Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon d3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon d3

    Hoi mensen, ik fotografeer momenteel (natuurfotografie)...vooral vogels met een Nikon 3300 en een tamron 150-600mm. Ik overweeg nu om een full frame camera te kopen...ivm scherpte....ik kan er ergens eentje kopen een Nikon d3 met 39000 clicks voor 1200 euro....is dit de moeite bedoel dus drie dingen '
    Betere scherpte met full frame (ik verlies natuurlijk wel wat mm toz van men d3300, maar scherpte vind ik toch het allerbelangrijkste gaat dit ook verbeteren met een full frame,
    Is die Nikon d3 een goeie full frame zijn er ook nadelen aan ?
    Is de prijs redelijk?

    Mijn dank bij voorbaat voor jullie reacties
    https://fredor2.wixsite.com/my-site

  • #2
    Re: Nikon d3

    eerste vraag die je jezelf moet stellen: indien je huidige lens "maar" tot 400mm zou zoomen, zou dit voldoende zijn?
    want veel kun je niet croppen op 12 megapixel...
    al de rest van beeldkwaliteit tot bedieningsgemak is de d3 superieur aan jouw toestel uiteraard, af, hoge iso, fps, shutter tot 1/8000ste, enz.....
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Nikon d3

      Kwa gewicht en grootte is de D3 ook superieur aan je huidige toestel.

      Kwa pixels is een D800/810 de beste keus als FX camera, maar de prijs zal niet passen in je budget. Misschien een D750 tweede hands zoeken.
      Last edited by hjanssen; 19 september 2015, 19:32.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Nikon d3

        Als je veel zoom zou missen (dus zoals bulke zegt, testen op 400mm), zou je volgens mij beter eerst een stap zetten naar een betere crop (D7100 of D7200), Ikzelf heb nog niet de stap gezet naar FF, maar de D7100 vind ik prachtig.
        Je zegt dat je scherpte mist, maar de tamron 150-600 is een zoom lens en je krijgt heel wat voor relatief weinig geld, maar ik denk niet dat je de verwachte scherpte gaat bekomen door van crop naar FF te gaan. die tamron zou ik ook heel graag hebben vanwege het bereik, maar ik weet op voorhand dat ik zoiezo nabewerking zal moeten doen op die foto's om wat meer scherpte te krijgen.
        Ik denk dat als je een 1200€ budget hebt en je echt scherp wilt gaan, die tamron lens en je huidige D3300 verkoopt, je budget daarmee kan optreken naar een goede 2500€ en daarmee een D7100/7200 koopt met een vaste 300mm lens + 1.7 of 2.0 teleconverter (510 of 600mm dus) (2de hands weliswaar).
        Last edited by Timothy91; 19 september 2015, 19:29.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon d3

          Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
          Als je veel zoom zou missen
          Zoom ga je niet missen, die is gelijk op FX en DX, misschien ga je tele missen.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Nikon d3

            freddy69,

            Dit is er eentje met de Nikon D5200 + tamron 70-300mm op 300mm.

            Ik heb ook de Nikon D7200 en als je daar de 70-300 mee gebruikt in in de x1.4 mode, dan wordt die 300mm 600mm ...
            En dan krijg je zoiets:

            Met jouw 150-600mm op de D7200 met ingeschakelde x1.4 factor krijg je dus een 300-1200mm ...
            Geen 24Mp, wel een beeld van 16Mp, maar nog meer dan voldoende om mee aan de slag te gaan denk ik.

            Jaja
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #7
              Re: Nikon d3

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Zoom ga je niet missen, die is gelijk op FX en DX, misschien ga je tele missen.
              wat ik bedoelde, bedankt voor de verbetering !

              Comment


              • #8
                Re: Nikon d3

                Freddy, een D7200 gaat je niet veel extra opleveren qua beeldkwaliteit. Daar zit quasi dezelfde sensor in als jouw D3300.

                Een D3 heeft maar 12mp waardoor je nog meer mm's verliest. Een D610 heeft 24mp waardoor je meer kan croppen en het verschil met een APS-C camera beperkt blijft. De scherpte zal zeker beter zijn met een full frame, ik ervaar hetzelfde met mijn combinatie. En je kan hoger in de ISO gaan wat toch belangrijk is in sommige situaties (hebben we al vaak meegemaakt).
                Last edited by Laurens; 25 januari 2016, 21:02. Reden: Ref naar dealer gewist
                Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                Mijn bird foto's en urbex foto's

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon d3

                  Kan iemand mij even uitleggen waarom een FF meer scherpte zou hebben dan een crop? Minder scherptediepte ok, maar meer scherpte?

                  Om vogels te fotograferen, waarbij tele toch belangrijk is, heb je liever een crop dan een FF volgens mij, en van 24MP naar 12 gaan gaat alleen maar teleurstellen. Als je wil upgraden qua camera ben je wat dat betreft beter af met een D7200 dan met een D3.

