slechts een kans.

                      'De overstap naar een capaciteitstarief zou mogelijk een apart prosumententarief overbodig kunnen maken, omdat hierdoor alle gebruikers van het distributienet, of ze zonnepanelen hebben of niet, overeenkomstig de capaciteit van hun aansluiting zouden bijdragen aan de kosten voor het net.'

                      We leven nog steeds op hoop.

                      Voor zij die geen zonnepanelen hebben zal er inderdaad nog iets bijkomen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ze zien het dan toch in.

                        Nu denk ik dat jij een beetje naïef bent.
                        Als dat prosumententarief ingevoerd is (en ze allen juridisch geprocedeer overleefd hebben), dan gaan ze dat niet afschaffen...
                        Het is een bron van geld waarmee ze later liever de tarieven omlaag halen dan de zonnepanelenbezitters een cadeautje te geven. Dat zou electorale zelfmoord zijn.

                        Zodra de berg certificaten wat afgebouwd is, kan dat prosumententarief misschien wat zakken, maar afschaffen ... ik help je hopen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ze zien het dan toch in.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Nu denk ik dat jij een beetje naïef bent.
                          Als dat prosumententarief ingevoerd is (en ze allen juridisch geprocedeer overleefd hebben), dan gaan ze dat niet afschaffen...
                          Het is een bron van geld waarmee ze later liever de tarieven omlaag halen dan de zonnepanelenbezitters een cadeautje te geven. Dat zou electorale zelfmoord zijn.

                          Zodra de berg certificaten wat afgebouwd is, kan dat prosumententarief misschien wat zakken, maar afschaffen ... ik help je hopen.
                          Ik beperk me tot het lezen wat er in de krant geschreven wordt Tommie1, over de rest hebben we toch niets in de pak te brokken.
                          Ik ga en mag me zéker niet moeien, want ik ga nooit stemmen, het electorale gaat dus volledig aan mij voorbij.
                          Maar echt hopen zal misschien wel naïef zijn, maar zolang ze me dik betalen voor de GSC'en....

                          Maar ik blijf er bij, ze hebben geschreeuwd om hulp aan iedereen om groene stroom op te wekken, om toch maar de gestelde normen te behalen/benaderen, en wanneer een deel van de mensen hun hulp hebben geboden moeten ze er voor "boeten". Meer woorden maak ik er niet meer aan vuil .
                          Last edited by Guest17; 5 oktober 2015, 13:20.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ze zien het dan toch in.

                            Ik heb er ook met GSC.
                            Dat verhaal was echt te mooi om (blijvend) waar te zijn.
                            Als ik mijn berekeningen heb gemaakt, heb ik gekeken naar de mogelijke "tegenvallers".

                            Ik anticipeerde dat ze de duur van de GSC's zouden verkorten. (eerlijk, waarom 20 jaar GSC betalen voor installaties die makkelijk in 4 jaar terugverdien waren).
                            Ik anticipeerde dat ze de GSC's of de stroom zouden belasten, of een terugleververgoeding zouden vragen.

                            Het is het laatste geworden. En ik voel me te goed af om nu dik te gaan protesteren voor een installatie die én terugverdiend is, én nog winst oplevert ondanks het prosumententarief.
                            Ik vind de procedureslagen die nu geleverd worden kleinzerig en kortzichtig. De overheid en de VREG zullen blijven verdergaan tot ze een methode gevonden hebben om de berg GSC's af te bouwen.

                            Comment

                            Working...
                            X