Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginner zoekt camera voor op reis en prive (Sony a6000?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginner zoekt camera voor op reis en prive (Sony a6000?)

    Hallo, ik zoek op zeer korte termijn een allround cameratoestel. Ik heb al veel informatie gelezen op deze website.

    Wat fotografeer ik:
    * natuur (vnl. landschappen, bergen, dieren vanop afstand)
    * gebouwen en personen

    Idealiter:
    * 1 allround lens
    * bij voorkeur lichtgewicht die tegen een stootje kan.
    * Budget < 900 EUR

    Dus mijn vraag: welk toestel raden jullie aan?

    Bijvraag: Mijn oog viel op de sony a6000. Ik zou eerder kiezen voor een allround lens i.p.v. beide kitlenzen (16-50mm + 55-210 mm) omdat ik liever niet van lenzen wissel, tenzij mocht blijken dat een allround lens kwalitatief minder is en veel duurder is, en dat de 16-50 perfect is voor onderweg en de 55-210 mogelijks slechts enkele keren moet uitgehaald worden.. Hoewel ik een beginneling ben zal ik me bij dergelijk toestel wel willen verdiepen. Hoe zien jullie dit? Welke allround lens raden jullie aan voor de a6000? Wat is er net beter of net minder goed als de kitlenzen? En waar moet ik op letten dat de lens uberhaupt past op deze camera? Tamron 18-200 lijkt me wel al iets. Voor de lens is er dus nog een budget tot max. 400 EUR. Zo mogelijk graag met een link. Ik lees ook verschillende zaken over een lens 18-105mm. Ook dat bij niet-sony lenzen er geen phase detection mogelijk is...
    Alvast bedankt
    Last edited by thobias; 29 september 2015, 16:01.

  • #2
    Re: Beginner zoekt camera voor op reis en prive (Sony a6000?)

    Oorspronkelijk geplaatst door thobias Bekijk bericht
    Bijvraag: Mijn oog viel op de sony a6000. Ik zou eerder kiezen voor een allround lens i.p.v. beide kitlenzen (16-50mm + 55-210 mm) omdat ik liever niet van lenzen wissel, tenzij mocht blijken dat een allround lens kwalitatief minder is en veel duurder is, en dat de 16-50 perfect is voor onderweg en de 55-210 mogelijks slechts enkele keren moet uitgehaald worden.
    Ik vind dit geen bijvraag maar eerder de hoofdvraag. Kwalitatief zal je met die 2 kitlenzen betere resultaten hebben dan met een allround lens met groot zoombereik.
    Wil je echt niet van lenzen wisselen, kies dan eerder voor een compact toestel met een grote(re) sensor, zoals de Panasonic LX-100, de Sony RX100-III of de Sony RX-10.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Beginner zoekt camera voor op reis en prive (Sony a6000?)

      Ik had de A6000, een goede camera. Maar gezien ik niet graag lenzen wissel,
      heb ik hem verkocht en gekozen voor een high end bridge camera, de Panasonic FZ1000.
      Goede Leica zoomlens (25-400mm eq, F2.8-F4), zeer snelle focus, goede kwaliteit foto en video.
      Draaiend scherm en een hoog resolutie viewfinder.
      Kan ook 4K video nemen, waarbij elke frame kan gebruikt worden als een 8mp foto.
      (goed voor bewegende onderwerpen wanneer men het juiste ogenblik niet wil missen).
      Het gewicht komt overeen met de A6000 met een Tamron 18-200mm.
      De FZ1000 is de meest veelzijdige camera die ik ooit had.
      Verscheidene mensen op dit forum hebben zich deze camera aangeschaft en zijn
      er doorgaans tevreden over.
      Rudi
      Last edited by rudimaes; 29 september 2015, 16:20.

      Comment


      • #4
        Re: Beginner zoekt camera voor op reis en prive (Sony a6000?)

        bedankt voor de reacties!

        Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
        een high end bridge camera, de Panasonic FZ1000.
        Goede Leica zoomlens (25-400mm eq, F2.8-F4),
        dit toestel kost +- 750 eur
        voor +- 100 EUR meer heb ik de combinatie A6000 + de 2 kitlenzen, wat op zich kwalitatiever zou zijn en in een degelijke draagtas even 'lomp' als ik het zo mag stellen.

        best moeilijk om die afweging te maken...

        Comment


        • #5
          Re: Beginner zoekt camera voor op reis en prive (Sony a6000?)

          Elk maakt zijn eigen keuze natuurlijk, maar de kitlens bij de A6000 is niet zo goed.
          Ik had de Tamron 18-200mm als allround lens.
          Zelf vind ik de FZ1000 niet minder dan de A6000. Alleen bij een hoge Iso heeft de
          Sony wat minder ruis.
          Rudi
          Last edited by rudimaes; 29 september 2015, 17:42.