                  Ik merk bij veel cropgebruikers een hoop fullframejaloesie. Die volgens mij dikwijls helemaal niet nodig is. Als ik ooit mijn D700 vervang dan zal dat helemaal niet zeker opnieuw door een ff zijn. Toen ik me die D700 aanschafte was er nog een merkelijk verschil in performantie bij weinig licht, wat voor mijn fotografie toen belangrijk was, maar dat is tegenwoordig toch wat anders.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon d3

                    Ik zou die dingen allemaal eens vasthouden, er eens mee testen, hoe die camera in je hand ligt. Ik hecht daar veel belang aan. Ook de balans tussen body en optiek is belangrijk. Heb je grote of kleine handen....dat soort dingen.
                    Mijn D700 heeft ook minder pixels als de moderne FF, maar het blijft een dijk van een camera hoor ! En meer tele gaan zoeken door te croppen...geen goed idee vind ik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon d3

                      Met jouw 150-600mm op de D7200 met ingeschakelde x1.4 factor krijg je dus een 300-1200mm ...
                      alvast iedereen bedankt voor de reacties ben al weer wat wijzer geworden een d3 wordt in de toekomst dus zeker niet....
                      en jaja ik begrijp de quote eigenlijk niet goed....ik ga ervan uit dat een d7200 een 1.5 crop factor heeft...met daarbij een instel
                      mogelijkheid om een extra 1.3x uitsnede te zetten veronderstel dus dat je dan op een crop factor van 1.95 is dus bijna het dubbele van
                      de 150-600 die ik dan krijg of klopt men redenering niet ?
                      https://fredor2.wixsite.com/my-site

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon d3

                        Oorspronkelijk geplaatst door inm Bekijk bericht
                        Kan iemand mij even uitleggen waarom een FF meer scherpte zou hebben dan een crop? Minder scherptediepte ok, maar meer scherpte?
                        Met een full frame haal je een hogere resolutie, kijk maar eens naar de verschillende reviews. Net zoals APS-C beter is als een m4/3 sensor of een 1" sensor, zo is ook full frame beter als APS-C. Hier zie je het ook duidelijk, the-digital-picture.

                        Ik ga wel akkoord dat voor de vogeltjes je meestal beter af bent met een crop camera omdat je dichter bij je onderwerp geraakt. Als je redelijk beeldvullend kan trekken daarentegen dan wint full frame het altijd. En in donkere omstandigheden ben je ook beter af met een full frame. Ik gebruik beide , FF en crop, en beide hebben al hun dienst bewezen.

                        Een full frame met hoge resolutie (Nikon D810 36mp) is nog beter. Na een 1.5 crop (36/1.5/1.5) hou je nog 16mp over. Dus je hebt in feite een 16mp APS-C sensor en een full frame in 1 body. Neem je een D610 (24/1.5/1.5) dan hou je nog 10mp over, dus in feite minder bereik dan een D810.
                        Last edited by alex606; 20 september 2015, 17:42.
                        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                        Mijn bird foto's en urbex foto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon d3

                          Hoezo haal je met een fullframe een hogere resolutie?

                          Het voorbeeld dat je geeft vergelijkt twee cameras met verschillende resolutie. Bovendien lijkt het me dat de twee beelden niet vanop dezelfde afstand genomen zijn. Los van dat volgens mij scherpte kan variëren met de afstand waarop je scherpsteld, is dat wel een belangrijke factor bij vogels. Deze pagina dient om lenzen te vergelijken, niet om cameras te vergelijken.

                          24MP is 24MP, ongeacht de sensorgrootte. Dus de resolutie is quasi gelijk of je nu een D5500 of een D610 gebruikt.

                          Mijn D700 is een 12MP camera. Die haalt echt niet de resolutie van een 24MP camera, en zal dus ook minder detail registreren.
                          Het dynamisch bereik en de signaal-ruisverhouding van een ff op gelijke MP en dezelfde sensor technologie is groter dan bij een crop, maar resolutie?

                          De ff heeft een voordeel qua diffractie, maar is door zijn beperktere scherptediepte dan weer wat in het nadeel in sommige situaties.

                          Anders dan bij de meeste soorten fotografie ligt de afstand tot je onderwerp nogal vast bij natuurfotografie (en zeker bij volgels), en die is meestal verder dan je graag zou willen wat croppen meestal een beetje noodzaak maakt. Een 24 MP crop is dan nog altijd in het voordeel tegenover een 36MP FF, die als je dezelfde crop toepast maar op 16MP uitkomt.

                          Dat gezegd zijnde is de 810 inderdaad de meest veelzijdige camera die Nikon momenteel in hun aanbod heeft, maar daarom nog niet voor alle situaties de beste. Anders had de veel duurdere D4 geen bestaansrecht, en zouden wildlife shooters niet nog altijd op een D400 aan het wachten zijn.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon d3

                            freddy69,

                            Jouw redenering klopt helemaal ...
                            De 150-600 wordt op die manier op de D7200 een 300-1200 op 16 Megapixel ...
                            En dan levert nog steeds puike resultaten op.

                            Jaja


                            Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
                            alvast iedereen bedankt voor de reacties ben al weer wat wijzer geworden een d3 wordt in de toekomst dus zeker niet....
                            en jaja ik begrijp de quote eigenlijk niet goed....ik ga ervan uit dat een d7200 een 1.5 crop factor heeft...met daarbij een instel
                            mogelijkheid om een extra 1.3x uitsnede te zetten veronderstel dus dat je dan op een crop factor van 1.95 is dus bijna het dubbele van
                            de 150-600 die ik dan krijg of klopt men redenering niet ?
                            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon d3

                              Oorspronkelijk geplaatst door inm Bekijk bericht
                              Hoezo haal je met een fullframe een hogere resolutie?
                              Met resolutie bedoel ik het onderscheidend vermogen van lens/camera, hoe ze het ook uitdrukken , lines/mm , MTF resolution ...
                              Op dpreview kun je dat ook nagaan. Lijkt me vrij duidelijk. Maar ik heb de indruk dat je rotsvast overtuigd bent.
                              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                              Mijn bird foto's en urbex foto's

                              Comment

                              Working...
                              X