Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voetbalfotografie... Hoe en Wat ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voetbalfotografie... Hoe en Wat ?

    Beste ,


    Ik ben nieuw hier en zou graag willen weten hoe ik best min toestel kan instellen voor het fotograferen van mijn zoontje zijn voetbalteam.
    Ik wil mooie actiefotootjes nemen.

    Ik gebruik daarvoor een Pentax AE-L en ben in bezit van 18-55 en 50-200 objectieven !

    Nu gebruik ik de 50-200 omdat ik ze dan close in beeld kan nemen en dat lukt wel vrij aardig , maar top vind ik ze niet .
    Ik zet altijd alles manueel in ... maar het is elke keer weer zoeken om de juiste instellingen te vinden .
    Wat ik zou willen weten is , ISO , Diafragma , Witbalans , ... het hele zootje eigenlijk als het kan ?
    misschien hebben jullie nog andere tips voor mij ?


    Vriendelijke groeten !

  • #2
    Re: Voetbalfotografie... Hoe en Wat ?

    Ga minimaal op de grond zitten dan krijg mooiere beelden dan staand.

    Iso hangt af van het weer, tijd id.
    wb auto
    Pentax AE-L is onbekend bij Google maar AE-L staat wel op veel camera's voor belichtingslock.
    diafragma 1/2 stopje dicht
    Ik weet niet of je camera een goede auto iso heeft, met instellingen voor iso en sluitertijd, dan iso bereik instellen en sluitertijd op 1/300ste.

    Of lich tmeten naar links en rechts(bij grijs weer) en als het verschil niet meer als 2 stoppen is, dan het gemiddelde instellen op M en regelmatig de histogrammen raadplegen. Wel rekening houden met de maximaal vereiste sluitertijd voor sport.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Voetbalfotografie... Hoe en Wat ?

      Doe het ook al een jaar of 8, begonnen bij de mini-miniemen en zit nu bij de scholieren

      Laag bij de grond: inderdaad dan krijg je krachtige foto's
      Instellingen? Sluitertijd minimaal 1/500ste, diafragma zo groot mogelijk open, ISO aanpassen aan de voorgaande settings.

      Kijk hier even: https://voetbalfotografie.wordpress.com/ en hier ook nog https://www.flickr.com/photos/vdpsportfotograaf/ ik probeer er mijn ervaringen op neer te pennen en mijn foto's te tonen

      Veel foto's trekken en heel veel foto's weg gooien!
      flickr.com/wernerwattenbergh
      flickr.com/vdpsportfotograaf
      http://voetbalfotografie.wordpress.com

      Comment


      • #4
        Re: Voetbalfotografie... Hoe en Wat ?

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht

        Pentax AE-L is onbekend bij Google maar AE-L staat wel op veel camera's voor belichtingslock.

        diafragma 1/2 stopje dicht

        Ik weet niet of je camera een goede auto iso heeft, met instellingen voor iso en sluitertijd, dan iso bereik instellen en sluitertijd op 1/300ste.

        Of licht meten naar links en rechts(bij grijs weer) en als het verschil niet meer als 2 stoppen is, dan het gemiddelde instellen op M en regelmatig de histogrammen raadplegen. Wel rekening houden met de maximaal vereiste sluitertijd voor sport.
        Ten eerste , wat stom van me , ik kocht die camera nieuw kleine 10 jaar geleden , maar ligt ondertussen al zo'n 6 jaar in de kast en was het model vergeten en zag AEL staan ... stom dus ....
        het is de "Pentax K10 D"

        Ik weet wat diafragma is en sluitertijd en zo en waarvoor het dient , maar verder gaat mijn kennis niet , ik ben me er nu echt wel op aan het toeleggen dus wil alles leren , en goed ook liefst ....
        maar wat bedoel je precies met "diafragma 1/2 stopje dicht" ?

        camera heeft een goede auto iso ja ! dus zet die op auto , check !
        wb op auto , check !
        sluitertijd op 1/300ste , check !
        Wat is de maximaal vereiste sluitertijd voor sport dan ?

        Oh en hartstikke bedankt voor de hulp hoor , zo weet ik dus al iets om te beginnen ... uiteraard zal ik zelf ook bij leren en zo dus dat zal dan mettertijd wel beteren ..... hoop ik !!!! ...lol...


        Oorspronkelijk geplaatst door wernwatt Bekijk bericht
        Doe het ook al een jaar of 8, begonnen bij de mini-miniemen en zit nu bij de scholieren

        Laag bij de grond: inderdaad dan krijg je krachtige foto's
        Instellingen?
        Sluitertijd minimaal 1/500ste,
        diafragma zo groot mogelijk open,
        ISO aanpassen aan de voorgaande settings.