          Comment


          • #6
            Re: Beginner zoekt camera voor op reis en prive (Sony a6000?)

            Als we dan toch die kant opgaan... voor 1000 euro heb je de Fuji X-T10 met 2 kitlenzen die *wel* van uitstekende kwaliteit zijn.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Beginner zoekt camera voor op reis en prive (Sony a6000?)

              Fuji is dan ook een uitzondering, want meestal zijn kitlenzen wel minder goed.
              Rudi

              Comment


              • #8
                Re: Beginner zoekt camera voor op reis en prive (Sony a6000?)

                De A6000 met 16-50 en 55-210 draagt ook mijn voorkeur. De 55-210 is uitstekend, over het hele bereik scherp, ook volopen. De 16-50 moet je een beetje dichtstoppen, bijvoorbeeld op 16mm ipv volopen F3.5 gewoon F5/F5.6 kiezen. En op 50mm beter op F8 zetten ipv F5.6.
                Hier zijn enkele reviews,
                55-210
                16-50

                De Tamron 18-200 heeft het moeilijk voorbij 100mm. Hier is de 55-210 veel beter.
                Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                Mijn bird foto's en urbex foto's

                Comment


                • #9
                  Re: Beginner zoekt camera voor op reis en prive (Sony a6000?)

                  De Sony a6000 met de Sony 18-105 komt op 975 euro bij Amazon.de

                  Kwalitatief heel mooie kit.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beginner zoekt camera voor op reis en prive (Sony a6000?)

                    Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
                    Zelf vind ik de FZ1000 niet minder dan de A6000.
                    Rudi

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beginner zoekt camera voor op reis en prive (Sony a6000?)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                      Het gaat hier om een persoonlijke mening, daar ik beide camera's ken.
                      Er zijn er ook die de A6000 zullen verkiezen.
                      Nu, er moeten verscheidene smaken zijn, anders zou iedereen hetzelfde kopen.
                      Rudi

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beginner zoekt camera voor op reis en prive (Sony a6000?)

                        Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
                        Het gaat hier om een persoonlijke mening, daar ik beide camera's ken.
                        Er zijn er ook die de A6000 zullen verkiezen.
                        Nu, er moeten verscheidene smaken zijn, anders zou iedereen hetzelfde kopen.
                        Rudi
                        Qua gebruik en functionaliteit kan ik het nog begrijpen maar qua beeldkwaliteit moet die toch op alle iso's het onderspit delven volgens mij hoor (heb ook een A6000 en had een RX100)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beginner zoekt camera voor op reis en prive (Sony a6000?)

                          Dank je voor de reactie!

                          Betekent dit dat als ik de 16-50mm gebruik ik voldoende heb om onderweg foto's te maken (bv. in bus, maar evengoed toch een landschap e.d.) ?
                          Zelf zou ik liever die 2 lenzen links laten liggen en me te fixeren om een allround te nemen zodat ik het gebruiksgemak heb op reis?
                          bv.
                          * Sony 18-105 mm
                          * Sony 18-200mm DT F3.5-6.3

                          wat is het verschil tussen de laatste lenzen? en geringe details buiten beschouwing gelaten, laat de 18-200mm meer toe veronderstel ik?
                          Last edited by thobias; 30 september 2015, 08:47.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beginner zoekt camera voor op reis en prive (Sony a6000?)

                            Op een camera met aps-sensor kom je met een 16-105 een heel eind en je kan achteraf altijd uitbreiden als je het gevoel hebt tegen je limieten aan te lopen
                            Een objectief met een erg groot zoombereik zoals bv 18-300 of iets dergelijks heeft gewoonlijk het nadeel van op de uiterste standen nogal soft te zijn, het meeste gewoonlijk langs de tele-kant.
                            bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beginner zoekt camera voor op reis en prive (Sony a6000?)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                              Qua gebruik en functionaliteit kan ik het nog begrijpen maar qua beeldkwaliteit moet die toch op alle iso's het onderspit delven volgens mij hoor (heb ook een A6000 en had een RX100)
                              Het valt best mee met de beeldkwaliteit. Door de grotere sensor in de A6000, is er minder ruis in hogere isos,
                              maar veel mensen die voor het eerst met een FZ1000 werken, zijn wel verbaasd over de kwaliteit.
                              't is niet omdat iets, iets minder is, dat het daarvoor slecht is. Voor een simpele amateur als ik,
                              is ook het algemeen gevoel die je bij een camera hebt van belang. Daarom de FZ1000.
                              En bij een normale kijkafstand, zal je nauwelijks verschil zien bij de meeste foto's.
                              Rudi
                              Last edited by rudimaes; 30 september 2015, 10:14.

                              Comment

                              Working...
                              X