Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony A7r & s reeks en “open diafragma” met Sony of Zeiss lenzen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony A7r & s reeks en “open diafragma” met Sony of Zeiss lenzen.

    Heb vastgesteld dat de A7 zijn diafragma sluit vanaf het moment dat je dat instelt op bvb f8.0
    Effectief als ik via de frontlens kijk is het diafragma dicht. Is anders dan Canon of Fuki waar het diafragma pas sluit bij de opname.
    Nu is de A7r, A7r2 en zeker de A7s voorzien van een zeer heldere elektronische EVF die het toelaat om bvb door een 10D zoals de big stopper te kijken. Meer dan handig zo hoef je niet altijd de filter omhoog en omlaag te schuiven bij het kiezen van een compositie.
    Maar vanaf het ogenblik dat je het diafragma sluit wordt het diafragma ook gesloten alvorens de opname. Het beeld wordt dan natuurlijk donker en je moet het diafragma terug helemaal opendraaien om weer duidelijker te zien.
    Zelfde geldt voor opnames die je s ’nachts maakt.
    Gaat het diafragma wel effe openen als het toestel in AF staat maar niet bij manuele scherpstelling welke ik verkies ( zeker s ’nachts).
    Breng je echter een Canon lens aan via een adapter dan werk je echter wel met open diafragma en sluit het diafragma pas bij de opname…
    Of doe ik iets verkeerd?

  • #2
    Re: Sony A7r & s reeks en “open diafragma” met Sony of Zeiss lenzen.

    Om het beeld in de zoeker zo reëel mogelijk weer te geven wordt diafragma gesloten in preview en krijg je het beeld te zien zoals het effectief opgenomen wordt. Men zou dit ook kunnen doen via SW-simulatie maar dan krijg je geen correcte weergave van scherpte diepte, en ook focus peaking kan enkel correct werken met diafragma in ingestelde positie. Dus als het beeld in de zoeker te donker is zal ook de opname te donker zijn. Situaties waar dit systeem niet echt goed werkt zijn bvb voor studio-opnames en opnames met lange sluitertijden. Om dit op te lossen is er de functie 'live view display' , als die staat op effect 'aan' heb je de situatie zoals je die beschrijft, en als die op 'off' staat wordt het beeld zo optimaal mogelijk getoond in de zoeker zonder rekening te houden met instellingen zoals diafragma, belichtingscompensatie, WB etc.

    Comment


    • #3
      Re: Sony A7r & s reeks en “open diafragma” met Sony of Zeiss lenzen.

      Hartelijk bedankt Puerte, was er nooit opgekomen maar is logisch
      Voor alles zijn er dus oplossingen bij Sony.
      Is inderdaad ideaal als je zeker wil zijn van de belichting (effect aan) en zal dit ik dus waarschijnlijk meestal gebruiken.
      Maar doet het door de big stopper lekker en tijdens nachtopnamen wil ik inderdaad zoveel mogelijk zien
      Eigenaardig dat het dit deed met de Canon's, eerder een mankement dus, maar je kan de Metabones inderdaad ook op 2 manieren aansluiten.

      Nog vraagje , gezocht om het via sneltoets op te lossen maar blijkbaar niet mogelijk, een gedacht ?
      Ga het eens proberen met settings 1 en 2 die ter beschikking zijn,

      Comment


      • #4
        Re: Sony A7r & s reeks en “open diafragma” met Sony of Zeiss lenzen.

        Bedankt voor de tip - deze gaat in m'n archiefje.

        Comment

        Working...
        X