        Kijk hier even: https://voetbalfotografie.wordpress.com/ en hier ook nog https://www.flickr.com/photos/vdpsportfotograaf/ ik probeer er mijn ervaringen op neer te pennen en mijn foto's te tonen

        Veel foto's trekken en heel veel foto's weg gooien!
        Laag bij de grond , check !

        Sluitertijd minimaal 1/500ste , check !

        diafragma zo groot mogelijk open .... groot open is kleiner getal he ? ... , check !

        Veel foto's trekken , check !

        Ook jij hartstikke bedankt hoor !!! dit helpt me al een heel eind op weg ! Tof !!!



        Nog een vraagje , ===>>> Welk objectief gebruik ik best ,
        mag dat met die 50-200 zijn , die vind ik echt wel de beste !


        Bedankt en groetjes !

        Comment


        • #5
          Re: Voetbalfotografie... Hoe en Wat ?

          Die 50-200 zal de beste keuze zijn, ik loop rond met een 70-200 en ben daar wreed content van

          Werner
          flickr.com/wernerwattenbergh
          flickr.com/vdpsportfotograaf
          http://voetbalfotografie.wordpress.com

          Comment


          • #6
            Re: Voetbalfotografie... Hoe en Wat ?

            Instellingen op de K10D.

            Pentax heeft vanaf de K10D (is dat al 10j geleden? de tijd vliegt) enkele interessante belichtingsprogramma's toegevoegd, waaronder de TAv mode. Deze is voor sportfotografie erg handig. Je kan hiermee zowel sluitertijd als diafragma vast instellen en de camera zal dan enkel de ISO wijzigen bij je foto's. Een soort Auto-ISO bij manuele mode dus, met inbegrip dat sluitertijd of diafragma wijzigen via één van de instelwieltjes niet tot een foute belichting zal leiden maar de camera automatisch de ISO zal aanpassen. Mijn raad: begin bij 1/500s met f/11 (met je 50-200) en zie welke ISO de camera kiest. Naargelang de lichtomstandigheden zal dit variëren, en als de ISO boven de ISO1100 uitkomt (dat was indertijd mijn grenswaarde gegeven de ISO-ruisniveau's van de K10D) kan je overwegen ofwel sluitertijd trager in te stellen (1/250s of zo) ofwel een grotere diafragma-opening te kiezen (bvb f/8).

            Mogelijk zullen je beelden wat te donker uit je camera komen? De K10D heeft immers de neiging een beetje conservatief te belichten, i.e. steeds wat onder te belichten. Dit vermijdt overbelichte vlekken (bij fel gekleurde shirts bvb), maar soms overdrijft de camera wat. De mate waarin dit een "probleem" is zal afhangen van de specifieke kleur van de shirts, en kan dus van match tot match variëren... Boodschap: eerst enkele testshots, histogram evalueren, en dan belichtingscompensatie (+/- knopje) toepassen voor de rest van de shots tijdens de match. Zijn de beelden te donker, dan moet je + instellen, bvb +0,5 of +0,7. Minder belangrijk als je RAW fotografeert, maar essentieel als je JPEG's verkiest.

            De AF van de K10D is niet de recentste en de 50-200 is ook geen supersnel objectief (heeft bvb nog schroefdraad AF, die sowieso wat trager is). Je zal dus wat aan snelheid inboeten tov wat recentere camera's kunnen. Om dit te compenseren, kan je je AF laten gebeuren door op de AF-knop te drukken op de achterkant van de camera, en deze van de ontspanknop te halen door de volgende aanpassingen in het custom setting menu (sorry, ik heb enkel de Engelstalige referentie bij de hand):
            - AF Button function: 1: Enable AF
            - AF by Press Halfway: 2: Off
            Dit laat je toe je focus vooraf in te stellen, en af te drukken wanneer de actie zich daar afspeelt (zonder dat je camera tijd nodig heeft voor scherpstelling). Dat is even wennen, maar eens je het onder de knie hebt, ben je een pak sneller. Maar, eerlijk is eerlijk: ik ken ook mensen die zich deze manier van werken nooit eigen konden maken. Probeer het eens en oordeel voor jezelf...

            Veel succes ermee!!!

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #7
              Re: Voetbalfotografie... Hoe en Wat ?

              je settings gaan afhangen van het weer. bewolkt of niet, vroeg op de dag of met kunstlicht. trek je manueel dan let je op je belichtingsmeter en neem een paar testfoto's op verschillende plaatsen van't veld.
              qua instellingen klopt het dat vanaf 1/500 de boel wel redelijk 'stil'staat. je diafragma open je zo ver mogelijk, dus klain f getal. is je lens niet zo scherp ? stop dan een beetje af maar zeker geen f 11 toestanden. bij sport wil je de spelers scherp je hoeft niet half de supporters kern + de achterliggende woonwijk te zien. plus dat je dan heel snel te weinig licht gaat hebben. test eens uit hoe hoog je de iso kan jagen zonder dat het een ruis boel word.
              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

              Comment

              Working...
              X