Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom geheugen daalt

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom geheugen daalt

    Momenteel gebruik ik de testversie van Lightroom en Photoshop CC op een imac en ik merk dat het beschikbare opslaggeheugen elke dag daalt als ik foto’s bewerk in Lightroom. Ik bezit een harde schijf van 250GB en weldra zal mijn schijf dus vol geraken. De foto's zelf bewaar ik op een externe schijf. Welke instellingen kan ik aanpassen of wat kan ik verwijderen zodat ik opnieuw meer beschikbaar geheugen heb? Bedankt alvast voor jullie hulp!
    Last edited by esen; 25 september 2015, 00:00.

  • #2
    Re: Lightroom geheugen daalt

    Is jouw interne HD maar 250GB? Da's nog een kleintje hoor.
    Alleszins: ik hou zowel mijn RAWs als de resulterende PSDs (na Photoshop-afhandeling) op een externe HD.
    Bij het importeren gebruik ik de volgende instelling:


    Het komt erop neer dat de bestanden blijven staan waar ze staan (extern) en enkel aan de catalogus worden toegevoegd. Bovendien ga ik niet de hele zwik importeren, maar enkel die foto's die ik via LR wens af te werken.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom geheugen daalt

      Tja, hangt een beetje af of je dit kunt doen, maar ik zet bijvoorbeeld mijn Lightroom Catalog ook op de externe schijf. Zodoende staat enkel het programma op mijn interne schijf en verlies ik geen ruimte aan de bestanden die door LR worden gebruikt, om de bewerkingen die je gedaan hebt aan je foto's, bij te houden.


      Nadeel is wel, je moet de externe schijf altijd bij je hebben. Voordeel, is dat je met 250GB toekomt. Zelf had ik in de laptop van de hogeschool ook maar een 250GB zitten, maar die heb ik enkele maanden geleden wel vervangen door een 500GB SSD. Ik draai hier nu Win10 NL & EN in dualboot op, zodat ik school en privé kan gescheiden houden. Misschien volgende zomer nog eens upgraden naar een 1TB, als de prijzen dalen.
      Mvg,
      Rudy Mas
      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

      Comment

      Working...
      X