Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

laptop dell

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • laptop dell

    hallo, ik heb een vraagske. ik zou een laptop willen aanschaffen om aan fotobewerking te doen omdat mijne desktop verouderd is en veel te traag gaat. ik zou nu ook iets willen wat ik mee kan nemen, met een desktop ben je maar zeer beperkt. nu ben ik op de dell inspiron 15 uit de 5000 reeks uitgekomen. mijn vraag is nu is deze zwaar genoeg om er lightroom op te zetten en zo verder. hij heeft een grafische kaart van NVIDIA® GeForce® 920 4 GB DDR3.
    Dell provides technology solutions, services & support. Buy Laptops, Touch Screen PCs, Desktops, Servers, Storage, Monitors, Gaming & Accessories

    ik vond hem ook wel een schappelijke prijs hebben.
    alvast bedankt

  • #2
    Re: laptop dell

    volgens mij zou dit wel lukken maar ik zo er een SSD schijf in steken in plaats van een gewone.
    Start veel sneller op en werkt ook veel sneller.


    Maar ja dat is mijn idee.

    succes
    Gino
    Nikon D7100 + D810 / Nikon 70-200 mm f2.8 / Tamron 24-70 mm f2.8 / Tamrom 90 mm f2.8 macro/ sigma 17-35 mm 2,8 - 4,0 / Tamron 70-300 mm en nog wat primelenzen

    Comment


    • #3
      Re: laptop dell

      Het is net zoals bij fotografie zelf. De vraag is waar uw verwachtingen liggen.
      Een goede snelle camera met veel mogelijkheden is niet goedkoop en bij een computer is dat net zo.

      Meestal kan je behoorlijk wat besparen op snelheid maar zinvol is dat niet.
      Iets dat echter veel onderschat word is de kwaliteit van het scherm.

      Laptops van die prijsklasse hebben maar matige beeldkwaliteit.
      En laat dat nu net zeer belangrijk zijn als je fotografie ernstig wil beoefenen.

      Maar ja. zoals ik al zei: de vraag is waar je verwachtingen liggen.

      Voor die prijs krijg je exact wat je er voor betaald. De "DEALS" zijn niet meer van deze tijd in dat marktsegment. Je betaald wat er in zit.

      Ter informatie: mijn pc koste vorig jaar 2000 euro met gecalibreerd IPS scherm.
      Daarbij moet ik nog de kosten rekenen van een calibratietoestelletje en software.

      Comment


      • #4
        Re: laptop dell

        je kan er thuis altijd een betere monitor aanhangen zodat je eigenlijk van de twee werelden kan genieten.
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • #5
          Re: laptop dell

          Zoals BuurmanBert al zei: je krijgt waar je voor betaald. KAn die laptop LR af? Waarschijnlijk wel. Photoshop? Ook nog wel waarschijnlijk.

          Het scherm dat in zo'n laptop zit is niet goed te kalibreren en is meestal van een mindere kwaliteit, en als je lightroom gaat gebruiken om een bibliotheek van duizenden foto's te verwerken kan je ook nog voor verrassingen komen staan. Je photoshop gaat langer meelopen, maar bestanden uit een D800(E) of middenformaat met meerdere lagen gaan ook weer traag zijn.... Maar als je dat niet nodig hebt... waarom niet dan he.

          Je krijgt waarvoor je betaalt, maar als je niet meer nodig hebt dan je voor dat geld krijgt is dat ook niet verkeerd he.

          Ik voor mij heb me een werksttion gebouwd specifiek voor mijn fotografie dat toegespitst is op verwerken van panostitching, Virtuele omgevingen en grote bestanden te verwerken. Dat zou ik met die laptop niet kunnen, maar zo heeft ieder zijn eigen noden he. Die ga je moeten bekijken voor je kan beslissen of je met die laptop toekomt. Lightroom draait bijvoorbeeld al op een I3 cpu met 2 gig ram. Of daar dan achteraf nog veel mee te doen valt hangt van het gebruik af.
          FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

          Comment


          • #6
            Re: laptop dell

            LR draait bij mij op een Netbook met een Atomprocessor, dus draait waarschijnlijk wel op elke moderne laptop.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: laptop dell

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              LR draait bij mij op een Netbook met een Atomprocessor, dus draait waarschijnlijk wel op elke moderne laptop.
              Is dat dan Lightroom 6.x ?
              Bij mij heb ik ondanks de i5 en de 8 gb toch heel wat problemen eens ik D800-raws moet verwerken.
              Ik werk onder windows10 met mijn foto's op een NAS maar de catalog op een harde schijf.

