Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen en fullframe

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenzen en fullframe

    Aangezien ik van plan ben om een 2de body bij te kopen wel een full frame ....momenteel denkt men geldbeugel aan de nikon D610 momenteel heb ik een nikon3300.
    Nu lees ik regelmatig op forums dat als je een overstap van DX naar FX maakt je ook liefst overschakelt naar het betere glaswerk ? Dit houd me dus wel ff tegen om een FX te kopen ....kan ik dan men tamron SP 150/600 F5-6,3 wel gebruiken op deze camera....ik weer dat ik Tele verlies (geen cropfactor meer)....men bedoeling was net om betere kwaliteit van beelden te bekomen ?
    Last edited by freddy69; 26 september 2015, 16:01. Reden: D610
    https://fredor2.wixsite.com/my-site

  • #2
    Re: Lenzen en fullframe

    die tamron zal evengoed zijn ding blijven doen hoor. Anders moet je even kijken of je in de winkel of ergens in je buurt even een paar opnamen kan maken met je lens zodat je kan kijken of het resultaat je voldoet
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Lenzen en fullframe

      Betere kwaliteit van foto's bereik je eerder met betere lenzen, dan met een andere body.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Lenzen en fullframe

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Betere kwaliteit van foto's bereik je eerder met betere lenzen, dan met een andere body.
        ik heb zelf geen FF maar ik vermoed dat men toch beduidend betere foto's kan maken dan met een cropcamera of heb ik dat fout begrepen?

        Comment


        • #5
          Re: Lenzen en fullframe

          Oorspronkelijk geplaatst door paranoia Bekijk bericht
          ik heb zelf geen FF maar ik vermoed dat men toch beduidend betere foto's kan maken dan met een cropcamera of heb ik dat fout begrepen?
          Er zijn verschillen in de beeldkwaliteit, vooral op hoge iso presteert een full-frame camera beter.
          Maar om dan meteen te zeggen dat het alleen maar aan de camera ligt als je betere foto's maakt, dat is een andere zaak.

          Als het niet lukt om mooie foto's te maken met een crop camera, dan moet je ook niet verwachten dat dat plots wel lukt als je een full-frame camera koopt.
          In extreme omstandigheden heb je wel wat voordeel, en als je graag met heel weinig scherptediepte werkt, dan is een full-frame ook een beetje in het voordeel.
          Maar die beperktere scherptediepte kan voor sommige foto's ook even goed een nadeel zijn (dat kan je nog wel oplossen door het diafragma wat verder dicht te zetten).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Lenzen en fullframe

            Het zal inderdaad geen betere fotograaf van je maken, maar naar mijn inziens geeft voor mensen die houden van lage scherptediepte, een fx camera gewoon "meer sprekende" beelden. En inderdaad is de ruis-onderdrukking veel mooier...
            http://www.flickr.com/photos/60108922@N07/
            Nikon d700 + 50 1.8 + 80-200 2.8 + 70-300vr + Samyang 14mm 2.8 + 105 2.8 vr micro + Samyang 85mm 1.4+ Fujifilm x100

            Comment


            • #7
              Re: Lenzen en fullframe

              die Tamron is toch een FF lens ?

              Lens blijft gelijk, camera verbetert ... resultaat ... betere fotokwaliteit (mogelijk, want niet automatisch).

              Crop ... de D640 heeft toch DX mode ? Voila, je hebt je crop vergroting terug.

              Comment


              • #8
                Re: Lenzen en fullframe

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                vooral op hoge iso presteert een full-frame camera beter.
                Dat was ook mijn reden om een FF bij te nemen. Op reis nu ook in donkere ondergrondse gangen waar statief niet echt mogelijk was foto's genomen met een f/2.8, vaak met een iso van 12800. Je hebt uiteraard wel ruis maar de foto's zijn perfect bruikbaar voor mijn doel (fotoboekje op A4 formaat), ik vreesde dat de ruis veel erger zou zijn geweest.
                Bijkomende reden (was tov een D5200 maar zal voor een D3300 ook gelden) was het sneller bedienen, gezien veel meer direct op de body instelbaar is, terwijl je bij de D5200 in het menu moet duiken.

                Comment


                • #9
                  Re: Lenzen en fullframe

                  Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                  Lens blijft gelijk, camera verbetert ... resultaat ... betere fotokwaliteit (mogelijk, want niet automatisch).
                  Kwalitief goede foto worden niet door een lens of camera maar door een fotograaf gemaakt en die kan dat ook met een telefoon.


                  Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                  Crop ... de D640 heeft toch DX mode ? Voila, je hebt je crop vergroting terug.
                  Daar heb je crop mode niet voor nodig. Een optie als bij sportwagen de snelheidsbegrenzer op 80km/u zetten, het rijdt maar je haalt er niet alles uit.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lenzen en fullframe

                    Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                    Crop ... de D640 heeft toch DX mode ? Voila, je hebt je crop vergroting terug.
                    die crop mode knipt toch gewoon af wat jij anders in photoshop zou afsnijden? het is niet zo dat je ermee wint (vb FF 24Mpx in crop mode is geen 24Mpx meer).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lenzen en fullframe

                      Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                      die crop mode knipt toch gewoon af wat jij anders in photoshop zou afsnijden? het is niet zo dat je ermee wint (vb FF 24Mpx in crop mode is geen 24Mpx meer).
                      Ongeveer ja, maar op een Nikon is het ingebouwd in het toestel en heb je geen photoshop nodig (om te croppen).

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lenzen en fullframe

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Kwalitief goede foto worden niet door een lens of camera maar door een fotograaf gemaakt en die kan dat ook met een telefoon.
                        Schreef ik niet : ' mogelijk, want niet automatisch ' ?
                        Plus : dat van die fotograaf is altijd geldig ongeacht het toestel maar een betere sensor is een betere sensor die meer mogelijkheden geeft of hetzelfde resultaat met minder werk (nabewerking).



                        Daar heb je crop mode niet voor nodig. Een optie als bij sportwagen de snelheidsbegrenzer op 80km/u zetten, het rijdt maar je haalt er niet alles uit.
                        Maar het zit wel op het Nikon toestel, je kan het gebruiken. Net zoals je die snelheidsbegrenzer zou kunnen gebruiken, maar niet verplicht bent het te gebruiken.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lenzen en fullframe

                          Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                          Ongeveer ja, maar op een Nikon is het ingebouwd in het toestel en heb je geen photoshop nodig (om te croppen).
                          Dan is de uitsnede als bepaald en met een programma kun je de DX maat in het hele FX frame plaatsen.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment

                          Working...
                          X