Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Draadloos flitsen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Draadloos flitsen

    Hallo iedereen,

    nu ik zelf een soft box in elkaar aan het knutselen ben, heb ik toch een aantal vragen.

    Momenteel heb ik een flitser (een Canon 430 ex II) als dan iet op camera of via draad aangestuurd.

    Ik zou draadloos willen gaan, echter alleen als ik een 2de of meerdere kan aansturen?

    Kan dit? Waarop moet ik letten bij de aankoop van zo'n aansturing?

    Kan ik bv ook een tweede flitser als Merz aansluiten of moet dit canon zijn?

    Ik geraak er niet aan uit.

    Met vriendelijke groet
    Neem gerust een kijkje op http://dariodebackerfotografie.weebly.com/, daar zijn meer foto's te bekijken en kunnen reacties nagelaten worden.

  • #2
    Re: Draadloos flitsen

    TTL of niet-TTL (manueel)

    TTL: dan werk je in groepen. Meestal A-B-C. Op de ttl trigger stel je dan de flitskracht (of gezamelijke flitskracht in) per groep.
    Manueel: De zender weet niet hoeveel ontvangers het signaal ontvangen. Dus eigenlijk is het aantal flitsers onbeperkt. Manueel, maakt het merk ook niet uit.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Draadloos flitsen

      De (waarschijnlijk) goedkoopste oplossing zijn draadloze triggers zoals de Cactus v5. Die dingen zijn enorm eenvoudig, het enige wat ze doen is het sync signaal doorsturen naar de ontvangers (+ de Cactusjes zijn zender én ontvanger tegelijk). Het voordeel aan deze oplossing is dat het allemaal simpel in opzet is en dat je er eender welke (Nikon of Canon compatible) flash op kunt zetten.
      Het nadeel is dat je alles manueel zult moeten instellen, dus je zal serieus aan de slag moeten gaan met een lichtmeter.
      Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
      Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
      Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

      Comment


      • #4
        Re: Draadloos flitsen

        Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
        Het nadeel is dat je alles manueel zult moeten instellen, dus je zal serieus aan de slag moeten gaan met een lichtmeter.
        Manueel instellen is enkel een nadeel als je de controle van je licht uit handen wilt geven. En ik hoop dat je met 'lichtmeter' spreekt over die in je fototoestel?

        Gr, V.
        http://www.catchlight.be
        Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
        https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

        Comment


        • #5
          Re: Draadloos flitsen

          Oorspronkelijk geplaatst door VincentBxl Bekijk bericht
          Manueel instellen is enkel een nadeel als je de controle van je licht uit handen wilt geven. En ik hoop dat je met 'lichtmeter' spreekt over die in je fototoestel?

          Gr, V.
          True that, manueel instellen van flashes is zeker geen nadeel, het is gewoon moeilijker en voor sommige mensen misschien een brug te veel ? Nadeel aan die Cactusse is wel dat je altijd naar je flashes zal moeten lopen om deze aan te passen, terwijl je met een iets duurder systeem gewoon vanaf je remote de sterkte kan aanpassen.
          En met lichtmeter bedoel ik een échte lichtmeter die je los van je camera gebruikt, je gaat toch geen flash-sterkte kunnen meten met de lichtmeter van je camera
          Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
          Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
          Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

          Comment


          • #6
            Re: Draadloos flitsen

            Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
            TTL of niet-TTL (manueel)

            TTL: dan werk je in groepen. Meestal A-B-C. Op de ttl trigger stel je dan de flitskracht (of gezamelijke flitskracht in) per groep.
            Manueel: De zender weet niet hoeveel ontvangers het signaal ontvangen. Dus eigenlijk is het aantal flitsers onbeperkt.
            Bij TTL weet de zender ook niet hoeveel flitsen er staan, dus je kunt er ook een oneindig aantal aansturen per groep.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Draadloos flitsen

              Ja, is ook zo. Had idd vollediger moeten zijn. Maar is moeilijk in 123 uit te leggen. Een workshop is beter.

              Hoeveelheid licht wordt gemeten bij TTL, dus ook stukje aantal flitsers.
              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

              Comment


              • #8
                Re: Draadloos flitsen

                Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
                En met lichtmeter bedoel ik een échte lichtmeter die je los van je camera gebruikt, je gaat toch geen flash-sterkte kunnen meten met de lichtmeter van je camera
                Waarom zou je geen flitslicht kunnen meten met je fototoestel?
                Mijn lichtmeter is in geen jaren uit de kast gekomen. Ik baseer me op de lichtmeter van mijn toestel en het histogram.

                Elk zijn manier, natuurlijk.

