Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto optimaliseren voor vergroting?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto optimaliseren voor vergroting?

    Even een vraagje, want ik ben niet helemaal zeker hoe ik dit op de juiste manier aanpak.

    Stel, ik wil een foto-vergroting laten afdrukken bij een of ander fotolab... (al dan niet op metal hd plaat, canvas,...) de maat die ik wil bestellen is bvb 60 x 80 cm.

    De foto die ik wil bestellen heeft echter een resolutie van 5473 x 3648 (op 300 ppi). Volgens het venster afbeeldingsgrootte is mijn afbeelding zo ongeveer 46 x 30 cm.

    Kan iemand me vertellen hoe ik dit best aanpak?

    Is het (erg) verkeerd om de foto te 'croppen' op 60 x 80 cm x 300 ppi, hem vervolgens te verscherpen en zo naar de afdrukcentrale te sturen?

    Zijn er betere manieren? Via photoshop of andere software?

    Alvast bedankt voor de hulp!
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

  • #2
    Re: foto optimaliseren voor vergroting?

    Niemand die even kan/wil helpen?
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

    Comment


    • #3
      Re: foto optimaliseren voor vergroting?

      Ik breng gewoon de file, die ik bewerkt heb, niet bergroot ed naar de fotograaf en krijg dan een perfecte afdruk of een telefoontje als ik iets fout heb gedaan. Ik heb ook gemerkt dat professionele afdrukkers betere software hebben om foto's te scalen naar de gevraagde maat dan PS.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: foto optimaliseren voor vergroting?

        Fenix,
        je foto heeft geen resolutie van "5473 x 3648 (op 300 ppi)", ze heeft een resolutie van 5473 x 3648 (pixels).
        Als je die foto wil afdrukken op 300 ppi, dan kom je volgens mij op 18 inch x 12 inch = 45 x 30 cm, zoals je zegt (5473 pixels uitgesmeerd aan 300 stuks per inch = 5473 / 300 = 18 inch afgerond. Je kan er m.a.w. 18 inch papier mee vullen).
        300 dpi afdrukkwaliteit is slechts een richtlijn -de gepercipieerde kwaliteit hangt van verschillende factoren af (o.a. ook de kijkafstand). Voor mijzelf heb ik als vuistregel dat 100 pixels per cm zeker OK is (= 254 pixels per inch i.p.v. 300) maar ook dat is dus maar een vuistregel.
        Ik begrijp wel niet helemaal wat je bedoelt: als je wil afdrukken op 80x60 cm, dan moet je croppen, omdat je origineel een andere aspect ratio heeft. Maar croppen op 60 x 80 cm x 300 ppi, dat kan niet! Je kan alleen een reeks pixels van die 5473 x 3648 wegdoen, zodat je bv. eindigt met een 4862 x 3648 afbeelding (dan heb je ongeveer 600 pixels afgeknipt van de lange kant).
        En als je dat gedaan hebt, kan je ofwel de foto herschalen in een programma (zodat je 300 pixels krijgt per inch papier) ofwel, zoals hjanssen zegt, het overlaten aan de centrale. Dat lijkt mij in dit geval geen slechte keuze.
        (Ik hoop dat ik geen fouten heb gemaakt want ik heb mijn bril niet hier!)

        Comment


        • #5
          Re: foto optimaliseren voor vergroting?

          Oorspronkelijk geplaatst door Joris Elvenboom Bekijk bericht
          Ik begrijp wel niet helemaal wat je bedoelt: als je wil afdrukken op 80x60 cm, dan moet je croppen, omdat je origineel een andere aspect ratio heeft. Maar croppen op 60 x 80 cm x 300 ppi, dat kan niet! Je kan alleen een reeks pixels van die 5473 x 3648 wegdoen, zodat je bv. eindigt met een 4862 x 3648 afbeelding (dan heb je ongeveer 600 pixels afgeknipt van de lange kant).
          Wat ik bedoel is hetvolgende;

          Ik neem in Photoshop CC de croptool en ik kies voor B x H x resolutie... In de optiebalk kan ik nu invullen; breedte 80 cm, hoogte 60 cm en resolutie 300 pp/inch.
          Als ik de foto op deze manier crop en daarna ga kijken bij afbeeldingsgrootte dan zie ik dat de afmetingen nu dus 60 x 80 x 300 ppi zijn. Ook zie ik hier dat de resolutie veranderd is... dus photoshop heeft pixels bijgemaakt. De resolutie is nu 7087 x 4724 pixels.

