Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's in mappen op datum

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's in mappen op datum

    Sinds ik mijn canon Eos 40D heb zet ik mijn foto's in mappen per datum. Via de EOS utility tool loopt dat perfect.

    Hoofdmap jaar (jjjj)--> Submap 1 = maand (mm) --> Submap 2= dag (jjjj_mm_dd)

    Daarvoor had ik een compact camera en werkte ik met iphoto. De foto's zijn daar gesorteerd per gebeurtenissen.
    Ook zijn er nog een aantal oude mappen die verre van chronologisch gestructureerd zijn.

    Bestaat er een mogelijkheid om op een (semi) automatische manier de foto's van iphoto en de oude mappen ook in de chronologische mappenstructuur te krijgen die ik hierboven schetste?

    Nu moet ik van iedere foto één voor één de exif data nagaan om dan een map aan te maken en deze erin te plaatsen.
    Het gaat over honderden foto's, dus dat kan wel even duren.

    Piet

  • #2
    Re: Foto's in mappen op datum

    Even gezocht en op dit terecht gekomen: http://www.colorpilot.com/exif-edit-batch-export.html . Misschien een uitweg en mogelijk het onderzoeken waard.
    iPhoto is een library, dat wordt moeilijk om te herorganiseren. Ik vrees dan ook dat je grondiger of eerdere uitgebreider aan het werk moet. Over naar software die iets meer kan.

    Nu ben ik een vrij grote fan van Lightroom, daar kan je perfect aangeven dat de foto's op een jaar/maand/dag moeten geïmporteerd worden. Je zou dus alles kunnen gaan importeren op dezelfde manier en daardoor de juiste structuur kunnen bekomen.
    Voorbeeld: je foto's staan op je lokale HD. Je begint een catalog die op een externe schijf organiseert en importeert de foto's door ze tegelijk te verplaatsen. LR verplaatst ze en zet ze in de juiste structuur. Achteraf kan je de foto's die reeds geïmporteerd werden verwijderen van de lokale harde schijf. Bij een nieuwe import kies je voor de externe locatie (waar je ook een backup van kan maken). Als je bij elke map ook metadata invoegt kan je ze later snel terugvinden. (jaar maand etc. hoeft niet want die zijn er automatisch, maar Spanje, doopfeest X zijn goeie metadata)
    LR heeft veel edit mogelijkheden, tot 90% van Photoshop, dus mooi meegenomen. De leercurve is niet zo groot als Photoshop, starten en importeren, bewerken van boven naar beneden, en proberen niet te overdrijven (maar dat is persoonlijk). Er is een probeerversie voor x dagen, dus gewoon aan de tand voelen zou ik zeggen.
    Mag ik je een boek van Morethanwords aanbevelen, Piet van den Eynde beschrijft dat heel goed.
    En stel gerust meer vragen, er zijn er hier genoeg die je kunnen helpen.

    PS: voor 12€ per maand kan je LR en PS huren (velen zijn er tegen, velen zijn er voor, weeg dat maar zelf af) en je hebt steeds de laatste versie.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Foto's in mappen op datum

      Lieven,

      Bedankt voor je reactie.
      Ik zal het eens met aan de slag gaan.
      Tot op heden gebruikte ik nog DPP van Canon en sinds kort ook darktable (open source alternatief van lightroom).
      Ik blijf steeds goede dingen van Lightroom horen. Misschien moet ik het toch eens overwegen.

      Comment


      • #4
        Re: Foto's in mappen op datum

        Is dit een iPhoto-vraag? Ik vraag het maar even, want vanaf Yosemite 10.10.3 wordt iPhoto opgevolgd door Photos. Geen events meer, maar ik heb zaken in yyyy/mm smartalbums binnen Photos gestoken.
        Dus... als het een iPhoto-vraag is: ook met iPhoto kun je Smart Albums aanmaken.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Foto's in mappen op datum

          Het is deels een iPhoto-vraag.

          Sinds ik een digitale dslr heb gebruik ik de structuur van mappen op datum.
          Daarvoor was er weinig structuur
          Deels zat het in iPhoto en deels in losse mappen.
          Dus in die zin is mijn vraag tweeledig (iphoto en de losse mappen naar de gestructureerde mappenstructuur brengen).
          iPhoto (of Photos) gebruik ik nu niet meer.

          Comment


          • #6
            Re: Foto's in mappen op datum

            Met de verkenner soteren op datum en dan die groepen verplaatsen naar een map met die datum
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment

            Working...
            X