                Gr, V.
                http://www.catchlight.be
                Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                Comment


                • #9
                  Re: Draadloos flitsen

                  1 omdat jij niet zo snel kan kijken als de flitsduur is
                  2 met een gewone lichtmeter gaat het ook niet
                  3 flitsmeter heeft een geheugen, die kracht van de flits laat zien en kan soms ook de flitsen aansturen voor een meetflits.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Draadloos flitsen

                    Oorspronkelijk geplaatst door VincentBxl Bekijk bericht
                    Waarom zou je geen flitslicht kunnen meten met je fototoestel?
                    Mijn lichtmeter is in geen jaren uit de kast gekomen. Ik baseer me op de lichtmeter van mijn toestel en het histogram.

                    Elk zijn manier, natuurlijk.

                    Gr, V.
                    Wat jij doet is een foto nemen en op basis daarvan bijsturen. Dat werkt prima maar flitslicht meten is de flits laten afgaan en te weten komen welke belichting je moet instellen voor je de foto neemt.
                    Dat laatste kan je niet met uw camera. Je kan licht meten met uw camera zonder een foto te nemen (uiteraard...) maar geen flitslicht. Op het moment dat de flits afgegaan is meet uw camera opnieuw zonder flits. Probeer eens te noteren wat uw camera gaf als belichting op het moment dat de flits afging.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Draadloos flitsen

                      Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
                      Nadeel aan die Cactusse is wel dat je altijd naar je flashes zal moeten lopen om deze aan te passen, terwijl je met een iets duurder systeem gewoon vanaf je remote de sterkte kan aanpassen.
                      Met de recentste Cactus (v6) kan je volgens mij ook de output regelen op afstand (voor Canon, Nikon, Pentax, Olympus, Panasonic flashes).

                      Comment


                      • #12
                        Re: Draadloos flitsen

                        Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                        . Op het moment dat de flits afgegaan is meet uw camera opnieuw zonder flits. Probeer eens te noteren wat uw camera gaf als belichting op het moment dat de flits afging.
                        Zolang de flits aan op de camera staat, blijft de belichting de hele tijd weergegeven met flits, bv 1/60 en 3.5(zelf ingesteld) en die gegevens worden meegenomen in de TTL meting.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Draadloos flitsen

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Zolang de flits aan op de camera staat, blijft de belichting de hele tijd weergegeven met flits, bv 1/60 en 3.5(zelf ingesteld) en die gegevens worden meegenomen in de TTL meting.
                          't Ging over puur lichtmeten - dat het niet gaat met een camera. Niets TTL, gewoon zoals je met een lichtmeter doet. Je triggert uw flitser(s) en kijkt op uw camera wat de belichting zou moeten zijn. Misschien verschijnt het wel even gedurende de flitsduur maar die is zoals je weet veel te kort om die lichtmeting te zien.

                          'k Heb weinig ervaring met TTL maar bij TTL zal je het toch maar zien als je de foto neemt. Er moet toch eerst een voorflits gebeuren zodat de camera weet waar hij aan toe is?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Draadloos flitsen

                            Oorspronkelijk geplaatst door VincentBxl Bekijk bericht
                            Waarom zou je geen flitslicht kunnen meten met je fototoestel?
                            Mijn lichtmeter is in geen jaren uit de kast gekomen. Ik baseer me op de lichtmeter van mijn toestel en het histogram.

                            Elk zijn manier, natuurlijk.

                            Gr, V.
                            Dat wil ik toch wel eens zien. Je camera meet continue de lichtsterkte en bepaalt dan zijn instellingen op basis van de gemiddelde belichting van je frame. Die fractie van een seconde dat je flits afgaat zal nooit voldoende zijn om een deftige meting terug te krijgen zodat je manueel kan flitsen.
                            Een lichtmeter daarentegen zal ofwel zelf de flash triggeren of wachten op de flits en basis daarvan geeft die je de juiste diafragma waarde (met meedere flitsers moet je dan zien hoeveel verschil je wil hebben tussen de verschillende flitsers).
                            Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                            Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                            Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Draadloos flitsen

                              Timefreezer, wutske: ik heb me wat ongelukkig uitgedrukt. Uiteraard kan ik de flits zelf niet meten met de lichtmeter van mijn toestel (maar het omgevingslicht wel), maar aan de hand van het histogram (en het beeld) kan ik wel bijsturen zoals IK het wil.

                              Een echte lichtmeter gaat u inderdaad zeggen welke instellingen je moet gebruiken om een correct belichte foto te bekomen (correct belicht volgens de lichtmeter). Die waarden moet je toch wat bijschroeven om het beeld te bekomen dat JIJ wil (en niet dat wat de lichtmeter wil). IK bepaal het diafragma, niet mijn lichtmeter.

                              Hopelijk is dit wat duidelijker...

                              Groetjes, V.
                              http://www.catchlight.be
                              Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                              https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                              Comment

                              Working...
                              X