              Vriendelijke groeten

              Alvast bedankt voor de info.

              Peter

              Comment


              • #8
                Re: laptop dell

                LR6 en ik heb ook niet gezegd dat het snel ging, maar 's avonds bewerken en soms 's morgens nog niet klaar, maar een atom is ook wel heel weinig.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: laptop dell

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                  je kan er thuis altijd een betere monitor aanhangen zodat je eigenlijk van de twee werelden kan genieten.
                  Zeer goed idee en waarschijnlijk goedkoper en beter dan een superlaptop.
                  Tenzij je binnen het uur honderden fotos moet klaar hebben heeft LR inderdaad geen speciaal krachtige hardware nodig, maar ik zou wel een i5 CPU nemen.
                  Grafische kaart heeft niet zoveel belang (LR 6 gebruikt nu wel de GPU maar enkel in de ontwikkelmodule, kan helpen voor een 4K monitor.

                  Comment


                  • #10
                    Re: laptop dell

                    Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                    Is dat dan Lightroom 6.x ?
                    Bij mij heb ik ondanks de i5 en de 8 gb toch heel wat problemen eens ik D800-raws moet verwerken.
                    Ik werk onder windows10 met mijn foto's op een NAS maar de catalog op een harde schijf.

                    Vriendelijke groeten

                    Alvast bedankt voor de info.

                    Peter
                    Als je RAWs op je NAS staan is het niet moeilijk dat het verwerken van die bestanden traag gaat . In vergelijking met je harde schijf heeft je netwerk een belabberde response time en een doorvoersnelheid om van te wenen, om nog maar te zwijgen over de inefficiëntie van Samba.

                    //edit: om toch ff on-topic te gaan. Ik heb een oudere Core2Duo met 3GB RAM en een klets en de grootste bottleneck die ik heb bij het verwerken van foto's is de beperkte hoeveelheid geheugen, dus met je 8GB zit je al goed. Met die 5400RPM schijf gaat Windows misschien wel niet altijd even snappy aanvoelen, maar in Lightroom zal dit wel meevallen.
                    Last edited by wutske; 29 september 2015, 06:45.
                    Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                    Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                    Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                    Comment


                    • #11
                      Re: laptop dell

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                      je kan er thuis altijd een betere monitor aanhangen zodat je eigenlijk van de twee werelden kan genieten.
                      Ik denk dat dit inderdaad de beste oplossing is als je enkel een laptop wil kopen en geen desktop.
                      Ik heb zowel desktop als laptop maar voor fotobewerking en/of het bekijken/becommentariëren van foto's gebruikt ik nooit de laptop, ook al ben ik heel tevreden over het laptopscherm.
                      Niks kan tippen aan een goede monitor van een desktop, ofwel een goede monitor aangesloten aan de laptop.

                      Comment


                      • #12
                        Re: laptop dell

                        Bedankt voor de reacties allemaal maar ik denk dat ik voor de dell 15 7000 reeks (7548) ga gaan. Er is spijtig genoeg 1 nadeel aan en dat is dat het scherm nogal spiegelend is.

                        Comment


                        • #13
                          Re: laptop dell

                          Spijtig dat er standaard geen SSD inzit, dat maakt het werken met zo een machine toch veel aangenamer.
                          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                          Comment


                          • #14
                            Re: laptop dell

                            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                            Ik heb zowel desktop als laptop maar voor fotobewerking en/of het bekijken/becommentariëren van foto's gebruikt ik nooit de laptop, ook al ben ik heel tevreden over het laptopscherm.
                            idem, met een IPS scherm van LG
                            Sony RX10 Mark IV
                            nog een fijne dag verder!
                            Guido

                            Comment


                            • #15
                              Re: laptop dell

                              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                              Ik denk dat dit inderdaad de beste oplossing is als je enkel een laptop wil kopen en geen desktop.
                              Ik heb zowel desktop als laptop maar voor fotobewerking en/of het bekijken/becommentariëren van foto's gebruikt ik nooit de laptop, ook al ben ik heel tevreden over het laptopscherm.
                              Niks kan tippen aan een goede monitor van een desktop, ofwel een goede monitor aangesloten aan de laptop.
                              Ik zit ook liever aan mijn desktop, maar ik twijfel nog of ik nog een nieuwe zou kopen ipv alleen een goede laptop.
                              Het scherm kan ik behouden (ik heb er dan eigenlijk 2).
                              Alleen is de schijf van een laptop te klein voor al je fotos, ik vraag me af of externe USB-3 schijven snel genoeg zijn voor LR.

                              Comment

                              Working...
                              X