          Dus het kan wel... vraag is alleen of het een goede manier van werken is?

          In ieder geval bedankt al voor het willen helpen
          Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

          Comment


          • #6
            Re: foto optimaliseren voor vergroting?

            Pixels bijmaken heeft niet veel zin.

            Ik maak voor (grote) afdrukken gewoon dat de verhouding klopt, vb:
            4000 x 3000px is goed voor afdruk 80x60cm (3000:4000 = 60:80 = 0.75)
            Stel dat je een beeld 4000x2500px is, dan snijd ik die bij aan de zijde waar die te groot is: 3333x2500px = 0.75

            Zo behoud ik maximaal aantal pixels voor een uitsnede op die verhouding.

            Comment


            • #7
              Re: foto optimaliseren voor vergroting?

              Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
              Wat ik bedoel is hetvolgende;

              Ik neem in Photoshop CC de croptool en ik kies voor B x H x resolutie... In de optiebalk kan ik nu invullen; breedte 80 cm, hoogte 60 cm en resolutie 300 pp/inch.
              Als ik de foto op deze manier crop en daarna ga kijken bij afbeeldingsgrootte dan zie ik dat de afmetingen nu dus 60 x 80 x 300 ppi zijn. Ook zie ik hier dat de resolutie veranderd is... dus photoshop heeft pixels bijgemaakt. De resolutie is nu 7087 x 4724 pixels.
              Fenix, 80x60 is een 4:3 "aspect ratio" en jouw foto was 3:2 en ik zie niet in hoe Photoshop CC dat kan, tenzij het er met die 7087x4724 een dikke witte rand heeft bijgedaan, of de foto in 1 richting heeft uitgerokken. (Ik heb geen Photoshop CC BTW). Ik denk dat je bv. een 80x53 afdruk (of daaromtrent) moet vragen (da's ook 3:2, zoals je foto), dan zijn jouw problemen opgelost.

              Comment


              • #8
                Re: foto optimaliseren voor vergroting?

                Oorspronkelijk geplaatst door Joris Elvenboom Bekijk bericht
                Fenix, 80x60 is een 4:3 "aspect ratio" en jouw foto was 3:2 en ik zie niet in hoe Photoshop CC dat kan, tenzij het er met die 7087x4724 een dikke witte rand heeft bijgedaan, of de foto in 1 richting heeft uitgerokken. (Ik heb geen Photoshop CC BTW). Ik denk dat je bv. een 80x53 afdruk (of daaromtrent) moet vragen (da's ook 3:2, zoals je foto), dan zijn jouw problemen opgelost.
                Ik ga even opnieuw beginnen Joris want ik merk nu pas dat ik een foutje gemaakt heb om dit voorbeeld te illustreren. Ik heb 60 x 40 cm ingevuld ipv 80 x 60 cm... dus de pixel aantallen kloppen niet.

                Even heel kort maar duidelijk.

                Originele foto is 5473 x 3649 px.

                Ik neem de crop-tool en vul in 80 cm x 60 cm x 300 ppi
                Ik crop de foto op deze manier ( van de zijkanten valt een stukje weg omdat de aspect ratio inderdaad anders is)

                Uiteindelijk heeft de foto een resolutie van 9449 x 7087 px.

                Als ik deze foto nog wat verscherp en zo doorstuur naar de afdrukcentrale, komt het dan goed of heb ik het om zeep geholpen?

                Ik heb de afdrukcentrale ook gecontacteerd en ben benieuwd naar hun antwoord.

                Is er trouwens iemand die weet of er ergens een workshop wordt georganiseerd die dit soort 'problemen' van naaldje tot draadje uitlegt? Ook wat meer info over kleurbeheer, verscherpen, afdrukken, zou ik wel interessant vinden!
                Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                Comment


                • #9
                  Re: foto optimaliseren voor vergroting?

                  Hier een staatje van Pixum met minimale eisen waar aan de te uploaden foto moet voldoen bij een bepaalde grootte.
                  Volgens dit staatje is jou foto sowieso groot genoeg voor wat je wilt.

                  Kies uit canvas, hout, forex, aluminium, acryl, posters, & meer! Laat jouw foto's groot afdrukken voor aan de muur
                  http://www.smuttynose.nl

                  Comment

                  Working...
                  X